Origineel bericht van: Huub_Haaker
Klopt helemaal. Het voordeel van een CNC carter is niet een hogere snelheid of betere trekkracht maar eenmaal aangedraaide boutjes blijven vastzitten. Ik heb sinds 23 januari met het spul (CNC carter, volle krukas (een van de 10 die Toon van Heerbeek heeft gemaakt), opgevuld carterdeksel, aangepaste nicasil cilinder, vrijloop koppeling en aangepaste gasgever) 4000 km met heel veel plezier gereden. Rustig stationair draaien, gas geven en daar gaat de Solex als een echte 'brommer'. De trekkracht is ook boven de 30 km/uur nog prima. Dit vind ik belangrijker dan pure snelheid. De top is rond de 40 km/uur. Hard zat voor een ongeveerde snorfiets met niet zulke bijster goede remmen. Ook zonder volle krukas kan een Solex snel optrekken en hard lopen. Zie de 24 uursrace, maar dan moet je een cilinder artiest zijn en dat valt niet mee.

Groet,

Huub Haaker

tegenwoordig zit Rene ook wel eens aan de 40 en daar is echt bijna niets aan de cylinder gedaan alleen de uitlaatpoort aan de bovenkant net zo breed als het midden, je ziet zelfs de "huppel" nog staan waar de originele ronding aan de bovenkant zat.
de zuiger is meer aan gedaa, 3 slotjes om de veren te borhgen en rondom een stuk van deonderkant af zover dat bij de uitlaat in BDP nog net 1 mm zuigeroverlap zit, laat je de voetpakking weg dan zie je een spleet.
qua spoelpoorten heeft hij origineel al een goed uitgevoerde cylinder, laten we zeggen aan de "plus" wat solex kon leveren daar is niets aan gedaan, verder niet aan de carburateur en ook de kop niet gevlakt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)