Al eerder heb ik beschreven dat het toch echt mogelijk is om compleet vast geroeste zuigers ( en veren) te redden van de ondergang. Zoals gemeld had ik in heerhugowaard de Noord een onderbouw van een peperbus gevonden, zat echter geheel vast. zoals al eerdere beschreven is dit stapsgewijs toch op te lossen, kan wel een paar avonden kosten. eerst zijcarter los, bigend moer los en cylinder en zuiger met drijfstang afschuiven van het blok, helaas was iemand me al voor geweest in proberen en bleek de drijfstang krom, gelukkig was er nog niet op de zuiger geslagen. Met glasparel eerst alle roest van cylinderwand en zuiger afgehaald, alles schoon behalve natuurlijk de laag tussen zuiger en cylinder eerst een drukproef met de uitdrukker, blijkt erg vast te zitten, kruipolie blijkt meestal niet te helpen want het roest volume drukt de boel vast. Goed heet gestookt zodat de zuiger zich kan zetten ( stuikt een weinig bij heet zijn) dan alles af laten koelen en flink in de olie. zuiger uitgedrukt, zuiger schoon gemaakt, zuiger weer warm om piston pen uit te drukken ( heb ik ook foto's van). Zuiger zonder drijfstang nog veel heter ( dat moet zonder stang want het bronzen lager kan geen extreme hitte zien) totdat zuigerveren iets los kwamen door uitzetting van de zuiger, meteen olie erop en iets lostikken met speelgoed hamertje en klein duwsteeltje, al heet zuigerveren iets gedraaid om roest af te laten springen, toen na afkoelen de veren van de zuiger.
inderdaad mooi gedaan zal deze zuiger met cilinder nog goed lopen ook is nooit meer 100 procent lijkt mij of wel??
ik was ook op de beurs in heerhugowaard heb daar nog een oud peperbus frame gekocht lag dat blokje daar toevallig ook bij?? dan ben je mij voor geweest.
was wel een leuke beurs ,heb ook nog nos stickers gekocht van solex
Zo, zeker netjes. Kam zuigers worden steeds zeldzamer denk ik zo. Mooi hulpstuk gemaakt.
Ik had er ook 1 die vast zat maar deze zat zo te zien nog vaster. Ik had de cilinder ook warm gestookt en ondertussen tussen de pers. Op een gegeven moment kwam die idd ook los. Cilinder is goed, de zuigerveren moet ik nog loskrijgen, maar dat val niet mee. Ook al maak ik de zaak flink heet die veren komen nog niet los. Ligt al maanden te weken in een sapje. Binnenkort eens kijken.
Ik had de cilinder ook warm gestookt en ondertussen tussen de pers. Op een gegeven moment kwam die idd ook los. .
Dit principe werkt pas als alles weer koud is, de zuiger "ZET" zich door de hitte en bij afkoelen krimpt hij dan pas los , aluminium word sneller groot bij hitte dan gietijzer, dat past dus niet meer in de cylinder omdat hij feitelijk te groot word voor de cylinder, vandaar ook dat zuigers vastlopen als je tijdens rijden te heet word, echter dit nadeel word een voordeel voor demontage van dit soort moeilijke klussen. NIET gaan drukken als de boel dus heet is
Ja, klopt Joan. Ik had hem eerst eens 2 keer goed warm gestookt en dan af laten koelen. Had dit al eens eerder gemeld. Maar hij kwam niet los, dus toen onder de pers enz... en kwam toen los. Cilindertje gelijk ook gehoond (licht) en is weer prima. Van het weekend is kijken naar dat zuigertje (veren). We geven het niet op, waarom zou ik he. Leuk om te doen, en het houd me van de straat.
Van het weekend is kijken naar dat zuigertje (veren). We geven het niet op, waarom zou ik he. Leuk om te doen, en het houd me van de straat.
omdat er vaak nog kool en harde olie achter de zuigerveren zit gaat hij ondanks schoonmaken toch nog rooksignalen geven als hij heet genoeg is, die kool en olie gaat dan verdampen. "Rooksignalen" een teken dat hij zich aan het overgeven is. NOOIT de zijkant van de zuiger verwarmen altijd de vlam alleen op de kop zetten, anders stook je de zuigerveren kapot, ze mogen onder geen voorwaarde blauw worden