Dat inkwasten doe je best met beleid, mij heeft het overdadig gebruik van filterolie al een berg ellende gegeven.
Ik gebruik ook een Twinair foampje zonder ijzeren gaas, mijn filter blijft heel. Heeft de gaas enkel als doel om de foam te beschermen?
soort van steuntje tegen het door buigen, als je ergens aan zuigt wil het naar de zuigert toe, behalve dan een zuiger die perst eigenlijk meer , maar helaas is deze ooit geen "perser" genoemd, de engelsen noemen hem wel "piston" wat eigenlijk meer neer komt op "plunjer"
@alain, nee ik dempresseur niet maar heb wel tijdje gerommeld met ontsteking die verliep en daardoor ging petsen
Maarre gaasje ONDER het filter? Het gewone standaard gaasje zit OP de filter als ik deze terugmonteer. Zou ik gaasje moeten verknippen dat deze als er als eerste in kan. Zou hij foam filter er dan niet afblazen asl hij een keer petst
Wordt doorlaat niet wat krap met en gaasje en filter?
welk gaasje bedoel je? ik bedoel een rond filtergaasje van ijzer, te koop voor 2,50 bij oa Ad v Heerbeek. dit is flinterdun en laat zeker genoeg door. ook icm met een Twin Air.
Het metalen gaasje is het juiste. Volgens mij zijn beide modellen geschikt, model 1O18A is onverslijtbaar. Zo ziet de Twinair eruit. Die is iets dikker dan een standaard foam. Was het dan niet zulke foam waar bij jouw een gat in kwam?
Eerst het gaasje, dan de foam erbovenop. Sommige forumleden bedachten een constructie om het wegblazen te beletten. Deze week kwam het nog ter sprake ergens in een topic.
Last edited by AlienSolexfiend; 25/10/1301:11 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Met dit prachtige weer een mooie foto gemaakt van een luchtfilter mét gaasje en daaronder een twin air luchtfiltertje. zoals je ziet, het gaasje erboven omdat het schuimfiltertje er naar boven uit wilde floepen. Het filter is onbeschadigd.
zo deed ik het ook, filter en daar het gaasje overheen.
ik snap niet wat alain bedoelt met dit gaasje eerst en dan filter erop......
maar goed. dit filtermateriaal moet toch brandstofbestendig zijn of niet? En zo'n gaasje heeft vrij veel oppervlakte. In kombinatie met een filter wordt je doorvoer wel krapjes lijkt me
zo deed ik het ook, filter en daar het gaasje overheen.
ik snap niet wat alain bedoelt met dit gaasje eerst en dan filter erop......
maar goed. dit filtermateriaal moet toch brandstofbestendig zijn of niet? En zo'n gaasje heeft vrij veel oppervlakte. In kombinatie met een filter wordt je doorvoer wel krapjes lijkt me
Dat inkwasten doe je best met beleid, mij heeft het overdadig gebruik van filterolie al een berg ellende gegeven.
Ik gebruik ook een Twinair foampje zonder ijzeren gaas, mijn filter blijft heel. Heeft de gaas enkel als doel om de foam te beschermen?
soort van steuntje tegen het door buigen, als je ergens aan zuigt wil het naar de zuigert toe, behalve dan een zuiger die perst eigenlijk meer , maar helaas is deze ooit geen "perser" genoemd, de engelsen noemen hem wel "piston" wat eigenlijk meer neer komt op "plunjer"
Ik gebruik als steun voor mijn TwinAir foam het plastick frame van het oude originele foampje. Dat doet het goed, alleen buigt de Twinair filter langs onder dan wel een beetje af aan de zijkanten. Maar daar merk je bovenaan niets van als de afsluitring erop zit, teminste als je de foam er met wat behendigheid in plaatst.
Foto boven: onderkant van de originele oude filter
Mijn volgende vraag is nog niet besproken: Wordt het wat te veel van het goede als men een gaas onder en boven met daartussen de TwinAir foam combineert, m.a.w. is er dan nog voldoende luchtdoorlaatbaarheid?
Last edited by AlienSolexfiend; 26/10/1309:17 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Alle kunststof filters gaan altijd kapot als er geen vlamdover onder zit. Onze filters zijn al jaren voorzien van een vlamdover en van een goed filter materiaal en gaan een heel lang leven mee en zijn zondermeer met een verwisselbaar filter uitgevoerd. Zelfs met een opgevoerde motor geen enkel probleem. Ook niet met een 24 uurs race door de zandwoestijn . Soms kan een gaasje de hitte wel afvoeren als de draaddikte wat groot is ten opzichte van de maas grootte maar bij een paar flinke terug slagen zal men zien dat er toch weer smelt plekken in het filter zitten en er dan toch weer een gat in het materiaal zit wat richting cilinder is gegaan tegelijk met het daar opgespaarde stukjes aardkorst (en oeps weer een bijna vastloper of een beschadichte zuiger ).
zou dit iets zijn Jan? Al heb ik met de gaasjes tot nu toe geen problemen gehad... één probleem en je bent voor meer dan 10 vlamdovers aan geld kwijt, dus toch wel het geld waard.
zou dit iets zijn Jan? Al heb ik met de gaasjes tot nu toe geen problemen gehad... één probleem en je bent voor meer dan 10 vlamdovers aan geld kwijt, dus toch wel het geld waard.
wat is het verschil tussen dit honda gaasje en de "Jan" voorstellen ? Toch ook gaas en waarom dan een niet passend Honda onderdeel aanschaffen voor de solex ? overigens is er wel een verschil, dit gaas van honda gaat in de aanzuig buis en naar het filter toe is het dan nog een heel eind, kun je een grovere vlamdover gebruiken dan als je deze direct tegen het filter zelf aan moet leggen
Deze gaasjes houden alles tegen wat er niet kan komen en alles wat er wel kan komen gaat er gewoon doorheen. Het grootste voordeel van deze filters is dat je ze nooit schoon hoeft te maken want wat er komt gaat er doorheen al weet ik niet precies waar het dan blijft en het meeste goedkope spul van de aardkorst kan je het beste mengen met heel dure olie die je bij de brandstof meng in een te kleine verhouding ( b.v .een op zeventig ) En dan gas er op .
Deze gaasjes houden alles tegen wat er niet kan komen en alles wat er wel kan komen gaat er gewoon doorheen. Het grootste voordeel van deze filters is dat je ze nooit schoon hoeft te maken want wat er komt gaat er doorheen al weet ik niet precies waar het dan blijft en het meeste goedkope spul van de aardkorst kan je het beste mengen met heel dure olie die je bij de brandstof meng in een te kleine verhouding ( b.v .een op zeventig ) En dan gas er op .
Sorry Jan, met mijn zin: " Zoals gezegd, dit gaasje houdt tot nu toe genoeg tegen bedoel ik enkel het terugpetsen! Als ik het nu teruglees zou je kunnen denken dat ik alleen dit gaasje als luchtfilter gebruik. Absoluut niet!!!
Niet alleen jouw waarschuwingen, ook eigen schade en schande hebben mij genoeg geleerd hierover
Dat kunnen toch heel wat oorzaken hebben. Slechte benzine, verkeerd mengsel, koolaanslag uitlaatpoort, slechte spoeling van de spoelpoorten, laat onstekingstijdstip, een haperende ontsteking, versleten zuigerveren, verstopte uitlaat, enz.... en nog meer dingen.
leuke woordspeling daar het over een luchtfilter gaat, deze had net zo goed stof filter kunnen heten want dat filtert hij ook, alleen het eerste mag hij doorlaten en het tweede niet.
Zo is dat. Als je aan weerskanten van het TA-filter een gaasje monteert dan is het filter mooi opgesloten en kan het ook niet stuk gaan door het "terugpetsen". Heb er 10 gemonteerd en deze blijven wel heel met alleen een gaasje er bovenop. Misschien toch de ontsteking e.d. even nakijken om dit verschijnsel te voorkomen.
Een gaasje heeft een max doorlaat van ongeveer 50 procent. Nog een gaasje zal de doorlaat met nog eens 30 procent verminderen en zal nog geen fijn aardkorst delen tegen houden. Leg je hiertussen een schuimfilter van 10 m.m. tussen en pers je dat dan samen tot ongeveer 2,5 m.m. dan heb je nog geen goed filter. Door de twee gaasjes heb je minder doorlaat en houdt nog steeds geen aardkorstjes tegen tenzij je deeltjes kiezels wil sorteren. Een schuinfilter kan alleen fijn stof opvangen door een zo groot mogelijk oppervlak waar de stoffen kunnen aanplakken. De beste manier om het oppervlak van een filter te verkleinen ( en dus zo slecht mogelijk filter over te houden ) is om het filter zo dun moge lijk bij elkaar te persen tussen twee gaasjes . En door de cellen van het filter goed samen te drukken hou je nog minder luchtdoorlaat over. De velletjes van het schuim worden dan gewoon dicht gedrukt. Of zijn de natuurwetten de laatste tijd zoveel veranderd dat dit nu niet zo meer is . Want dan hou ik er nu over op want ik ben nog van de oude stempel. Als je de inlaat maar genoegdicht maakt zal er ook nooit geen trugslag optreden omdat er te weinig verse gas is binnen gekomen om een trugslag mogelijk te maken. Of gelden deze regels ook al niet meer. Toch komen er steeds meer solex rijders die toch te weten zijn gekomen dat een goed filter veel belangrijker is dan de duurste olie die je kan betalen. Of je het er mee eens bent is geheel aan u. Meer weten meer vragen.
helemaal mee eens, behalve dan dat een gaasje van 50% met een tweede gaasje van 50% nog maar 30% op kan leveren, dat hangt ervan af hoe dicht ze bij elkaar zitten en/of hoe ze ten opzichte van elkaar liggen. met een beetje afstand tot elkaar ( bijvoorbeeld doordat er een klomp schuim tussen zit) blijft het gewoon 50% ( nou ja misschien 49% dan want het heeft iets wrijvingsweerstand)
Twee gaasjes precies goed op elkaar leggen is nog moeilijker dan een goed luchtfilter maken. Een rij bomen houden een bepaalde hoeveelheid luchtstroom tegen. Een volgende rij bomen houden de nu nog doorkomende lucht weer wat tegen. Een volgende rij bomen houden de nu nog doorkomende lucht weer wat tegen . Een volgende rij bomen houden de nu nog doorkomende lucht weer wat tegen. Een volgende rij bomen houden de nu nog doorkomende lucht weer wat tegen. Ee n heel bos is soms in staat de hele luchtstroom bijna geheel tegen te houden. Tenminste zo was het vroeger of is dat nu tegenwoordig anders geworden met al die moderne luchtverplaatsingen zoals wervelwinden en de nu vaker voorkomende stormen. Als dat zo is dan hoor ik het wel in welk jaar dat dat verandert is. Maar schiet dan wel op want ik ben 78 jaar oud. meer weten meer vragen.
Maar schiet dan wel op want ik ben 78 jaar oud. meer weten meer vragen.
de meeste mensen schijnen dood te gaan in hun slaap, door je wat te plagen houden we je misschien wat meer wakker, is de kans dat je er tussen uit knijpt ook weer wat lager. Kunnen we langer blijven vragen. En als je dan toch wakker bent komt er vast wel weer een stuk techniek uit je koker.
Oke dit filmpje gaat misschien wat ver voor onze Solex, maar vorig jaar kwam een leerling naar me toe die bij BMW werkt en die vertelde dat ze een auto hadden waar het diagnose lampje telkens aanging en toen hebben ze deze test ook gedaan. Bleek later een imitatie filter hebben gehad en dan kloppen de waarden niet meer dus een brandend lampje. Ja tegenwoordig gaat het ver. De luchthoeveelheid mg/stroke klopt dan niet.
Nu de vraag, wat is het originele luchtfilter van de Solex.
Je hebt verschillende soorten gaas en dan is het maar net waar je het voor wilt gebruiken. (benzine)filtergaas, horregaas, voliëregaas, kippegaas, schapegaas e.d. . Alle met een andere draaddikte/maaswijdte verhouding.
Wanneer je een grovere soort gebruikt met als doel om een Twin air filter op z'n plaats te houden dan gaat dat 50% verhaal nooit op.
Ik heb een Peperbus filter waar een soort van horregaas met een harige coating inzit.
Heb ook véél filtertjes vervangen die van een soort geperste vezel gemaakt waren
Het originele materiaal van een luchtfilter ( kiezelvanger ) is een weefsel van katoenvezels die zijn gedrengt in een hars soort die een hoge temperatuur kan hebben en zo de vezels kunnen beschermen en door de samen geperste structuur een voldoende temperatuur bestendig zijn Het zijn geen stoffilters maar vliegenvangers en wat er nog meer voor beesten daar hun toevlucht gaan zoeken en een vreselijke dood tegemoet zien.
Nu de vraag, wat is het originele luchtfilter van de Solex.
dat zijn er veel verschillende, die van het sleutelgat vind ik persoonlijk qua ontwerp de mooiste, heeft, om met Jan te spreken echter niet veel weg van een luchtfilter, wel van een keien of vliegenvanger
En als je even de moeite neemt dan zal je bij de orginele filters zien dat deze ook niet tegen de terugslag kunnen. Er is nog maar heel weinig over van de vezels net boven de inlaat. Er worden hier nog alleen vliegen en kiezelstenen tegen gehouden en beslist geen stof. Dat stof wat hier ooit is tegen gehouden is ook al in de motor verdwenen. wie het beter weet mag het zeggen