Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#95755 29/08/13 05:32 PM
Joined: Jan 2013
Posts: 31
D
Davev Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Jan 2013
Posts: 31
Beste Forumleden,

De brandstofpomp van mijn OTO is er ziele gegaan. Bij SolexMarkt een nieuw type brandstofpompje gekocht. Die heb ik er nu op zitten (met nieuwe moertjes maar wel met het oude memraam en membraamplaat). Ik moest ook een klein stukje van de koperen leidingen afzagen tot aan het tonnetje.

Het is nu echter zo dat er uit zo'n beetje alle kanten van het pompje benzine lekt als ik de Solex aanloop. Mijn vraag is dus; zijn het membraam en de membraamplaat (van het oude type benzinepomp) überhaupt geschikt voor het nieuwe type pomp? Het lijkt allemaal niet zo lekker aan te sluiten namelijk. Alles zit wel op de juiste manier gemonteerd volgens mij....

Hoop te horen!

Dave

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
wat noem jij "nieuwe" type pomp ? en als het die is met de afdichting op de vlakke kanten dan heb je daar geen tonnetjes leiding bij nodig maar met opgetrompte vlakke uiteinden. zo maar eerst ergens de zaag in zetten is eng als je niet echt weet waar je moet eindigen.
de juiste manier volgesn jou ?
beschrijf dat eens !


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Davev
Beste Forumleden,

De brandstofpomp van mijn OTO is er ziele gegaan. Bij SolexMarkt een nieuw type brandstofpompje gekocht. Die heb ik er nu op zitten (met nieuwe moertjes maar wel met het oude memraam en membraamplaat). Ik moest ook een klein stukje van de koperen leidingen afzagen tot aan het tonnetje.

Het is nu echter zo dat er uit zo'n beetje alle kanten van het pompje benzine lekt als ik de Solex aanloop. Mijn vraag is dus; zijn het membraam en de membraamplaat (van het oude type benzinepomp) überhaupt geschikt voor het nieuwe type pomp? Het lijkt allemaal niet zo lekker aan te sluiten namelijk. Alles zit wel op de juiste manier gemonteerd volgens mij....

Hoop te horen!

Dave


Informeer eens bij "Solexmarkt" , die zou toch kunnen adviseren hoe je deze pomp moet monteren.
Tenzij je zelf iets over het hoofd gezien hebt.........


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Denk dat we even meer moeten weten....welk type oto (bouwjaar)heb je en wat voor pomp zat daar op(wat was er mis mee?) welke type pomp heb je nu, beste is even wat foto's te maken.

Last edited by Roelof; 29/08/13 08:02 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jan 2013
Posts: 31
D
Davev Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Jan 2013
Posts: 31
Had op het forum gelezen dat de koperen leidingen soms te lang zijn voor een nieuwer type pomp en dat het makkelijk te doen is om met een ijzerzaagje de stukjes NA de tonnetjes voorzichtig weg te zagen. Dat is ook gelukt trouwens. Feit is wel dat de pomp klaarblijkelijk gewoon niet goed aansluit op het carter.

Ik maak wel even foto's als ik vanavond thuis ben om één en ander duidelijk te maken.

Toch zonde, want van het weekend had ik gang moeten maken bij de Ronde van Katendrecht met de Solex :-)

Dave

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Neem een Glasplaatje of iets dergelijks wat vlak is,
leg daar een stuk waterproof schuurpapier op en
schuur "kruislings" de pompbodem.
Als het omliggende vlak overal geraakt wordt, is de pompbodem vlak
Het is mogelijk dat deze niet vlak is door een slechte/geen
nabewerking van de fabriek.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zit het plaatje achter het membraamrubber wel goed om ??

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Van de Chinese pompjes voor de oto met 8mm aansluiting is bekend dat daar eigenlijk alleen maar benzine leidingen met flens op passen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Met flens, of bedoel je met tonnetje. Ik weet dit niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Van de Chinese pompjes voor de oto met 8mm aansluiting is bekend dat daar eigenlijk alleen maar benzine leidingen met flens op passen.


Wist ik niet, handige zet van die Chinezen crazy .
Als je de wartel strak genoeg aandraait krijg je hem (misschien) wel dicht en anders draai je het kapot cry


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Met flens, of bedoel je met tonnetje. Ik weet dit niet.


De stalen benzine leidingen van een 3800 hebben een flens, de koperleidingen van een oto messing wartel met tonnetje, zo even een nieuw pompje op een oto krijg je nooit dicht daarom blijf ik zeggen als het mogelijk is reviseer de originele benzine pomp.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Roelof
Van de Chinese pompjes voor de oto met 8mm aansluiting is bekend dat daar eigenlijk alleen maar benzine leidingen met flens op passen.


Wist ik niet, handige zet van die Chinezen crazy .
Als je de wartel strak genoeg aandraait krijg je hem (misschien) wel dicht en anders draai je het kapot cry


Had ik ook. Gewoon het uiteinde van de benz.leiding voor het tonnetje afzagen.(tonnetje blijf dus geklemd erop zitten) Leiding na het afzagen afbramen/reinigen.
Werkt goed.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
klopt, 8mm pompjes draai je snel kapot cry volledig wegdremelen tot juist aan het tonnetje, dan gaat het, maar niet ruim, voor mijn gevoel gaat het nèt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Met flens, of bedoel je met tonnetje. Ik weet dit niet.


De stalen benzine leidingen van een 3800 hebben een flens, de koperleidingen van een oto messing wartel met tonnetje, zo even een nieuw pompje op een oto krijg je nooit dicht daarom blijf ik zeggen als het mogelijk is reviseer de originele benzine pomp.


Inmiddels weet ik het wel. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Met flens, of bedoel je met tonnetje. Ik weet dit niet.


De stalen benzine leidingen van een 3800 hebben een flens, de koperleidingen van een oto messing wartel met tonnetje, zo even een nieuw pompje op een oto krijg je nooit dicht daarom blijf ik zeggen als het mogelijk is reviseer de originele benzine pomp.


Inmiddels weet ik het wel. laugh

Die zijn ook minder gevoelig voor de "alcohol" in de benzine (zie de lekkende kapjes, heb er al een paar gehad)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Niks mis met een origineel pompje als die niet kapot gesleuteld is.
Bij ons met de Solexrace weer twee van die nieuwe pompjes die dienst weigerden. De eerste al na één ronde. Toch jammer (niet voor mij) want het was een hele snelle Solex. En de tweede na ongeveer 1/3e van de race. Ook een snelle solex (en ook dat vond ik niet erg) wink


Warmte overdracht van carter naar pompje is te groot, (stiltand warmte is vapor lock) maar wie verzint er nu ook een stempelpost tijdens een solex race????
Met deze nieuwe pompjes hebben we wel de 24 uurs race gewonnen, 1 ste en derde. Deze warmte overdracht van carter naar pompje word opgelost. Bestaande pompjes kunnen het beste 4 pertinax ringetjes achter het pompje leggen, en een iets dikker 0-ringetje nemen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Zie post hierboven wink
Ja die stempelpost was ionderdaad idioot. Als ik dat van tevoren geweten had, dan had ik niet eens meegedaan.
Dezelfde lieden die nu problemen hadden met hun brandstofpompjes hadden deze problemen ook al in Heeswijk-Dinther vertelde één van hen tegen mij.


Klopt, stonden vlak bij ons.
Als je de motor uitzet en op je gemakje gaat tanken, dan weet je het wel cry
Ik was er even bij, maar als je je hand tegen het pompje houden dan had je blaren, zo heeeet.
Het probleem is dus bekent, en aan een oplossing wordt gewerkt.
Voor bestaande pompjes is een advies gegeven.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik heb van zo een pompje de gaten opgeboord, die naast de klepjes 3mm en die onder de klepjes 2 mm


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2013
Posts: 31
D
Davev Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Jan 2013
Posts: 31
Nouja, goed. Vandaag maar weer eens even de brandstofpomp losgehaald en weer opnieuw gemonteerd en goed vastgedraaid. Ook maar weer eens alle andere leidinkjes en filtertjes doorgeblazen. Ik zie nog wel bubbels in de terugstroomslang, maar ik rij in ieder geval weer. heb zelfs het idee dat ik iets harder ga, maar dat zou ook aan het geluid kunnen liggen; hij klinkt namelijk anders nu; een hoog piepgeluid is erbij gekomen als ik rij. Maar goed, als dat het ergste is...

Bedankt voor de tips!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ach, piepen is soms een droog krukaslager, gaat vanzelf over.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 9
1
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
1
Joined: Aug 2013
Posts: 9
Hallo,

heb dit weekend bij Van De Ven op beurs in Wellen,een nieuw brandstofpompje gekocht voor OTO '64 (8mm aansluiting) omdat oude niet paste (was 9mm bij aankoop, dus niet de juiste)
Nu werkt deze pomp langs geen kanten;pompt geen cl benzine.
Hoe moeten eigenlijk de membramen zitten. En zou ik het dicht krijgen met vloeibare pakking?

Groeten.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De opbouw is vanaf het carter :

kunststof plaatje (Holle kant richting pomp)
membraan
pompje

en geen vloeibare pakking, het membraan is ook de afdichting.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 9
1
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
1
Joined: Aug 2013
Posts: 9
Ik heb ook een nieuw benzinepomp gekocht (8mm) maar heb de indruk dat, de schroefkoppeling niet luchtdicht zijn;
Ik krijg geen benzine opgepompt. zij er voor de nieuwe pomp ook nieuwe leidingen van 8mm die er luchtdicht/benzinedicht op passen?

Groeten

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Meestal steekt de leiding een stukje door het tonnetje. De aansluiting van de nieuwe pompjes is wat ondiep. Vijl, zaag of dremel het leidinkje gelijk met het tonnetje. Succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heb ik ook moeten doen (dremelen) bij mijn nieuw (oud) blokje (van het filmpje). De leiding wou niet in dat gaatje. Dus tot 1 mm van het tonnetje afgedremeld. Pas gewoon prima nu.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: 1Voorgevel
Ik heb ook een nieuw benzinepomp gekocht (8mm) maar heb de indruk dat, de schroefkoppeling niet luchtdicht zijn;
Ik krijg geen benzine opgepompt. zij er voor de nieuwe pomp ook nieuwe leidingen van 8mm die er luchtdicht/benzinedicht op passen?

Groeten

graag goed beschrijven welk type "nieuw" je hebt, een CNC pompje, zo een gebrekkige chinesche kloon of nog een hongaar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 243 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.052s Queries: 67 (0.017s) Memory: 1.1706 MB (Peak: 1.4795 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-08 23:46:13 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS