Vandaag met de Nassetti Brunetta naar het werk geweest. Gisteren met de Victoria FM38L. 'S morgens nog een beetje fris, maar na het werk heerlijk weer om te rijden.
Mooi he, als je zo'n keuze hebt. Ja zeker genieten hoor met dit weer. Morgen een toertje maken. Vandaag niet van gekomen.
Niet te ingewikkeld doen, ronde framebuis met overgespoten kap en tank, net als op jou foto maar dan met een fout gashendeltje en mét valbeugel. Is voor mij verder niet zo heel interessant, hij moet goed en betrouwbaar rijden en er op het eerste gezicht goed uitzien en dat doet hij.
Klopt, als de eerste indruk maar goed is en als het FF kan storingsvrij rijden, maar dat heb je soms niet 100% in de hand. Afgelopen Zaterdag : Geen benzine retour, Wartel pompje wat losgedraaid > wel benzine, Wartel carb. wat losgedraaid > wel benzine maar nog niet retour. Kunststof (geen messing) busje uit bovenkant carb. gehaald en teruggeplaatst > wel benzine retour en verder probleemloos gereden. Deze week moet het toch nog even uit elkaar , misschien zit er maar 1 gaatje in het leidinkje (2e verstopt ??) wat door het busje afgedicht werd > leidinkje iets te hoog in de carburateur geschoven ?? Diverse mogelijkheden voor een Ullig storinkje dus .
D Framenummer en motornummer matchen wel als NL solex? Ander misschien zelfs 3800 die vernederlandsificeerd is(met lucia achterlicht, wit spatbord en andere handvaten/handremhevels/grijs lichtkapje!
En zelfs zijn er die standaard geleverd. Solex 3800 met Lucia achterlicht en wit achterspatbord.
mijn boodschappen fiets is een 3800 frame met OTO motor origineel zo, vdH motor nummer uit de 600.000 reeks Ik zie diverse motornummer tabellen waar deze combi niet genoemd word die stoppen bij ronde framebuis, de tabel op de website is er een waar niet specifiek het frametype als extra bij word vermeld dus die laat deze combi "open' ook diverse 3800's met goede nederlandese framenummers
Laatst kwam dat eens ter sprake, de nederlandse solex overgangsjaren. Vond het erg intressant me daar eens in te verdiepen, maar het lijkt me ook erg lastig een orginele te identificeren. Voor zover ik weet zijn die overgangsjaren medio '67 tot medio '69 geweest en werd het 3800 frame wel hier gemaakt en zou dus een nederlands framenummer moeten hebben lijkt me. De motor was na juli '67 frans.
Althans zo staat het op de site hier.
Ik heb een vdH blokje uit '67, van het laatste uur dus. Ga er denk ik nog wel een fiets bij zoeken dus druk aan het informatie verzamelen he Zou dus nog het gewone ronde buizenframe kunnen zijn, maar vind hier te weinig heldere info over helaas.
houd het er maar op dat daar een rechthoekig frame bij hoort ( goudbies met vleugels) NL dus met wielen waarvan de velg een rug heeft. nu heb ik ook een zadelbalk frame ( met ronde buis) waar vlakke velgen in zitten en een beckson terugtraprem dus die velgrug is kennelijk ook niet altijd bepalend.
wij hebben vandaag de solex rit verdergezet die we zondag de 21ste gaan rijden en het ziet er naar uit dat het weer goed zal zijn dat belooft gr pierre
Kijk dat is mooi, dat hij na een korte rit al zo lekker loopt. Dan is het goed. Ben benieuwd naar de contactpunten want dat af en toe overslaan ligt meestal niet aan de punten. Dan zul je heel vaak een probleem hebben. Ik ben benieuwd wat het is.
Ja ... vandaag de Solex gebruikt voor een korte verplaatsing. Toen ik hem startte om de terugreis aan te vatten, ging dat gepaard met hevige knallen. Bleek dat de bout aan de motorplaat waar het nieuwe uitlaatje met vast gehecht is er niet meer op te zitten. De extra bout die ik bij had was een maatje te dik. Dan maar een tie-wrap erdoorheen, tot het eerste fietspad verhoogje heeft dat het geluid enigszins kunnen dempen. Enfin, het kabelbindertje belette dan toch dat de uitlaat er onderweg zou af donderen. Met hels lawaai ben ik dan maar verder huiswaarts gereden, een konvooi gepimte Daxen was er in vergelijking niets bij. Het viel me op dat de koplamp nu terug fel brandde. Ook leek ik met gemak iets sneller te rijden, en moest tijdens deze rit ook niet zo zoeken naar de juiste hevelstand om niet te viertakten. Thuis goed en wel aangekomen merkte ik dat mijn kleine gereedschapsbakje er onderweg was afgevallen. Waarschijnlijk had ik het er niet weer te goed opgezet toen ik zocht naar een boutje.
De nieuwe uitlaat past er minder goed op dan de originele, het was een gewring om hem te monteren, en is er hierdoor af gerammeld. Wat denken jullie ervan om hem aan de motorplaat met een borgmoer vast te maken?
Last edited by AlienSolexfiend; 15/07/1309:52 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
De nieuwe uitlaat past er minder goed op dan de originele, het was een gewring om hem te monteren, en is er hierdoor af gerammeld. Wat denken jullie ervan om hem aan de motorplaat met een borgmoer vast te maken?
Zoek eens op dit forum hoe je de uitlaat met een sterke veer vast kunt zetten (zadelveer bv).
Als je dat doet dan lekt hij niet meer en demontage / montage is een fluitje van een franc
Ja ... vandaag de Solex gebruikt voor een korte verplaatsing. Toen ik hem startte om de terugreis aan te vatten, ging dat gepaard met hevige knallen. Bleek dat de bout aan de motorplaat waar het nieuwe uitlaatje met vast gehecht is er niet meer op te zitten. De extra bout die ik bij had was een maatje te dik. Dan maar een tie-wrap erdoorheen, tot het eerste fietspad verhoogje heeft dat het geluid enigszins kunnen dempen. Enfin, het kabelbindertje belette dan toch dat de uitlaat er onderweg zou af donderen. Met hels lawaai ben ik dan maar verder huiswaarts gereden, een konvooi gepimte Daxen was er in vergelijking niets bij. Het viel me op dat de koplamp nu terug fel brandde. Ook leek ik met gemak iets sneller te rijden, en moest tijdens deze rit ook niet zo zoeken naar de juiste hevelstand om niet te viertakten. Thuis goed en wel aangekomen merkte ik dat mijn kleine gereedschapsbakje er onderweg was afgevallen. Waarschijnlijk had ik het er niet weer te goed opgezet toen ik zocht naar een boutje.
De nieuwe uitlaat past er minder goed op dan de originele, het was een gewring om hem te monteren, en is er hierdoor af gerammeld. Wat denken jullie ervan om hem aan de motorplaat met een borgmoer vast te maken?
die borgring moet er zeker tussen alien wand die zal ik er wel zeker vergeten tussen te zetteb-n hhebben en met een borgring zal het uitlaatje niet meer los komen dat wat john zegt van die veer is ook heel goed maar dan moet je hem ook nog aan de motorplaat vastzetten met een borgmoer groetjes pierre
Toch niet Pierre, ik heb alleen een veer boven en dat werkt heel mooi. Wordt er altijd tegen aan getrokken. Bij de bouwmakrt kun je een deurvangerveer kopen en die kun je dan meerdere malen gebruiken omdat het een lange veer is, en mooi chroom. Zal vanavond een fototje plaatesen.
Bedankt voor de tips iedereen. Met andere onderdelen is het vaak wat uitzoeken.
De oude uitlaat was precies op maat en die was vast gemaakt onderaan de spatlapmoer. Om het nieuwe uitlaatje te bevestigen hebben we een gat in het spatbord moeten boren. Het uitlaatpijpje komt nu niet meer achter de spatlap, maar achter het spatbord.
Het systeem met de veer: als ik het goed begrijp, hangt de uitlaat aan de veer daar waar hij normaal gezien aan de motorplaat is vastgeschroefd. Het is me niet duidelijk waar de veer bovenaan in hangt.
Lawaaihinder had ik niet. Zal ik het toch maar eerst eens met een borgmoer proberen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Bedankt voor de tips iedereen. Met andere onderdelen is het vaak wat uitzoeken.
De oude uitlaat was precies op maat en die was vast gemaakt onderaan de spatlapmoer. Om het nieuwe uitlaatje te bevestigen hebben we een gat in het spatbord moeten boren. Het uitlaatpijpje komt nu niet meer achter de spatlap, maar achter het spatbord.
Het systeem met de veer: als ik het goed begrijp, hangt de uitlaat aan de veer daar waar hij normaal gezien aan de motorplaat is vastgeschroefd. Het is me niet duidelijk waar de veer bovenaan in hangt.
Lawaaihinder had ik niet. Zal ik het toch maar eerst eens met een borgmoer proberen?
Hier de beloofde foto's. Deze zijn van Mirjam haar Solex. Beetje goed uitmeten en zorgen dat de veer aan de bovenkant de uitlaat iets naar links trekt. Werkt perfect.
Hoe laat je die veer boven iets naar links trekken ?? Het bevestigingspunt zit, zo te zien meer naar rechts.
Ik heb een gaatje geboord in het afdekplaatje op het kroonstuk, meer naar links dus en daar een oude motorveer ingehaakt en onder ingehaakt aan de originele bevestigingslip. en dan nog zoekt de uitlaat een positie waar hij zich het prettigst voelt
Vandaag met de VeloVap naar het werk geweest Lekker toerweer weer.
dat heb ik ook gedaan peter met de velo vap dat ding loopt als een treinalleen heb ik een lekkage aan het benzinnen kraantje als ik het open zet lekt hij van onder en als ik het dicht draai lekt het niet en omdat het zo een raar systeen is weet ik niet hoe ik dat moet dichten weet gij toevallig niet hoe ik dit kan dichten groetjes pierre
Ik heb de uitlaat aan de motorplaat vastgezet met een 6mm bout en borgmoer. En dan ben ik gaan rijden, dat ging goed. Ik heb de hele weg afgespeurd waar ik gisteren het gereedschapsbakje van mijn blackenroll heb verloren. Heb het helaas niet meer terug gevonden. Al bij al heb ik vandaag een flinke rit gemaakt. Ik had net genoeg benzine in de tank, thuis bij aankomst viel ik stil.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Hoe laat je die veer boven iets naar links trekken ?? Het bevestigingspunt zit, zo te zien meer naar rechts.
Ik heb een gaatje geboord in het afdekplaatje op het kroonstuk, meer naar links dus en daar een oude motorveer ingehaakt en onder ingehaakt aan de originele bevestigingslip. en dan nog zoekt de uitlaat een positie waar hij zich het prettigst voelt
Foto bedriegt, hij trekt iets naar links hoor. Niet veel net genoeg.
Een borgring is wel aan te bevelen als je veel over kleine weggetjes rijd, maar niet perse nodig normaalgesproken.
En nu zijn ze hier bezig met het aanleggen van stribbelfietspaden. Ik snap het niet, hadden ze toch de oude fietspaden in heirbaanstijl kunnen behouden.
Last edited by AlienSolexfiend; 16/07/1305:59 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
IN de bevestigingsbeugel een nieuw gaatje boren waar je de veer in kan haken (halfweg tussen de pijp en het omgezette stukje beugel ). Aan de bovenzijde zijn meer plaatsen mogelijk als deze maar ver genoeg naar richting balhoofdstel gaat . B.v. een beugel bij de bout van de vork en die wat ombuigen richting balhoofdstel en daar de veer inhaken. Door deze schuine stand van de veer zal nu de uitlaat goed tegen de motor ophangplaat zitten. Vind je het niet erg om een gaatje te boren in de afdekplaat van het balhoofdstel dan kan je daar ook de veer inhaken. Gaatje kort bij het lager zodat de veer schuin komt te hangen.
Jazeker zeg maar een tocht. Samen met SolexRuurd zijn we via Rhenen, Elst (tanken-foto), Amerongen, Leersum, Driebergen naar Zeist gereden. Via Groenekan en Maarssen langs de Vecht naar Loenen. Vanaf Loenersloot langs de Angstel naar Abcoude. Vanaf Abcoude langs de Holendrecht en Amstel naar Amsterdam. Langs de Schinkel en de Nieuwe Meer naar Badhoevedorp. Lunch bij mijn (oude) moeder. Daarna naar Amsterdam (Waterlooplein-foto). Via het Amsterdam Rijnkanaal naar Utrecht. Daar het laatste stuk van de komende Dom(mertocht) gereden. Langs de forten Blauwkapel, Voordorp en Rijnauwen. Even een terrasje in de Bilt (foto). Via Bunnik, Zeist en Woudenberg (Solexverhuur) langs de spoorlijn Utrecht-Arnhem naar Ede gereden. Ruurd door naar Oosterbeek en ondergetekende terug naar Wageningen. Ik heb 222 km gereden en Ruurd 30 km meer. Ik kan het jullie sterk aanbevelen. Een prachtige tocht over snor-fietspaden, bomen, langs water, veel binnenweggetjes, dorpen, steden en vooral veel zon. Beide Solexen hebben geen verkeerde slag gegeven.
Mooie rit gemaakt zeg en zeker dat stuk van Wageningen richting Utrecht, daar moet je in de Herfst eens kijken . Ik zie de Mozes en Aäronkerk en een Prachtig reclamebord!!
Ja van dat vermogen kunnen de meeste Solexen alleen maar van dromen. En die Zundapp is al van 1953, toen Solex nog peperbussen bouwde. Toch loopt die Zundapp KM48 niet echt hard. Met 42 km/h is het wel ongeveer op. De Nassetti Brunetta en de Victoria FM38L lopen allebei een stuk harder, maar de Zundapp KM48 is sterker over het hele toerenbereik
ik heb ze als zundapp, meister en triumph, en ferbodo scooter hangt een beetje van de gemonteerde cylinder af hoe ze lopen, inderdaad ergens tussen de 40 en de 50 met een uitstekende trek kracht en dat met alleen maar een droge koppeling, geen versnellingen, het primaire tandwiel zit in het krukascarter en word gesmeerd door de mengolie
Gisteren even uitgeblazen op de AMI, de eerste rit weer na de vakantie in Kroatie (geen verschil in temperatuur trouwens ). Vanavond ga ik even op m'n topmodel rijden, die heeft al meer dan een jaar stilgestaan, ik hoop dat ie 't blijft doen.
Gisteren een soort van Grebbeberg beklommen met de solexen. Een beetje stijler en zeker hoger. We moesten afstappen omdat meefietsen ook te zwaar was. Een mooie rit, dat wel.
gisteren een nieuw type membraan dat bij een Ad pompje hoort onder een oud type pompje gemonteerd, oud type membraan een rond gat in geknipt in de rondte van de pompbodem en als pakking gebruikt aan de benzine zijde. deze solex had wat last van stotter neigingen, is nu over. Hoop dat Ad deze membranen ook los verkoop en niet alleen bij zijn pompjes. daarna ritje gemaakt, stottervrij
Een ritje rondom Utrecht. Kwam bij de Solex verhuur Fort Vechten deze roze Solex tegen. Waarschijnlijk een eigen creatie. Dat geldt ook voor de Solex ernaast.
Bij het theehuis Rhijnauwen deze Rolls Royce. De eigenaar had hem voor de ingang geparkeerd. Hij vond blijkbaar dat iedereen die langs reed zijn bezit moest zien.
Vandaag een dag om te testen of de Solex last heeft van vapour lock. Nee hoor. Kwam wel dit bord tegen tussen Renswoude en Scherpenzeel. Een pad blijkbaar specifiek voor Solexen of soort gelijke vervoersmiddelen. Ga er niet in want het wordt een veredelde motocross baan.
Vorige week in Otterlo met 32 graden ook geen last gehad van Vapour Lock. Tankje was wel heel warm geworden toen, je zag het gewoon dampen. Een half vol takje. Maar moest wel wat meer gas geven om stationair te laten lopen.
steren toen het zo superheet was rondje langs de eem, regelmatig sputteren, niet door vapor lock maar omdat de benzine gewoon (m na ja gewoon !) de tank uit OMHOOG schuimde de carburateur in en dan sputterde hij even van te veel, wat dan weer genoeg was om de benzine terug aan de tank in te laten stromen.
Overigens met JRT cylinder ca 40+KM en niet door de warmte zijn trekkracht verliezen, gewoon door boenderen . wel is de compressie goed op niveau gebracht en de poorten vloeiend naar achteren gemaakt
het ene sputteren wel het andere niet, overigens is dat "viertakten" ooit eens uitgevonden om een bepaalde manier van sputteren te beschrijven, namelijk sputteren door een te rijk mengsel, maar ik weet niet of iemand ooit in staat is geweest te tellen of dat dan wel viertakten, zestakten, achttakten of ergens daar in de buurt iets is
Als de brandstof omhoog gedrukt word naar de carburateur dan klopt er echt niets meer aan de ontluchting . Want een zo hoge dampspanning in de tank kan ik mij niet voorstellen dat deze in staat is de brandstof tegen de natuurwetten van de zwaartekracht in omhoog te drukken bij een voldoende opening in de tankdop. Wat er aan de hand is dat de motor en de pomp zo heet is geworden dat de al een beetje warm geworden brandstof niet meer in staat is om de carburateur een beetje draaglijke temperatuur te geven en spontaan de brandstof in een gasvorm is overgegaan voor dat deze in de cilinder is aangekomen. Daardoor zal de brandstof toevoer steeds even niet voldoende zijn. Een damp bel geeft volgens mij op dat moment minder energie dan een dun straaltje brandstof door de sproeier naar de motor. En omdat de carburateur zo warm is wil de brandstof met gasbellen de slang niet goed verlaten.
je eerste zin klopt helemaal, geen beluchting van de tank anders dan via de retourslang. de terug gevoerde brandstof wordt dan even tegen gehouden, de tank was ook aardig vol dus weinig plek boven het klotsende vloeistof niveau, bij een legere tank is het probleem er ook niet ik heb een originele metalen dop met plastic mengbeker en daar hoort geen gat in, de mengbeker is iets gezwollen door de nieuwe brandstof en klemt smerig strak in de tankopening. normaal geen probleem, daarom wil ik de dop zo houden als ik me er echt aan stoor neem ik wel een imitatie dop mee als extra voor dit soort weer .
Heb hem toen ik hem gerepareerd had en gespoten, goed geprobeerd schoon te krijgen. Foto is voor de schoonmaak. Zo vies was het tankje nog niet. Het was een geluks foto. Later weer geprobeerd maar lukte niet meer om hem scherp te krijgen. Allemaal troep erin gegooid en lekker schudden. paar uurtjes laten trekken en dan goed spoelen. Nadien lekker schoon hoor. Ohja ook een filtertje erin.
Wel apart dat de riem zo op een plaats aan flarden is Net wat Alfons zegt, verdroogt en dat dit gedeelte om de kleine poelie zat ,in de"korte bocht". De rest ziet er goed uit. Zal die van mij ook eens van Stal halen , deze heeft een gele plaat en die pak je niet zo snel i.v.m helm.
Nou ik stoor me soms behoorlijk aan de fietsers. Als ze zelf eens beginnen aan de verkeersregels dan hoeven ze ook niet te zeuren. Net nog een rondje gedaan met de Puch en zeker 3 keer last van fietsers gehad. Zeker gezien al die grijze kopjes die zonodig ineens met zijn alle op de fiets moeten. Vreselijke lui.
Ik heb een route gereden die ik volgend jaar van plan ben te organiseren. Jullie gaan iets doen wat jullie nog nooit gedaan hebben. Zeker weten. 2 langere pauzes en een korte pauze. 50 a 55 km. Geen zandpaden of zoiets.
Die Mobylette loopt erg hard. Net zo snel als mijn Moto Morini. En door de dubbele vario trekt ie als een lier.
Ik denk trouwens dat het een kwestie van tijd is dat je op de Snorfiets ook een helm op moet.
Afgelopen week was er al zoiets in het nieuws dat men van de Snorfiets af wil. Dat was de fietsersbond maar het begin is er.
over die snorfietsen word aardig gelogen, als zo een ding 1 op 50 loopt bestaat het niet dat hij meer CO2 per kilometer genereert dan een auto die bijvoorbeeld 1 op 20 loopt, er zit gewoon niet meer "C" in de brandstof om die CO2 van te maken en dat "fijnstof" moet je ook met een korrel zout nemen, ze dwarrelen nogal veel op dat al op de weg ligt, dat mag je niet mee meten en dat ze te hard lopen klopt, kwestie van harder aanpakken.
Nou ik stoor me soms behoorlijk aan de fietsers. Als ze zelf eens beginnen aan de verkeersregels dan hoeven ze ook niet te zeuren. Net nog een rondje gedaan met de Puch en zeker 3 keer last van fietsers gehad. Zeker gezien al die grijze kopjes die zonodig ineens met zijn alle op de fiets moeten. Vreselijke lui.
Ja die grijze kopjes denken dan, daar heb je weer zo`n kale aso met oorbellen. haha
Nou ik stoor me soms behoorlijk aan de fietsers. Als ze zelf eens beginnen aan de verkeersregels dan hoeven ze ook niet te zeuren. Net nog een rondje gedaan met de Puch en zeker 3 keer last van fietsers gehad. Zeker gezien al die grijze kopjes die zonodig ineens met zijn alle op de fiets moeten. Vreselijke lui.
Ja die grijze kopjes denken dan, daar heb je weer zo`n kale aso met oorbellen. haha
En een Petje op !!
Heb zelf ook regelmatig een petje op, half kaal maar géén oorbellen
ach met een Puch moet je toch een valhelm op, zie je er niet meer van, daarom heb je van die rockers die nog een staartje kweken, DAN maak je pas een statement