Ik ben al enige jaren in bezit van een solex oto en heb deze ooit gekocht van iemand die hem volledig voor mij gereviseerd heeft.
Dat wil zeggen ik ben zeker niet onhandig maar ik ben van mening dat zo'n grote klus ik beter aan een expert kan overlaten.
Nu is het mooie weer aangebroken en wil ik graag weer van mijn solex genieten.
Een aantal weken geleden heb ik van mijn solex het brandstof systeem gereinigd omdat hij vorige jaar aan het eind van het seizoen niet goed meer liep,
HIerbij heb ik de ook de bougie en het luchtfilter vernieuwd en mijn ontsteking laten afstellen zodat ik er weer fris tegenaan kon,
ook heb ik mij cilinderkop losgemonteerd omdat ik zo de moterbeugel kon poleisten, daarbij heb ik ook de kop van overbodig kool ontdaan.
na deze handelingen wilde mijn solex niet meer starten en na wat hulp in geroepen te hebben bleek mijn decompressie niet goed te staan.
Nu heb ik vanmiddag een uur getourd op de solex en wil mijn solex bij het optrekken inhouden, maar als hij op toeren komt loopt hij als een zonnetje, Ik dacht eerst dat het lag aan het feit dat hij een poos stil had gestaan en ik het systeem leeggehad heb maar dat is blijkbaar niet zo.
BIj het wegtrekken valt hij af toe weg/uit en daarna pakt hij hem weer op(hij houd in) als hij op toeren is loopt hij goed uiteraard heb ik het sproeiertje doorgeblazen.
Ik heb een aantal vragen:
heeft er iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
en hoe stel je je decompressie in en daarbij bedoel ik de buitenste moer en het binnenste schroefje
kan de koppakking lek zijn waardoor dit probleem veroorzaakt wordt
Ik had laatst met mijn S4800 gelijkaardige problemen. Bleek o.a. te lekken aan de kop.
Kleeft er olie tegen de cilinderribben?
Een nieuwe pakking bij het hermonteren van de cilinderkop is altijd raadzaam. Als je de kop vast zet, draai dan een bout vast (niet volledig), sla een boutgat over en doe hetzelfde met de volgende bout. Herhaal dit met de overige bouten, en herhaal deze werkwijze om de bouten helemaal vast te zetten. De cilinderkop wordt zo gelijkmatig vast gezet. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen dat het voor een Oto ook geldt, maar op Solex.nl vindt je bij foto's de aanhaalmoment waarden terug van een 3800 motor en frame.
En welkom op het forum Bert, hier zal je zeker geholpen worden.
Last edited by AlienSolexfiend; 15/07/1310:03 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Lees dit maar even door dan is het hopelijk wat duidelijker :
En als er wat olie bij het klepsteeltje zit wil dat niet zeggen dat de klep lekt. Bovenkant klepje staat in verbinding met het uitlaatsysteem dus daar kan ook de vettigheid vandaan komen.
als ik de koppakking heb vervangen en het probleem er nog steeds is het de decompressie die iets te ver open staat.
klopt het dat als ik hem elke keer een kwartslag naar links draai en vervolgens test ik heb zo kan afstellen (hierbij bedoel ik het binnenste schroefje.) of moet ik meer denken aan een aantal slagen per keer testen.
maar waarvoor dient de buitenste moer dan, wat kan ik daar mee afstellen?
en is de theorie van de smoorklep nog steeds recent kan ik zo het stationair afstellen of moet dit door de ouderdom meer op gevoel.
Deze moer die op de as van het klepje zit is om een afstelling te kunnen maken om bij minimum gas de klep zo af te stellen dat de motor door het verder gas dichtdoen deze klep iets zal worden ingedrukt via een hevel en deze moer (de veer wordt dan iets meer ingedrukt) Bij weer gas geven zal deze veer de klep weer dicht trekken Het kan voorkomen dat de klep niet goed zal afsluiten wanneer de plaats waar de klep moet afdichten kleine kooldelen zitten die een goede afdichting verhinderen of de kop scheef zit of de steel krom is. Er zal altijd olie langs de klepsteel komen omdat deze veel te los in de pet zit ( speling in de pet ). En ook de verbinding met de uitlaat zal olie naar boven drukken en via deze speling langs de steel lekken. Als je de afdichting niet vertrouwt dan moet de pet er af en moet je de klep met een schroevendraaier wat rond draaien zodat de koolresten verdwijnen. Het verdraaien gaat over meerdere omwentelingen ( fijne schroefdaad ).
Deze moer die op de as van het klepje zit is om een afstelling te kunnen maken om bij minimum gas de klep zo af te stellen dat de motor door het verder gas dichtdoen deze klep iets zal worden ingedrukt via een hevel en deze moer (de veer wordt dan iets meer ingedrukt) Bij weer gas geven zal deze veer de klep weer dicht trekken Het kan voorkomen dat de klep niet goed zal afsluiten wanneer de plaats waar de klep moet afdichten kleine kooldelen zitten die een goede afdichting verhinderen of de kop scheef zit of de steel krom is. Er zal altijd olie langs de klepsteel komen omdat deze veel te los in de pet zit ( speling in de pet ). En ook de verbinding met de uitlaat zal olie naar boven drukken en via deze speling langs de steel lekken. Als je de afdichting niet vertrouwt dan moet de pet er af en moet je de klep met een schroevendraaier wat rond draaien zodat de koolresten verdwijnen. Het verdraaien gaat over meerdere omwentelingen ( fijne schroefdaad ).
Ok Ik krijg het filmpje er niet op omdat deze met iphone is gemaakt( verkeerd bestandtype) Als iemand het filmpje wil zien dan ff email bestand toevoegen Dan stuur ik hem door
Ik gebruik in zo'n geval de mini-stroboscoop. Valt die uit bij de haperingen, dan is het inderdaad een ontstekingsprobleem. Maar nu durf ik dat niet glashard te stellen.
Ik heb al gevallen meegemaakt dat de boutjes van het carterdeksel los zaten, de Solex reed nog goed, maar soms leek het wel wat op dit euvel. Vals lucht kan ook vervelend zijn.
De onsteking stond te vroeg heb deze weer op tijd gezet Dit overigens wel vreemd omdat dit de afgelopen maand al de 4e keer is dat dit gedaan wordt alleen kan ik het nu gelukkig zelf
De bougie was smerig, eigenlijk best wel verkoold Dit in een zeer korte tijd Deze geschuurd en op 0,45 mm gesteld en gecheckt of hij vonkt
De sproeier voor de zekerheid doorgeblazen
De solex trekt nu weer goed op al heb ik wel het idee dat hij minder hard loopt Voorheen maakt hij meer snelheid en iets meer toeren Iemand daar een verklaring voor
Goed zo Bart, hij rijd weer zoals je verwacht. Het zou best kunnen dat hij wat harde liep omdat hij te vroeg stond, maar wil niet zeggen dat het dan goed voor de motor is, namelijk je krijgt toch meer belasting op je lager en het carter kan daar niet zo goed tegen. Als hij 30 a 33 loopt is het prima.
De onsteking stond te vroeg heb deze weer op tijd gezet Dit overigens wel vreemd omdat dit de afgelopen maand al de 4e keer is dat dit gedaan wordt alleen kan ik het nu gelukkig zelf
De bougie was smerig, eigenlijk best wel verkoold Dit in een zeer korte tijd Deze geschuurd en op 0,45 mm gesteld en gecheckt of hij vonkt
De sproeier voor de zekerheid doorgeblazen
De solex trekt nu weer goed op al heb ik wel het idee dat hij minder hard loopt Voorheen maakt hij meer snelheid en iets meer toeren Iemand daar een verklaring voor
In ieder geval bedankt voor het meedenken
Groeten bert
Kan zijn dat de vliegwiel nok beschadigingen heeft of roest waardoor de nok snel slijt, heb ook ontdekt dat er nieuwe (imitatie) contactpunten in de handel zijn waar de veerdruk zo hoog is dat het nokje wel met erg veel druk op de vliegwiel nok gedrukt word en erg snel zal slijten....ook altijd een beetje olie aan het viltje doen trouwens.