Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het begon begin deze week op de terugweg van mijn voorlaatste ritje met de blackenroll, nadat ik de tank hergevuld had omdat ik droog tot stilstand was komen te staan. Ik ondervond die dag de prestatie van de Solex al ondermaats, maar dat komt wel vaker voor. Enfin, met weder gevulde tank rijd ik verder, en na een halve kilometer rijden begon hij fel in te houden en viel bijna tot stilstand alsof de tank alweer leeg was. Door wat met de remlucht hevel te zoeken viel hij net niet stil en kwam op en neer verder (heel traag) op gang, dit ging gepaard met bruuske schokjes, tegelijk kwamen er warme luchtstootjes vanonder het luchtfilter deksel. Als ik de remlucht hevel (met warme motor) uiterst links draaide, leek hij heel even weer te willen. Vervolgens moest ik dit constant herhalen om niet stil te vallen. Na 1 à 2 km bleek de prop eruit te zijn, ik kon weer “normaal” verder.

Vandaag kreeg ik na een viertal km dezelfde symptomen, alleen viel ik nu werkelijk stil. Ik kon de motor wel herstarten, er zat echter niet veel leven in en verder rijden moest ik al fietsend. sick Ik zag wel brandstof terug vloeien door het afvoerdarmpje tijdens mijn vruchteloze poging om hem terug opgang te brengen. Dus zou het pompje in orde moeten zijn. Ik probeerde ook hem zonder luchtfilter te starten, dit leek nog slechter te gaan. Toen merkte ik dat het blauwe spul van de luchtfilterolie rond de dikke opening bovenaan de carburateur zat, smirk en waarschijnlijk is er nog meer van dit spul dieper in de carburateur gedropen. Ik herinner me er niet te zuinig met te zijn geweest.

Ik zit te denken, “waar zit die prop”?
Starten gaat, maar dat is dan ook alles. Het lijkt alsof hij onvoldoende brandstof of zuurstof krijgt.
Tankfilter, leidingen … frown hmm? Ik heb een sterk vermoeden dat de luchtleidingen in de carburateur verstopt zijn.
Oh ja, mijn tankdop beluchting opening is vrij, daar ligt het al niet aan.




Last edited by AlienSolexfiend; 25/05/13 07:27 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tja dat wordt schoonmaken dan. Ik denk dat je het op zich gevonden hebt. Ja zo blijf je bezig he.
Heb je geen pareltje tussen de bougie?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hoezo een pareltje en waarvoor?

Zijn er mogelijk nog zaken die ik kan nagaan alvorens ik de carburateur eraf haal?
Het klinkt wel spannend om dit te doen. Alle tips en info zijn zeer welkom. Dit wordt voor mij tot hiertoe al de grootste ingreep.

Last edited by AlienSolexfiend; 25/05/13 07:45 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Die luchtfilterolie hoeft alleen op de spons.
Als je tank volledig drooggereden is, dan loop je wat risico dat het bezinksel meegetrokken wordt en narigheid gaat veroorzaken.
Heb je de sproeier al eens doorgeblazen? Best kans dat het dan weer even goed gaat en dat deze daarna wéér verstopt raakt.

alles goed schoonmaken is de enige remedie.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En het filter in de carb. is die ook zuiver ?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een parel is een klein (koolstof??) bolletje tussen de electroden van de Bougie, hierdoor heb je een slechte of geen vonk
Bougie eruit draaien en schoonmaken.

Misschien is de sproeier verstopt, deze kan je doorblazen met een fietspomp of , voorzichtig, doorsteken met één enkel draadje van b.v. een rem-binnenkabel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Die luchtfilterolie hoeft alleen op de spons.
Als je tank volledig drooggereden is, dan loop je wat risico dat het bezinksel meegetrokken wordt en narigheid gaat veroorzaken.
Heb je de sproeier al eens doorgeblazen? Best kans dat het dan weer even goed gaat en dat deze daarna wéér verstopt raakt.

alles goed schoonmaken is de enige remedie.

Vuil in de sproeier, daar heb ik al eens iets over gelezen.
Waar zit dat ding eigenlijk? blush
Moet ik de carb eraf halen?

Bedankt John (en Alfons). wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: solexnl
En het filter in de carb. is die ook zuiver ?




Nog niet nagekeken, ga ik doen.
Die weet ik zitten, heb hem al eens vervangen.
Bedankt Han. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Een parel is een klein (koolstof??) bolletje tussen de electroden van de Bougie, hierdoor heb je een slechte of geen vonk
Bougie eruit draaien en schoonmaken.

Misschien is de sproeier verstopt, deze kan je doorblazen met een fietspomp of , voorzichtig, doorsteken met één enkel draadje van b.v. een rem-binnenkabel.

Klinkt geruststellend.
Ik zal de bougie eens nakijken met mijn 40 X loupe.
Moet ik de carb eraf halen om bij de sproeier te komen? confused

Bedankt Ronald. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 25/05/13 08:05 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Voordat je de hele Solex uit elkaar haalt , de sproeier is dat messing zeskantje achter op de carburateur , zie bijlage

Attached Images
gasmechanisme_4800...jpg (64.03 KB, 1224 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
Voordat je de hele Solex uit elkaar haalt

laugh laugh laugh

Ha daar dus, moet ik dat open maken?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zeskantje losdraaien met sleutel 9 en doorblazen en terugplaatsen.
Niet te strak aan draaien, vast is vast wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
of sproeier met ijzerdraadje schoonpeuteren.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Oke bedankt Ronald en Han.
Voorlopig probeer ik alle tips uit.
Hopelijk is het hiermee dan terug in orde.

Ik laat de carb nog ff zitten, al ben ik wel benieuwd om hem er eens af te halen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Als het niet nodig is: laat zitten.
Hij zit met een vervelende moer op het spruitstuk geklemd, en die is gauw scheefgedraaid en dol.
Voorzichtig zijn dus wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou een 40X loep heb je niet nodig hoor om een pareltje te zien. Deze is net zo groot als je elektrode afstand.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Nou een 40X loep heb je niet nodig hoor om een pareltje te zien. Deze is net zo groot als je elektrode afstand.



Eigenlijk zou het niet meer voor kunnen komen omdat er geen lood meer wordt gebruikt in benzine. Tegenwoordig andere rotzooi en dat zou best kunnen parelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Misschien nu toch eens tijd vrij maken om echt alles schoon te maken. Lekker alles loshalen en spoelen enz.. enz...


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt iedereen, jullie zijn een grote steun.
Zodra ik tijd kan vrijmaken begin ik eraan, ik houd jullie op de hoogte. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Zeskantje losdraaien met sleutel 9 en doorblazen en terugplaatsen.
Niet te strak aan draaien, vast is vast wink

ja die schuine passingrand maakt dat de sproeier zich naar binnen wil werken, heb al meegemaakt dat ze telkens zo vast waren gedraaid dat het huis vervormd was en de sproeier de bodem van zijn gat bereikte, dan loopt hij ook niet meer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik vijl tegenwoordig een kruisje aan het uiteinde van de sproeier bij twijfelgevallen.
Dan weet ik zeker dat hij daar niet "dichtgedraaid" kan worden. wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb de sproeier uitgekuist. Eerst heb ik de fietspomp methode toegepast, ik weet niet of dat heeft geholpen, erg handig ging het niet. Dan heb ik er met een remkabel wat in gekeuterd, vuil heb ik niet aangetroffen. Vervolgens heb ik er pure benzine door gespoten. En het werkt. Ik heb een eindje in de straat gereden. Ik moet het nog verder uitproberen bij een langer ritje, daar breng ik straks verslag van uit. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hier ben ik al terug. Ik krijg hem nog steeds gestart, maar blijft alleen draaien als de remluchthendel naar links staat. Het probleem van inhouden, slechtdraaien en uiteindelijk stil vallen blijft. frown
Ik zou de bougie eens kunnen nakijken, die zal ondertussen wel vuil zijn vanwege de slechte verbranding tijden mijn laatste ritjes. Misschien is een vuile bougie nu de pretbederver, maar ik betwijfel het en denk dat de carb nog niet helemaal vrij is.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Stilvallen is in die zin gunstig, dat je aan de hand van de bougie kunt zien wat er aan de hand is.
Als de motor zonder dat hij "aan" is heeft gedraaid (door vergeefse startpoging of afslaan), draai dan de bougie eruit:

bougie droog = hij krijgt geen brandstof, dus ergens een verstopping, tank leeg of slecht werkende pomp.

bougie nat = ontstekingsprobleem, maw geen of slechte vonk.

probeer dat maar eerst en laat ons iets weten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Als hij niet wil starten, dan begrijp ik het (natte of droge bougie).
Maar starten deed hij wel, en stilvallen doet hij na een tijdje net niet of bijna net wel (beetje een randgeval, begrijp je?). Ik ga het even testen, tot zo.

Een ander probleempje, ik heb een nieuw luchtfilter deksel, zo'n zilverkleurig, en krijg het niet meer gescheiden van het luchtfilterhuis, het zit potvast. Is er een manier om het los te krijgen zonder het mooie nieuwe deksel te beschadigen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Als hij niet wil starten, dan begrijp ik het (natte of droge bougie).
Maar starten deed hij wel, en stilvallen doet hij na een tijdje net niet of bijna net wel (beetje een randgeval, begrijp je?). Ik ga het even testen, tot zo.


Als de solex bijna stil valt komt hij daarna wel weer op toeren? en een tijdje later weer bijna stilvallen?


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Gerritd
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Als hij niet wil starten, dan begrijp ik het (natte of droge bougie).
Maar starten deed hij wel, en stilvallen doet hij na een tijdje net niet of bijna net wel (beetje een randgeval, begrijp je?). Ik ga het even testen, tot zo.


Als de solex bijna stil valt komt hij daarna wel weer op toeren? en een tijdje later weer bijna stilvallen?

Nee hij komt überhaupt niet op toeren, als ik de luchthendel naar rechts draaide dan viel hij stil.
Nu start hij helemaal niet, dus ik wilde meteen de bougie controleren op nat of droog, haal de luchtfilter eraf, maak de bougiekabel los, kom ik tot de ondekking dat mijn bougiesleutel uit mijn broekzak is gevallen. Niet meer te vinden. mad cry


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het zit je echt niet mee he. Maar niet opgeven he, de aanhouder wint.

Heb je een mogenlijkheid is een andere carburateur te proberen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Het zit je echt niet mee he. Maar niet opgeven he, de aanhouder wint.

Heb je een mogenlijkheid is een andere carburateur te proberen?

Bedankt om me moed toe te spreken Alfons. smile
Ik zit me rot te zoeken naar mijn bougiesleutel. Een gouden tip: stop nooit sleutels in de zijzak van je broek. Zou jammer zijn als ik hem echt kwijt ben, het hoort samen met mijn verlengstuk dat ook foetsie is bij mijn dure Stanlye set.

Nee, een andere carb heb ik niet, en ook geen solexdokters bij me in de buurt.
Ook spijtig dat ik de bougie er nu niet kan afhalen. Ik rook wel de benzine tijdens mijn vergeefse startpoging.

Last edited by AlienSolexfiend; 28/05/13 05:39 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Stilvallen is in die zin gunstig, dat je aan de hand van de bougie kunt zien wat er aan de hand is.
Als de motor zonder dat hij "aan" is heeft gedraaid (door vergeefse startpoging of afslaan), draai dan de bougie eruit:

bougie droog = hij krijgt geen brandstof, dus ergens een verstopping, tank leeg of slecht werkende pomp.

bougie nat = ontstekingsprobleem, maw geen of slechte vonk.

probeer dat maar eerst en laat ons iets weten.

John , jij hebt onlangs (kort geleden) toch ook een "vreemde" elektronische ontsteking gehad ??

Wij maar denken dat het mogelijk aan de brandstof voorziening ligt,
heb ik er nog een verzonnen die dit soort problemen kan geven : een lekkende carterkeerring crazy .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
heb ik er nog een verzonnen die dit soort problemen kan geven : een lekkende carterkeerring .

Hoe controleer je dat?

Het feit dat hij alleen reed met remluchthendel uiterst links doet me vermoeden dat het aan de carb ligt. Nadat ik de sproeier had volgespoten met pure benzine trok hij geweldig goed na het starten. De motor daverde wel erg, heel normaal denk ik na zo'n hot shot. laugh Ook dan wou hij niet met luchthendel naar rechts, normaal duurt het niet zo lang na het starten (met koude motor) om de hendel naar rechts te zetten.

Ik ben ook benieuwd hoe het luchtfiltertje eruit ziet, maar heb het nog niet open gekregen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je naar de rol kijkt kan deze aan een kant vettig zijn.
Meestal zie je dan ook olie aan de zijkant van de band.

Voorzichtig met dat open maken van het luchtfilter.
De onderkant is nogal broos/breekbaar alsof het van suiker is gemaakt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ga ik nakijken , bedankt. wink

Ik zit te denken om langs de onderkant van het filterhuis met een lange schroevendraaier of dergelijks proberen af te zetten tegen de binnenwand van het deksel (net naast het schroefgat).

Ronald, bedoel je dat het aluminium of zamak van het filterhuis broos is?

Morgen ga ik achter een nieuwe bougiesleutel. smirk


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ga ik nakijken , bedankt. wink

Ik zit te denken om langs de onderkant van het filterhuis met een lange schroevendraaier of dergelijks proberen af te zetten tegen de binnenwand van het deksel (net naast het schroefgat).

Ronald, bedoel je dat het aluminium of zamak van het filterhuis broos is?

Morgen ga ik achter een nieuwe bougiesleutel. smirk


dat is wel mijn ervaring.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Oke, bedankt voor de waarschuwing Ronald, meer pech kan er echt niet meer bij. tired crazy


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
met een ( oud) RVS keukenmes wip je hem zo los, aan de voorkant of achterkant beginnen, en zo broos is het materiaal ook niet en als je mazzel hebt heb je een type met een stalen onderplaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Joan, ga ik zo proberen. De mijne is volledig uit zamak of aluminium, weet het niet precies. Als het toch moeilijk gaat dan zet ik er terug de oude op. Ik begin nu wel heel erg benieuwd te worden wat aan te zullen treffen. Hopelijk heeft het lagervet zich niet gemengd met de filterolie, en zit de hele zooi niet in mijn carb leidingen.

Ik heb ondertussen een nieuwe bougiesleutel aangeschaft, gelukkig kon ik de originele vervangstukken vinden zodat mijn sleutelset weer compleet is. smile
Als ik een relax moment heb, zoek ik het verder uit of de bougie nat of droog is.

Last edited by AlienSolexfiend; 28/05/13 11:47 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: solexnl
of sproeier met ijzerdraadje schoonpeuteren.




Hoe diep moet het het kabeltje erin gaan?
Met het uiteinde van een remkabel kwam ik niet zo ver.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Je moet maar één draadje nemen en niet de hele kabel wink

Doorduwen tot je hem door de twee dwarse gaatjes kunt zien (brilletje nodig).
Zoals altijd met beleid, teveel raggen is niet goed.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2012
Posts: 3
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2012
Posts: 3
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem met mijn Solex. Gisteren pakweg 100km gereden, maar telkens viel hij na een tijdje uit. Begon precies toen ik het verste van huis was. Steeds het sproeiertje schoongemaakt en dan kon ik weer een kilometer of 10 rijden. Ik had onderweg dezelfde diagnose gesteld als jullie aandragen. Goeie vonk en benzine door de retourleiding. Waarschijnlijk moeten we allebei onze carburateur eens goed schoonmaken. Ben benieuwd of dat het oplost.

Alian, zit er bij een black'n'roll ook een gereedschapsbakje onder de bagagedrager? Bij mijn 3800 zitten daar 2 platte sleuteltjes in, o.a. met een bougiesleutel en sleutel 9. Daarmee kun je dus al een eind komen.


Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
als je een plastic tank hebt will daar het zeefje nog wel eens vol komen met een bal met haar die heen en weer gezogen word, heb pas nog voor iemand die net een blokje had gekocht dit blokje even open getrokken en de twee filters ( tank, eruit getrokken met passende =dunnelange spaanplaatschroef) en carburatur ( gewoon naar boven toe eruit getrokken) allebij waren ze ruim voorzien van harige ballen ( sorry voor het taalgebruik) die als een schaduw zicht baar waren IN de filters, enige moeite met perslucht van buiten door het gaas heen en ze waren weer schoon


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Toen het bij mij begon kon ik nog net beletten dat het motortje stilviel door remlucht te minderen, dit door al rijdende gedurende een tweetal kilometer deze handeling steeds te herhalen van een rijk naar armer mengsel (hendel links net voor de midden stand). Dat heeft toen geholpen zoals ik eerder beschreef. Na mijn poging om de sproeier uit te kuisen, met o.a. door er klare benzine door te spuiten, kon ik alleen nog op een rijk mengsel (hendel uiterst links) rijden. Al gauw ging dit steeds moeizamer, maar de motor bleef nog wel lopen. Even later kreeg ik hem zelf niet meer eens gestart.
Jekkel, ondervond jij ook zulke onregelmatigheden met de remlucht afstelling?

Ik ga nogmaals proberen de sproeier vrij te krijgen met een fijnere draad en ik zal er opnieuw wat benzine door spuiten.
Dat fietspompen werkt niet zo volgens mij. Doe ik er slecht aan de sproeier uit te blazen met perslucht uit een busje??

Waarschijnlijk zal het nodig zijn de carburateur helemaal te kuisen. Ik las nog eens het artikel van Joan "Hoe werkt het", en "deel 23: sleutelen 3800" . Ik krijg al klamme handen als ik nogmaar denk er zelf aan te beginnen, maar er zal niets anders opzitten vrees ik. Anderzijds boeit het me wel heel erg, en zal ik er ongetwijfeld weer wat uit leren.

Zijn er onderdelen zoals afdichtingen, pakkingen, ... die ik uit voorzorg best bestel??
Bv. de afdichting aan het spruitstuk, ik las dat die wel eens niet meer zou passen als die in verkeerde volgorde gemonteerd werd.

Jekkel, een Black 'n Roll heeft inderdaad ook zo een gereedschapbakje. Echt meer dan een reserve bout stop ik er niet in. Hij is er al eens afgedonderd toen ik in een put reed.
Als ik een "wat verdere" rit maak dan neem ik een "kleine" koffer mee met zowat de voornaamste sleutels, bandijzers, ...
Best wel een beetje zwaar en veel, en het gekke is dat ik nooit een bougiesleutel meenam.
Ik moet de inhoud van mijn mobiele koffer nog eens aan een reorganisatie onderwerpen. Ik zag ergens een universeel verstelbare sleutel van Stanley, heeft hier iemand ervaring mee?

Last edited by AlienSolexfiend; 01/06/13 10:11 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Verstelbare sleutel: je zult een baco bedoelen?
Handig voor een enkele (grotere) schroef waar je geen passende sleutel voor hebt, voor de Solex minder geschikt.

Gevoel voor vastdraaien krijgen:
Wat veel gebeurt is dat pompwarteltjes scheef gedraaid worden in het begin, en dan door draaien met een sleuteltje. Hetzelfde voor de aansluiting carburateur-spruitstuk.

Zorg dat het eerste gedeelte met de hand lukt ( schroefdraad schoonmaken en beetje olie eraan). wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vandaag heb ik dan de bougie check gedaan. Eerst heb ik nog eens geprobeerd om de sproeier te kuisen, en merkte nu pas dat er een gat schuin onder door loopt. Dat heb ik met een remkabel voorzichtig reragt, een fijner draadje had ik niet. Met de spuit heb ik er 60 ml benzine door gespoten, afwisselend spuiten en doorblazen. Deze keer heb ik met een oud retourdarmpje tegen de opening van de sproeier, de ogen even sluitend, er zelf door geblazen. De vorige keer had ik de carb filter over het hoofd gekeken, die zat nu behoorlijk vol en heb hem dan ook even uitgekuist.
Het luchtfilterdeksel kreeg ik los door hem met een schroevendraaier eruit te wippen. Ik trof een zooitje aan van teveel filterolie dat zich had gemengd met het vet tegen de wand van het filterdeksel. Ik heb het filterfoampje helemaal uitgeknepen. Het blauwe spul was ook veel lopender geworden. De rest van de filterolie heb ik overal verwijderd en de binnenkant van het deksel heb ik wat afgedept en verder uitgesmeerd. Ik had dus veel te veel filterolie gebruikt, genoeg om ruim wat solexen te voorzien. sick




Na een paar vergeefse startpogingen heb ik de bougie eruit gehaald en ze was nat, niet zozeer echt zeiknat, maar ook niet droog. Ik weet niet of je van een natte bougie de kleur kan bepalen, ik heb getracht er foto van te nemen.



Een zwarte vuile kop, de elektroden waren nog goed maar ook vuil. Door mijn super loupe kijkend meende ik een ongelijkmatige zwart verkoolde rand waar te nemen. Ik heb met een zeer fijn slispapier de elektroden gekuist, even met de ontvetter gereinigd. De kleur rond de elektroden bleef donker. Ik probeerde hem hierna nog eens te starten, te vergeefs.
Misschien moet ik het nog eens proberen met een nieuwe bougie, maar ik denk dat de carb aan een grondig onderhoud toe is.


Quote:
Verstelbare sleutel: je zult een baco bedoelen

Nee, een Stanlye. ook geen engelse sleutel, heel apart en inovatief. Ik vind geen voorbeeld, ik zal eens kijken of ze hem nog hebben (bij Gamma dacht ik).

Quote:
Wat altijd verstandig is als je weinig sleutelervaring hebt, is iemand in de buurt hebben die kan helpen. Forumers genoeg denk ik, anders een goeie brommerboer in de buurt zoeken.

Als iemand zin heeft in een dagje Antwerpen. Van harte welkom, De Bokma staat koud, of een lekker Belgisch biertje mmm!!! wink
Aan de brommerboer waag ik me niet meer. eek sick crazy


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
als ik eens tijd kan vrijmaken wil ik er wel eens komen kijken maar beter is als je het motortje los koppelt en de trein neemt en er eens mee tot in diest kon komen dan kan ik het hier wel maken hier heb ik tensloten bijna alles liggen om hem te maken en zo doende leer je er ook heel wat van als je mij uw adres wilt geven zal ik eens zien wanneer ik kan
groetjes pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Probeer ook even of de bougie vonkt buiten de cilinder


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Probeer ook even of de bougie vonkt buiten de cilinder

Heb ik nooit begrepen hoe dat werkt.
Ondertussen heb ik geprobeerd om er beweging in te krijgen met een nieuwe bougie ... NOPPENS! tired
De vorige bougie was nat, dus je zou zeggen dat het om een ontstekkings probleem gaat.
Maar ja, met wat er allemaal in de carb is gedropen zal het niet alleen aan de bougie of ontstekking liggen. Met de vorige vuile bougie kon ik nog een oorzaak-verband bedenken.
Bedankt John voor het mee denken. smile

Origineel bericht van: Pierre
als ik eens tijd kan vrijmaken wil ik er wel eens komen kijken maar beter is als je het motortje los koppelt en de trein neemt en er eens mee tot in diest kon komen dan kan ik het hier wel maken hier heb ik tensloten bijna alles liggen om hem te maken en zo doende leer je er ook heel wat van als je mij uw adres wilt geven zal ik eens zien wanneer ik kan
groetjes pierre

Zou heel fijn zijn Pierre, laat maar iets weten als je langs kunt komen. Ik zal ook nog eens uitkijken of iemand eventueel de hele Solex tot bij jou zou willen brengen met de wagen. Tot bij jou fietsen lijkt me wat ver. laugh
Er zijn nog meer mankementen aan, o.a. geen klimvermogen etc.

Last edited by AlienSolexfiend; 02/06/13 08:05 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: john meisters
Probeer ook even of de bougie vonkt buiten de cilinder

Bougie eruit draaien, bougiekabel aansluiten aan de bougie, bougie op de cilinder leggen (moet goed massa maken). Dan aan het vliegwiel draaien. Er moet nu een vonk zichtbaar zijn bij de bougie-electroden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nu begrijp ik het.
Moet je uitkijken voor elektroshocks?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Ja je moet zeker de bougie zelf niet vasthouden.


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Oke, dat vraag ik dan aan de buren als die me nog eens komen storen wanneer ik sta te stoepsleutelen. grin

Ondrtussen ben ik verder aan het uitzoeken hoe je de carburateur verwijdert en reinigt. Op zoek in mijn "Doe het zelf Solex boek" zie ik bij het fenomeen, "De motor loopt alleen met gedeeltelijk gesloten choke hendel", dat dit veelal wijst op slechte toevoer van benzine door o.a. verstopte leidingen, filters, ...
Ik ga een lijstje maken van zaken die ik al gedaan heb en zaken die in aanmerking komen om nog na te gaan. Dan maak ik een stappenplan. Na een jaartje klungelen begin ik de smaak te pakken te krijgen.
De Bokma staat nog steeds koud. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 02/06/13 12:10 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: john meisters
Probeer ook even of de bougie vonkt buiten de cilinder

Heb ik nooit begrepen hoe dat werkt.
Ondertussen heb ik geprobeerd om er beweging in te krijgen met een nieuwe bougie ... NOPPENS! tired
De vorige bougie was nat, dus je zou zeggen dat het om een ontstekkings probleem gaat.
Maar ja, met wat er allemaal in de carb is gedropen zal het niet alleen aan de bougie of ontstekking liggen. Met de vorige vuile bougie kon ik nog een oorzaak-verband bedenken.
Bedankt John voor het mee denken. smile

Origineel bericht van: Pierre
als ik eens tijd kan vrijmaken wil ik er wel eens komen kijken maar beter is als je het motortje los koppelt en de trein neemt en er eens mee tot in diest kon komen dan kan ik het hier wel maken hier heb ik tensloten bijna alles liggen om hem te maken en zo doende leer je er ook heel wat van als je mij uw adres wilt geven zal ik eens zien wanneer ik kan
groetjes pierre

Zou heel fijn zijn Pierre, laat maar iets weten als je langs kunt komen. Ik zal ook nog eens uitkijken of iemand eventueel de hele Solex tot bij jou zou willen brengen met de wagen. Tot bij jou fietsen lijkt me wat ver. laugh
Er zijn nog meer mankementen aan, o.a. geen klimvermogen etc.

dat zou ideaal zijn als je de hele solex tot hier kon brengen dan konden we hem gelijk helemaal nazien zoals nieuwe zuigerveren steken en zo voort
groetjes pierre

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Antwerpen - Diest = 65km .

Komt me bekend voor


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ook geen klimvermogen las ik in een eerder bericht: staat er nog wel compressie op ? zo niet dan krijg je ook een moeilijke motor en ben je aan een combinatie zuiger cylinder toe


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Pierre
[...]
dat zou ideaal zijn als je de hele solex tot hier kon brengen dan konden we hem gelijk helemaal nazien zoals nieuwe zuigerveren steken en zo voort
groetjes pierre

Super dat je dat wil doen Pierre! smile
Ik zoek nog ff uit of ik iemand vind voor het transport.
Als ik de motor eraf zou halen, of misschien alleen het tankje (denk niet dat een lege tank volstaat), dan zou ik hem op de trein kunnen zetten. Het motortje kan dan mee als handbagage.

Origineel bericht van: FFAnders
Antwerpen - Diest = 65km .

Komt me bekend voor

Met de fiets goed te doen en de Solex achteraan op de kar. laugh

Origineel bericht van: Joan
ook geen klimvermogen las ik in een eerder bericht: staat er nog wel compressie op ? zo niet dan krijg je ook een moeilijke motor en ben je aan een combinatie zuiger cylinder toe

Gebrek aan trekkracht, vooral bergopwaards, kreeg hij kort nadat men die rare gasmechaniek had gebricoleerd, dan begon ook nog eens de miserie met de achterrem. Al gauw krijg je te maken met een opstapeling van problemen en de gevolgen ervan.
Denk je dat door te weinig compressie mijn zuiger naar de vaantjes is?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Misschien een kapotte Koppakking.
Als je hem wilt starten , is er dan veel weerstand als je de decompresseur Niet gebruikt ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Onlangs heb ik een nieuwe motorlichter geplaatst. De cilinderkop is er op jouw aanraden niet af geweest. Maar eigenlijk komt het ijzer van deze nieuwe lichter te laag, ik moet behoorlijk stevig het decompressiehendeltje aandrukken om hem te starten. Momenteel bedien ik de decompresseur aan de motor, de kabel is sinds de nieuwe motorlichterl buiten gebruik gebleven. Zou ik hem hierdoor misschien hebben lek gemaakt?

Om op jouw vraag terug te komen, ik heb een normale weerstand wanneer de decompressiehendel niet bediend wordt, al kan dat soms wel eens variëren.

Last edited by AlienSolexfiend; 04/06/13 08:13 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Was daar niet die miserie met die omgebogen lifter?
Heb je de nieuwe al in model gebogen?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Uit model zul je bedoelen? laugh



Dit is de oude lichter. Die had men al verbogen aan het motor einde voor ik de Solex kocht. Waarschijnlijk zat daar (bij de compressie *) het probleem toen al. Maar ik hoorde op het forum dat meerder blackenroll's deze eigenschap hebben. De oude lichter heb ik wel eens een paar keer terug omhoog moeten wringen, dit echter aan het uiteinde waar de kabel in komt. Als de kabel wat belemmering heeft dan moet men de hendel stevig inknijpen, met als gevolg dat die het uiteinde verbuigt. Dat is overigens ook duidelijk te zien op de foto. Moest het uiteinde niet zo buigzaam zijn, zou je zeggen dat hij het perfect deed.

De nieuwe lichter heb ik niet verplooid om (hem aan te passen), dat lukte niet zomaar. Hiervoor moest ik hem er terug af halen, en ik had geen bankschroef voorhanden om hem fatsoenlijk te kunnen verbuigen. Een van de redenen waarom ik op zoek ben naar een combinatie workmate-bankschroef, want ik heb geen vaste werkplek ter beschikking.

Naast een mogelijk vervuilde carb etc. zijn er kennelijk meer problemen-storingen onder de oppervlakte.

Last edited by AlienSolexfiend; 05/06/13 03:41 AM. Reason: (bij de compressie*)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Is het een idee om een 3800 motorlichter erop te zetten ?

Deze heeft het buigbare uiteinde niet, het enige wat je dan moet doen is een gat boren aan de rechterkant van je stuur, dan ben je van dit probleem af.

Gr. Han

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De nieuwe die er nu opstaat is voor een 3800.
Zijn er dan verschillende typen lichters binnen de 3800?

Ik denk dat het ijzeren lipje, waar de kabel op rust, buigt vanwege een onbedachtzaamheid in de constructie van althans mijn S4800. Of het metaal al dan niet van goede kwaliteit is heeft er, volgens hoe ik het tracht te begrijpen, niet direct mee te maken, want mijn inziens is het niet ontworpen om er te veel kracht op uit te oefenen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
De nieuwe die er nu opstaat is voor een 3800.
Zijn er dan verschillende typen lichters binnen de 3800?

Ik denk dat het ijzeren lipje, waar de kabel op rust, buigt vanwege een onbedachtzaamheid in de constructie van althans mijn S4800. Of het metaal al dan niet van goede kwaliteit is heeft er, volgens hoe ik het tracht te begrijpen, niet direct mee te maken, want mijn inziens is het niet ontworpen om er te veel kracht op uit te oefenen.

Klopt constructie is zwaar onder de maat, dat krijg je als je alles uit 1 plaat stampt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als ze er een verstevigingsril in hadden gedrukt was het doorbuigprobleem opgelost.
Dit hebben ze in de hendel zelf ook gedaan


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
kun je altijd zelf nog doen door op te spannen in een bankschroef tegen een stuk massief ijzer aan met een afgeronde kant en dan met een hamer ( jawel nu wel !!) stukje voor stukje de rand om te slaan en met dat stukje voor stukje bedoel ik de hoekverdraaiing en niet de lengte, dus steeds over de volle lengte in stappen ( ca de 1/2 breedte van de hamer iets van de 90 graden hoek aanbrengen ( ca 15 tot 20 graden per keer) en dan weer van voren af aan beginnen totdat er een 90 graden hoek staat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
[...]
Klopt constructie is zwaar onder de maat, dat krijg je als je alles uit 1 plaat stampt

Dat is ook wel zo, maar ik bedoel, ligt het niet "ergens" aan de constructie van de S4800, of is het omhoog benden van de plaat niet eerder een lapmiddel voor iets dat mechanisch niet juist zit bij de decompressie klep of zo?

Het zou goed zijn om er eens tot bij Pierre met te gaan.
Ondertussen zou ik al eens kunnen proberen de carb te kuisen, maar hoe doe ik dat het best?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Laat die carburateur dan nog even zitten, daar kan Pierre je dan ook bij helpen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat is zeker het verstandigste.
Ik heb me met dit mooie weer al echt moeten inhouden om het toch maar te proberen. frown

Moet de carburateur dan niet een nachtje weken in benzine?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
dit is geen type carburateur waar je met weken wat oplost, er zitten geen stiekem dunnen gaatjes in om lucht en benzine wel of niet te mengen. ir parallele kanalen ( hoofdventuri, remlucht kanaal en benzine stijgbuis) die onderling horizontaal doorverbonden zijn, dat is het , hooguit dat de horizontale doorverbindingen het niet doen maar die zijn met enige moeite en een flexibel stuk draad door te steken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Joan.
Een prutswerkje dus, dat om enige behendigheid en ervaring vraagt. Ik dacht ook al dat het de nauwere verbinding kanaaltjes betreft die mogelijk verstopt zijn.

Ik bedacht zelf al een paar zaken waar men op moet letten bij deze klus, ook heb ik nog vragen:
>> dichtingsring spruitstuk (cilinder) niet beschadigen en in juiste volgorde te monteren
>> pakking of filter tussen tank en carb??? confused
>> gasschuif niet demonteren
>> sproeier voorzichtig uitkuisen en niet doorprikken, bout niet te vast schroeven
>> de brandstofpomp niet te vast schroeven, bedoelt men hier het deksel??? confused
>> iets vergeten?

Joan, bij jouw reportage "sleutelen Solex 3800" moest je de dichtingsring uit het spruitsuk lepelen met een spaak met platgeslagen kop. Was dit omdat die niet in de juiste volgorde gemonteerd was?

Ik probeer me al wat op de les bij Pierre voor te bereiden. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 10/06/13 09:56 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
die dichtingsring kan nogal vast zitten daar hij bij erg vastzetten van de moer nogal expandeert en dan door zijn leeftijd niet weer terugveert, wil je hem heelhouden dan heb je een pulkijzer nodig want van boven valt er niets te duwen omdat het gat kleiner is dan de dichtring.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Oke bedankt Joan, da's dus normaal.
Zo'n spaak komt wel eens meer van pas zie ik. Je hebt vast al een heel setje vergaard?

Origineel bericht van: john meisters
Verstelbare sleutel: je zult een baco bedoelen?
Handig voor een enkele (grotere) schroef waar je geen passende sleutel voor hebt, voor de Solex minder geschikt.


Ze hadden er nog eentje, en ik heb er een foto van genomen.
Werkt zo een verstelbare steeksleutel goed?
Ik zou die dan interessant vinden om op trip mee te nemen i.p.v. twintig verschillende maten.



"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het lijkt handig maar is het niet. Gewoon omdat je vaak geen ruimte hebt om deze sleutel te gebruiken.
Toch gewoon een paar sleuteltjes meenemen.
Ik moet het niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
bij de action hebben ze ook heel schattige kleine sleuteltjes en allemaal los te koop.
zo een stanley sleutel is leuk voor pijpfitters als ze wartels aan moeten draaien niet handig voor montage aan motoren
simpelweg geen ruimte, kijk maar eens naar de 9 mm cylinder voet moeren en dan vooral die achter het spruit stuk ( om over het spruitstuk zelf maar niet te praten )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Korte sleutels zijn prima: door het kleinere moment is er minder kans dat sterke Henkie een boutje overdraait. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
HIJ DOET HET WEER! laugh

Ik kon het niet meer uithouden en trachtte nog een keer alles uit te blazen.
Met de lippen op een oud retourdarmpje heb ik door alle openingen met volle kracht mijn longinhoud erdoor gejaagd, telkens de andere openingen met de vinger afgesloten.
Dan zonder luchtfilter hem getracht te starten. Na een paar pogingen lukte het.
Ik kreeg hem uiteindelijk gestart door met de vinger het luchtgat bovenaan de carb af te dekken en weer los te laten. Een rondje in de straat gereden, erg goed.

Bedankt iedereen.
Ik ga nu testritten, en misschien rijd ik later zelf eens naar Pierre. wink

Alian is on the road again, yeahaaaa!!! cool cool cool


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
GELUKKIG, Jij blij, Wij blij whistle
Waar die Darmpjes allemaal goed voor zijn wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
GELUKKIG, Jij blij, Wij blij whistle
Waar die Darmpjes allemaal goed voor zijn wink

Ja, helemaal door het dolle heen. laugh
Ik heb ff met de nieuwe bougie erin een testritje gemaakt.
Ik had nog een B5HS liggen, eigenlijk wou ik de oude door de B6HS vervangen. Maar omwille de mindere prestatie die door de vertopping was veroorzaakt, had ik bij de vorige startpoging gekozen om er een B5HS in te stoppen. Die zit er nu dus in. Ik vond het filterdeksel eerder heet aanvoelen na mijn korte rit.
De remluchthendel werd net iets over het midden gezet.
Origineel bericht van: eversman
Ik ben nog steeds erg blij met mn compressortje!

Ookal is het alleen om de drek er even af te blazen na een 'nat' ritje!

Welke heb je?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
compressors, waar je vroeger moest zoeken om zo een ding tegen aanvaardbaar bedrag te vinden wordt je nu bij bouwmarkten dood gegooid met aanbiedingen, voor onder de 100 euro koop je ze makkeljk inclusief slangen en appendages, tegen deze prijs staat er in elke kamer 1 ( of niet dan ?)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Klopt. Wel rekening mee houden dat sommige compressortjes bij lagere temperaturen niet de power hebben om te starten als er nog ca 4 bar in de tank zit.

Hij draait dan ff moeizaam rond en gaat dan staan brommen.
Niet erg als je erbij bent.

Tip: 's winters de automaat eraf ter voorkoming van 's nachts doorbranden. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
een iets betere heeft een automatische afblaas van het leidingen systeem, bij opstarten vind hij daar dan nog geen tegendruk en eenmaal aan de gang wint het vliegwiel effect het van de tankdruk.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: eversman
Ook deze moet af en toe even leeggemaakt worden.

Klopt, lucht die gecomprimeerd word kan minder vocht bevatten en dat condenseert er dan uit, vooral bij spuiten lastig want vaak komt er vocht mee, daar heb je dan weer de vochtvangers voor ( een glazen vaatje met een filter erin) die je net na de tank monteert.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: eversman
Ik ben nog steeds erg blij met mn compressortje!

Ookal is het alleen om de drek er even af te blazen na een 'nat' ritje!

Wat ik nog niet helemaal door heb, gebruik je hem ook om de sproeier door te blazen, hoeveel bar mag het ding hebben?

Ik zie er wel wat in het te gebruiken om het gebied rond de rol schoon te spuiten. Doe je dat er ook mee?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Voor je sproeier mag je hem vollebak gebruiken hoor. 8 bar geen probleem.

Wat ik niet doe is met de hoge druk in de buurt van de rol komen/blazen.
Je weet niet zeker waar je alle troep en water naar toe blaast onder die hoge druk. En zeker bij carterzijde. Misschien blaas je dan wel troep naar binnen en heb je daar lekkage en moet de motor open.

Voorwieltje eruit en met wat gereedschappen de boel schoon maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Nooit blazen in de buurt van lagers en afdichtingen als de omgeving nat en vuil is.
De meeste afdichtingen zijn echt niet dicht, al denken de meeste dat dat wel zo is

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
een iets betere heeft een automatische afblaas van het leidingen systeem, bij opstarten vind hij daar dan nog geen tegendruk en eenmaal aan de gang wint het vliegwiel effect het van de tankdruk.


Goedkope hebben dat afblaassysteem ook, maar de leiding is op druk voordat de motor op toeren is. Een voorpotje monteren lost dat op.

Je kunt ook een iets betere kopen dan is het ook opgelost.
(Heb ik dan maar gedaan) wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: eversman
Ik verander altijd zo min mogelijk per keer..... Als het gewoon [censored] is verander ik alles gewoon weer terug!

Jajajajja tuuurlijk is je luchttoevoer brandschoon, maar je verbranding heeft wel voldoende aangezogen lucht nodig.......

Ach he nee, geen 'nog betere' kopen, gewoon zoals het was proberen te optimaliseren en vooral schoon en vettig(okok Joan) proberen te houden.


Sorry we waren afgeleid naar compressoren blush


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Nooit blazen in de buurt van lagers en afdichtingen als de omgeving nat en vuil is.
De meeste afdichtingen zijn echt niet dicht, al denken de meeste dat dat wel zo is

helemaal mee eens. Ook die water hoge druk reinigers vernielen nogal veel, crossers(de motoren dan) hebben meestal wel afdichtingen die er net, maar dan ook net aan tegen kunnen. Race fietsen en ATB's bijvoorbeeld blaas je compleet in de vernieling


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: eversman
een zekere mate van 'koek' om de rol(zegmaar een halve cm ofzo) alleen maar beschermend zou kunnen werken tegen stof en rondspattend spul.

inderdaad beschermend tegen vuil want dat moet dan eerst doe koek passeren ( zoiets als dat kool laagje op je zuiger dat Jan Vennix zo goed adverteert)
ECHTER: dat vuil houd ook vocht vast en dan krijg je wat wij binnen onze organisatie als "under deposit corrosion" benoemen, je creeert een milieu dat uiterst corrosief is omdat vuil water heel goed electronen uit kan wisselen ( is geleidend) en dat is nu precies wat een corrosie (=roest) proces activeert.
net zoals bij hout het kan 100 keer nat worden als het maar 101 keer droogt anders rot het.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Wat doe je eraan? Hem stallen op een goed verluchte plaats, en van zodra de weg er weer droog bij ligt terug gaan rijden om de lucht en de warmte van de rol zijn werk te laten doen?

Vandaag toch maar even een lange rit gereden. Toen mijn tank bijna leeg was, heb ik onderweg wat bijgevuld. Ik was al een poos aan het rijden en de nog resterende brandstof in de tank was dus warm. Toen ik weer verder wou, ervaarde ik weer dezelfde symptomen: "slecht starten en alleen de mogelijkheid om met remluchthendel uiterst links te rijden" (terwijl de motor nog warm was). Gelukkig ging het na 200 meter terug 'normaal'. Nog net genoeg tijd voor het vermaak van een Ierse schaapsherder die van een erf kwam aangerend, huppelend rond en om mijn tergend traag opgang komende Solex. Alsof het niet genoeg was geweest dat ik net een veldmuis had doodgereden. Nou, ik had geluk, het was geen bijterig type. Ik heb daarna nog lange tijd verder gereden zonder motorstoringen en met de luchtregeling naar rechts. Echt gerust ben ik er niet in, want omdat het verstoppingprobleem voordien ook begon na een tankbeurt, denk ik aan een mogelijk vervuilde tank. Waarschijnlijk in verband te brengen met het eerder vernoemde voorval met de filterolie. Een paar maanden geleden toen ik overstapte van semi synthetische 2taktolie naar full synthetic had ik de tank eerst leeggemaakt alvorens het nieuwe mengsel erin te gooien. Hiervan heb ik nooit storingen ervaart.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Misschien is hat al gevraagd maar is het filter IN de tank ook schoon ??

Han

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: solexnl
Misschien is hat al gevraagd maar is het filter IN de tank ook schoon ??

Han



Dat is nog nooit nagekeken. Ik had al zo een vermoeden dat het dit kon zijn. Ik las er ook al enkele malen over op het forum. Je moet het met een schroefje eruit trekken toch?
Maar praktisch gezien heb ik er vaag een idee over. Zit het filtertje in de tank of in de leiding, en hoe ga ik te werk, moet de tank er dan af? Tja, je moet het eens gezien hebben of gedaan hebben als je het wilt vatten, maar erg moeilijk is het niet neem ik aan. En heb ik dan best een reserve filtertje bij de hand, moest het oude toch breken?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: solexnl
Misschien is hat al gevraagd maar is het filter IN de tank ook schoon ??

Han



Dat is nog nooit nagekeken. Ik had al zo een vermoeden dat het dit kon zijn. Ik las er ook al enkele malen over op het forum. Je moet het met een schroefje eruit trekken toch?
Maar praktisch gezien heb ik er vaag een idee over. Zit het filtertje in de tank of in de leiding, en hoe ga ik te werk, moet de tank er dan af? Tja, je moet het eens gezien hebben of gedaan hebben als je het wilt vatten, maar erg moeilijk is het niet neem ik aan. En heb ik dan best een reserve filtertje bij de hand, moest het oude toch breken?

ja in de tank, ja de tank moet eraf, ja met een lange dunne spaanplaatschroef, ja meestal is de pakking rand die eraan zit over de kop gedraaid, nee nieuwe zijn soms niet van een heel beste kwaliteit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de tips en het meedenken iedereen. smile

Gisteren nog een klein ritje gemaakt, er was veel wind en dan is het gebrek aan trekkracht wel vervelend. Om zuinig met het motortje om te springen, vermijd ik dan vol gas te rijden en trap wat mee wanneer ik hevige windstoten moet trotseren of steile hellingen opmoet.
Ik heb geen brandstof onderbrekingen meer gehad. Wel moest ik veel de remlucht hendel bijstellen om het motortje goed te laten lopen. Ik vraag me af of het met de wind weerstand te maken had of het resultaat is van de mogelijke gevolgen van de eerder genoemde verstopping. Vandaag ging het al weer veel beter.

Ik heb de indruk dat de benzine terugloop eerder gering is, is moeilijk te zien als het bewolkt is. Het pompje geeft geen problemen denk ik, ook geen vapor lock ervaren toen vorige week het kwik boven de dertig ging.

Ik zoek later nog uit hoe de tank eraf moet, voorlopig kan ik toch al rijden.

En dan nog wat, heel soms hoor ik een op en neer pompend geluid. Dat bemerkte ik vroeger ook al eens. Ik vraag me af wat het is, dacht aan zuiger of krukas, weet eigenlijk niet wat het anders zou kunnen zijn. Het klinkt hol en diep.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Alien.

De terugloop is maar een dun straaltje. Ingeschat maar 1/4 van de binnendiameter van het slangetje. Ik heb het dan over een dunne aansluiting van de carb/tank.
Als er maar geen belletjes inzitten, in dat stroompje.
En ik zie duidelijk dat er stroming is.

Nieuw slangetje?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: eversman
Goh, ik had een heel uitgebreid verhaal bedacht hoe je kunt testen of je voldoende lucht en benzine aanbied aan het motortje. Maar zie er toch vanaf. (ik vind het anders toch interessant)

Het gaat hierom, je solex heeft duidelijk onderhoud nodig, als je er zelf liever niet aan begint, laat het iemand anders doen! Ook dat pompende geluid wat volgens mij ook met een pluimpje rook en een lichte terugslag gepaart gaat(maar dat is moeilijk zo te zeggen uiteraard) betekend volgens mij ook dat er even goed naar gekeken moet worden, naar mijn weten is je mengsel dan langere tijd te rijk.

Of je rijd gewoon zo door ookal merk je dat het vermogen afneemt, zou wel jammer zijn denk ik.

Mijn indruk is dat het op en neer geluid voorkomt nadat het motortje inspanningen heeft gedaan die hij niet kan leveren. Het is er niet constant en ook niet altijd.
Gelijk heb je dat er best eens iemand naar kijkt die er verstand van heeft. Als ik hem in orde krijg om er 60 km met te kunnen uitrijden, dan ga ik er eens mee langs Pierre. Dat zou wel moeten lukken, denk ik.

Als mijn mengsel te rijk is, dan zou ik dat toch moeten merken als hij begint te viertakten, of zie ik dat verkeerd??

Eversman, bedoel je compressie terugslag??

Alfons, mijn slangetje zit er nog geen jaar op, heel veel heb ik nu ook niet gereden. Glashelder is het niet meer, maar het is nog niet verkleurd en kan nog wel eventjes mee. Als de zon erop schijnt en als er veel doorstroomt, zie ik het beter. Al ik rijd, dan loopt er heel gering wat door (heb het al harder zien stromen). Als hij stil staat, vloeit het iets meer.
Nee, geen belletjes, dus geen valse luchtaanzuiging, gelukkig maar. smile

Last edited by AlienSolexfiend; 25/06/13 07:01 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
als ik jou verhalen zo lees ben je nog lang niet aan de 60 toe, houd het nog maar een tijdje op 30


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
als ik jou verhalen zo lees ben je nog lang niet aan de 60 toe, houd het nog maar een tijdje op 30


En dat is al ver terugfietsen, want dat op en neer pompend geluid bevalt me niet zo.
Wanneer is dat, alleen met warme motor of ook met koude?

We zouden iets meer info moeten hebben (filmpje?) om je hiermee te kunnen helpen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Joan
als ik jou verhalen zo lees ben je nog lang niet aan de 60 toe, houd het nog maar een tijdje op 30


En dat is al ver terugfietsen, want dat op en neer pompend geluid bevalt me niet zo.
Wanneer is dat, alleen met warme motor of ook met koude?

We zouden iets meer info moeten hebben (filmpje?) om je hiermee te kunnen helpen.


Ja want na 60 is een tank leeg en na de 30 begin je aan de onderste helft en dat is de moeilijkste helft.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Joan
als ik jou verhalen zo lees ben je nog lang niet aan de 60 toe, houd het nog maar een tijdje op 30


En dat is al ver terugfietsen, want dat op en neer pompend geluid bevalt me niet zo.
Wanneer is dat, alleen met warme motor of ook met koude?

We zouden iets meer info moeten hebben (filmpje?) om je hiermee te kunnen helpen.


Ja want na 60 is een tank leeg en na de 30 begin je aan de onderste helft en dat is de moeilijkste helft.

Vanaf Herentals wordt het dan spannend, "30 terug of 30 heen?"

Joan, waarom is de onderste helft van de tank moeilijker?

Vandaag nog een korte verplaatsing van 6,5 km heen en 6,5 km terug gemaakt. Dat viel goed mee, het was een lekker opgeklaard weertje in de late namiddag, niet te warm, niet te koud. Een twintigtal meters na het starten reageerde de motor positief met de remlucht hendel naar het midden. Het verdere verloop van de rit ging goed, zonder storingen of onrustwekkende nevengeluiden. Op de terugweg 's avonds was de omgevingstemperatuur al iets koeler geworden, de terugrit ging zelfs nog beter. Gek dat de ene dag zo kan verschillen van de andere, maar dat maakte ik al vaker mee. Dat het vandaag windstil was speelt ook mee een rol, denk ik.
Ik denk dat "de verstoppingen" doorgespoeld zijn, al sluit ik niet uit dat alle leidingen, carb en tankfilters nog genoeg "vervuild" zijn. Althans heb ik de indruk dat hij het weer doet zoals voor de grote verstopping.

Natuurlijk zit ik nog steeds met een gebrek aan vermogen. Onder de "huidige beste omstandigheden" valt de topsnelheid nog mee, ik haal wel minder vaart dan toen ik hem net had. Echter de trekkracht, het klimvermogen is echt schrijnend. Heel lichte hellingen haal ik nog, maar vanaf het steiler gaat dan is het meetrappen geblazen. Dat was ooit anders toen ik hem in het begin had. Ook een tegenwindje speelt me parten. Maar vooral de combinatie van de opgenoemde vermogen dumpers met hier en daar nog een stoplicht zijn de ware dooddoeners. Dan gebeurt het soms dat ik lekker op gang ben en plots moet stoppen, en dan zit er even totaal geen vermogen meer in. Idem als ik uit een steile tunnel kom en boven aangekomen de vlakke weg bereik. Het beste dat ik dan kan doen is zonder gas te geven rustig de tijd nemen, al dan niet meetrappend, tot er weer leven door de motor loopt. Het hoort misschien een beetje bij het Solex concept. Soms wel grappig wanneer een gejaagde persoon je voorrang moet verlenen en tot verbazing vaststelt dat het ding nog trager de straat oversteekt dan een hoogbejaarde wandelende oma.

Zou het niet alleen te wijten zijn aan een gebrekkig vermogen, en zou het ook aan de zuigerveren kunnen liggen? Ik zeg meteen ook dat ik een heel vage voorstelling heb hoe en waar de zuigveren eigenlijk zitten ... boven de zuiger klopt dat??

John, als het zich nog eens voor zou doen, probeer ik een opname te maken. Het gebeurt met warme motor, en gelukkig maar heel af en toe. Zoals ik al zei, maak ik een verband met de belasting van het vermogen. Heb al eens gedacht om een imitatie te doen, zie er toch van af omdat het subjectief zou zijn. Fonetisch lijkt me helemaal moeilijk, ik doe een poging ... "oeaaoink-he-he-he.. oeaaoink-he-he-he..." crazy Het zijn in elk geval diepe lage tonen die ik duidelijk waarneem vanonder mijn helm. laugh (niet echt luid, maar vanwege de lage ferquentie goed hoorbaar)

Eversman, heel goed die opmerking over het juiste (lucht) mengsel. Ik had er niet zo bij stil gestaan dat "te rijk" ook niet gunstig is. Omdat ik een eerder warme bougie (NGK B5HS) heb zitten, redeneerde ik om niet voor een "te arme" mengsel te opteren. Ik vond een interessant artikel hierover, allicht interpreteer ik het niet helemaal correct.
http://briansolex.free.fr/sparkplug.html

Oh ja, Mijn olie verbranding zit goed , veronderstel ik.
Ik gebruik Super 98. Ik meng Castrol Power RS (full synth) in een verhouding 1:33 is dus 30ml/liter. Mijn uitlaatpijpje druipt niet en is proper. Ondertussen heb ik al een halve liter olie gebruikt sinds ik op Power RS ben overgestapt.

Last edited by AlienSolexfiend; 26/06/13 12:19 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Als de tank half leeg is dan komt het niveau onder het pompje. Het pompje moet dan zelf kunnen aanzuigen. Problemen komen dan goed aan het licht.

Die bougie daar was ik al over aan het denken, daarom vroeg ik of het met warme of koude motor gebeurde.
Als het met warme motor gebeurde: Probeer eens de bpr6hs of de Bosch w7ac.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 151 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.130s Queries: 218 (0.037s) Memory: 1.9814 MB (Peak: 3.0077 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-03 09:17:12 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS