Solex forum
Posted By: AlienSolexfiend Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 04:04 AM
Het begon begin deze week op de terugweg van mijn voorlaatste ritje met de blackenroll, nadat ik de tank hergevuld had omdat ik droog tot stilstand was komen te staan. Ik ondervond die dag de prestatie van de Solex al ondermaats, maar dat komt wel vaker voor. Enfin, met weder gevulde tank rijd ik verder, en na een halve kilometer rijden begon hij fel in te houden en viel bijna tot stilstand alsof de tank alweer leeg was. Door wat met de remlucht hevel te zoeken viel hij net niet stil en kwam op en neer verder (heel traag) op gang, dit ging gepaard met bruuske schokjes, tegelijk kwamen er warme luchtstootjes vanonder het luchtfilter deksel. Als ik de remlucht hevel (met warme motor) uiterst links draaide, leek hij heel even weer te willen. Vervolgens moest ik dit constant herhalen om niet stil te vallen. Na 1 à 2 km bleek de prop eruit te zijn, ik kon weer “normaal” verder.

Vandaag kreeg ik na een viertal km dezelfde symptomen, alleen viel ik nu werkelijk stil. Ik kon de motor wel herstarten, er zat echter niet veel leven in en verder rijden moest ik al fietsend. sick Ik zag wel brandstof terug vloeien door het afvoerdarmpje tijdens mijn vruchteloze poging om hem terug opgang te brengen. Dus zou het pompje in orde moeten zijn. Ik probeerde ook hem zonder luchtfilter te starten, dit leek nog slechter te gaan. Toen merkte ik dat het blauwe spul van de luchtfilterolie rond de dikke opening bovenaan de carburateur zat, smirk en waarschijnlijk is er nog meer van dit spul dieper in de carburateur gedropen. Ik herinner me er niet te zuinig met te zijn geweest.

Ik zit te denken, “waar zit die prop”?
Starten gaat, maar dat is dan ook alles. Het lijkt alsof hij onvoldoende brandstof of zuurstof krijgt.
Tankfilter, leidingen … frown hmm? Ik heb een sterk vermoeden dat de luchtleidingen in de carburateur verstopt zijn.
Oh ja, mijn tankdop beluchting opening is vrij, daar ligt het al niet aan.



Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 05:09 AM
Tja dat wordt schoonmaken dan. Ik denk dat je het op zich gevonden hebt. Ja zo blijf je bezig he.
Heb je geen pareltje tussen de bougie?
Hoezo een pareltje en waarvoor?

Zijn er mogelijk nog zaken die ik kan nagaan alvorens ik de carburateur eraf haal?
Het klinkt wel spannend om dit te doen. Alle tips en info zijn zeer welkom. Dit wordt voor mij tot hiertoe al de grootste ingreep.
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 05:39 AM
Die luchtfilterolie hoeft alleen op de spons.
Als je tank volledig drooggereden is, dan loop je wat risico dat het bezinksel meegetrokken wordt en narigheid gaat veroorzaken.
Heb je de sproeier al eens doorgeblazen? Best kans dat het dan weer even goed gaat en dat deze daarna wéér verstopt raakt.

alles goed schoonmaken is de enige remedie.
Posted By: solexnl Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 05:43 AM
En het filter in de carb. is die ook zuiver ?
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 05:47 AM
Een parel is een klein (koolstof??) bolletje tussen de electroden van de Bougie, hierdoor heb je een slechte of geen vonk
Bougie eruit draaien en schoonmaken.

Misschien is de sproeier verstopt, deze kan je doorblazen met een fietspomp of , voorzichtig, doorsteken met één enkel draadje van b.v. een rem-binnenkabel.
Origineel bericht van: john meisters
Die luchtfilterolie hoeft alleen op de spons.
Als je tank volledig drooggereden is, dan loop je wat risico dat het bezinksel meegetrokken wordt en narigheid gaat veroorzaken.
Heb je de sproeier al eens doorgeblazen? Best kans dat het dan weer even goed gaat en dat deze daarna wéér verstopt raakt.

alles goed schoonmaken is de enige remedie.

Vuil in de sproeier, daar heb ik al eens iets over gelezen.
Waar zit dat ding eigenlijk? blush
Moet ik de carb eraf halen?

Bedankt John (en Alfons). wink
Origineel bericht van: solexnl
En het filter in de carb. is die ook zuiver ?




Nog niet nagekeken, ga ik doen.
Die weet ik zitten, heb hem al eens vervangen.
Bedankt Han. wink
Origineel bericht van: FFAnders
Een parel is een klein (koolstof??) bolletje tussen de electroden van de Bougie, hierdoor heb je een slechte of geen vonk
Bougie eruit draaien en schoonmaken.

Misschien is de sproeier verstopt, deze kan je doorblazen met een fietspomp of , voorzichtig, doorsteken met één enkel draadje van b.v. een rem-binnenkabel.

Klinkt geruststellend.
Ik zal de bougie eens nakijken met mijn 40 X loupe.
Moet ik de carb eraf halen om bij de sproeier te komen? confused

Bedankt Ronald. wink
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 06:06 AM
Voordat je de hele Solex uit elkaar haalt , de sproeier is dat messing zeskantje achter op de carburateur , zie bijlage

Attached picture gasmechanisme_4800...jpg
Quote:
Voordat je de hele Solex uit elkaar haalt

laugh laugh laugh

Ha daar dus, moet ik dat open maken?
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 06:24 AM
Zeskantje losdraaien met sleutel 9 en doorblazen en terugplaatsen.
Niet te strak aan draaien, vast is vast wink
Posted By: solexnl Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 06:25 AM
of sproeier met ijzerdraadje schoonpeuteren.
Oke bedankt Ronald en Han.
Voorlopig probeer ik alle tips uit.
Hopelijk is het hiermee dan terug in orde.

Ik laat de carb nog ff zitten, al ben ik wel benieuwd om hem er eens af te halen.
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 01:45 PM
Als het niet nodig is: laat zitten.
Hij zit met een vervelende moer op het spruitstuk geklemd, en die is gauw scheefgedraaid en dol.
Voorzichtig zijn dus wink
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 03:10 PM
Nou een 40X loep heb je niet nodig hoor om een pareltje te zien. Deze is net zo groot als je elektrode afstand.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 03:15 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Nou een 40X loep heb je niet nodig hoor om een pareltje te zien. Deze is net zo groot als je elektrode afstand.



Eigenlijk zou het niet meer voor kunnen komen omdat er geen lood meer wordt gebruikt in benzine. Tegenwoordig andere rotzooi en dat zou best kunnen parelen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/05/13 10:13 PM
Misschien nu toch eens tijd vrij maken om echt alles schoon te maken. Lekker alles loshalen en spoelen enz.. enz...
Bedankt iedereen, jullie zijn een grote steun.
Zodra ik tijd kan vrijmaken begin ik eraan, ik houd jullie op de hoogte. wink
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 27/05/13 01:11 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Zeskantje losdraaien met sleutel 9 en doorblazen en terugplaatsen.
Niet te strak aan draaien, vast is vast wink

ja die schuine passingrand maakt dat de sproeier zich naar binnen wil werken, heb al meegemaakt dat ze telkens zo vast waren gedraaid dat het huis vervormd was en de sproeier de bodem van zijn gat bereikte, dan loopt hij ook niet meer
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 27/05/13 07:10 PM
Ik vijl tegenwoordig een kruisje aan het uiteinde van de sproeier bij twijfelgevallen.
Dan weet ik zeker dat hij daar niet "dichtgedraaid" kan worden. wink
Ik heb de sproeier uitgekuist. Eerst heb ik de fietspomp methode toegepast, ik weet niet of dat heeft geholpen, erg handig ging het niet. Dan heb ik er met een remkabel wat in gekeuterd, vuil heb ik niet aangetroffen. Vervolgens heb ik er pure benzine door gespoten. En het werkt. Ik heb een eindje in de straat gereden. Ik moet het nog verder uitproberen bij een langer ritje, daar breng ik straks verslag van uit. wink
Hier ben ik al terug. Ik krijg hem nog steeds gestart, maar blijft alleen draaien als de remluchthendel naar links staat. Het probleem van inhouden, slechtdraaien en uiteindelijk stil vallen blijft. frown
Ik zou de bougie eens kunnen nakijken, die zal ondertussen wel vuil zijn vanwege de slechte verbranding tijden mijn laatste ritjes. Misschien is een vuile bougie nu de pretbederver, maar ik betwijfel het en denk dat de carb nog niet helemaal vrij is.
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/05/13 01:43 AM
Stilvallen is in die zin gunstig, dat je aan de hand van de bougie kunt zien wat er aan de hand is.
Als de motor zonder dat hij "aan" is heeft gedraaid (door vergeefse startpoging of afslaan), draai dan de bougie eruit:

bougie droog = hij krijgt geen brandstof, dus ergens een verstopping, tank leeg of slecht werkende pomp.

bougie nat = ontstekingsprobleem, maw geen of slechte vonk.

probeer dat maar eerst en laat ons iets weten.
Als hij niet wil starten, dan begrijp ik het (natte of droge bougie).
Maar starten deed hij wel, en stilvallen doet hij na een tijdje net niet of bijna net wel (beetje een randgeval, begrijp je?). Ik ga het even testen, tot zo.

Een ander probleempje, ik heb een nieuw luchtfilter deksel, zo'n zilverkleurig, en krijg het niet meer gescheiden van het luchtfilterhuis, het zit potvast. Is er een manier om het los te krijgen zonder het mooie nieuwe deksel te beschadigen?
Posted By: Gerritd Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/05/13 02:36 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Als hij niet wil starten, dan begrijp ik het (natte of droge bougie).
Maar starten deed hij wel, en stilvallen doet hij na een tijdje net niet of bijna net wel (beetje een randgeval, begrijp je?). Ik ga het even testen, tot zo.


Als de solex bijna stil valt komt hij daarna wel weer op toeren? en een tijdje later weer bijna stilvallen?
Origineel bericht van: Gerritd
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Als hij niet wil starten, dan begrijp ik het (natte of droge bougie).
Maar starten deed hij wel, en stilvallen doet hij na een tijdje net niet of bijna net wel (beetje een randgeval, begrijp je?). Ik ga het even testen, tot zo.


Als de solex bijna stil valt komt hij daarna wel weer op toeren? en een tijdje later weer bijna stilvallen?

Nee hij komt überhaupt niet op toeren, als ik de luchthendel naar rechts draaide dan viel hij stil.
Nu start hij helemaal niet, dus ik wilde meteen de bougie controleren op nat of droog, haal de luchtfilter eraf, maak de bougiekabel los, kom ik tot de ondekking dat mijn bougiesleutel uit mijn broekzak is gevallen. Niet meer te vinden. mad cry
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/05/13 03:23 AM
Het zit je echt niet mee he. Maar niet opgeven he, de aanhouder wint.

Heb je een mogenlijkheid is een andere carburateur te proberen?
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Het zit je echt niet mee he. Maar niet opgeven he, de aanhouder wint.

Heb je een mogenlijkheid is een andere carburateur te proberen?

Bedankt om me moed toe te spreken Alfons. smile
Ik zit me rot te zoeken naar mijn bougiesleutel. Een gouden tip: stop nooit sleutels in de zijzak van je broek. Zou jammer zijn als ik hem echt kwijt ben, het hoort samen met mijn verlengstuk dat ook foetsie is bij mijn dure Stanlye set.

Nee, een andere carb heb ik niet, en ook geen solexdokters bij me in de buurt.
Ook spijtig dat ik de bougie er nu niet kan afhalen. Ik rook wel de benzine tijdens mijn vergeefse startpoging.
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/05/13 04:11 AM
Origineel bericht van: john meisters
Stilvallen is in die zin gunstig, dat je aan de hand van de bougie kunt zien wat er aan de hand is.
Als de motor zonder dat hij "aan" is heeft gedraaid (door vergeefse startpoging of afslaan), draai dan de bougie eruit:

bougie droog = hij krijgt geen brandstof, dus ergens een verstopping, tank leeg of slecht werkende pomp.

bougie nat = ontstekingsprobleem, maw geen of slechte vonk.

probeer dat maar eerst en laat ons iets weten.

John , jij hebt onlangs (kort geleden) toch ook een "vreemde" elektronische ontsteking gehad ??

Wij maar denken dat het mogelijk aan de brandstof voorziening ligt,
heb ik er nog een verzonnen die dit soort problemen kan geven : een lekkende carterkeerring crazy .
Quote:
heb ik er nog een verzonnen die dit soort problemen kan geven : een lekkende carterkeerring .

Hoe controleer je dat?

Het feit dat hij alleen reed met remluchthendel uiterst links doet me vermoeden dat het aan de carb ligt. Nadat ik de sproeier had volgespoten met pure benzine trok hij geweldig goed na het starten. De motor daverde wel erg, heel normaal denk ik na zo'n hot shot. laugh Ook dan wou hij niet met luchthendel naar rechts, normaal duurt het niet zo lang na het starten (met koude motor) om de hendel naar rechts te zetten.

Ik ben ook benieuwd hoe het luchtfiltertje eruit ziet, maar heb het nog niet open gekregen.
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/05/13 05:02 AM
Als je naar de rol kijkt kan deze aan een kant vettig zijn.
Meestal zie je dan ook olie aan de zijkant van de band.

Voorzichtig met dat open maken van het luchtfilter.
De onderkant is nogal broos/breekbaar alsof het van suiker is gemaakt.
Ga ik nakijken , bedankt. wink

Ik zit te denken om langs de onderkant van het filterhuis met een lange schroevendraaier of dergelijks proberen af te zetten tegen de binnenwand van het deksel (net naast het schroefgat).

Ronald, bedoel je dat het aluminium of zamak van het filterhuis broos is?

Morgen ga ik achter een nieuwe bougiesleutel. smirk
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/05/13 05:18 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ga ik nakijken , bedankt. wink

Ik zit te denken om langs de onderkant van het filterhuis met een lange schroevendraaier of dergelijks proberen af te zetten tegen de binnenwand van het deksel (net naast het schroefgat).

Ronald, bedoel je dat het aluminium of zamak van het filterhuis broos is?

Morgen ga ik achter een nieuwe bougiesleutel. smirk


dat is wel mijn ervaring.
Oke, bedankt voor de waarschuwing Ronald, meer pech kan er echt niet meer bij. tired crazy
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/05/13 11:38 AM
met een ( oud) RVS keukenmes wip je hem zo los, aan de voorkant of achterkant beginnen, en zo broos is het materiaal ook niet en als je mazzel hebt heb je een type met een stalen onderplaat
Bedankt Joan, ga ik zo proberen. De mijne is volledig uit zamak of aluminium, weet het niet precies. Als het toch moeilijk gaat dan zet ik er terug de oude op. Ik begin nu wel heel erg benieuwd te worden wat aan te zullen treffen. Hopelijk heeft het lagervet zich niet gemengd met de filterolie, en zit de hele zooi niet in mijn carb leidingen.

Ik heb ondertussen een nieuwe bougiesleutel aangeschaft, gelukkig kon ik de originele vervangstukken vinden zodat mijn sleutelset weer compleet is. smile
Als ik een relax moment heb, zoek ik het verder uit of de bougie nat of droog is.
Origineel bericht van: solexnl
of sproeier met ijzerdraadje schoonpeuteren.




Hoe diep moet het het kabeltje erin gaan?
Met het uiteinde van een remkabel kwam ik niet zo ver.
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 30/05/13 10:35 AM
Je moet maar één draadje nemen en niet de hele kabel wink

Doorduwen tot je hem door de twee dwarse gaatjes kunt zien (brilletje nodig).
Zoals altijd met beleid, teveel raggen is niet goed.
Posted By: Hamertje Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 30/05/13 11:12 PM
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem met mijn Solex. Gisteren pakweg 100km gereden, maar telkens viel hij na een tijdje uit. Begon precies toen ik het verste van huis was. Steeds het sproeiertje schoongemaakt en dan kon ik weer een kilometer of 10 rijden. Ik had onderweg dezelfde diagnose gesteld als jullie aandragen. Goeie vonk en benzine door de retourleiding. Waarschijnlijk moeten we allebei onze carburateur eens goed schoonmaken. Ben benieuwd of dat het oplost.

Alian, zit er bij een black'n'roll ook een gereedschapsbakje onder de bagagedrager? Bij mijn 3800 zitten daar 2 platte sleuteltjes in, o.a. met een bougiesleutel en sleutel 9. Daarmee kun je dus al een eind komen.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 31/05/13 12:07 PM
als je een plastic tank hebt will daar het zeefje nog wel eens vol komen met een bal met haar die heen en weer gezogen word, heb pas nog voor iemand die net een blokje had gekocht dit blokje even open getrokken en de twee filters ( tank, eruit getrokken met passende =dunnelange spaanplaatschroef) en carburatur ( gewoon naar boven toe eruit getrokken) allebij waren ze ruim voorzien van harige ballen ( sorry voor het taalgebruik) die als een schaduw zicht baar waren IN de filters, enige moeite met perslucht van buiten door het gaas heen en ze waren weer schoon
Toen het bij mij begon kon ik nog net beletten dat het motortje stilviel door remlucht te minderen, dit door al rijdende gedurende een tweetal kilometer deze handeling steeds te herhalen van een rijk naar armer mengsel (hendel links net voor de midden stand). Dat heeft toen geholpen zoals ik eerder beschreef. Na mijn poging om de sproeier uit te kuisen, met o.a. door er klare benzine door te spuiten, kon ik alleen nog op een rijk mengsel (hendel uiterst links) rijden. Al gauw ging dit steeds moeizamer, maar de motor bleef nog wel lopen. Even later kreeg ik hem zelf niet meer eens gestart.
Jekkel, ondervond jij ook zulke onregelmatigheden met de remlucht afstelling?

Ik ga nogmaals proberen de sproeier vrij te krijgen met een fijnere draad en ik zal er opnieuw wat benzine door spuiten.
Dat fietspompen werkt niet zo volgens mij. Doe ik er slecht aan de sproeier uit te blazen met perslucht uit een busje??

Waarschijnlijk zal het nodig zijn de carburateur helemaal te kuisen. Ik las nog eens het artikel van Joan "Hoe werkt het", en "deel 23: sleutelen 3800" . Ik krijg al klamme handen als ik nogmaar denk er zelf aan te beginnen, maar er zal niets anders opzitten vrees ik. Anderzijds boeit het me wel heel erg, en zal ik er ongetwijfeld weer wat uit leren.

Zijn er onderdelen zoals afdichtingen, pakkingen, ... die ik uit voorzorg best bestel??
Bv. de afdichting aan het spruitstuk, ik las dat die wel eens niet meer zou passen als die in verkeerde volgorde gemonteerd werd.

Jekkel, een Black 'n Roll heeft inderdaad ook zo een gereedschapbakje. Echt meer dan een reserve bout stop ik er niet in. Hij is er al eens afgedonderd toen ik in een put reed.
Als ik een "wat verdere" rit maak dan neem ik een "kleine" koffer mee met zowat de voornaamste sleutels, bandijzers, ...
Best wel een beetje zwaar en veel, en het gekke is dat ik nooit een bougiesleutel meenam.
Ik moet de inhoud van mijn mobiele koffer nog eens aan een reorganisatie onderwerpen. Ik zag ergens een universeel verstelbare sleutel van Stanley, heeft hier iemand ervaring mee?
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 01/06/13 01:00 PM
Verstelbare sleutel: je zult een baco bedoelen?
Handig voor een enkele (grotere) schroef waar je geen passende sleutel voor hebt, voor de Solex minder geschikt.

Gevoel voor vastdraaien krijgen:
Wat veel gebeurt is dat pompwarteltjes scheef gedraaid worden in het begin, en dan door draaien met een sleuteltje. Hetzelfde voor de aansluiting carburateur-spruitstuk.

Zorg dat het eerste gedeelte met de hand lukt ( schroefdraad schoonmaken en beetje olie eraan). wink
Vandaag heb ik dan de bougie check gedaan. Eerst heb ik nog eens geprobeerd om de sproeier te kuisen, en merkte nu pas dat er een gat schuin onder door loopt. Dat heb ik met een remkabel voorzichtig reragt, een fijner draadje had ik niet. Met de spuit heb ik er 60 ml benzine door gespoten, afwisselend spuiten en doorblazen. Deze keer heb ik met een oud retourdarmpje tegen de opening van de sproeier, de ogen even sluitend, er zelf door geblazen. De vorige keer had ik de carb filter over het hoofd gekeken, die zat nu behoorlijk vol en heb hem dan ook even uitgekuist.
Het luchtfilterdeksel kreeg ik los door hem met een schroevendraaier eruit te wippen. Ik trof een zooitje aan van teveel filterolie dat zich had gemengd met het vet tegen de wand van het filterdeksel. Ik heb het filterfoampje helemaal uitgeknepen. Het blauwe spul was ook veel lopender geworden. De rest van de filterolie heb ik overal verwijderd en de binnenkant van het deksel heb ik wat afgedept en verder uitgesmeerd. Ik had dus veel te veel filterolie gebruikt, genoeg om ruim wat solexen te voorzien. sick




Na een paar vergeefse startpogingen heb ik de bougie eruit gehaald en ze was nat, niet zozeer echt zeiknat, maar ook niet droog. Ik weet niet of je van een natte bougie de kleur kan bepalen, ik heb getracht er foto van te nemen.



Een zwarte vuile kop, de elektroden waren nog goed maar ook vuil. Door mijn super loupe kijkend meende ik een ongelijkmatige zwart verkoolde rand waar te nemen. Ik heb met een zeer fijn slispapier de elektroden gekuist, even met de ontvetter gereinigd. De kleur rond de elektroden bleef donker. Ik probeerde hem hierna nog eens te starten, te vergeefs.
Misschien moet ik het nog eens proberen met een nieuwe bougie, maar ik denk dat de carb aan een grondig onderhoud toe is.


Quote:
Verstelbare sleutel: je zult een baco bedoelen

Nee, een Stanlye. ook geen engelse sleutel, heel apart en inovatief. Ik vind geen voorbeeld, ik zal eens kijken of ze hem nog hebben (bij Gamma dacht ik).

Quote:
Wat altijd verstandig is als je weinig sleutelervaring hebt, is iemand in de buurt hebben die kan helpen. Forumers genoeg denk ik, anders een goeie brommerboer in de buurt zoeken.

Als iemand zin heeft in een dagje Antwerpen. Van harte welkom, De Bokma staat koud, of een lekker Belgisch biertje mmm!!! wink
Aan de brommerboer waag ik me niet meer. eek sick crazy
Posted By: Pierre Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/06/13 04:44 AM
als ik eens tijd kan vrijmaken wil ik er wel eens komen kijken maar beter is als je het motortje los koppelt en de trein neemt en er eens mee tot in diest kon komen dan kan ik het hier wel maken hier heb ik tensloten bijna alles liggen om hem te maken en zo doende leer je er ook heel wat van als je mij uw adres wilt geven zal ik eens zien wanneer ik kan
groetjes pierre
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/06/13 05:06 AM
Probeer ook even of de bougie vonkt buiten de cilinder
Origineel bericht van: john meisters
Probeer ook even of de bougie vonkt buiten de cilinder

Heb ik nooit begrepen hoe dat werkt.
Ondertussen heb ik geprobeerd om er beweging in te krijgen met een nieuwe bougie ... NOPPENS! tired
De vorige bougie was nat, dus je zou zeggen dat het om een ontstekkings probleem gaat.
Maar ja, met wat er allemaal in de carb is gedropen zal het niet alleen aan de bougie of ontstekking liggen. Met de vorige vuile bougie kon ik nog een oorzaak-verband bedenken.
Bedankt John voor het mee denken. smile

Origineel bericht van: Pierre
als ik eens tijd kan vrijmaken wil ik er wel eens komen kijken maar beter is als je het motortje los koppelt en de trein neemt en er eens mee tot in diest kon komen dan kan ik het hier wel maken hier heb ik tensloten bijna alles liggen om hem te maken en zo doende leer je er ook heel wat van als je mij uw adres wilt geven zal ik eens zien wanneer ik kan
groetjes pierre

Zou heel fijn zijn Pierre, laat maar iets weten als je langs kunt komen. Ik zal ook nog eens uitkijken of iemand eventueel de hele Solex tot bij jou zou willen brengen met de wagen. Tot bij jou fietsen lijkt me wat ver. laugh
Er zijn nog meer mankementen aan, o.a. geen klimvermogen etc.
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/06/13 06:23 AM
Origineel bericht van: john meisters
Probeer ook even of de bougie vonkt buiten de cilinder

Bougie eruit draaien, bougiekabel aansluiten aan de bougie, bougie op de cilinder leggen (moet goed massa maken). Dan aan het vliegwiel draaien. Er moet nu een vonk zichtbaar zijn bij de bougie-electroden.
Nu begrijp ik het.
Moet je uitkijken voor elektroshocks?
Posted By: solexrijen Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/06/13 07:27 AM
Ja je moet zeker de bougie zelf niet vasthouden.
Oke, dat vraag ik dan aan de buren als die me nog eens komen storen wanneer ik sta te stoepsleutelen. grin

Ondrtussen ben ik verder aan het uitzoeken hoe je de carburateur verwijdert en reinigt. Op zoek in mijn "Doe het zelf Solex boek" zie ik bij het fenomeen, "De motor loopt alleen met gedeeltelijk gesloten choke hendel", dat dit veelal wijst op slechte toevoer van benzine door o.a. verstopte leidingen, filters, ...
Ik ga een lijstje maken van zaken die ik al gedaan heb en zaken die in aanmerking komen om nog na te gaan. Dan maak ik een stappenplan. Na een jaartje klungelen begin ik de smaak te pakken te krijgen.
De Bokma staat nog steeds koud. wink
Posted By: Pierre Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 03/06/13 05:25 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: john meisters
Probeer ook even of de bougie vonkt buiten de cilinder

Heb ik nooit begrepen hoe dat werkt.
Ondertussen heb ik geprobeerd om er beweging in te krijgen met een nieuwe bougie ... NOPPENS! tired
De vorige bougie was nat, dus je zou zeggen dat het om een ontstekkings probleem gaat.
Maar ja, met wat er allemaal in de carb is gedropen zal het niet alleen aan de bougie of ontstekking liggen. Met de vorige vuile bougie kon ik nog een oorzaak-verband bedenken.
Bedankt John voor het mee denken. smile

Origineel bericht van: Pierre
als ik eens tijd kan vrijmaken wil ik er wel eens komen kijken maar beter is als je het motortje los koppelt en de trein neemt en er eens mee tot in diest kon komen dan kan ik het hier wel maken hier heb ik tensloten bijna alles liggen om hem te maken en zo doende leer je er ook heel wat van als je mij uw adres wilt geven zal ik eens zien wanneer ik kan
groetjes pierre

Zou heel fijn zijn Pierre, laat maar iets weten als je langs kunt komen. Ik zal ook nog eens uitkijken of iemand eventueel de hele Solex tot bij jou zou willen brengen met de wagen. Tot bij jou fietsen lijkt me wat ver. laugh
Er zijn nog meer mankementen aan, o.a. geen klimvermogen etc.

dat zou ideaal zijn als je de hele solex tot hier kon brengen dan konden we hem gelijk helemaal nazien zoals nieuwe zuigerveren steken en zo voort
groetjes pierre
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 03/06/13 05:44 AM
Antwerpen - Diest = 65km .

Komt me bekend voor
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 03/06/13 11:47 AM
ook geen klimvermogen las ik in een eerder bericht: staat er nog wel compressie op ? zo niet dan krijg je ook een moeilijke motor en ben je aan een combinatie zuiger cylinder toe
Origineel bericht van: Pierre
[...]
dat zou ideaal zijn als je de hele solex tot hier kon brengen dan konden we hem gelijk helemaal nazien zoals nieuwe zuigerveren steken en zo voort
groetjes pierre

Super dat je dat wil doen Pierre! smile
Ik zoek nog ff uit of ik iemand vind voor het transport.
Als ik de motor eraf zou halen, of misschien alleen het tankje (denk niet dat een lege tank volstaat), dan zou ik hem op de trein kunnen zetten. Het motortje kan dan mee als handbagage.

Origineel bericht van: FFAnders
Antwerpen - Diest = 65km .

Komt me bekend voor

Met de fiets goed te doen en de Solex achteraan op de kar. laugh

Origineel bericht van: Joan
ook geen klimvermogen las ik in een eerder bericht: staat er nog wel compressie op ? zo niet dan krijg je ook een moeilijke motor en ben je aan een combinatie zuiger cylinder toe

Gebrek aan trekkracht, vooral bergopwaards, kreeg hij kort nadat men die rare gasmechaniek had gebricoleerd, dan begon ook nog eens de miserie met de achterrem. Al gauw krijg je te maken met een opstapeling van problemen en de gevolgen ervan.
Denk je dat door te weinig compressie mijn zuiger naar de vaantjes is?
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 04/06/13 05:25 AM
Misschien een kapotte Koppakking.
Als je hem wilt starten , is er dan veel weerstand als je de decompresseur Niet gebruikt ??
Onlangs heb ik een nieuwe motorlichter geplaatst. De cilinderkop is er op jouw aanraden niet af geweest. Maar eigenlijk komt het ijzer van deze nieuwe lichter te laag, ik moet behoorlijk stevig het decompressiehendeltje aandrukken om hem te starten. Momenteel bedien ik de decompresseur aan de motor, de kabel is sinds de nieuwe motorlichterl buiten gebruik gebleven. Zou ik hem hierdoor misschien hebben lek gemaakt?

Om op jouw vraag terug te komen, ik heb een normale weerstand wanneer de decompressiehendel niet bediend wordt, al kan dat soms wel eens variëren.
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 04/06/13 11:33 AM
Was daar niet die miserie met die omgebogen lifter?
Heb je de nieuwe al in model gebogen?
Uit model zul je bedoelen? laugh



Dit is de oude lichter. Die had men al verbogen aan het motor einde voor ik de Solex kocht. Waarschijnlijk zat daar (bij de compressie *) het probleem toen al. Maar ik hoorde op het forum dat meerder blackenroll's deze eigenschap hebben. De oude lichter heb ik wel eens een paar keer terug omhoog moeten wringen, dit echter aan het uiteinde waar de kabel in komt. Als de kabel wat belemmering heeft dan moet men de hendel stevig inknijpen, met als gevolg dat die het uiteinde verbuigt. Dat is overigens ook duidelijk te zien op de foto. Moest het uiteinde niet zo buigzaam zijn, zou je zeggen dat hij het perfect deed.

De nieuwe lichter heb ik niet verplooid om (hem aan te passen), dat lukte niet zomaar. Hiervoor moest ik hem er terug af halen, en ik had geen bankschroef voorhanden om hem fatsoenlijk te kunnen verbuigen. Een van de redenen waarom ik op zoek ben naar een combinatie workmate-bankschroef, want ik heb geen vaste werkplek ter beschikking.

Naast een mogelijk vervuilde carb etc. zijn er kennelijk meer problemen-storingen onder de oppervlakte.
Posted By: solexnl Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 05/06/13 12:14 AM
Is het een idee om een 3800 motorlichter erop te zetten ?

Deze heeft het buigbare uiteinde niet, het enige wat je dan moet doen is een gat boren aan de rechterkant van je stuur, dan ben je van dit probleem af.

Gr. Han
De nieuwe die er nu opstaat is voor een 3800.
Zijn er dan verschillende typen lichters binnen de 3800?

Ik denk dat het ijzeren lipje, waar de kabel op rust, buigt vanwege een onbedachtzaamheid in de constructie van althans mijn S4800. Of het metaal al dan niet van goede kwaliteit is heeft er, volgens hoe ik het tracht te begrijpen, niet direct mee te maken, want mijn inziens is het niet ontworpen om er te veel kracht op uit te oefenen.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 07/06/13 03:19 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
De nieuwe die er nu opstaat is voor een 3800.
Zijn er dan verschillende typen lichters binnen de 3800?

Ik denk dat het ijzeren lipje, waar de kabel op rust, buigt vanwege een onbedachtzaamheid in de constructie van althans mijn S4800. Of het metaal al dan niet van goede kwaliteit is heeft er, volgens hoe ik het tracht te begrijpen, niet direct mee te maken, want mijn inziens is het niet ontworpen om er te veel kracht op uit te oefenen.

Klopt constructie is zwaar onder de maat, dat krijg je als je alles uit 1 plaat stampt
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 07/06/13 03:52 PM
Als ze er een verstevigingsril in hadden gedrukt was het doorbuigprobleem opgelost.
Dit hebben ze in de hendel zelf ook gedaan
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 07/06/13 06:59 PM
kun je altijd zelf nog doen door op te spannen in een bankschroef tegen een stuk massief ijzer aan met een afgeronde kant en dan met een hamer ( jawel nu wel !!) stukje voor stukje de rand om te slaan en met dat stukje voor stukje bedoel ik de hoekverdraaiing en niet de lengte, dus steeds over de volle lengte in stappen ( ca de 1/2 breedte van de hamer iets van de 90 graden hoek aanbrengen ( ca 15 tot 20 graden per keer) en dan weer van voren af aan beginnen totdat er een 90 graden hoek staat.
Origineel bericht van: Joan
[...]
Klopt constructie is zwaar onder de maat, dat krijg je als je alles uit 1 plaat stampt

Dat is ook wel zo, maar ik bedoel, ligt het niet "ergens" aan de constructie van de S4800, of is het omhoog benden van de plaat niet eerder een lapmiddel voor iets dat mechanisch niet juist zit bij de decompressie klep of zo?

Het zou goed zijn om er eens tot bij Pierre met te gaan.
Ondertussen zou ik al eens kunnen proberen de carb te kuisen, maar hoe doe ik dat het best?
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 10/06/13 04:34 AM
Laat die carburateur dan nog even zitten, daar kan Pierre je dan ook bij helpen wink
Dat is zeker het verstandigste.
Ik heb me met dit mooie weer al echt moeten inhouden om het toch maar te proberen. frown

Moet de carburateur dan niet een nachtje weken in benzine?
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 10/06/13 11:53 AM
dit is geen type carburateur waar je met weken wat oplost, er zitten geen stiekem dunnen gaatjes in om lucht en benzine wel of niet te mengen. ir parallele kanalen ( hoofdventuri, remlucht kanaal en benzine stijgbuis) die onderling horizontaal doorverbonden zijn, dat is het , hooguit dat de horizontale doorverbindingen het niet doen maar die zijn met enige moeite en een flexibel stuk draad door te steken.
Bedankt Joan.
Een prutswerkje dus, dat om enige behendigheid en ervaring vraagt. Ik dacht ook al dat het de nauwere verbinding kanaaltjes betreft die mogelijk verstopt zijn.

Ik bedacht zelf al een paar zaken waar men op moet letten bij deze klus, ook heb ik nog vragen:
>> dichtingsring spruitstuk (cilinder) niet beschadigen en in juiste volgorde te monteren
>> pakking of filter tussen tank en carb??? confused
>> gasschuif niet demonteren
>> sproeier voorzichtig uitkuisen en niet doorprikken, bout niet te vast schroeven
>> de brandstofpomp niet te vast schroeven, bedoelt men hier het deksel??? confused
>> iets vergeten?

Joan, bij jouw reportage "sleutelen Solex 3800" moest je de dichtingsring uit het spruitsuk lepelen met een spaak met platgeslagen kop. Was dit omdat die niet in de juiste volgorde gemonteerd was?

Ik probeer me al wat op de les bij Pierre voor te bereiden. wink
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 10/06/13 08:25 PM
die dichtingsring kan nogal vast zitten daar hij bij erg vastzetten van de moer nogal expandeert en dan door zijn leeftijd niet weer terugveert, wil je hem heelhouden dan heb je een pulkijzer nodig want van boven valt er niets te duwen omdat het gat kleiner is dan de dichtring.
Oke bedankt Joan, da's dus normaal.
Zo'n spaak komt wel eens meer van pas zie ik. Je hebt vast al een heel setje vergaard?

Origineel bericht van: john meisters
Verstelbare sleutel: je zult een baco bedoelen?
Handig voor een enkele (grotere) schroef waar je geen passende sleutel voor hebt, voor de Solex minder geschikt.


Ze hadden er nog eentje, en ik heb er een foto van genomen.
Werkt zo een verstelbare steeksleutel goed?
Ik zou die dan interessant vinden om op trip mee te nemen i.p.v. twintig verschillende maten.

Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 11/06/13 12:26 AM
Het lijkt handig maar is het niet. Gewoon omdat je vaak geen ruimte hebt om deze sleutel te gebruiken.
Toch gewoon een paar sleuteltjes meenemen.
Ik moet het niet.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 11/06/13 12:16 PM
bij de action hebben ze ook heel schattige kleine sleuteltjes en allemaal los te koop.
zo een stanley sleutel is leuk voor pijpfitters als ze wartels aan moeten draaien niet handig voor montage aan motoren
simpelweg geen ruimte, kijk maar eens naar de 9 mm cylinder voet moeren en dan vooral die achter het spruit stuk ( om over het spruitstuk zelf maar niet te praten )
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 11/06/13 02:36 PM
Korte sleutels zijn prima: door het kleinere moment is er minder kans dat sterke Henkie een boutje overdraait. wink
HIJ DOET HET WEER! laugh

Ik kon het niet meer uithouden en trachtte nog een keer alles uit te blazen.
Met de lippen op een oud retourdarmpje heb ik door alle openingen met volle kracht mijn longinhoud erdoor gejaagd, telkens de andere openingen met de vinger afgesloten.
Dan zonder luchtfilter hem getracht te starten. Na een paar pogingen lukte het.
Ik kreeg hem uiteindelijk gestart door met de vinger het luchtgat bovenaan de carb af te dekken en weer los te laten. Een rondje in de straat gereden, erg goed.

Bedankt iedereen.
Ik ga nu testritten, en misschien rijd ik later zelf eens naar Pierre. wink

Alian is on the road again, yeahaaaa!!! cool cool cool
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 18/06/13 01:00 AM
GELUKKIG, Jij blij, Wij blij whistle
Waar die Darmpjes allemaal goed voor zijn wink
Origineel bericht van: FFAnders
GELUKKIG, Jij blij, Wij blij whistle
Waar die Darmpjes allemaal goed voor zijn wink

Ja, helemaal door het dolle heen. laugh
Ik heb ff met de nieuwe bougie erin een testritje gemaakt.
Ik had nog een B5HS liggen, eigenlijk wou ik de oude door de B6HS vervangen. Maar omwille de mindere prestatie die door de vertopping was veroorzaakt, had ik bij de vorige startpoging gekozen om er een B5HS in te stoppen. Die zit er nu dus in. Ik vond het filterdeksel eerder heet aanvoelen na mijn korte rit.
De remluchthendel werd net iets over het midden gezet.
Origineel bericht van: eversman
Ik ben nog steeds erg blij met mn compressortje!

Ookal is het alleen om de drek er even af te blazen na een 'nat' ritje!

Welke heb je?
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 18/06/13 11:37 AM
compressors, waar je vroeger moest zoeken om zo een ding tegen aanvaardbaar bedrag te vinden wordt je nu bij bouwmarkten dood gegooid met aanbiedingen, voor onder de 100 euro koop je ze makkeljk inclusief slangen en appendages, tegen deze prijs staat er in elke kamer 1 ( of niet dan ?)
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 18/06/13 11:48 AM
Klopt. Wel rekening mee houden dat sommige compressortjes bij lagere temperaturen niet de power hebben om te starten als er nog ca 4 bar in de tank zit.

Hij draait dan ff moeizaam rond en gaat dan staan brommen.
Niet erg als je erbij bent.

Tip: 's winters de automaat eraf ter voorkoming van 's nachts doorbranden. wink
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 18/06/13 11:50 AM
een iets betere heeft een automatische afblaas van het leidingen systeem, bij opstarten vind hij daar dan nog geen tegendruk en eenmaal aan de gang wint het vliegwiel effect het van de tankdruk.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 18/06/13 03:46 PM
Origineel bericht van: eversman
Ook deze moet af en toe even leeggemaakt worden.

Klopt, lucht die gecomprimeerd word kan minder vocht bevatten en dat condenseert er dan uit, vooral bij spuiten lastig want vaak komt er vocht mee, daar heb je dan weer de vochtvangers voor ( een glazen vaatje met een filter erin) die je net na de tank monteert.
Origineel bericht van: eversman
Ik ben nog steeds erg blij met mn compressortje!

Ookal is het alleen om de drek er even af te blazen na een 'nat' ritje!

Wat ik nog niet helemaal door heb, gebruik je hem ook om de sproeier door te blazen, hoeveel bar mag het ding hebben?

Ik zie er wel wat in het te gebruiken om het gebied rond de rol schoon te spuiten. Doe je dat er ook mee?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 18/06/13 11:22 PM
Voor je sproeier mag je hem vollebak gebruiken hoor. 8 bar geen probleem.

Wat ik niet doe is met de hoge druk in de buurt van de rol komen/blazen.
Je weet niet zeker waar je alle troep en water naar toe blaast onder die hoge druk. En zeker bij carterzijde. Misschien blaas je dan wel troep naar binnen en heb je daar lekkage en moet de motor open.

Voorwieltje eruit en met wat gereedschappen de boel schoon maken.
Posted By: Jan Vennix Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 18/06/13 11:51 PM
Nooit blazen in de buurt van lagers en afdichtingen als de omgeving nat en vuil is.
De meeste afdichtingen zijn echt niet dicht, al denken de meeste dat dat wel zo is
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 19/06/13 01:10 AM
Origineel bericht van: Joan
een iets betere heeft een automatische afblaas van het leidingen systeem, bij opstarten vind hij daar dan nog geen tegendruk en eenmaal aan de gang wint het vliegwiel effect het van de tankdruk.


Goedkope hebben dat afblaassysteem ook, maar de leiding is op druk voordat de motor op toeren is. Een voorpotje monteren lost dat op.

Je kunt ook een iets betere kopen dan is het ook opgelost.
(Heb ik dan maar gedaan) wink
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 19/06/13 10:47 AM
Origineel bericht van: eversman
Ik verander altijd zo min mogelijk per keer..... Als het gewoon [censored] is verander ik alles gewoon weer terug!

Jajajajja tuuurlijk is je luchttoevoer brandschoon, maar je verbranding heeft wel voldoende aangezogen lucht nodig.......

Ach he nee, geen 'nog betere' kopen, gewoon zoals het was proberen te optimaliseren en vooral schoon en vettig(okok Joan) proberen te houden.


Sorry we waren afgeleid naar compressoren blush
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 19/06/13 11:27 AM
Origineel bericht van: Jan Vennix
Nooit blazen in de buurt van lagers en afdichtingen als de omgeving nat en vuil is.
De meeste afdichtingen zijn echt niet dicht, al denken de meeste dat dat wel zo is

helemaal mee eens. Ook die water hoge druk reinigers vernielen nogal veel, crossers(de motoren dan) hebben meestal wel afdichtingen die er net, maar dan ook net aan tegen kunnen. Race fietsen en ATB's bijvoorbeeld blaas je compleet in de vernieling
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 19/06/13 05:29 PM
Origineel bericht van: eversman
een zekere mate van 'koek' om de rol(zegmaar een halve cm ofzo) alleen maar beschermend zou kunnen werken tegen stof en rondspattend spul.

inderdaad beschermend tegen vuil want dat moet dan eerst doe koek passeren ( zoiets als dat kool laagje op je zuiger dat Jan Vennix zo goed adverteert)
ECHTER: dat vuil houd ook vocht vast en dan krijg je wat wij binnen onze organisatie als "under deposit corrosion" benoemen, je creeert een milieu dat uiterst corrosief is omdat vuil water heel goed electronen uit kan wisselen ( is geleidend) en dat is nu precies wat een corrosie (=roest) proces activeert.
net zoals bij hout het kan 100 keer nat worden als het maar 101 keer droogt anders rot het.
Wat doe je eraan? Hem stallen op een goed verluchte plaats, en van zodra de weg er weer droog bij ligt terug gaan rijden om de lucht en de warmte van de rol zijn werk te laten doen?

Vandaag toch maar even een lange rit gereden. Toen mijn tank bijna leeg was, heb ik onderweg wat bijgevuld. Ik was al een poos aan het rijden en de nog resterende brandstof in de tank was dus warm. Toen ik weer verder wou, ervaarde ik weer dezelfde symptomen: "slecht starten en alleen de mogelijkheid om met remluchthendel uiterst links te rijden" (terwijl de motor nog warm was). Gelukkig ging het na 200 meter terug 'normaal'. Nog net genoeg tijd voor het vermaak van een Ierse schaapsherder die van een erf kwam aangerend, huppelend rond en om mijn tergend traag opgang komende Solex. Alsof het niet genoeg was geweest dat ik net een veldmuis had doodgereden. Nou, ik had geluk, het was geen bijterig type. Ik heb daarna nog lange tijd verder gereden zonder motorstoringen en met de luchtregeling naar rechts. Echt gerust ben ik er niet in, want omdat het verstoppingprobleem voordien ook begon na een tankbeurt, denk ik aan een mogelijk vervuilde tank. Waarschijnlijk in verband te brengen met het eerder vernoemde voorval met de filterolie. Een paar maanden geleden toen ik overstapte van semi synthetische 2taktolie naar full synthetic had ik de tank eerst leeggemaakt alvorens het nieuwe mengsel erin te gooien. Hiervan heb ik nooit storingen ervaart.
Posted By: solexnl Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 20/06/13 09:07 PM
Misschien is hat al gevraagd maar is het filter IN de tank ook schoon ??

Han
Origineel bericht van: solexnl
Misschien is hat al gevraagd maar is het filter IN de tank ook schoon ??

Han



Dat is nog nooit nagekeken. Ik had al zo een vermoeden dat het dit kon zijn. Ik las er ook al enkele malen over op het forum. Je moet het met een schroefje eruit trekken toch?
Maar praktisch gezien heb ik er vaag een idee over. Zit het filtertje in de tank of in de leiding, en hoe ga ik te werk, moet de tank er dan af? Tja, je moet het eens gezien hebben of gedaan hebben als je het wilt vatten, maar erg moeilijk is het niet neem ik aan. En heb ik dan best een reserve filtertje bij de hand, moest het oude toch breken?
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 21/06/13 11:39 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: solexnl
Misschien is hat al gevraagd maar is het filter IN de tank ook schoon ??

Han



Dat is nog nooit nagekeken. Ik had al zo een vermoeden dat het dit kon zijn. Ik las er ook al enkele malen over op het forum. Je moet het met een schroefje eruit trekken toch?
Maar praktisch gezien heb ik er vaag een idee over. Zit het filtertje in de tank of in de leiding, en hoe ga ik te werk, moet de tank er dan af? Tja, je moet het eens gezien hebben of gedaan hebben als je het wilt vatten, maar erg moeilijk is het niet neem ik aan. En heb ik dan best een reserve filtertje bij de hand, moest het oude toch breken?

ja in de tank, ja de tank moet eraf, ja met een lange dunne spaanplaatschroef, ja meestal is de pakking rand die eraan zit over de kop gedraaid, nee nieuwe zijn soms niet van een heel beste kwaliteit
Bedankt voor de tips en het meedenken iedereen. smile

Gisteren nog een klein ritje gemaakt, er was veel wind en dan is het gebrek aan trekkracht wel vervelend. Om zuinig met het motortje om te springen, vermijd ik dan vol gas te rijden en trap wat mee wanneer ik hevige windstoten moet trotseren of steile hellingen opmoet.
Ik heb geen brandstof onderbrekingen meer gehad. Wel moest ik veel de remlucht hendel bijstellen om het motortje goed te laten lopen. Ik vraag me af of het met de wind weerstand te maken had of het resultaat is van de mogelijke gevolgen van de eerder genoemde verstopping. Vandaag ging het al weer veel beter.

Ik heb de indruk dat de benzine terugloop eerder gering is, is moeilijk te zien als het bewolkt is. Het pompje geeft geen problemen denk ik, ook geen vapor lock ervaren toen vorige week het kwik boven de dertig ging.

Ik zoek later nog uit hoe de tank eraf moet, voorlopig kan ik toch al rijden.

En dan nog wat, heel soms hoor ik een op en neer pompend geluid. Dat bemerkte ik vroeger ook al eens. Ik vraag me af wat het is, dacht aan zuiger of krukas, weet eigenlijk niet wat het anders zou kunnen zijn. Het klinkt hol en diep.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 24/06/13 05:12 PM
Alien.

De terugloop is maar een dun straaltje. Ingeschat maar 1/4 van de binnendiameter van het slangetje. Ik heb het dan over een dunne aansluiting van de carb/tank.
Als er maar geen belletjes inzitten, in dat stroompje.
En ik zie duidelijk dat er stroming is.

Nieuw slangetje?
Origineel bericht van: eversman
Goh, ik had een heel uitgebreid verhaal bedacht hoe je kunt testen of je voldoende lucht en benzine aanbied aan het motortje. Maar zie er toch vanaf. (ik vind het anders toch interessant)

Het gaat hierom, je solex heeft duidelijk onderhoud nodig, als je er zelf liever niet aan begint, laat het iemand anders doen! Ook dat pompende geluid wat volgens mij ook met een pluimpje rook en een lichte terugslag gepaart gaat(maar dat is moeilijk zo te zeggen uiteraard) betekend volgens mij ook dat er even goed naar gekeken moet worden, naar mijn weten is je mengsel dan langere tijd te rijk.

Of je rijd gewoon zo door ookal merk je dat het vermogen afneemt, zou wel jammer zijn denk ik.

Mijn indruk is dat het op en neer geluid voorkomt nadat het motortje inspanningen heeft gedaan die hij niet kan leveren. Het is er niet constant en ook niet altijd.
Gelijk heb je dat er best eens iemand naar kijkt die er verstand van heeft. Als ik hem in orde krijg om er 60 km met te kunnen uitrijden, dan ga ik er eens mee langs Pierre. Dat zou wel moeten lukken, denk ik.

Als mijn mengsel te rijk is, dan zou ik dat toch moeten merken als hij begint te viertakten, of zie ik dat verkeerd??

Eversman, bedoel je compressie terugslag??

Alfons, mijn slangetje zit er nog geen jaar op, heel veel heb ik nu ook niet gereden. Glashelder is het niet meer, maar het is nog niet verkleurd en kan nog wel eventjes mee. Als de zon erop schijnt en als er veel doorstroomt, zie ik het beter. Al ik rijd, dan loopt er heel gering wat door (heb het al harder zien stromen). Als hij stil staat, vloeit het iets meer.
Nee, geen belletjes, dus geen valse luchtaanzuiging, gelukkig maar. smile
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/06/13 11:42 AM
als ik jou verhalen zo lees ben je nog lang niet aan de 60 toe, houd het nog maar een tijdje op 30
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/06/13 11:51 AM
Origineel bericht van: Joan
als ik jou verhalen zo lees ben je nog lang niet aan de 60 toe, houd het nog maar een tijdje op 30


En dat is al ver terugfietsen, want dat op en neer pompend geluid bevalt me niet zo.
Wanneer is dat, alleen met warme motor of ook met koude?

We zouden iets meer info moeten hebben (filmpje?) om je hiermee te kunnen helpen.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 25/06/13 12:05 PM
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Joan
als ik jou verhalen zo lees ben je nog lang niet aan de 60 toe, houd het nog maar een tijdje op 30


En dat is al ver terugfietsen, want dat op en neer pompend geluid bevalt me niet zo.
Wanneer is dat, alleen met warme motor of ook met koude?

We zouden iets meer info moeten hebben (filmpje?) om je hiermee te kunnen helpen.


Ja want na 60 is een tank leeg en na de 30 begin je aan de onderste helft en dat is de moeilijkste helft.
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Joan
als ik jou verhalen zo lees ben je nog lang niet aan de 60 toe, houd het nog maar een tijdje op 30


En dat is al ver terugfietsen, want dat op en neer pompend geluid bevalt me niet zo.
Wanneer is dat, alleen met warme motor of ook met koude?

We zouden iets meer info moeten hebben (filmpje?) om je hiermee te kunnen helpen.


Ja want na 60 is een tank leeg en na de 30 begin je aan de onderste helft en dat is de moeilijkste helft.

Vanaf Herentals wordt het dan spannend, "30 terug of 30 heen?"

Joan, waarom is de onderste helft van de tank moeilijker?

Vandaag nog een korte verplaatsing van 6,5 km heen en 6,5 km terug gemaakt. Dat viel goed mee, het was een lekker opgeklaard weertje in de late namiddag, niet te warm, niet te koud. Een twintigtal meters na het starten reageerde de motor positief met de remlucht hendel naar het midden. Het verdere verloop van de rit ging goed, zonder storingen of onrustwekkende nevengeluiden. Op de terugweg 's avonds was de omgevingstemperatuur al iets koeler geworden, de terugrit ging zelfs nog beter. Gek dat de ene dag zo kan verschillen van de andere, maar dat maakte ik al vaker mee. Dat het vandaag windstil was speelt ook mee een rol, denk ik.
Ik denk dat "de verstoppingen" doorgespoeld zijn, al sluit ik niet uit dat alle leidingen, carb en tankfilters nog genoeg "vervuild" zijn. Althans heb ik de indruk dat hij het weer doet zoals voor de grote verstopping.

Natuurlijk zit ik nog steeds met een gebrek aan vermogen. Onder de "huidige beste omstandigheden" valt de topsnelheid nog mee, ik haal wel minder vaart dan toen ik hem net had. Echter de trekkracht, het klimvermogen is echt schrijnend. Heel lichte hellingen haal ik nog, maar vanaf het steiler gaat dan is het meetrappen geblazen. Dat was ooit anders toen ik hem in het begin had. Ook een tegenwindje speelt me parten. Maar vooral de combinatie van de opgenoemde vermogen dumpers met hier en daar nog een stoplicht zijn de ware dooddoeners. Dan gebeurt het soms dat ik lekker op gang ben en plots moet stoppen, en dan zit er even totaal geen vermogen meer in. Idem als ik uit een steile tunnel kom en boven aangekomen de vlakke weg bereik. Het beste dat ik dan kan doen is zonder gas te geven rustig de tijd nemen, al dan niet meetrappend, tot er weer leven door de motor loopt. Het hoort misschien een beetje bij het Solex concept. Soms wel grappig wanneer een gejaagde persoon je voorrang moet verlenen en tot verbazing vaststelt dat het ding nog trager de straat oversteekt dan een hoogbejaarde wandelende oma.

Zou het niet alleen te wijten zijn aan een gebrekkig vermogen, en zou het ook aan de zuigerveren kunnen liggen? Ik zeg meteen ook dat ik een heel vage voorstelling heb hoe en waar de zuigveren eigenlijk zitten ... boven de zuiger klopt dat??

John, als het zich nog eens voor zou doen, probeer ik een opname te maken. Het gebeurt met warme motor, en gelukkig maar heel af en toe. Zoals ik al zei, maak ik een verband met de belasting van het vermogen. Heb al eens gedacht om een imitatie te doen, zie er toch van af omdat het subjectief zou zijn. Fonetisch lijkt me helemaal moeilijk, ik doe een poging ... "oeaaoink-he-he-he.. oeaaoink-he-he-he..." crazy Het zijn in elk geval diepe lage tonen die ik duidelijk waarneem vanonder mijn helm. laugh (niet echt luid, maar vanwege de lage ferquentie goed hoorbaar)

Eversman, heel goed die opmerking over het juiste (lucht) mengsel. Ik had er niet zo bij stil gestaan dat "te rijk" ook niet gunstig is. Omdat ik een eerder warme bougie (NGK B5HS) heb zitten, redeneerde ik om niet voor een "te arme" mengsel te opteren. Ik vond een interessant artikel hierover, allicht interpreteer ik het niet helemaal correct.
http://briansolex.free.fr/sparkplug.html

Oh ja, Mijn olie verbranding zit goed , veronderstel ik.
Ik gebruik Super 98. Ik meng Castrol Power RS (full synth) in een verhouding 1:33 is dus 30ml/liter. Mijn uitlaatpijpje druipt niet en is proper. Ondertussen heb ik al een halve liter olie gebruikt sinds ik op Power RS ben overgestapt.
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 26/06/13 10:20 AM
Als de tank half leeg is dan komt het niveau onder het pompje. Het pompje moet dan zelf kunnen aanzuigen. Problemen komen dan goed aan het licht.

Die bougie daar was ik al over aan het denken, daarom vroeg ik of het met warme of koude motor gebeurde.
Als het met warme motor gebeurde: Probeer eens de bpr6hs of de Bosch w7ac.
Is het dan raadzaam halverwege de tank bij te vullen?

Bedoel je NGK die BPR6HS, is die met ontstoorder of lange insulator neus, of beide?
Ik heb ook nog een nieuwe NGK B6HS liggen, zonder lange insulator weliswaar. Ik zal hem vervangen, in de zomer wil je lange ritten maken en dan is een koudere bougie beter geschikt. Ik ben benieuwd.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 26/06/13 11:42 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is het dan raadzaam halverwege de tank bij te vullen?


voor sommige solexen wel ja
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 26/06/13 11:57 AM
Origineel bericht van: eversman
[]
Mengsel te rijk kan dus ook te weinig (rem)lucht zijn of teveel olie bijgemengt die slecht verbrand wordt. In beide gevallen wordt je mengsel onvolledig verbrand, dit is een zelfde plofje die je wel eens hebt als je net je solex flink hebt laten verzuipen en de solex moet de olieresten nog kwijt. Is het wat anders dan weet ik niet welk plofje je bedoelt en zal het iets anders zijn. Je hoort dan inderdaad het geluid van de zuiger die door de olieverbranding op het verkeerde moment(niet altijd) naar beneden gedrukt wordt alsof je een metalen fles wijn ontkurkt als het ware.

Als je je remlucht hendeltje net zo zet dat de solex niet meer viertakt rijd je nog te rijk als de motor warm is. Als de solex niet meer reageert op het remluchtheveltje kun je eens een klein stukje proberen zonder het luchtfiltersponsje.

Als er maar benzine door naar de tank loopt bij vol gas, erg veel hoeft niet maar wel een dun stroompje zou ik zeggen. En dan dus wordt het een vuile carb verhaal. Of een kapotte spruitstukpakking, heb ik ook eens gehad, dan zoog de inlaat alle overtollige olie aan de uitlaat kant, door het scheurtje in de pakking, gewoon weer op.... plof!

Maargoed, er zijn teveel dingen die nagelopen moeten worden bij een slecht lopende solex. Maargoed, check even de luchttoevoer, of deze voldoende is en anders houd ik het op een vervuilde carb, die overigens meer benzine naar het blokje stuurt dan een schone!


Nou dit verhaal
ondersteun ik voor geen milimeter
De ultieme pomptest dus, ik hou het in de gaten. wink
Posted By: Jan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 26/06/13 03:06 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is het dan raadzaam halverwege de tank bij te vullen?

Bedoel je NGK die BPR6HS, is die met ontstoorder of lange insulator neus, of beide?
Ik heb ook nog een nieuwe NGK B6HS liggen, zonder lange insulator weliswaar. Ik zal hem vervangen, in de zomer wil je lange ritten maken en dan is een koudere bougie beter geschikt. Ik ben benieuwd.



Jongens, gebruik liever geen ontstoorde bougies (R) zit een koolweerstandje in, naam zegt het al. Weerstand!!.
Zo zag de NGK B5HS eruit na een jaartje. Tijdens de winter heb ik praktisch niet gereden, hooguit 3 à 4 korte ritten. Vorige zomer heb ik lange ritten gereden. Ik zou de datum ff moeten opzoeken ... ik ben er verder mee blijven rijden toen ik overschakelde van half synth op full synth 2takt olie.
Ook informatief om er even bij te vermelden dat ik vooral vorige zomer lange tijd met behulp van tie-wrap de motor hoger van de band lichtte.

Mijn diagnose als ik de bougie (tracht) af te lezen:
>> mogelijk te rijk mengsel
>> mogelijk vervuilde luchtfilter
>> mogelijk verkeerde hittegraad (te warm)

Wat bedoelt men met "koude startinrichting"?



Momenteel zit de zelfde bougie erin, maar dan een nieuwe (sinds een week). Ik ga ze vervangen door een koudere. Ben benieuwd hoe ze eruit zal zien. Kan je na een tiental uren gebruik al nuttige informatie afleiden van de bougie?
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 26/06/13 11:09 PM
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is het dan raadzaam halverwege de tank bij te vullen?

Bedoel je NGK die BPR6HS, is die met ontstoorder of lange insulator neus, of beide?
Ik heb ook nog een nieuwe NGK B6HS liggen, zonder lange insulator weliswaar. Ik zal hem vervangen, in de zomer wil je lange ritten maken en dan is een koudere bougie beter geschikt. Ik ben benieuwd.



Jongens, gebruik liever geen ontstoorde bougies (R) zit een koolweerstandje in, naam zegt het al. Weerstand!!.



Klopt Jan, foutje van mij, die R moet eruit.

Eigenlijk is mijn ervaring: gebruik geen NGK, neem liever een Bosch W7AC. Beste bougie tot nu toe. Champion L82C is tweede, maar de bovenkant draait zich daar wel eens van los uit het porcelein.
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is het dan raadzaam halverwege de tank bij te vullen?

Bedoel je NGK die BPR6HS, is die met ontstoorder of lange insulator neus, of beide?
Ik heb ook nog een nieuwe NGK B6HS liggen, zonder lange insulator weliswaar. Ik zal hem vervangen, in de zomer wil je lange ritten maken en dan is een koudere bougie beter geschikt. Ik ben benieuwd.



Jongens, gebruik liever geen ontstoorde bougies (R) zit een koolweerstandje in, naam zegt het al. Weerstand!!.


Jan, je bedoelt toch met ontstoorde bougies zulke bougies die de radio en TV ferquenties niet storen?

Ik heb het nog niet kunnen opzoeken. Wat doet zo'n weerstandje nu ook alweer?
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 26/06/13 11:17 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Zo zag de NGK B5HS eruit na een jaartje. Tijdens de winter heb ik praktisch niet gereden, hooguit 3 à 4 korte ritten. Vorige zomer heb ik lange ritten gereden. Ik zou de datum ff moeten opzoeken ... ik ben er verder mee blijven rijden toen ik overschakelde van half synth op full synth 2takt olie.
Ook informatief om er even bij te vermelden dat ik vooral vorige zomer lange tijd met behulp van tie-wrap de motor hoger van de band lichtte.

Mijn diagnose als ik de bougie (tracht) af te lezen:
>> mogelijk te rijk mengsel
>> mogelijk vervuilde luchtfilter
>> mogelijk verkeerde hittegraad (te warm)??

Wat bedoelt men met "koude startinrichting"? Choke



Momenteel zit de zelfde bougie erin, maar dan een nieuwe (sinds een week). Ik ga ze vervangen door een koudere. Ben benieuwd hoe ze eruit zal zien. Kan je na een tiental uren gebruik al nuttige informatie afleiden van de bougie?


Kijk even naar dit plaatje en vooral de rechter helft




Jou Bougie is zwart dus een te rijk mengsel of een te koude bougie.
Ik neem dan aan dat mijn mengsel te rijk is, en eventueel heeft later ook de vervuilde luchtfilter hier mee de hand aan.

De NGK B5HS een te koude bougie? Dat zou me verbazen, Maar toch, stel dat de bougie te koud zou zijn voor mijn Solex vanwege de mindere vermogen prestaties die hij levert, zou dat kunnen?
Ze lijkt op de foto vet, in werkelijkheid was ze nat na enkelele te vergeefse startpogingen. Hoewel het best mogelijk is dat ze ook vettig was. Ik kan het moeilijk nagaan, want ondertussen is ze al gekuist en heb ik ze ook al met ontvetter behandeld.

Als ik er zo over nadenk, had ik ze best al moeten vervangen toen ik op full synth overging, of ten minste toen ook moeten evalueren. Men leert met schaad en schand he. wink

Sinds ik volledig synthetische olie gebruik, verbrandt het tweetankt mengsel volgens mij wel goed. Mijn uitlaatpijp blijft droog op 1:33.
Origineel bericht van: eversman
...
Quote:
wat mij betreft fiets je die 60km

... laugh

Maak er gelijk een bedevaard naar Scherpenheuvel van. laugh
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 27/06/13 11:51 AM
Origineel bericht van: eversman
In het principe van het verhaal zou je een warmere bougie moeten hebben aangezien jouw bougie niet alleen zwart is maar ook vet zo te zien.

Als je naar de aanbevolen bougiegraad kijkt voor een solex dan he heb je al een graad warmer, dus zou ik zeggen mengsel te rijk. hetgeen ook zeer goed door een magere compressie veroorzaakt kan worden, het mengsel fakkelt dan niet goed af

Als je dan dus een standaard sproeier heb is (naar mijn idee) je mengsel te vet bij 1:33 zoals gemeld is dat onwaarschijnlijk, je verbranding waarschijnlijk niet goed genoeg om alles aan te steken, kan ook een fout ontstekinstijdstip zijn, misschien zit er zelfs een verkeerd vliegwiel op die een andere timing heeft of je luchttoevoer slecht. Aangezien aan je luchtfilter dingen verandert hebt zou ik daar eerst kijken. Maar een vervuilde carb heb je bijna wel zeker denk ik dat verwacht je niet want deze zijn vrij simpel, alleen als er verkeerd geboord is om hem op te voeren kan je vreemde verschijnselen introduceren , dit hoeft echt maar ietsje te zijn en een solex loopt al minder goed naar mijn idee. Ditzelfde geld voor een smerig/verstopt luchtfilter overigens.

De overstap naar een volsynthetische mengolie kan ook de oorzaak zijn. Er is hier echter duidelijk gezegd dat je je hele systeem dan erg grondig moet reinigen voor je dat doet. Overigens ook de reden dat ik op een halfsynthetische olie ben blijven zitten omdat de eigenschappen van volsyntheten te aggressief zijn voor oldtimers (tractoren en autos) dat geld voor de carterolie van motoren met het viertakt principe, deze waarschuwing niet voor 2 takten, hooguit dat onderdelen van het pompsysteem gevoelig zijn maar daar heeft de kwaliteit van de benzine meer invloed op die ik heb en over het algemeen wordt afgeraden tenzij inderdaad het hele systeem NOTE: voor viertakten dus de oliepomp en het kanalen systeem in het blok die de olie voert naar de te smeren delen, door de bank zijn de delen die gesmeerd moeten worden wel blij met de olie ALS ze het maar krijgen zeer grondig gereinigd is.

Ook, zoals altijd, is dit mijn mening en meer ook niet! meningen verschillen, verschijnselen daarentegen zijn vaak een afgeleide van wetmatigheden, waarnemingen zijn er om verklaard te worden grin

Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/06/13 06:13 AM
De vraag is inderdaad hoe de problemen allemaal begonnen zijn.
Aangezien Alian nog niet zo veel sleutelervaring heeft kan hij best een ervaren solexist bezoeken (Pierre). Dat is hij ook van plan.

Ik verdenk de luchtfilterolie van het begin van alle ellende. Waarschijnlijk iets te royaal mee omgesprongen, een verslikking tot gevolg, die nu langzaam overgaat.

Ik durf ook niet te veel mogelijkheden te noemen, ik denk steeds erbij "blijf er maar liever van af".

Dus als hij nu rijdt: lekker laten rijden, liefst naar Diest, met mooi weer een heel leuke rit en best te doen. Succes wink
Posted By: Pierre Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/06/13 07:39 AM
ja en als hij dan de 21 ste juli kan komen met de solex tour rit dan is er hier kennis in overvloed en kan hij van harte mee genieten van een geweldige dag met alles er op en eraan je bent van harte welkom alien en je kan dan altijd nog een solex van mij gebruiken om mee te rijden
groetjes pierre
De problemen begonnen eigenlijk nadat iemand op het lumineuze idee kwam mijn gasmechaniek van een veer te voorzien afkomstig uit een standaard. sick Die was toen bevestigd tussen het vork en de gasbediening. crazy Dat ging fantastisch goed, helaas was de pret van korte duur, dat kun je wel voorstellen. smirk Al gauw werd het een levens bedreigende onderneming om ermee te rijden. Als je gas wilde minderen bleef hij hangen en als je wilde vertrekken weigerde het systeem. Als ik bij het vertrekken dan toch vooruit ging, liep de rem aan. Vanaf toen heb ik steeds problemen ondervonden.
Nadat ik zelf de gasmechaniek in orde had gebracht, zat er geen vermogen meer in. Ondertussen waren er een paar wintermaanden stilstand aan voorbij. Een nieuwe bougie bracht verbetering, hoewel de originele bougie die erin zat mooi koffiebruin was. wink Ik bleef echter problemen hebben met een aanlopende achterrem, zelfs nadat ik de remschoenen had vervangen. En te zeggen dat mijn Solexje perfect liep, en (op de elektronica en de slechte achterwiel afstandbussen na) perfect in orde was toen ik hem kocht kort voor de gasmechaniek tragedie.

Het incidentje met de luchtfilter olie kwam er nog eens bovenop, toch denk ik niet dat het kwaal hierbij te zoeken is. De eerder genoemde feiten waren er al voor de zogenaamde verstopping. Al kan het geen kwaad alles nog eens grondig uit te kuisen, ik denk (versta 'ik hoop') dat het verstopping probleem is opgelost. Je kan je wel afvragen hoe de bougie eruit zag voor het "luchtfilter - carb" probleem. Allicht heeft het aan de bougie geen goed gedaan, maar ik vrees dat het probleem dieper ligt (zie voorafgaande).
En als je de voorgeschiedenis overloopt krijg ik eerder het vermoeden dat het slechte vermogen te wijten is aan een geringe compressie ... en die zat goed, heel goed zelfs. Ik haalde oorspronkelijk een goede snelheid, trekkracht en klim prestaties. whistle
Te weinig compressie is één van de denkpisten. Als ik mijn zwarte bougie bekijk, is het ook niet onwaarschijnlijk dat de uitlaat verkoold is. Hoewel het probleem er al was voor mijn zwarte bougie.
En hoe zou mijn katalysator er ondertussen aan toe zijn?
Ik las dat veel katalysators doorbranden op vol synthetische olie. eek

En dan misschien nog, heeft iemand nog tips hoe ik eventuele lekken kan opsporen?
De rol is niet vettig, geen schuim of bellen in de retourslang.

Ik wilde ook nog een nieuwe voorband op leggen en soepelere veren op de motorplaten aanbrengen alvorens mijn tocht naar Vlaams Brabant te ondernemen. Het zal wel iets verbetering brengen. Eerst hoopte ik de slechte prestaties ermee op te lossen, waarschijnlijk wishful thinking.
Bedankt Pierre, een schitterend voorstel!

Ik wilde je nog contacteren om af te spreken en te vragen wanneer het je zou passen om samen aan mijn blackenroll te sleutelen. Als ik er zelf met tot bij jou rijd dat zou het meest praktisch zijn. Dan hoef hem niet te demonteren, en ik droom er al lang van om er een avontuur met te beleven. grin
Ik probeer hem zo vlug mogelijk in orde te maken voor de tocht, en ik stuur je nog een bericht.
Ik ben heel blij met de aangeboden hulp en kijk ernaar uit, ik zal er veel uit opsteken.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/06/13 11:56 AM
een standaardveer? is dat een veer van de standaard of een veer die uit een doosje met standaard (=universele) veren komt?

mogelijk dat met gebruik van een te zware veer je hele gasmechaniek over de kop is getrokken en je daar geen goed gas meer kan geven, komt hij nog wel open ? en zijn de passingen nog wel goed dat hij geen lucht via de zijkant krijgt ?
Universele veer? Misschien dat de klungel dat zo wel zag.
Neen, ik schrok me een hoedje toen die zonder schroom vertelde dat hij een veer uit een afgedankte poot had gebruikt.
Het enige goede dat mijn 50 euro toen heeft opgebracht is de bout die belet dat de gasschuif eruit glijdt. Let niet op de rode pijl.


Tja, je zegt daar wat. Ik heb niet veel nuance als ik gas geef: stationair - halfgas - volgas. Ik heb wel ondertussen een 3800 gashendel van het nieuwe type. Die bedien ik dus andersom (vooruit i.p.v. achteruit), het schuifje van de rem heb ik eruit gelaten (is niet praktisch met trommelrem). Wel vind ik het een te gek systeem met cruise control. Ook een beetje alien style, om vooruit te draaien (helemaal mijn ding). Alleen moet ik de hendel niet te vast schroeven aan het stuur, want dan wordt gas geven stroef en werkt het niet. Dat komt omdat ik hem omgedraaid moet bedienen, een S4800 heeft geen "andersom gas" zoals de klasieke Solex. Maar aan de gashendel ligt het niet, want als ik de de gasbediening aan de carb bedien is er geen verschil. Het zou dus kunnen wat jij me vertelt. Ik heb hier nog een gasschuif van een klassieke Solex liggen. Misschien zou ik die eens kunnen proberen. In de plaat moet dan wel een gat worden geboord. Ik zal me er eens over buigen.
En thanks Joan voor het meedenken. wink Het zou fijn zijn als de oorzaak van de storing aan iets eenvoudig ligt.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/06/13 03:55 PM
ja, als ik kijk wat daar gebeurd is met een bout in dat plastic word ik daar niet vrolijk van. Als ik dit systeem ombouw dan ziet het er wel iets anders uit en gebruik ik nog steeds de originele kabeltrommel met vandaaruit een stangetje om de gasgever te activeren, dit is slecht goed te krijgen.
zet de gasgever er eens in met een ijzerdraadje vast in de "vol open" stand dus zonder al die klimbim van gashandvat en dergelijke en kijk dan hoe hij rijd.
"gasgeven" ( eigenlijk langszamer laten lopen) kun je dan doen met je decompressie, een truuk die racers ook gebruiken als ze de carburateur opgeboord hebben zodat er niet eens meer plaats is voor een gasgever en de boel naar buiten toe gewoon is dicht gelijmd.
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 28/06/13 05:26 PM
Wel een goed voorstel ware het niet dat, volgens mij, de decompressie ook niet goed functioneerde (theedoekbediening?? )
Waarschijnlijk had hij die bout op de gasschuif geplaatst omdat de zware veer de schuif er anders uit trok. In dat opzicht is het wel functioneel. De gaschuif komt er niet meer uit (ook nu niet), wat daarvoor toen alles nog origineel was wel eens het geval was. Neemt natuurlijk niet weg dat het niet deugt.

De truc met de decompressie, heeft dat mogelijk geen gevolg dat door de plof het luchtfilter foampje beschadigd raakt? Of moet ik dat zo zien op lange termijn?
En ja, zoals Ronald opmerkte is het momenteel niet erg handig met mijn "theedoek bediening". grin

Hieronder een foto van reserve onderdelen die ik eventueel zou kunnen gebruiken.
Origineel bericht van: eversman
Sorry dat ik dit moet zeggen, maar.....

Ik zou gewoon een andere carb zoeken, met spaakje! blush

Dat zou fraai zijn op een S4800. whistle

En trouwens, moet ik eerst de oorzaak van mijn vermogenverlies vinden eer ik alles begin te veranderen.
Nee hoor, op zich zal het wel een goed systeem zijn met die spaak. Alleen heb ik er een paar praktische bezwaren bij. Maar goed, de keuze van carb type even ter zijde...

Ik ben er haast van overtuigd dat de problemen veroorzaakt door het overmatige filterolieverbruik momenteel van de baan zijn. Kan natuurlijk dat er nog wat van die troep is achtergebleven, en het is niet uitgesloten dat de verstopping zich weer zal voordoen. Maar het ligt niet aan de basis van mijn zwakke vermogenprestaties die ik al langer heb, hij doet het nu niet beter of slechter dan voor het luchtfilterolie incidentje. Nou ja ... het kwam toch maar eens bovenop de andere problemen...

Wellicht zal bij de grote onderhoudsbeurt het reinigen van alle leidingen, filters, etc. geen overbodige luxe zijn. Omdat ik al tal van trouble shootings meemaakte, en het ene probleem uit het andere voort vloeide, is het voor mij moeilijk te achterhalen waar de oorzaak (oorzaken) zit(ten).
Origineel bericht van: Joan
ja, als ik kijk wat daar gebeurd is met een bout in dat plastic word ik daar niet vrolijk van. Als ik dit systeem ombouw dan ziet het er wel iets anders uit en gebruik ik nog steeds de originele kabeltrommel met vandaaruit een stangetje om de gasgever te activeren, dit is slecht goed te krijgen.
...

Ter verduidelijking:

Aan het systeem is in wezen niets veranderd.

Een ring over de aangebrachte bout (gasschuif) zorgt ervoor dat het ijzer van de gasbediening niet van de gasschuif kan glippen. Stellig overbodig zou je denken ware het niet dat destijds die standaardveer het hele mechanisme onstabiel maakte. Om de gasbediening toch te laten werken had die koekenbakker ook nog een ring tussen de centrale bout en het ijzer geplaatst, waardoor de bout niet vast kon en het ijzer in alle richtingen bewoog. crazy Tja, en dan zat de kabel ook nog eens totaal verkeerd. Ik vraag me soms af wat er toen nog allemaal aan is versakkerd.

Ik ga eerst nog eens proberen de gaskabel terug af te stellen. Als de hendel dicht is gedraaid kan de gasschuif nog een beetje verder dicht. Dus zal ze ook niet helemaal open gaan veronderstel ik.

Vandaag nog een redelijk lange rit gereden met een armer mengsel, de luchtfilter werd minder warm.
Op trekkracht na liep het goed.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 01/07/13 11:43 AM
of hij open en dicht gaat is simpel te controleren, er zit een aanslag puntje op de carburateur en daar komt OF het ene pootje van de gasgever tegenaan OF de ander
( zie de zwarte pijlen die bijgvoegd zijn aan jou foto)

Attached picture Sparepartsgasmechanic-copy.jpg
Origineel bericht van: Joan
of hij open en dicht gaat is simpel te controleren, er zit een aanslag puntje op de carburateur en daar komt OF het ene pootje van de gasgever tegenaan OF de ander
( zie de zwarte pijlen die bijgvoegd zijn aan jou foto)

Bedankt joan, dat is duidelijk. Profijt zit er niet in.
Als hij volledig open wordt gedraaid komt hij tegen het aanslagpunt (onder de sproeier), verder open draaien is dus niet mogelijk. Met gashendel dicht gedraaid kan ik aan het ijzer (carb) zelf de gasschuif nog dichter draaien. Tot daar trekt de veer hem niet verder dicht. Naar mijn oordeel is dat dicht genoeg, al scheelt dat soms wel eens naargelang het hoog of laag stationair draaien van de motor.
Ik heb een lijst met onderdelen die eventueel nodig zijn voor het "groot onderhoud". Werkt makkelijk als ik de nodige onderdelen op voorhand bestel. Vergeet ik nog wat?

De bedoeling is om de mogelijke oorzaak van het gering vermogen vast te stellen en op te lossen.

Carburateur schoon maken:

spruitstuk
pompmembraam

Tank en leidingen schoon maken:

tankfilter

Cilinder nakijken:

zuigerveren
kopakking
voetpakking

Uitlaat ontkolen:

uitlaatpakking

Is het mogelijk een uitlaat met katalysator te onkolen?
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/07/13 12:12 PM
zet er eerst maar eens een uitlaat zonder katalisator onder
Posted By: Pierre Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/07/13 03:15 PM
Origineel bericht van: Joan
zet er eerst maar eens een uitlaat zonder katalisator onder


ja dat had ik ook meteen gedaan met die black en rol die ik destijds overgenomen had deze uitlaat was nog als nieuw maar toch maar zeker gespeelt
gr pierre
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/07/13 05:51 PM
Wel grappig/bijzonder dat na 5 weken meedenken de Kathisator ter sprake komt .
Posted By: solexnl Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/07/13 06:26 PM
Die is nog niet zo bekend he in de Solexwereld. wink
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/07/13 08:11 PM
Heeft ook geen enkele zin.Als hij 5% van de keren zou werken mag je blij zijn. Weg ermee, kan alleen ellende geven, nl, snel verstoppen.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/07/13 08:50 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Heeft ook geen enkele zin.Als hij 5% van de keren zou werken mag je blij zijn. Weg ermee, kan alleen ellende geven, nl, snel verstoppen.

hallo zegm de een heeft het over de katalysator en de ander over de inzender van de berichten, OF is het net andersom ??
dan leest het laatste bericht wel eigenaardig.
Posted By: solexnl Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 02/07/13 10:06 PM
Over de de katalysator had ik het, om verwarring te voorkomen.




Origineel bericht van: eversman
Heb je de uitlaat er al wel afgehad om te kijken of hij dan wel vermogen heeft? Vermogensverlies en een verstopte uitlaat(en/of spruitstuk) zijn ook bekenden van elkaar he!

Het zou goed kunnen dat zo'n uitlaatje zich niet laat schoonmaken op de conventionele manier en dat er dus een nieuwe aangeschaft dient te worden.

Snap niet hoe je het volhoud alien.... zou dat ding allang 10 keer uit elkaar hebben gehad of (waarschijnlijker) die solex verkocht en wat anders aangeschaft hebben blush

Nee, die heb ik er nog niet afgenomen, ik heb geen nieuwe pakking en dan is rijden niet meer aan de orde.

Hoe ik het volhoud Eversman, I guess it's "zen and the art of Solex maintenance". wink

"Wat anders aanschaffen"? Doe ik later nog wel, maar ik blijf erin geloven dat het goed komt. Het is tenslotte maar een Solex hè? grin

Ik heb nog even zitten denken. De katalystator werkt onder een enorme hitte, je zou dus veronderstellen dat koolstof helemaal moet verbranden. Verder staat de katalystator vertikaal, waardoor de olie er niet in blijft.
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 03/07/13 12:25 AM
En daar zit hem soms het probleem :
die enorme hitte is er niet als de motor niet goed loopt en kan dan dus wel dichtkoeken met olie en koolrestjes.
Overigens bestaat het uitlaatsysteem uit 2 delen,

Het Spruitstuk , wat vastgeschroefd zit aan de cilinder en
De Uitlaatpijp met Demper, en in jou geval zit er dan nog wat extra's in de pijp.

Deze uitlaat kan dus wel losgenomen worden zonder dat het spruitstuk los hoeft.
Komt de uitlaat dan los aan de ondrkant van de katalysator?
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 03/07/13 12:33 AM
ja, die kan er zo vanaf. Ik heb de mijne bijna allemaal omgebouwd, met trekveer van een oud zadel (Vennix idee). Dicht prima af en verwisselen duurt 10-15 seconden laugh wink
Gemakkelijk zat als je het kent. Daar trek ik op zijn minst een dag voor uit.
Origineel bericht van: eversman
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
[Hoe ik het volhoud Eversman, I guess it's "zen and the art of Solex maintenance". wink


laugh laugh laugh Dan mag je wel eens stefig aan de bak vrind grin wink

Een beetje meer "zen" zeg maar, maar we blijven handhavig. laugh
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 03/07/13 11:57 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Komt de uitlaat dan los aan de ondrkant van de katalysator?

nee net achter de tank waar het scharnier punt MOET zitten omdat als je motor kantelt er zich op dit punt een draaiing moet kunnen plaats vinden en dat kan niet met een stijve pijp.

Enig extra kennis van de materie kan echt geen kwaad, met ZEN alleen kom je er niet, Solex straalt uit, en laat zich eigenwijs genoeg niet instralen ( Hoewel ik er een paar heb met een speciale band en dan doel ik niet op die zwarte en/of zwart witte)
Bedankt Joan, voor het steeds kundige advies en tips.

Ik werk vollop aan mijn Ying & Yang. grin
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 04/07/13 12:32 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Bedankt Joan, voor het steeds kundige advies en tips.

Ik werk vollop aan mijn Ying & Yang. grin
en anders misschien je onderschrift even iets anders interpreteren:
dat het een legende is dat er een fiets bestaat die geheel uit zichzelf rijdt
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Bedankt Joan, voor het steeds kundige advies en tips.

Ik werk vollop aan mijn Ying & Yang. grin
en anders misschien je onderschrift even iets anders interpreteren:
dat het een legende is dat er een fiets bestaat die geheel uit zichzelf rijdt

Ik dacht dat die slogan was bedacht uit het feit dat een Solex "volgas" staat afgesteld. Eigenlijk is dat bij de S4800 niet het geval. Waarschijnlijk omdat het met de trommelrem vooraan niet erg praktisch werkt, denk ik.

Volgende week kijk ik samen met Pierre even alles na. cool
Ik wil iedereen nog eens mijn dank betuigen voor de fijne medewerking. smile
Ja, ik had Pierre al eens ontmoet op een beurs, van hem kan je veel leren. Ik kijk er naar uit om samen te sleutelen.
Posted By: Pierre Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 05/07/13 02:48 AM
ik hoop alleen maar dat er geen sheurtje in de carter zit wand dan is die aan een echte solex motor toe
bij die black en brol die ik had overgenomen was die ook helemaaal gebarsten hoe dit kan weet ik ook niet brol waarshujlijk
groetjes pierre

Attached picture 1267190911NIMG_0508.JPG
Attached picture IMG_0509_600_450.jpg
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 05/07/13 02:54 AM
Ja als dat aan de hand is kun je hem alleen nog maar in de voortuin zetten. laugh laugh
Posted By: Jan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 05/07/13 03:41 AM
Origineel bericht van: Pierre
ik hoop alleen maar dat er geen sheurtje in de carter zit wand dan is die aan een echte solex motor toe
bij die black en brol die ik had overgenomen was die ook helemaaal gebarsten hoe dit kan weet ik ook niet brol waarshujlijk
groetjes pierre


Dan heb ik er ook een laugh
lang leve zamac cry

Attached picture IMG-20130704-WA0001.jpg
Origineel bericht van: Pierre
ik hoop alleen maar dat er geen sheurtje in de carter zit wand dan is die aan een echte solex motor toe
bij die black en brol die ik had overgenomen was die ook helemaaal gebarsten hoe dit kan weet ik ook niet brol waarshujlijk
groetjes pierre

Lijkt mij toch meer waarschijnlijk dat het ding is afgebeuld, als je bedenkt 'hoe' veel mensen met hun gerief omspringen. sick Of ze zullen het eens gauw zelf fixen alvorens ze vakbekwame hulp opzoeken. laugh Hoeveel blokjes zijn er door onkundigheid al niet naar de eeuwige solexvelden gestuurd? Dan mag het materiaal misschien niet altijd van de beste kwaliteit zijn, een Solex is gemaakt om ermee te doen wat je er 'mag' mee doen. En liefst buiten bereik van hamers en ome Henken houden.

Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Pierre
ik hoop alleen maar dat er geen sheurtje in de carter zit wand dan is die aan een echte solex motor toe
bij die black en brol die ik had overgenomen was die ook helemaaal gebarsten hoe dit kan weet ik ook niet brol waarshujlijk
groetjes pierre


Dan heb ik er ook een laugh
lang leve zamac cry


Op een bermbom gereden? shocked
Vandaag voor de eerste keer sinds de verstopping (begin topic) de tank leeg gereden, een gallon verse brandstof erin gekiept en verder gereden. En dat ging beter dan bij aanvang van de rit met bijna lege tank, toen viel ik steeds stil bij een stoplicht. Geen storingen door verstopping meer ondervonden. Wel een goed idee om het pomp membraam te vervangen, denk ik. Dat is dan o.a. één van de zaken die moeten gebeuren.
Ondertussen heb ik al wat afgereden met de nieuwe bougie. Bougie inspectie is gepland bij de volgende gelegenheid. Dan zou ik ook nog een nieuwe voorband willen opleggen en de stugge motorveren eindelijk vervangen. Ook dat speelt mee een rol in het gehele presteren van mijn Solex. Ik blijf erin geloven dat het goed komt. wink
Tijdens de verstopping eerder besproken in deze topic constateerde ik dat de bougie NGK B5HS zwart en roetig was, ik verving ze door een nieuwe van hetzelfde type. Vandaag ongeveer 5 liter brandstofverbruik verder heb ik ze even gecheckt, en ze zag er nog goed uit (zie foto's).





De carb filter zat na amper 5 weken al halfvol met zwarte drek, even aangetikt en het was er al uit.
Ik heb ook de stugge motorveren vervangen door soepele veren, en een nieuwe binnen en buitenband opgelegd.
Meteen heb ik van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de zandkoek om en rond de rol te verwijderen.
Hoewel het al een paar dagen niet meer heeft geregend, was achter de rol nog vochtig slijk merkbaar. Tijdens het losmaken van het voorwiel merkte ik op dat de laklaag en grondlaag was losgekomen aan de vork, waar de rem ankerplaat in steunt. sick Dat zou nog eens moeten behandeld worden met één of ander roestwerende verf.

Het vervangen en plaatsen van de motorveren ging dit maal heel vlot. Als hulpmiddel gebruikte ik mijn oude gaskabel en werkhandschoenen.


Links de stugge veer, rechts de nieuwe soepele veer


De nieuwe veren en band geven een merkbaar verschil, en het rijdt veel aangenamer. Al zou de motor nog een heel klein beetje meer hoger mogen. Qua vermogen presteert hij nog niet zoals weleer, ik zou zeggen dat het al een stapje de goede weg opgaat. Dit aldus mijn proefritje deze avond.

Op de koop toe heb ik voor en achterlicht beide gelijktijdig laten werken. crazy laugh
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 11:37 AM
er is een truk om de motor iets hoger op de band te zetten, zejzeker als je de frictieplaten hebt zoals jij. zet de motor op de juiste hoogte, pak een grote ring M6 ( of maak een eccentrische, houd deze aan de onderkant tegen de uitstekende punt van je frictie plaat vlak tegen je schetsplaat aan teken dan het gat af van de ring en boor daar in de schetsplaat een gat 6 mm, zet de ring als aanslag voor de frictieplaat met een boutje M6 vast op dr schetsplaat, de motor zal nu nooit meer verder zakken of ge moet de ring vervangen door een andere kleinere, of je moet goed begrepen hebben hoe je een eccentrische maakt en hem eccentrisch verstellen
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 01:36 PM
Zo dus.

Werk zeker maar als je met regen rijd heb je soms iets meer druk nodig anders slip hij door, en dan gaat het natuurlijk niet. Ik had ook een sleuteltje 10 bij om dan de zaak weer wat bij te stellen.


Inmiddels heb ik deze al lang niet meer op de Amuse. Zorg er gewoon voor dat de frictieplaten niet zo soepel glijden. Ringetjes enz.. gebruiken.

Attached picture DSCN0077.jpg
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 01:44 PM
af en toe een nieuwe rol bestellen bij de een of andere vennix en niet wachten tot hij kapot valt, sommige rollen zijn als een spiegel en werken niet meer bij regen, hoe groot de druk ook is
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 01:44 PM
Op enkele van mijn Solexen heb ik deze truuk ook moeten gebruiken..
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 01:45 PM
Origineel bericht van: Joan
af en toe een nieuwe rol bestellen bij de een of andere vennix en niet wachten tot hij kapot valt, sommige rollen zijn als een spiegel en werken niet meer bij regen, hoe groot de druk ook is


Vrees niet Joan de rol is nagenoeg nieuw en komt van een hele goede maker. laugh Werkt perfect ook bij regen nooit slippen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 01:47 PM
Welke electrode afstand is dit? (lijkt wel 3m :D)
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 01:54 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Welke electrode afstand is dit? (lijkt wel 3m :D)

lijkt inderdaad wat groot, afgschaald aan de electrode diameter.
er zou maar 0.4 mm tussen moeten zitten, ofwel een duimnagel dikte.
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 01:57 PM
Voor elektronische ontsteking zet ik ze altijd op 0,7.
meet het Ff na, op het oog lijkt het groter maar schijn kan bedriegen. wink
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 02:01 PM
Origineel bericht van: john meisters
Voor elektronische ontsteking zet ik ze altijd op 0,7.
meet het Ff na, op het oog lijkt het groter maar schijn kan bedriegen. wink

We maken er een wedstrijdje John. Ik zeg 0,85 mm.
(inzet is biertje) laugh
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 02:20 PM
Origineel bericht van: john meisters
Voor elektronische ontsteking zet ik ze altijd op 0,7.
meet het Ff na, op het oog lijkt het groter maar schijn kan bedriegen. wink

zo electronisch is die solex ontsteking nu ook weer niet. je mist de punten maar dat is dan ook zo een beetje de enige verandering ( en om met sommige verhalen van Jan Vennix mee te praten "wat is er tegen punten "?) dus ik zet hier express "verandering"
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 03:12 PM
Gaat over de 1 mm schat ik.
Ik zet ze bij electronische groter, heb ik destijds uitgeprobeerd met goed resultaat. Puur praktijk.
Posted By: Jan Vennix Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 04:24 PM
Een grotere puntafstand geeft allen een grotere belasting op de al toch zo zwakke ontstekingsspoel,.
Bij een grotere afstand zal ( zeker bij meer compressie ) een veel hogere spanning nodig zijn voor her beginnen van een overslag en zo heb je een grote kans dat je heel kort bij de max spanning komt die over de wikkeling mag komen.(zeker wanneer de isolatie niet meer zo jong is (meer dan 5 tot 10 jaar en al voldoende vocht heeft opgegeten )
Nog een verhaaltje door mij vroeger verzonnen ,( beter een kleine vonk dan geen vonk ) of geld dat tegenwoordig niet meer.
Ik kan het weten, want ik heb al bij de vele ritten die we met zijn alle gereden hebben weer veel brommers aan het lopen gekregen door de bougie er uit te halen en een paar maal van de juiste hoogte met de punt naar beneden op een stukje steen ( verharde weg ) laten vallen waarna de bromfiets weer deed waar hij voor ontworpen was tot wel weer 40 k.m. per uur.
Nog meer weten ,vooral nog meer vragen.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 08/07/13 05:56 PM
helemaal mee eens,als de vonkdoorslag spanning komt boven de isolatie waarde van de constructie in de spoel zal hij daar overspringen waar die spanning bereikt word, als er tenminste een stuk dat aan massa ligt in de buurt is met een mindere isolatie. is er eenmaal een doorslag zal de isolatie daar verkolen want meestal wordt een koolverbinding ( lak,bakelite,papier,karton, pertinax )gebruikt als isolator, heb je kool heb je geleiding en een kapotte spoel ( heel bekend bekend bij de "verdeler" kappen op de oudere auto's OF de kap kapot OF de spinner of beiden
Met de nieuwe veren moet de motor niet meer zo hoog aangetrokken worden om hetzelfde effect te krijgen als met de "stugge" veren, het is een kwestie van milimeters. De nieuwe veren die ik nu heb geplaatst zijn dezelfde type motorveren als de oorspronkelijke van een S4800. Misschien moet ik de frictiebouten wat vaster aanschroeven.

Ik moet zeggen, toen ik de foto zag had ik ook mijn twijfels dat de elektroden afstand niet te wijd leek. Ik dacht dat ik hem op 0.70 mm had gezet. De foto is met zoom genomen, vandaar de optische illusie. Haha Alfons, dat kost je een biertje. laugh

Sinds kort duurt het even bij het starten eer de motor werkelijk aanslaat, bij het contact gaat het dan: TAK...TAK...TAK...taktaktak, ook met warme motor.
Eens gestart draait de motor lekker, viertakt soms wel eens (vooral bij het afdalen). Klimmen doet hij nog steeds ondermaats.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 09/07/13 11:57 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Misschien moet ik de frictiebouten wat vaster aanschroeven.

.

daar is niets te stellen, de frictie bouten moeten volledig vast dat vast wordt bepaald door de hoogte van de hoge moer waartussen de veer zijn speelveld heeft hooguit leg je er een extra ring bij die over de diameter van de hoge moer kan schuiven, zo "verleng" je eigenljk de veer maar maak je montage wel moeilijk sowieso al oppassen met montage dat de moer wel goed door de ringen en de gleuf valt van de frictieplaat
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 09/07/13 03:29 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Haha Alfons, dat kost je een biertje.


Dat is prima, maar het moet met een filmpje bewezen worden dat het 0,7mm is. laugh
Ik kijk het deze week nog na. Spijtig kan ikzelf niet mee wedden, ik zou dan voor een kradje gaan. laugh
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Misschien moet ik de frictiebouten wat vaster aanschroeven.

.

daar is niets te stellen, de frictie bouten moeten volledig vast dat vast wordt bepaald door de hoogte van de hoge moer waartussen de veer zijn speelveld heeft hooguit leg je er een extra ring bij die over de diameter van de hoge moer kan schuiven, zo "verleng" je eigenljk de veer maar maak je montage wel moeilijk sowieso al oppassen met montage dat de moer wel goed door de ringen en de gleuf valt van de frictieplaat

Waarschijnlijk zal er nog één en ander aan het licht komen wanneer ik met Pierre naar eventuele oorzaken zoek. Ik ben echt benieuwd.
Posted By: Pierre Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 09/07/13 11:47 PM
ik kom donderdag tegen 10uur u ophalen alian
gr pierre
Super Pierre! Tot morgen. smile smile smile

Moet het tankje leeg zijn om hem te transporteren?
Posted By: Pierre Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 11/07/13 01:57 AM
liefst wel en als ik u kom ophalen moet ik eerst nog even langs hoogstraten om wat onderdelen te gaan halen voor mijn outo die ze in de prak gereden hebben
gr pierre
Oei, auto in de prak, da's minder. frown
Dan ben je hier wat later?
Posted By: Pierre Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 12/07/13 04:44 AM
ik heb vandaag alian gaan ophalen met zijn black en rol en hem hier bij mij samen eens onder handen genomen ten eerste was er een lekage aan de koppakking die ik vervangen heb en ook de uitlaat met katalisator vervangen door een gewone uitlaat waardoor hij toch aan trekkracht gewonnen heeft ook de decompreccie heb ik bijgesteld zodat deze toch terug met het hendeltje kan bediend worden en ook nog een nieuw lichtknopje gemonteert al bij al een mooi dagje gehad met alian en ik heb hem daarna met de auto terug naar huis gebracht omdat de afstand nogal wat ver is na een welgewogen dag
hij zou ook graag meerijden met de solex toertocht den 21 ste hier bij mij maar omdat de afstand nogal ver is en alian geen outo heeft hadden we aan ronald gedacht of hij hem desnoods niet zou kunnen ophalen in wommelgen aan de afrit van de outosnelweg wand daar woond hij dus ge moet er niet voor rond te rijden als je langs antwerpen naar hier komt als die mogelijk er is natuurlijk alian ging dat nog wel vragen aan ronald via pb
hij vond het wel leuk hier en heeft zijn ogen goed te kost gegeven
groetjes pierre
Posted By: John Meisters Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 12/07/13 05:10 AM
Mooi Pierre, weer een probleem opgelost. Dat is het mooie als je het in de praktijk kunt bekijken, via het forum ontdek je zo'n lekke koppakking niet.
En schitterend dat je Alian zo hebt kunnen helpen wink
Thuis aangekomen ben ik meteen een ritje gaan maken. De veranderingen zijn zeer merkbaar, hij behaalt een naar behoren snelheid, hij komt sneller in vitesse, lichte hellingen neemt hij met gemak, De lange steile helling haalt hij ook, weliswaar vertraagt hij aan het einde van een steile helling . Toch het verschil met voordien is groot. Stationair draaide hij deze avond eerder iets te hoog. De verschillen zijn zelfs zo dat ik de remkabel strakker heb moeten aandraaien. Hij maakt een wat onstuimiger geluid (niet de uitlaat), dat had ik in het verleden ook als hij stationair hoog stond afgesteld. Uitvallen van de motor was aan de stoplichten niet aan de orde, in tegendeel zelfs: "La légende de la bicyclette qui roule toute seule" is terug van weggeweest. grin

Pierre, ik ben je heel dankbaar. Ik heb genoten van de gastvrijheid en ik heb leerzame momenten beleefd, jouw uitleg voorzien van de nodige motor onderdelen was heel verhelderend. smile

Ook heb ik vandaag eindelijk eens op een Hongaar en een Motobecane kunnen rijden. De kwaliteitsverschillen met mijn Solex vielen me meteen op. whistle

Enkele foto's van de cilinder en kop:


Cilinder met oude koppakking


Kop gereed om te hermonteren


Cilinderwand in nog perfecte staat wink

Ook nog een bedankje aan allen, jullie zijn steeds een geweldige steun. smile
Posted By: Pierre Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 12/07/13 02:24 PM
graag gedaan alian we hopen je terugte zien de 21ste
groetjes pierre
Posted By: FFAnders Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 13/07/13 01:03 AM
Vanmiddag een haperend motortje nagekeken, blijkt het carburateur-filter nagenoeg dicht te zitten.
Verstopt dus , met wat pluizig spul crazy.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 17/07/13 06:51 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Vanmiddag een haperend motortje nagekeken, blijkt het carburateur-filter nagenoeg dicht te zitten.
Verstopt dus , met wat pluizig spul crazy.

heb ik ook al uit veel tankzeefjes gehaald, pluizig spul, dat dan als een bal heen en weer kan wat soms vaak en soms sporadisch tot uitval leidt, geen idee wie er in de productie en het transport en opslag van brandstof met zijn haren knoeit, nooit het dNA van bepaald
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 17/07/13 09:34 PM
Zou het geen bacteriën groei kunnen zijn?
Posted By: solexrijen Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 17/07/13 09:41 PM
Lijkt me niet, heb nog nooit bacteriegroei gezien in benzines, wel in dieselolie met bio toevoegingen.
Als je dat hebt ben je niet blij een brandstofsysteem vol snotterige vliezen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 17/07/13 09:43 PM
Origineel bericht van: solexrijen
Lijkt me niet, heb nog nooit bacteriegroei gezien in benzines Ik wel, wel in dieselolie met bio toevoegingen.
Als je dat hebt ben je niet blij een brandstofsysteem vol snotterige vliezen.
Posted By: Joan Re: Waar zit mogelijk de verstopping? - 18/07/13 12:10 PM
Origineel bericht van: solexrijen
Lijkt me niet, heb nog nooit bacteriegroei gezien in benzines, wel in dieselolie met bio toevoegingen.
Als je dat hebt ben je niet blij een brandstofsysteem vol snotterige vliezen.

Dat is een deel van mijn werk, onderzoeken waarom de gaten in metaal vallen onder invloed van de bacterien die aan onze koolwaterstoffen groeien, meestal anaerobe bacterien ( die dus alleen leven in gebieden zonder lucht>>zuurstof)
bacterien heb je echt overal behalve als je een biocide gebruikt en zelfs dan nog houd je er een paar over.
© Solex Forum