Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#91650 26/05/13 08:51 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Beste Forum, heb in Lommel een peperbusblokje gekocht. Ben er nu mee bezig om het blokje lopend te krijgen. Hen al enkele helicoils geplaatst, en de schetsplaten zitten weer op plaats.
Ook aanwezig is een montagehandleiding, waarin toch speciale dingen staan. Heeft iemand een idee voor de rubberen ringen voor tussen de aandrijfrol en met welk moment mag ik deze op de krukas zetten. Wie heeft een idee voor de afdichting tussen pomphuis en carteruitgang? Ook mis ik van de carburator het luchtfilter en de goeie gasschuif. Heeft een leverancier de koppakking?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
De rubber ringen heb ik denk ik nog wel een paar voor je liggen.
Je kunt ze ook zelf maken, maar pas op dat je geen rubber gebruikt. Dit druk je nl. er tussen uit.
Het moet een rubbersoort zijn met vezels er in die er voor zorgen dat het rubber er niet tussenuit kruipt.
Gewoon goed vastzetten. Het rubber zorgt er eigenlijk voor dat het metaal van de zijplaatjes niet in contact komt het steen van de rol. Doordat er altijd enkele steentjes hoger liggen dan de rest zou je een paar drukpunten kunnen krijgen bij het opspannen en de rol zou dan kapot springen. Ook zorgt het rubber er natuurlijk voor dat de wrijving tuusen zijplaatjes en stenen rol wat groter is.

Er hoort een tussenplaatje tussen pomp en carter te zitten. Daar zijn verschillende uitvoeingen van. Om het pijpje dat op het tussenplaatje (van Zamac) zit, hoort een klein rubber ringetje dat zorgt voor de afdichting tussen pompbodem en carter.

Wat mis je van de luchtfilter ? Het huis zelf ?
Een gasschuif is evt. wel te maken van een ander type. Je zou dan een paar kleine asjes moeten draaien en die op de juiste plaatsen aan het plaatje van de gasschuif moeten maken.


Die ringen kunnen gemaakt worden van een oud type luchtbed.

Als dat tussenplaatje/pompbodem ontbreekt ,dan heb ik er nog wel een voor je en daar zit inderdaad een dun messing pijpje tussen met een O-ringetje.
Daar zijn verschillende types in , als het goed is zitten er maar 2 draadgaten in het carter.
Als je een afbeelding kan plaatsen vooraanzicht carter, weet ik welke er op hoort.
Heb ik het plaatje niet dan kan ik er een gieten en de (draad)gaten op de juiste plaats boren.

Past daar niet het gasschuif/tonnetje van een oud type carburateur in ??

Attached Images
DSC01313.,.jpg (76.74 KB, 364 downloads)
Last edited by FFAnders; 27/05/13 01:41 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
als je de bougiekabel buitenom de pompbodem monteert kun je de pompbodem ook uit een stukje massieve plaat boren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
De naam bastaard is gewoon omdat er gewoon veel aan het blokje is gesleuteld/kapot gemaakt. Oké, is natuurlijk een oud blokje daar kan ook iets aan verslijten. Het pompje heb ik wel kompleet, het ging om het ringetje om het carteruitgang. In het boekje hebben ze het over pertinaxringetjes tussen de boutjes. De rubber ringen voor tussen de rol kan ik zelf wel iets voor verzinnen. Voor de rest zat het blokje dicht-gekit met die zwarte ruiten-kit met resultaat dat de drijfstang en de zuigerveren in de groeven helemaal vol zit. Ach, we krijgen toch regen buiten laugh ben voolopig weer van de straat, trouwens van de luchtfilter mis ik het binnenwerk of zit hier alleen maar een zeefje.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij sommige modellen zit er een soort metalen horregaas in , is niet echt een filter maar er kan geen Vlieg of spin in het carter gezogen worden.
Voorzichtig met de veren, BREEKBAAR maar v.d.Ven heeft nog wel nieuwe.
Pertinax tussen de boutjes ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Willem61
Origineel bericht van: Johnnie
De naam bastaard is gewoon omdat er gewoon veel aan het blokje is gesleuteld/kapot gemaakt. Oké, is natuurlijk een oud blokje daar kan ook iets aan verslijten. Het pompje heb ik wel kompleet, het ging om het ringetje om het carteruitgang. In het boekje hebben ze het over pertinaxringetjes tussen de boutjes. De rubber ringen voor tussen de rol kan ik zelf wel iets voor verzinnen. Voor de rest zat het blokje dicht-gekit met die zwarte ruiten-kit met resultaat dat de drijfstang en de zuigerveren in de groeven helemaal vol zit. Ach, we krijgen toch regen buiten laugh ben voolopig weer van de straat, trouwens van de luchtfilter mis ik het binnenwerk of zit hier alleen maar een zeefje.


Ok, nu heb ik hem wink en je had het ook over een handleiding die je er bij had, is die speciaal voor het blokje?
Lijkt me heel interessant, ben zelf peperbus fan, maar over het motorgedeelte ben ik een leek. (misschien een kopietje)


X2 , Dank U wink

Heb wel een originele Handleiding met een Stempel van "Motorhuis Vos" uit Dordrecht , mij wel bekend laugh


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Bij sommige modellen zit er een soort metalen horregaas in met een soort van vilt als coating , is niet echt een filter maar er kan geen Vlieg of spin in het carter gezogen worden.
Voorzichtig met de veren, BREEKBAAR maar v.d.Ven heeft nog wel nieuwe.
Pertinax tussen de boutjes ?? kan zijn dat er origineel zo een rood hardpapieren ringetje rond het messing "carter"buisje zat >> "pertinax", nu hebben we rubber O -ringen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ohh, wat is het Forum toch mooi!!! Eens kijken, op mijn peperbusje zit de rechtse carburator en deze heeft helemaal geen binnenwerk meer. Enne Ghost, misschien kun je me de maten van die rubberen ringen geven, zodat ik deze kan namaken. Of je maakt een prijsje van de ringen die je nog hebt, en misschien heb je nog een binnenwerk van een luchtfilter.
Trouwens misschien je nog een bediening van een decompressieklep. Tja, het boekje heeft toch ff 58 pagina's en ik heb geen scanner, dus ehh...

Attached Images
boekje.jpg (39.55 KB, 407 downloads)
pepertje.jpg (52.12 KB, 387 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De bediening van de decompressie is ook van een Spaak met nippel gemaakt.
De nippel is voor de afstelling.
Volgens mij staat er wel een afbeelding in jou boekje, kan je hem namaken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
De bediening van de decompressie is ook van een Spaak met nippel gemaakt.
De nippel is voor de afstelling.
Volgens mij staat er wel een afbeelding in jou boekje, kan je hem namaken.

inderdaad, met een rondbek tang en een fiets spaak maak je het decompressie stangetje, de nippel onderste boven op het draad steken zodat het nippel flensje onder tegen het tuimelaartje aan steekt .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het kopje van deze nippel moet een grootte hebben van 9 m.m. zeskant anders zal deze gewoon meteen loslopen.
Meer weten ,meer vragen.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ghost, ik heb je een PB gestuurd.
Alvast bedankt!

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Nou, omdat het vandaag alweer regende op mijn vrije dag, heb ik wel lekker aan mijn peperbus-blokje kunnen werken. Het hele goeie nieuws is dat ik de ontsteking aan de praat heb weten te krijgen. Hoera, ik heb een vonk! Volgende week blokje dichtschroeven, dan kijken of het brandstof systeem werkt.
En dan kijken of het blokje warm wordt.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ga je dan BBQen Johnnie? laugh

Dus hij vonkte eerst niet. Waarom niet?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Omdat de ontsteking een puinhoop was, condensator was een vreemd type die daar ergens los hing. Bougiekabel waren 2 stukken die aan elkaar getape waren. Een grote viezigheid. En dan ben je blij met een mooi blauw vonkje laugh laugh

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik neem aan en ik hoop dat je de motor op een droge plaats hebt zodat de spoel ook droog blijft.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Jaja FF, mijn Solexjes staan allemaal lekker droog.
Alleen het volgende drama dient zich al weer aan met het PB-blokje. De schroefdraad in de carburator waar de banjo-bout in moet is helemaal gaar cry cry
Ga het proberen te helicoilen, je moet toch iets.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: Johnnie
Jaja FF, mijn Solexjes staan allemaal lekker droog.
Alleen het volgende drama dient zich al weer aan met het PB-blokje. De schroefdraad in de carburator waar de banjo-bout in moet is helemaal gaar cry cry
Ga het proberen te helicoilen, je moet toch iets.


Heb je daar wel genoeg "vlees" voor?
Je zou het anders kunnen proberen te vullen en dan nieuwe draad erin snijden.
Maarja, Zamac... frown
Ik heb van die speciale soldeerstaadjes, wonderspul.
Zou dat gaan?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik heb ze ook wel gerepareerd, OF een heel lange banjo bout met op de juiste plaats gaatjes aan de zijkant en dan draad verder tappen OF van achteraansluiting naar onderaansluiting want het bleek dat die carburateur het gietstuk had voor beiden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Er zijn door mij twee oplossingen uitgeprobeerd.
De eerste tap in de carburateur een draad van m 7 m.m.
Neem een bout van 7 m.m. en laat een stuk van 8 m.m de draad intact,draai een stuk op een diam van 6 m.m. en snij over een lengte van 8m.m. draad van 6 m.m..
Boor aan de zijde van de 7 m.m. een gat van 2 m.m. zover diep dat een hierop geboorde dwarsgat in het midden van de banjo uitkomt,.
Op deze plaats een dwarsgat boren van 1 of 1,5 m.m. zodat de brandstof hierdoor naar de leiding kan stromen.
Dus nu de 7 m.m. draad in de carburateur vast draaien met borgmiddel.( hoeft er niet meer uit ).
Na uitharden van borgmiddel eerst een afdichtring , dan de banjo ,dan weer een afdichtring, en nu een dopmoer om het geheel vast en dicht te schroeven.
Bij demontage hoeft alleen de dopmoer los gedraait te worden en de as blijft dan voortaan altijd vastzitten.
De tweede mannier in de carburatuer een draad maken vam m 8 maal 0,75 m.m.
Nu van messing een stukje m 8 maal 0,75 snijden en er ook m 6 m.m intappen.( nog niet oplengte maken )
Dez prop met borgmiddel vastdraaien in de carburatuer en laten uitharden.
Na het uitharden het te lange deel er af zagen en goed vlak afwerken.
U hebt nu weer een goede draad die weer goed bruikbaar is
De eerste heeft mijn voorkeur omdat deze beter tegen demonteren kan.
meer weten ,meer vragen.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Oké, bedankt voor de goede ideeën. Met de helicoil werkt inderdaad niet, het leed is al geleden cry
Zal vannacht in bed eens gaan brainstormen, zal wel goedkomen.
Heb je een blokje wat eens gelijk vonkt, waar het pompje gelijk zijn werk doet. Zal eens een keer vanzelluf gaan.
Och, solexen mad

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
als je al zo ver bent dat je het met een helicoil hebt geprobeerd rest er niet anders dan het idee van Jan Vennix over te nemen en met een holle draadstang te gaan werken.
Ik zou dan op de draaibank draad steken van de helicoil maat en vast een holle kern erin, 1 kant van de steel 6 mm want daar komt dan het banjo oog weer over dan inbrengen in de carburateur en vastlijmen. dan pas de originele zijboring eruit en op de goede plek de zijboring weer plaatsen, zijboring kapje weer aanbrengen. het banjo oog vast zetten met een dopmoer en om overbelasting van het draad tegen te gaan GEEN koperen ringen meer gebruiken voor de afdichting maar fiber ringen.

Overigens wat is er fout gegaan met de helicoil ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Bij het draad snijden niet diep genoeg kunnen gaan, door die zijboring. Wat is het nut van die zijboring. Kan ik die prop eruit halen zonder dat ik iets beschadig? Ach had ik eerst maar hier op het forum geinformeerd blush

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
FF uit mijn hoofd :
een boring is naar de sproeier,
een naar de overloop en dan is er nog
een die onder de filterkap uitkomt.
Een aantal zijn van buitenaf met aluminium propjes afgedicht


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Johnnie
Bij het draad snijden niet diep genoeg kunnen gaan, door die zijboring. Wat is het nut van die zijboring. Kan ik die prop eruit halen zonder dat ik iets beschadig? Ach had ik eerst maar hier op het forum geinformeerd blush

die prop kan eruit, is nodig geweest om in het gietstuk van de carburateur de nodige gaten te kunnen boren met een boor, en die boren niet om een hoekje, NA het boren dien je dan de gaten die teveel zijn af te dichten anders is de carburateur lek, die prop kan veel korter en is inderdaad lastig als je wilt repareren want dan is er maar ruimte voor ca 5 gangen draad ( als je dat al haalt)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ben al een beetje opgeschoten, heb nu fatsoenlijke M8 draad in de carburator. Propje is eruit en heb ik gesaved. Kan ik straks terugplakken. Nu nog een verloopje maken.
Alles komt goed smile

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Johnie weet jij precies hoe je hem dicht moet schroeven ik heb dat 60jr geleden geleerd toen ik bij RS Stokvis werkte intresse geef maar PB niet moeilijk maar wel logisch en belangrijk gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Johnnie
Ben al een beetje opgeschoten, heb nu fatsoenlijke M8 draad in de carburator. Propje is eruit en heb ik gesaved. Kan ik straks terugplakken. Nu nog een verloopje maken.
Alles komt goed smile

goed uitkijken bij montage dat de gaatjes die nodig zijn voor de brandstof passage op de goede plek komen anders sta je droog. neem de draad M8 lang genoeg, want ik verwacht niet dat je het advies van Jan Vennix hebt opgevolgd om M8 met een fijne spoed te nemen, dat is sterker in dit materiaal gevaar is dat je namelijk je windingen uit de carburateur trekt als je niet heel fijnzinnig te werk gaat en te kort aan windingen neemt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik weet dat heel voorzichtig te werk moet en mag gaan. Ik heb een adresje in de buurt van een man die ook alles kan. Ik denk dat het wel los zal lopen. Ik hou jullie op de hoogte cool

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
En toen vond ik een stelbout M8!! Binnenkant uitgeboord naar M5.
Toen machine-tap M6 erin en ik heb een mooi verloopringtje.
Deze lijm ik met een vullend borgmiddel in de carburator en dat moet gaan worden. Wordt vervolgd.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Nou, vanmiddag was het zover, blokje aangezwengeld met boormachine. Was nog niet zo makkelijk, weet niet hoe die luchtschuif (choke) mag/moet staan. Moet volgens mij de ontsteking nog eens stellen, loopt niet stationair.
Maar de bastaard loopt dus!!

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Nou, vanmiddag was het zover, blokje aangezwengeld met boormachine. Was nog niet zo makkelijk, weet niet hoe die luchtschuif (choke) mag/moet staan. Moet volgens mij de ontsteking nog eens stellen, loopt niet stationair.
Maar de bastaard loopt dus!!


Met de koude start dicht en daarna open zetten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
afhankelijk van welk type peperbus carburateur je hebt, heb je kans dat je de remlucht voor de sproeier aangevoerd krijgt door de holle stang waar je "peperbus" op zit.
monteer je hier een volle stang of zet je niet de originele dopmoer erop MET de zijgleufjes heb je een probleem, voert hij de remlucht niet meer goed aan, dan is zo een carburateur niet ( nauwelijks) af te stellen .
ik tune dit type carburateur door in de holle stang een stukje drradmantel plastic te stoppen ( van een zwarte schakeldraad) met de lengte te varieeren varieer ik de lucht weerstand en zo de remlucht over de sproeier, alsof ik met de remluchthevel werk van het nieuwere type carburateur


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Vanmorgen nog een tijdje aan het peperbusje "getuned".
Werkt de gasklep bij deze andersom? Normaal loopt een blokje gelijk vollast en wordt door de gaskklep afgeremd. Bij deze loopje het blokje alleen vollast als ik aan de spaak trek en deze vasthoud. Ik weet ook bijna zeker dat er een verkeerde gasklep inzet (te modern). Heeft iemand een gasklep voor me te koop? frown Ik het begin van deze topic heeft Willem 61 een foto geplaatst van drie verschillende carburateur en ik heb de meest rechtse. De moderne gasklep is ook korter waardoor deze aan de achterkant lekt. cry

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Toch werkt het bij dit blokje andersom, als ik de spaak aantrek dan wil het blokje lopen. Laat ik de spaak los (en dan trekt het veertje) valt het blokje dood. confused
Misschien weet Willem61 of er een verschil is tussen de gasklep van een peperbus en een modern blokje.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Toch werkt het bij dit blokje andersom, als ik de spaak aantrek dan wil het blokje lopen. Laat ik de spaak los (en dan trekt het veertje) valt het blokje dood. confused
Misschien weet Willem61 of er een verschil is tussen de gasklep van een peperbus en een modern blokje.


Ik heb het nog even nagekeken maar als de gasklep erin zit zoals op het plaatje , kan er niets fout gaan.
Het 3-hoekig bedieningsplaatje wordt door het veertje tegen de aanslag aangertokken, in deze stand staat hij vol open.

http://album.solex.nl/viewphoto.asp?i=pb...768&sw=1366

Op deze afbeelding is het wat duidelijker te zien :



Ik heb het "gasklepje" vergeleken met eentje uit een vroeg-suikerpottype, de lengte is gelijk.
Misschien bij latere modellen iets korter.

Last edited by FFAnders; 30/06/13 05:21 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Kijk, dat is de carburator die op het blokje zit, alleen zit er bij mij een ander gasklepje in. Dit gasklepje heb ik gelukkig wel in mijn voorraad aanwezig. Ga dat even proberen!
Bedankt Ghost en FF voor het meedenken.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Kijk, dat is de carburator die op het blokje zit, alleen zit er bij mij een ander gasklepje in. Dit gasklepje heb ik gelukkig wel in mijn voorraad aanwezig. Ga dat even proberen!
Bedankt Ghost en FF voor het meedenken.


Daar zijn we voor, toch ?? wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik ben er een paar aan het restaureren maar van het frame is ook niet alles goed gedocumenteerd, ik heb alleen al vier verschillnede bouten liggen om de remblokken mee aan de hevels te zetten, de kophoogtes verschillen ( daarmee ligt hij tegen het frame aan om de remkrachten goed door te lijden) en de moeren die erop zitten zijn anders EN de "uitloop" van de moeren verschild zodat niet elke moer op elke bout kan. verder heb je de hevels ook in soorten, van aluminium, van staal en daarbij nog van staal voor 1 veer via een centraal gaatje of voor 2 veren , inhaken in een gleufje aan de voor en achterkant en het verbindingsstuk waar de kabel aan komt kent ook veel verschillen

1 ding hebben ze gemeen: alles is te licht geconstrueerd en remt van geen kanten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Johnnie
Toch werkt het bij dit blokje andersom, als ik de spaak aantrek dan wil het blokje lopen. Laat ik de spaak los (en dan trekt het veertje) valt het blokje dood. confused
Misschien weet Willem61 of er een verschil is tussen de gasklep van een peperbus en een modern blokje.

je trekt aan de verkeerde spaak, deze is voor de decompressie, dan klopt het precies wat je zegt, je hebt NOG een spaak nodig die in dat plastiken gaatje komt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Dat is dus als je de peperbus motor opvoert neem ik aan. Als het origineel is zou het door de fabriek toch al goed afgesteld zijn.

ware het niet dat de benzine nu anders is en de carburateur daar anders op reageert, heb bij mijn zundappen en kreidlesr ook al aanpassingen aan de carburateur moeten doen , daar waar ze vroeger wel goed liepen op de toenmalge sproeierbezetting


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
MAAAR, vanavond is het gebeurd!!! Of het nu lag aan de andere gasklep of aan het feit dat moertje waarmee het peperbusluchtfilterhuis wordt vastgezet, en volgens de beschrijving open moet zijn en helemaal dicht zat zand/troep, heb open gemaakt! Het ding loopt als de brandweer.
Jippy, mijn Peperbusblokje loopt!!!!! laugh laugh laugh laugh
Heb een filmpje gemaakt om op Face-book of You Tube te zetten maar wil ff niet lukken.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi Johnnie, eer van je werk whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Super, dat geeft voldoening ik weet het laugh laugh laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Johnnie
MAAAR, vanavond is het gebeurd!!! Of het nu lag aan de andere gasklep of aan het feit dat moertje waarmee het peperbusluchtfilterhuis wordt vastgezet, en volgens de beschrijving open moet zijn en helemaal dicht zat zand/troep, heb open gemaakt! Het ding loopt als de brandweer.
Jippy, mijn Peperbusblokje loopt!!!!! laugh laugh laugh laugh
Heb een filmpje gemaakt om op Face-book of You Tube te zetten maar wil ff niet lukken.

nou hou het dan maar op dat moertje, zonder remlucht over zijn sproeier is er geen land mee te bezeilen met dit type carburateur


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Filmpje staat op Facebook!!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Ach zo'n ding loopt origineel 17 km/h en dan zijn de slechtste remmen al gauw goed genoeg.
En zo'n fabriek gaat geen betere remmen maken omdat er 60 jaar later mensen zijn die menen een oude peperbus te moeten opvoeren wink

los van wel of niet opvoeren als ik in de rem knijp zie ik van alles verbuigen ( niet definitief, het veert wel weer terug) en dat staat me als werktuigbouwer tegen . zelfs het frame wijkt wat ( achterrem)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Willem61
Origineel bericht van: ghostrider
Ach zo'n ding loopt origineel 17 km/h en dan zijn de slechtste remmen al gauw goed genoeg.
En zo'n fabriek gaat geen betere remmen maken omdat er 60 jaar later mensen zijn die menen een oude peperbus te moeten opvoeren wink


De mijne is niet echt opgevoerd Wat dan wel?, maar loopt toch tegen de 25km en remt goed.
De remmen werden getest is stilstand, beide remmen werden ingeknepen en de solex kwam niet van zijn plek bij het aandrukken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ga naar You Tube en toets in: Peperbus Bastaard.
Volgens mij het ding aardig blush

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kun je hem ook eens langzamer laten lopen, eventueel stationair en wat gas geven en zo. Dan krijgen wij meer inzicht hoe hij echt draait.
Hij loopt iig wel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat ben jij toch Willem?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Ik heb op youtube inderdaad peperbus en bastaard ingetikt, zie het motortje dan 44 seconden op een standaard draaien, maar zo test je een peperbus niet, die moeten echt aan het werk gezet worden om goed te bepalen of hij werken wil. nu alleen maar nodig om een vliegwiel op gang te houden.

zo een bericht dat hij op de weg 25 haalt dat zegt iets over hoe goed ( en 25 is goed) hij loopt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2013
Posts: 52
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 52


Groenten uit Belgie.
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Hoo hoo, ik ben alleen blij dat het ding loopt! cool


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 148 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.082s Queries: 125 (0.029s) Memory: 1.4564 MB (Peak: 2.0328 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-16 04:01:35 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS