Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Schuurvondst smile

Hier een filmpje van Jan en Peter Vennix eerste race blokje.
Wat ongelofelijk was dat het het blokje 63 liep, daarna met een in de handel verkrijgbare dikke uitlaat, hij de 50 niet meer haalde. het scheelde precies 14 km.

We hebben nog even het petje gelicht om te kijken naar de poorten, MOOOI!!!! grin



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
inderdaad een "race" uitlaat moet kloppen , anders kost het snelheid, kijk maar eens naar mijn berichten van verleden jaar VOOR de 24 uur, ik kreeg toen 2 uitlaten om te monteren, bleken slechtere te zijn, helemaal uit elkaar gehaald bleken de uiteinden van de pijp aardig dicht te zitten want ze waren afgekort met een haakse slijper en de braam zat nog in de pijp, ook de ingelaste eindpijpjes zijn soms nog eens dichtgelast, dienen feitelijk hardgesoldeerd te zijn.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die eindpijpjes zijn het simpelst op te lossen door er een spiraalboor doorheen te halen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Vandaag weer wat raars meegemaakt, imi peugeot ontsteking getest.
Met het zelfde blokje als met de electronische ontsteking van Piet van Lierop zoals te zien was op het filmpje.

Maar deze keer liep het blokje een stuk frisser, en haalde de 37/38
(Eerst 32.) Dikke uitlaat geprobeerd, liep het ding 42.
Zelfde uitlaat als we op het blokje van Jan hebben gehad, en daar liep zijn race blokje 14 km minder

Ontsteking is voor mijn gevoel KEI GOED!!!
Ik zal het nog een keer filmen, en kijken of en hoe deze curve is.

Attached Images
peugeot-ontsteking1.jpg (118.82 KB, 194 downloads)
peugeot-ontsteking.jpg (113.04 KB, 190 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
is die voor de Peugeot Fox MGK-SS08-X?

Kan ik ook aankomen, alleen nog zoeken voor het vliegwiel.

Als deze zonder veel aanpassingen past, dan is het een heel goed alternatief.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Heel mooi ding, vliegwiel past zo John.
enigste probleem, waar blijven we met de bobine.
Mooie kleine bobine, maar waar laat ik hem.
Voor de race maakt het niets uit, maar ik zou er ook graag mee gaan toeren.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
In de 4 tact racerij word ook veel behaald met de uitlaat, kijk maar de Honda motogp machines wat die onder het zitje geknutseld hebben.
Of Ducati

Attached Images
Last edited by Roelof; 31/03/13 04:57 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Een ontsteking van een oude Peugeot 103 er op.
Zoals op het raceblokje zit. Daar zit ook gewoon de bobine ingebouwd. Of wil je persee geen contactpuntjes meer ?

En inderdaad kan dus een uitlaat veel uitmaken. Nu is het bewijs wel geleverd dat alles op elkaar afgestemd moet zijn voor het beste resultaat. Jammer dat de motorraces geen 2 takten meer zijn. Daar kon je de echte tweetakttovenaars aan het werk zien.


Transistor ontsteking met elektronische opnemer (Hall-element), heb je ook geen punten meer nodig.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heel mooi Jan. Ik ben ook benieuwd naar de curve.

Vraagje: een standard cilindertje, blok en carburateur?

Plaats bobine: aan de motorschermplaat?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik weet niet meer hoe "onze" laadste 50cc icoon heet maar deze maakte ook veel zelf. Was veel met uitlaten bezig, de lengte en expansie-dempers.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Een ontsteking van een oude Peugeot 103 er op.
Zoals op het raceblokje zit. Daar zit ook gewoon de bobine ingebouwd. Of wil je persee geen contactpuntjes meer ?
En inderdaad kan dus een uitlaat veel uitmaken. Nu is het bewijs wel geleverd dat alles op elkaar afgestemd moet zijn voor het beste resultaat. Jammer dat de motorraces geen 2 takten meer zijn. Daar kon je de echte tweetakttovenaars aan het werk zien.


Niet gedacht dat er zoveeel verschil in de uitlaat zit, daar moeten we meer aandacht aan besteden.
Inhoud van de pijp is erg belangrijk, lengte dikte.
We zouden iets moeten maken wat verstelbaar is en zo zoeken naar het beste. De eindpijpjes daar heb ik al iets voor, nu de rest nog.

En ja Peter, als zo'n ontsteking betrouwbaar is is er toch niets mooiers. Dan ben je daar vanaf, altijd goed.

We zullen zien, we gaan verder met testen.




Last edited by Jan; 31/03/13 10:44 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan

Niet gedacht dat er zoveeel verschil in de uitlaat zit, daar moeten we meer aandacht aan besteden.
Inhoud van de pijp is erg belangrijk, lengte dikte.
We zouden iets moeten maken wat verstelbaar is en zo zoeken naar het beste. Retteketet, een Schuiftrompet . De eindpijpjes daar heb ik al iets voor, nu de rest nog.

En ja Peter, als zo'n ontsteking betrouwbaar is is er toch niets mooiers. Dan ben je daar vanaf, altijd goed.

We zullen zien, we gaan verder met testen.





Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Wij hebben nooit problemen gehad met de Peugeot ontstekingen met puntjes.
Jullie hadden toch Bosch ontstekingen. Die zijn toch ook goed ?



Niets mis mee, en we gaan er weer mee rijden.
Maar ik moet de zaak wel beter afdekken, laaste keer veeeeel stof in het vliegwiel, er hoeft maar een zandkorreltje tussen je punten te komen, en we liggen eruit.

Ik dacht de vliegwielkap redelijk afgeplakt te hebben, maar niet goed genoeg.

Dit jaar komt er geen stof binnen, daar hebben we iets moois op gemaakt.

Die peugeot is voor mij te nieuw, moet er eerst maar eens wat km mee maken.
Ik denk bij JOHNK op zijn race solex voor de 8 uurs race van Mill.

We zullen zien smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Johnnie
Ik weet niet meer hoe "onze" laadste 50cc icoon heet maar deze maakte ook veel zelf. Was veel met uitlaten bezig, de lengte en expansie-dempers.


Dick en Aalt Toersen zijn nog steeds lekker bezig (Jamathi club)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Maar deze bedoel ik dus ff niet.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb nu ff gegoogled, ik bedoel dus Hans Spaan.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je even wil opletten hoe snel dat motertjs het zware wiel op snelheid heeft.
Hiermee wil ik ook aantonen dat een zwaarder of lichter vliegwiel niks uitmaakt met het versnellen van de solex. Het maakt bijna geen meetbaar verschil uit van de tijd om op snelheid te komen.

Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114
http://www.youtube.com/watch?v=jtTc7sk8WS8
vergeet luc foekema niet die loopt ook al heel wat jaren mee en heeft ook hele mooie dingen bedacht waaronder dit juweeltje.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het eerste solexblokje is getest met een rol van 40 m.m..
Met een rol van 45 m.m. zou de snelheid bij het afgelezen toerental van 8350 omw. ruum 70 k.m. geweest zijn.
45x 3,14 x 8350x 60 =70,82 k.m. per uur.
Tenminste als dat toerental dan gehaalt zou worden,wat mischien wel mogenlijk was geweest met wat wind mee.

Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114
goast heb je ook gezien wat hij heeft gedaan met zijn cilinder: 2 uitlaten en 2 inlaten. hij heft het voor elkaar gekregen dat je in plaats van 1 kant je vers mengsel komt, het bij hem van rondom komt met 2 uitlaten om ervoor te zorgen dat het gas er ook zeer snel weer uitkomt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
tegenwoordige 2 takt minibikes mogen nu ook 50 cc hebben, die halen ca 20 PK uit die 50 CC en hebben GEEN versnellingen nodig om dit aan de weg te brengen, alles gaat via de automatische koppeling die nog heel blijft ook ( meestal)
pakt aan bij ca 8000 toeren en dan is er al voldoende koppel om als een speer weg te trekken .
tandwiel verhouding ongeveer 6 ( voor) naar 65 a 68 ( achter)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Vennix heeft voor onze 24 uurs race blokjes 2 hele mooie krukasen ontworpen en gemaakt.

Dubbelen krukwang mag niet meer, maar deze heeft/geeft net zoveel cartervulling/druk als die dubbelen.

De eerste klappen met deze krukas.
Geen membramen, alleen de 8 mm carburateur.
Nu nog verder testen met uitlaten, en diameter rol.
Ik had ook nog graag die electronische peugeot ontsteking hierop gestest, maar deze krukas hebben bosch conisch.






Last edited by Jan; 05/04/13 04:44 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ziet er goed uit en reageert goed op het gas whistle

Vandaag een soort van Vastloper opgelost, het is al eerder ter sprake geweest , hier een plaatje ( in de gele cirkel cool)

Attached Images
DSC02258..jpg (194.63 KB, 126 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Jan Vennix heeft voor onze 24 uurs race blokjes 2 hele mooie krukasen ontworpen en gemaakt.

Dubbelen krukwang mag niet meer, maar deze heeft/geeft net zoveel cartervulling/druk als die dubbelen.

De eerste klappen met deze krukas.
Geen membramen, alleen de 8 mm carburateur.
Nu nog verder testen met uitlaten, en diameter rol.
Ik had ook nog graag die electronische peugeot ontsteking hierop gestest, maar deze krukas hebben bosch conisch.


De Peugeot conus uit het vliegwiel draaien en er een bus inzetten met een Bosch conus ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zie ik dat goed dik over de 50?? loopt mooi man!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Hij loopt niet slecht, nu maar hopen dat hij het volhoud.
Maandag 2de paasdag ben ik er eens goed voor gaan zitten met deze cilinder smile

Ronald, ik heb deze peugeot ontsteking om te testen, hij wou hem nog niet afgerekend hebben, hij zit nu op het blokje van JOHNK, die de 8 uurs van Mill gaat rijden. smile

Op het standaard blokje liep hij een stuk beter als origineel.

Wel heeel fijn een testbankje smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jaha, dat begint echt als een brommer te klinken. Hij pakt mooi op. Heb het fimpje 5 keer afgespeeld om goed te luisteren.
Complimenten jullie, J en J. cool


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met een ietwat kleinere rol kom wordt het beter in trekkracht en lager in snelheid, mooi toch wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zeker een kleinere rol gebruiken want hij loopt al te hard. Je mag toch maar 40?
Tot hoe klein worden de rollen dan gemaakt?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
De rollen zijn bijna klaar, zit nu 42 mm in.
Ik heb nog een 41 en 40 mm liggen.

Zo snel mogelijk naar die 40, en dat niemand in de zucht kan blijven hangen, zoals vorig jaar met team 111.

Hou jullie op de hoogte


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je zou nog weleens de pech kunnen hebben dat met een kleinere rol de motor meer toeren gaat maken en de snelheid weinig vermindert ,nou ja, pech wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe kleiner hoe beter. Dat hoef ik jullie niet te vertellen. Zeker met dit blokje want hij wil juist heel snel naar die hogere toeren toe. Gevoeldmatig zit daar de trekkracht in dat blok als ik heel goed luister. Of hoe denken jullie daarover. Dat gaat natuurlijk heerlijk trekken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Klopt Peter,
maar jouw blokje had niet alleen een inlaatmembraam maar ook 2 cartermembraampjes, en dan zijn deze niet thuis onder de 3000 toeren. Dat kunnen we niet gebruiken in Heeswijk, dat snap je wel.
Wat raar is dat jouw blokje met deze uitlaat die je hier ziet lopen, niet boven de 48/49 uitkomt.

Maar goed, het begin is gemaakt, nu even verder testen met uitlaten en rol.
Hopelijk komt het goed.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Prachtig toch, ik heb echt van dat blokje genoten.
Inmiddels zijn we iets verder, dat hoef ik jouw niet uit te leggen.

Last edited by Jan; 05/04/13 06:53 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Hij komt binnenkort jouw kant op, helaas is jan afgelopen woensdag niet geweest frown


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ghost, zou je een keer een foto kunnen maken van die membramen, of moet dat niet echt bekend worden. Concurentie kijkt ook mee he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ghost, zou je een keer een foto kunnen maken van die membramen, of moet dat niet echt bekend worden. Concurentie kijkt ook mee he.



no pictures please laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
De rollen zijn bijna klaar, zit nu 42 mm in.
Ik heb nog een 41 en 40 mm liggen.

Zo snel mogelijk naar die 40, en dat niemand in de zucht kan blijven hangen, zoals vorig jaar met team 111.

Hou jullie op de hoogte

Ik heb begrepen dat "111" ook niet stil heeft gezeten, dus dan is maar de vraag wie in wie zijn zucht blijft hangen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
De rollen zijn bijna klaar, zit nu 42 mm in.
Ik heb nog een 41 en 40 mm liggen.

Zo snel mogelijk naar die 40, en dat niemand in de zucht kan blijven hangen, zoals vorig jaar met team 111.

Hou jullie op de hoogte

Ik heb begrepen dat "111" ook niet stil heeft gezeten, dus dan is maar de vraag wie in wie zijn zucht blijft hangen.



Mooi, ik had niets meer gehoord van 111 maar gelukkig doen ze dan mee. Dat word dan weer een mooie strijd smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
De rollen zijn bijna klaar, zit nu 42 mm in.
Ik heb nog een 41 en 40 mm liggen.

Zo snel mogelijk naar die 40, en dat niemand in de zucht kan blijven hangen, zoals vorig jaar met team 111.

Hou jullie op de hoogte

Ik heb begrepen dat "111" ook niet stil heeft gezeten, dus dan is maar de vraag wie in wie zijn zucht blijft hangen.



Mooi, ik had niets meer gehoord van 111 maar gelukkig doen ze dan mee. Dat word dan weer een mooie strijd smile

zeker weten of ze mee doen weet ik niet, had aleen gehoord op een beurs van iemand die het kan weten dat er weer aan de blokjes is verbeterd.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
De rollen zijn bijna klaar, zit nu 42 mm in.
Ik heb nog een 41 en 40 mm liggen.

Zo snel mogelijk naar die 40, en dat niemand in de zucht kan blijven hangen, zoals vorig jaar met team 111.

Hou jullie op de hoogte

Ik heb begrepen dat "111" ook niet stil heeft gezeten, dus dan is maar de vraag wie in wie zijn zucht blijft hangen.



Mooi, ik had niets meer gehoord van 111 maar gelukkig doen ze dan mee. Dat word dan weer een mooie strijd smile

zeker weten of ze mee doen weet ik niet, had aleen gehoord op een beurs van iemand die het kan weten dat er weer aan de blokjes is verbeterd.


Joan wie je dan gesproken hebt weet ik niet maar ook die man weet er niks van !!!! de solex hankt hier in de garage schoongemaakt na de race van 2012 en er is verder niks aangebeurt als dat wel was was het blokje bij jou geweest!!!
en we doen in 2013 niet mee in heeswijk!!!!
En jan in boxtel weet ook waarom we niet meedoen in 2013 !!!
gr christ team 111


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Toch iemand wakker geworden.
Jammer dat jullie niet mee doen frown , een beetje competitie is altijd welkom , dat houdt je wakker tijdens die 24 uur .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ja zeker jammer. Ik weet de reden niet, maar het was vorig jaar echt nek-aan-nek, diep respect!!!

Als wij mee gaan doen zal het niet veel concurrentie opleveren, waarschijnlijk het piratenboot-principe laugh laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ja Christ dat weet ik wel, maar ik had gehoopt dat het ging kriebelen, en je je bedacht. Helaas cry

Of: we gaan met de pet rond en kopen een pruik, je schrijft je in onder een andere naam, W.A. van Buren of zoiets.
En ohja, die snor moet eraf laugh

JAMMER!!!!!!!!!!!!!!!!!! cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
Ja zeker jammer. Ik weet de reden niet, maar het was vorig jaar echt nek-aan-nek, diep respect!!!

Als wij mee gaan doen zal het niet veel concurrentie opleveren, waarschijnlijk het piratenboot-principe laugh laugh


Nou, dat kan handig zijn. Dan ben jij onze rijdende gereedschapswagen. Maak er WW solex van laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
laugh laugh

Goed idee, misschien iets voor Johnnie, die heeft een echte WW-Solex wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik had er een plaatje van maar waar is die ook al weer ?? crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Jan
Ja Christ dat weet ik wel, maar ik had gehoopt dat het ging kriebelen, en je je bedacht. Helaas cry

Of: we gaan met de pet rond en kopen een pruik, je schrijft je in onder een andere naam, W.A. van Buren of zoiets.
En ohja, die snor moet eraf laugh

JAMMER!!!!!!!!!!!!!!!!!! cry


Jan geen snor geen leven


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik baal er ook van peter, het was vorig jaar zó leuk.

Ik heb vanalles geprobeerd hem op andee gedachten te brengen, maar bij Christ is nee ook echt nee.

Vandaag met het blokje gereden, loopt trekt erg goed. Zit binnen no time aan de 50, maar als hij echt warm word word het ook een stuk minder. zuigers zitten vrij ruim, 0,05. Ik heb nog wat yamaha zuigers van .97 liggen morgen maar eens kijken.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Mischien help het als hij deze foto ziet laugh



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Wat een mooie foto met 5 dezelfde solexen


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: stoolex
Wat een mooie foto met 5 dezelfde solexen


smile smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Als ie warm wordt dan past de zuiger toch beter, want die wordt dan groter..

Alu. cilinder groeit mee en afhankelijk van het materiaal van cilinder (en zuiger)kan deze meer groeien dan de zuiger > meer speling .
Wat dat betreft heb je meer voordeel met een Gietijzeren cilinder.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: ghostrider
Als ie warm wordt dan past de zuiger toch beter, want die wordt dan groter..

Alu. cilinder groeit mee en afhankelijk van het materiaal van cilinder (en zuiger)kan deze meer groeien dan de zuiger > meer speling .
Wat dat betreft heb je meer voordeel met een Gietijzeren cilinder.



Weet peter wel smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Christ als jij niet mee doet zou een groot verlies zijn voor z'n evenement, aangezien solex 111 veeeeeerweg het beste eruit zag
jammer dat je deze niet meer gaat gebruiken ik keek er naar uit om
je nieuwe solex te bewonderen jammer jammer jammer

mvg Aussie


gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Die oranje accenten, vind ik ook mooi. Past allemaal.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ben niet duur per uur, alleen verbruik van de berijder is aan de hoge kant blush

Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
sorry ben het nu even kwijt wordt groter als het warm wordt
en ben niet duur per uur???

mvg aussie


gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Geintje natuurlijk laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: aussie
sorry ben het nu even kwijt wordt groter als het warm wordt
en ben niet duur per uur???

mvg aussie


aluminium en gietijzer zetten verschillend uit, de meeste solexen rijden met een gietijzeren cylinder, de ALU zuiger zet iets meer uit dan de cylinder en bij heet worden kan dat schelen als de speling iets te groot is tussen zuiger en cylinder.
Veel voor race klaar gemaakte solexen mogen tegen woordig de ALU cylinders gebruiken ( met dank aan Jouke Rottine die gezorgd heeft dat ze sowieso beschikbaar kwamen)
maar dan geld dat uitzetting verhaal niet meer, daar moeten de spelingen kloppen.
Als je bij Jouke kocht, kwam je uitgezochte combinaties tegen, zijn zuigers hadden op de kop de maat in honderdsten staan, kocht je "vreemd" dan kreeg je er wel een zuiger bij maar daar stond dan geen maat op . maar afwachten hoe die combinatie was


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Is het dan zo dat die combinatie van Jouke JRT erop hebben zitten/staan en de combinatie niet van Jouke daar staat het niet op.
Op de Amuse zit er van jouke een JRT maar heb er ook 1 setje liggen zonder JRT.
Hoe zit dat.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Die kan van Ad v Heerbeek komen, of misschien de Puch shop?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Zuigerspeling tot zelfs meer dan 0,1 tot 0,13 hebben geen enkele invloed op de prestaties van de moter.
Als dat zou zijn dan zou ons oudje zelfs de 30 nog niet halen
Want zoals ze bij ons zeggen (de zuiger weet niet of hij er wel recht of er dwars er door heen zal gaan bij de start ).
Ik ben wel mee eens ,onder de 2500 t /m . dan lijkt het wel of de zuiger er onderste boven in zit,maar daarboven is iedereen weer aanwezig. ( de paarden als ze maar genoeg te vreten krijgen ).
De tijd om lans de hete zuiger te komen is daarvoor veel te kort, en er hoort ook nog een beetje olie tussen te zitten.
Dus zeg niet het zal wel aan de zuiger liggen als de paarden eens niet willen stijgeren.
Ik kan het weten ,want ik heb ook zo een moter.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Is het dan zo dat die combinatie van Jouke JRT erop hebben zitten/staan en de combinatie niet van Jouke daar staat het niet op.
Op de Amuse zit er van jouke een JRT maar heb er ook 1 setje liggen zonder JRT.
Hoe zit dat.


Dat zijn de zelfde en komen bij de zelfde importeur weg, kan je ook Amuse op zetten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Die kan van Ad v Heerbeek komen, of misschien de Puch shop?


Oke ik denk van de PuchShop. Ik ga dat is allemaal precies nameten en jullie horen het wel.
Ben zelf ook benieuwd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Is het dan zo dat die combinatie van Jouke JRT erop hebben zitten/staan en de combinatie niet van Jouke daar staat het niet op.
Op de Amuse zit er van jouke een JRT maar heb er ook 1 setje liggen zonder JRT.
Hoe zit dat.


Dat zijn de zelfde en komen bij de zelfde importeur weg, kan je ook Amuse op zetten.


Toch vreemd waarom er bij de ene wel JRT dan staat en de andere niet. Misschien 2 verschillende fabrieken. Wie kan het zeggen.
China?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als de zuigerveren maar goed zijn. Toch heb ik wat liever minder speling. Je weet wel waarom.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Is het dan zo dat die combinatie van Jouke JRT erop hebben zitten/staan en de combinatie niet van Jouke daar staat het niet op.
Op de Amuse zit er van jouke een JRT maar heb er ook 1 setje liggen zonder JRT.
Hoe zit dat.


Dat zijn de zelfde en komen bij de zelfde importeur weg, kan je ook Amuse op zetten.


Toch vreemd waarom er bij de ene wel JRT dan staat en de andere niet. Misschien 2 verschillende fabrieken. Wie kan het zeggen.
China?


Ja china en de zelfde (grote) importeur in Nederland, neem dat nou maar van me aan.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
KLeinere zuigerspeling ,WAAROM.
Ik weet het nog steeds niet, waarom je de zuigerspeling kleiner zou willen hebben dan de verschillende fabrieken aanbevelen.
Ik (ja ik ) ga er van uit dat de meeste motorenfabrieken wel de test app. en verstand hebben en ook wel het een en ander hebben uitgeprobeerd om een goed bruikbaar motertje in elkaar te prutsen
Dat een cilinder een bepaalde speling moet hebben is het gevolg van het slechte rendement van een moter.
100 % warmte.
25 % vermogen (BIJ GUNSTIG GEBRUIK ).
35% naar de uitlaat (HITTE EN HERRIE ).
10 % wrijving en zwaar lopen door het teveel aardkorst.
30% gaat naar het opwarmen van de zuiger-perje-cilinderwand.
De zuiger is in het nadeel wat de koeling betreft want die kan zijn warmte alleen maar kwijt aan iets wat al heel warm is (de cilinder).
Hierdoor zal de zuigertemperatuur gemiddeld 100 tot 150 graden heter worden dan we aan de cilinder kunnen voelen.
Als ik een zuiger 150 graden heet maak dan gaat deze niet meer in een cilinder met een overmaat van 0.05 m.m.
Wel woerden wij een beetje geholpen omdat ook de cilinder warm wordt en zal dus ook uitzetten en zo kan de zuiger toch weer spelijng opbouwen.
Dus willen wij voldoende speling houden bij een warme moter zal de zuiger niet meer dan 100 graden warmer mogen worden dan de cikinder.
Dan moet de oliefilm per kant ook nog een dikte hebben van 0,01 m.m.
Wordt de oliefilm te dun dan gaat deze breken en zal de zuiger gaan klemmen,wat bij het kleine vermogen van de solex nagenoeg geen schade op zal leveren.
De schade ontstaat op het moment dat de speling te klein is geworden en de kleine delen van wat we op aarde heel veel van hebben hier roet ( zand) in gaat strooien en krijgen we een moter die vast gaat zitten. (vastloper).
Ikwou wel eens weten ofdat wel waar was.
Ik heb gewoon een nieuw uitgeslepen cilinder ( met geen zand in de moter en wat er soms al meer in zit ) gewoon vast laten lopen en nadien de schade bekeken .eigenlijk niks te zien.
Dus nog maar eens laten vastlopen ,ma demontage eigenlijk nog geen schade( wel een meer glimmende zuiger).
IK heb dit tot vijf keer herhaald en er was nog amper iets aan de moter te zien ( zag er uit alsof ik er een twintig k.m. mee had gereden.
Als ik een cilinder heb uitgeslepen en we gaan bij de laat testen dan gaan we niet laten inlopen maar meteen gaat het gas er vol op en er gebuurt niets als de moter gaat goed lopen.
Dus ik blijf er bij dat onze aardkorst de grootste boosdoener is.
Meer weten ,meer vragen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan V.
Mooi dat je een cilinder laat vast lopen en dan kijken wat de schade is.
Waarom niet teveel speling.
Ten 1ste: als de zuiger veel zou kunnen bewegen rammelen de veren ook teveel en heb je teveel lekverlies, ook is de warmte overdraagt via de veren ook slechter en word de zuiger te warm en kan vadtlopen.
Ten tweede: als er veel speling tussen zit kan er ook makkelijk vuil tussen komen.
Ten 3de: als door teveel speling de zuiger kantelt dan perst hij juist op die punten de olie weg en heb je slechte/geen smering.
Ten 4de: minder rammelgeluid bij koude motor en het hemd van de zuiger breekt niet makkelijk af.
Je zult het wel weten maar bij veel automotoren is de speling 0,04mm. Toyota heeft een jaar of 15 geleden de speling een keer op 0,02mm gehad maar dat ging toch niet goed. Hij was wel heel stil die motor.
Mooi om jou kennis en gedachten te lezen en leer ervan.
Wat ik me wel afvraag is waarom motorfietsblokken zoveel meer speling hebben, dan sutomotoren. Ik vermoed dat het door de slechte koeling komt door rijwind, waardoor de cilinder onrond wordt door temperatuur verschil voor en achter.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Wat ik me wel afvraag is waarom motorfietsblokken zoveel meer speling hebben, dan sutomotoren. Ik vermoed dat het door de slechte koeling komt door rijwind, waardoor de cilinder onrond wordt door temperatuur verschil voor en achter.



Hoezo meer speling ? waar komt dat nou weer vandaan ?
tegenwoordig zit er zowat geen zuiger meer in en dat draait dan ook nog eens 16.000 toeren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
KLeinere zuigerspeling ,WAAROM.
De schade ontstaat op het moment dat de speling te klein is geworden en de kleine delen van wat we op aarde heel veel van hebben hier roet ( zand) in gaat strooien en krijgen we een moter die vast gaat zitten. (vastloper).
Ikwou wel eens weten ofdat wel waar was.
Ik heb gewoon een nieuw uitgeslepen cilinder ( met geen zand in de moter en wat er soms al meer in zit ) gewoon vast laten lopen en nadien de schade bekeken .eigenlijk niks te zien.
Dus nog maar eens laten vastlopen ,ma demontage eigenlijk nog geen schade( wel een meer glimmende zuiger).
.

Ik heb ook wel eens strakke zuigers gemonteerd en dan na vastlopen gekeken, wel degelijk wat aan de hand en dan zonder zand, contact zo hoog geweest dat er metaaloverdracht plaats vond, dat heet Galling ( Google dat even)
Meer weten ? Meer vragen ?

Maar je hebt gelijk dat zand de eetlust niet bepaalt bevorderd, kreidler heeft als demo voor zijn (toen) niewe cylinderwand, de nikasil wand) weleens een tijdje een motor laten lopen met een fijne zandtoevoeging aan de lucht en daarna als demo de cylinderwand laten zien, geen schrammetje ( Niet om thuis na te doen met onze historische motoren, dat was toen, toen er nog van alles genoeg was


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Hier even de juiste informatie wat de alu. cilinders betreft met en zonder opschrift.
Ten eerste, ik was en ben de grondlegger voor het laten maken en produceren ervan. De mal is helaas nog niet in mijn bezit waardoor er helaas wildgroei is ontstaan. Maar of dit nog lang zo is, dat is een kwestie van tijd. Na goed overleg is versie 2 in ontwikkeling en daarvan word ik alleen de verkoper.
En ook van de heden ten daagse weer nieuw te leveren ontstekingsspoel ben ik ook de grondlegger.
Hopende zo de misverstanden uit de wereld te hebben geholpen.

Mvg Jouke Rottiné
5 times world champion solexrace
And owner off www.solexnoord.nl


Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jouke, worden de spoelpoorten dan ook wat aangepast? En zuiger?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik ken die zuiger niet maar wat is daar mee/moet daar aangepast worden ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Ik wil hierbij even opmerken dat een solex zeker niet beter gaat lopen als een ontsteking met een grote verlatingscurve wordt gebruikt.
Ook als deze klaargemaakt is voor de race volgens onze specificaties.
Dit zal pas goed gaan werken als een goede resonantie uitlaat wordt geplaatst. En dit is niet toegestaan volgens de regelementen.
De theorie achter dit verhaal kan ik hier evt. wel plaatsen.
Een vast tijdstip is door ons als beste getest. Zowel elektronisch of met een punten ontsteking. Beide uitvoeringen voldoen even goed.
De gebruikte vliegwieldiameter is zeker wel belangrijk, en is afhankelijk hoeveelheid carterdruk die je in je motor genereert, en van de te rijden omstandigheden.



Last edited by J.Rottiné; 11/04/13 05:00 AM.

Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: J.Rottiné
Hier even de juiste informatie wat de alu. cilinders betreft met en zonder opschrift.
Ten eerste, ik was en ben de grondlegger voor het laten maken en produceren ervan. De mal is helaas nog niet in mijn bezit waardoor er helaas wildgroei is ontstaan. Maar of dit nog lang zo is, dat is een kwestie van tijd. Na goed overleg is versie 2 in ontwikkeling en daarvan word ik alleen de verkoper.
En ook van de heden ten daagse weer nieuw te leveren ontstekingsspoel ben ik ook de grondlegger.
Hopende zo de misverstanden uit de wereld te hebben geholpen.

Mvg Jouke Rottiné
5 times world champion solexrace
And owner off www.solexnoord.nl


Als je de rode 3800 ontstekingsspoel bedoeld die zijn idd goed, een hele verademing vergeleken met die hongaarse en chinese.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Dat is idd. ook weer op mijn initiatief geproduceerd.
Misschien nu nog een mooie volle krukas laten maken.


Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Ik ken die zuiger niet maar wat is daar mee/moet daar aangepast worden ??


Hij moet ongeveer 2mm hoger worden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: FFAnders
Ik ken die zuiger niet maar wat is daar mee/moet daar aangepast worden ??


Hij moet ongeveer 2mm hoger worden.


En als je 2mm van de cilindervoet afdraait ??

Een hogere zuiger of een kortere cilinder, in beide gevallen is je poorttiming naar de Haaien.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Stukje van de bovenkant van de cilinder....dan is er niks naar de haaien.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Alles kan he.
Maar als er een update komt, dan zou ik het wel weten wat er moest gebeuren aan de cilinder en zuiger. Maar dat weten jullie ook wel.

Last edited by Alfons_Amuse; 11/04/13 06:39 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Stukje van de bovenkant van de cilinder....dan is er niks naar de haaien.

Klopt, ik zat even "verkeerdom" crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik hoop in iedergeval dat het enorme inlaatgat een beetje verkleind word, verder ben ik benieuwd wat het gaat worden, de bestaande JRT cilinders is na een aantal experimenten ook gekozen voor een redelijk 3800 standaard poorttiming.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: J.Rottiné
Ik wil hierbij even opmerken dat een solex zeker niet beter gaat lopen als een ontsteking met een grote verlatingscurve wordt gebruikt.
Ook als deze klaargemaakt is voor de race volgens onze specificaties.
Dit zal pas goed gaan werken als een goede resonantie uitlaat wordt geplaatst. En dit is niet toegestaan volgens de regelementen.
De theorie achter dit verhaal kan ik hier evt. wel plaatsen.
Een vast tijdstip is door ons als beste getest. Zowel elektronisch of met een punten ontsteking. Beide uitvoeringen voldoen even goed.
De gebruikte vliegwieldiameter is zeker wel belangrijk, en is afhankelijk hoeveelheid carterdruk die je in je motor genereert, en van de te rijden omstandigheden.



Bedankt voor de toevoegingen.
Wanneer kunnen we dat andere type cylinder verwachten ?
Van de vorige serie heb ik er al aardig wat gemonteerd ( voor mijn doen dan)

Last edited by Joan; 11/04/13 01:41 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Deze week een yamaha zuiger gemonteerd.
Voetplaat zo gemaakt dat er zo min mogelijk cartervolume verloren gaat. cilinder weer bijgewerkt. Andere uitlaat.



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zo te horen pakt hij iets makkelijker van onder op, moet de koppeling niet iets meer slip hebben bij laag toerental.

Last edited by Roelof; 13/04/13 01:35 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het lijkt er wel op Roelof, Het gaat de goede kant op.
Kijken wat we kunnen halen zonder membramen, gewoon zuigergestuurd. dan blijft hij ook netjes stationair lopen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Zo te horen pakt hij iets makkelijker van onder op, moet de koppeling niet iets meer slip hebben bij laag toerental.


Klopt, dat moet ik nog doen, maar ik heb mijn rollen van 41 nog niet klaar, en dan is hij toch open. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Loopt fantastisch mooi en lekker vel, doe mij ook maar één!!!!!!!! grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Loopt fantastisch mooi en lekker vel, doe mij ook maar één!!!!!!!! grin


Wanneer klaar laugh

Die snelheid die hij aangeeft is met mij als gewicht afgesteld, en dat is bijna 90 kg, als Rob ermee gaat "rijden" die ongeveer een 25 kg lichter is, komt er een paar km bij. En het blokje is vers en nieuw, dus het moet zich nog een beetje zetten, en inlopen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
In 1 woord. Fantastisch. Complimenten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
In 1 woord. Fantastisch. Complimenten.


Dank je, maar daar zitten ook wel een paar uurtjes in smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat weet ik Jan. Het is toch en FS1 zuiger toch.
Hoeveel mm plaat ligt eronder. 3mm?
Ik heb 4 2mm plaatjes liggen hier.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Móói Jan , hij is wel eng snel op toeren whistle , gaat er eens mee de weg op dan kan je vergelijken en/of dat het testbankje je niet voor de gek houdt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Móói Jan , hij is wel eng snel op toeren whistle , gaat er eens mee de weg op dan kan je vergelijken en/of dat het testbankje je niet voor de gek houdt.


Dat hebben we al getest Ronald, anders hou je jezelf voor de gek.

Komt goed, miep miep laugh

Last edited by Jan; 13/04/13 04:53 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dat weet ik Jan. Het is toch en FS1 zuiger toch.
Hoeveel mm plaat ligt eronder. 3mm?
Ik heb 4 2mm plaatjes liggen hier.


Deze niet Alfons, andere krukas, andere slag.

Yamaha standaard zuiger, deze zit er met 0,03 in, JRT zuiger op 0,05 Daar heb je onderin meer profijt van.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt het dan dat hij ook zo snel op toeren/snelheid komt?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke dan, daar heb ik nog geen kijk op. TZT als ik is een keer kom borrelen wil ik wel eens wat zien en vragen.
smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 185 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.128s Queries: 220 (0.043s) Memory: 1.9619 MB (Peak: 2.9671 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-02 23:45:30 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS