|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Gisteravond iets vreemds ontdekt. Een van mijn Solexen, met electronische ontsteking, vervroegt bij 2000-2500 toeren. Heeft iemand van jullie een verklaring? Beetje moielijk te zien, ik heb de garage volledig moeten verduisteren. http://www.youtube.com/watch?v=wUOuH-2pJ6A
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Ik kan niet zien dat hij dan vervroegd, maar de strekking is duidelijk John. Heb je nog meer van die Solexen met die ontsteking. Doen die dat ook? Kan natuurlijk ook aan de lamp liggen. Kun je met een andere lamp ook eens nagaan?
Eerst effe zeker weten of alleen deze Solex dat doet.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Ik heb vanavond nog 2 andere Solexen met dezelfde ontsteking getest, deze blijven netjes op de merktekens staan. Deze Solex ook nog eens geprobeerd om te zien dat ik niet droomde Hij vervroegt nog steeds. Je moet even goed kijken vooral in het begin is het wel goed te zien, hij springt ineens een cm of 2 naar links. Hij loopt op de werkbank héél mooi. Testrit nog niet gemaakt.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Ga jij daar eens FF mee rijden, dan weet je het . Als het vermogen wegvalt bij hogere toeren dan liegt de lamp niet.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Als de sneeuw weg is, deze week. Misschien is het wel in zijn voordeel...
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Haal het vliegwiel een keer eraf en kijk of er geen metaal delen op pich-up element zitten, of andere troep. Hij krijgt toch op de een of andere manier het signaaltje. We nemen eerst even aan dat de elelktronica in orde is. Best een gek verschijnsel zo. Ben benieuwd wat het is.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Ja je zou bijna denken 1 april maar dat is het echt niet. Het seizoen gaat bijna beginnen en er moeten nog bij diverse Solexen controlebeurten gedaan worden. Dat gaat nu even voor
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Als de sneeuw weg is, deze week. Misschien is het wel in zijn voordeel... O, sorry , die sneeuw , had ik even geen erg in. Dat spul is hier al 2 dagen weg. Je zou een JDL-testbankje moeten hebben, testen bij de warme kachel , wat wil je nog meer
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Dat zou voor John helemaal zo gek niet zijn, zo'n origineel solex testbankje, die kom je wel eens tegen.
Kan hij in de winter toch mooi zijn solexen in orde maken.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Piet van Lierop heeft een electronische vervroeger gedemonstreerd zondag. Ik heb die al geintegreerd ingebouwd Ja Jan zo'n testbankje zou goed van pas komen. Ik kom het een keer afkijken, de profielen zijn voor mij dagelijkse kost
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Piet van Lierop heeft een electronische vervroeger gedemonstreerd zondag. Ik heb die al geintegreerd ingebouwd Ik wou het niet zeggen, maar dacht daar wel aan. Hebben jullie die demotratie gezien??? En????
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Ja ik heb ook die demonstratie gezien. Het trok natuurlijk mijn aandacht. De Solex daar draaide goed. Hij was naar zijn zeggen helemaal origineel. Ja dat moet je dan maar aannemen. Als dat zo is, draaide hij zeker goed. Hij liet de ontsteking binnen een toerental van 2000 tot 3500 (dacht ik), 20 graden vervroegen. Hij zegt dat je meer trekkracht hebt. Ga dat ook laten komen en kijken wat het gaat brengen. Puur proef ondervindelijk.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Wij gebruiken al een tijdje een puch maxi ontsteking, en dat gaat eigelijk wel goed. Maar vervroegen of verlaten zit er niet op, dus dan maar zo.
|
|
|
|
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
|
25000km gereden
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507 |
Piet van Lierop heeft een electronische vervroeger gedemonstreerd zondag. Ik heb die al geintegreerd ingebouwd Ik wou het niet zeggen, maar dacht daar wel aan. Hebben jullie die demotratie gezien??? En???? dat kun je gedeeltelijk op het filmpje van de beurs in lommel zien jan gr pierre
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Aan de gewichten te zien vervroegen jullie ook, maar op hoger toerental blijft hij wel vroeg vonken. Is dit de bedoeling?
Wel super bedacht zo.
Last edited by Alfons_Amuse; 27/02/13 07:37 AM.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Aan de gewichten te zien vervroegen jullie ook, maar op hoger toerental blijft hij wel vroeg vonken. Is dit de bedoeling?
Wel super bedacht zo. Hij blijft netjes vonken. Maar of dat we daar iets mee gaan winnen??? Dat moeten we nog testen.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Ja de test in Lommel zag er goed uit. Er zal zeker winst te halen zijn met verschillende ontstekingstijdstippen voor verschillende toerentallen.
Piet liet bij hogere toerentallen het tijdstip weer verlaten, volgens mij is dat ook goed. Ik kijk even het katje uit de boom, ben wel van plan er een te bestellen.
Last edited by john meisters; 27/02/13 07:44 AM.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Piet van Lierop heeft een electronische vervroeger gedemonstreerd zondag. Ik heb die al geintegreerd ingebouwd Ja Jan zo'n testbankje zou goed van pas komen. Ik kom het een keer afkijken, de profielen zijn voor mij dagelijkse kost Ook de profielen die onder het motortje zitten ?? Op de foto's te zien het ombouwen van een draaibankje met een gelijkstroommmotor , tandriem en een 230V frequentieregelaar. De oude motor ligt er nog achter en werkte met poelies en snaren. Beschermkappen e.d. zitten er nog niet op, moeten ook aangepast worden. Ik ga bij jou profielen bestellen John
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Kom gezellig een keer kijken, koffie is klaar. vergeet je camera niet.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Kom gezellig een keer kijken, koffie is klaar. vergeet je camera niet.
Als ik mijn bril opzet zie ik meer dan genoeg
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Leuk voor ritjes, ben benieuwd naar de beelden.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Ik ook ,heb wel binnenshuis even geprobeerd. Binnenkort ga ik heb buiten uitproberen maar dan moet het wel wat graadjes warmer zijn.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Ik ook ,heb wel binnenshuis even geprobeerd. Binnenkort ga ik heb buiten uitproberen maar dan moet het wel wat graadjes warmer zijn. Ik heb net even naar Helma gekijken (RTL WEER) maar dat gaat niet lang meer duren.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Soortgelijke profielen. Daar bestaan best veel soorten in.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82 |
mijn minibikes doen niet anders dan vervroegen, zit allemaal in "het kastje" bij hogere toeren heb je dat gewoon nodig eigenlijk staat hij bij lage toeren te laat maar dat moet wel anders petsen ze terug in da carburator
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82 |
Wij gebruiken al een tijdje een puch maxi ontsteking, en dat gaat eigelijk wel goed. Maar vervroegen of verlaten zit er niet op, dus dan maar zo. ook deze is weer leuk gemaakt. 1 van de 24 uurs solexen die ik verleden jaar maakte heb ik ook voorzien van een ontsteking uit mijn minibikes, heb daar verschillende kastjes bij gedaan konden ze uitzoeken welke de beste was voor het circuit
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Een freqentie regelaar voor een gelijkstroommoter dat geloof ik niet helemaal (of zijn de wonderen nog niet geheel de wereld uit) Het zou wel kunnen met een stroomregelaar die de stroom kan regelen door de moter,maar dan moet er een toerentalregelaar in gebouwd zitten die bij een grotere of kleinere belasting het toerental konstant kan houden. Is die niet ingebouwd ,dan zal het toerental afnemen bij een grotere belasting. Als ik het mis heb ,dan hoor ik het wel. Meer weten ,meer vragen.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Klopt het is een stroomregelaar maar een zonder terugkoppeling vanuit de motor, helaas. Wat betreft het laatste, bij grotere belasting neemt het toerental toe in plaats van af, wat ook niet echt een voordeel is overigens
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Even terugkomen op dit onderwerp: De Solex is inmiddels nagekeken, ik heb de spoel vervangen en het euvel was opgelost. Ik heb niets vreemds aan de spoel kunnen ontdekken, hij zat ook goed vast. Toen ik het vliegwiel eraf haalde heb ik hierin een uiterst klein stukje buitnkabel in ontdekt, ca 2 windingen. Dit heb ik eruit gehaald en nogmaals getest: de Solex bleef vervroegen . . . dit was dus niet de oorzaak. De bewuste spoel heb ik gemerkt en test ik binnenkort bij een andere Solex, ik verwacht dat er dan niets meer aan de hand is maar we zullen zien
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Is de sneeuw weg ?? oftewel , heb je er mee gereden ??
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Hier gaat het de goede kant op, vanmiddag ons eerste ritje. Testrit gemaakt, loopt weer goed
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
John, ik probeer mee te denken. Het is zomaar een idee van mij. Zijn de weekijzeren polen van de spoel niet wat magnetisch? Probeer eens een stukje metaal er tegen te houden. Als hij dat aantrekt is dat niet goed. Ik hoor je.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Gisteravond iets vreemds ontdekt. Een van mijn Solexen, met electronische ontsteking, vervroegt bij 2000-2500 toeren. Heeft iemand van jullie een verklaring? Beetje moielijk te zien, ik heb de garage volledig moeten verduisteren. http://www.youtube.com/watch?v=wUOuH-2pJ6A Kan de elektroden afstand van de bougie met dit fenomeen te maken hebben? Bij een elektrische ontsteking wordt een grotere afstand aanbevolen. http://briansolex.free.fr/sparkplug.html (vond ik hier, overgens een heel interessante link )
Last edited by AlienSolexfiend; 04/03/13 03:24 AM. Reason: link
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
de vervroeging van deze solex was te extreem, en daarbij deed hij het alleen bij hogere toeren. bij lage toeren ging het streepje weer op het merkteken staan.
Voor electronische ontstekingen zet ik de bougie op 0,7 mm.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
In dit geval niet dus. Ik had het wel gedacht John, dat je er anders zelf wel op uit gekomen zou zijn. Ik ben echt benieuwd hoe het te verklaren valt. Ik las het nog even terug en begrijp dat het probleem waarschijnlijk bij de spoel zelf ligt. Alfons had nog een idee.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
John, ik probeer mee te denken. Het is zomaar een idee van mij. Zijn de weekijzeren polen van de spoel niet wat magnetisch? Probeer eens een stukje metaal er tegen te houden. Als hij dat aantrekt is dat niet goed. Ik hoor je. Dat kan niet Alfons, weekijzer/Tranformatorblik of hoe je het wilt noemen, wordt niet magnetisch.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Dat weet ik Jan, maar als de kern vuil is door metaalstof kan het wel. En je weet natuurlijk ook niet hoe goed dat ijzer was. Misschien toch een beetje magnetisch geworden. Het is zo maar een idee. Effe afwachten wat John ondekt.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Dat weet ik Jan, maar als de kern vuil is door metaalstof kan het wel. En je weet natuurlijk ook niet hoe goed dat ijzer was. Misschien toch een beetje magnetisch geworden. Het is zo maar een idee. Effe afwachten wat John ondekt. Ik kan het zo ook niet verklaren, heel vreemd. Als je condensator niet goed is, krijg ook van die rare dingen. Maar zo erg vervroegen??? Heel vreemd
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Nog een kleine aanvulling op Jan : Door het continu wisselende magneetveld van de voorbijvliegende magneten zou de ijzeren kern juist Gedemagnetiseerd worden.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
John, je zei toch dat je de spoel verwisseld had en toen was het toch over. Of heb ik het verkeerd begrepen.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Nog een kleine aanvulling op Jan : Door het continu wisselende magneetveld van de voorbijvliegende magneten zou de ijzeren kern juist Gedemagnetiseerd worden. Zo zou het moeten zijn FF. Maarja alles kan he in de Solex wereld.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Kost anders €75 en nu voor niks!! zo kan je het ook zien.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Kost anders €75 en nu voor niks!! zo kan je het ook zien. Precies, mooi zo laten. Miep miep!!!
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Ja, Alphons, het probleem bestaat niet meer. De solex loopt weer goed. Op de werkbank leek dat vervroegen geen kwaad te kunnen, maar de testrit was slecht, totaal geen trekkracht. Wat je zegt over vuil op de weekijzeren kern: ik heb het vliegwiel schoongemaakt en daarna weer getest, toen vervroegde hij nog steeds. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de spoel kon bewegen maar die zat goed vast. Bedankt voor het meedenken. Ik kom erop terug als ik deze spoel in een andere Solex heb getest
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Kijk dan moet het toch met de spoel te maken hebben. Idd, op een andere zetten en dan is kijken wat er gebeurd. We blijven luisteren.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Het magneetveld in de spoel neemt steeds het tegenover gestelde veld aan van de pool die op dat moment voorbij komt(maar wel een stukje later bij verhogen van het toerental ). Dus bij geen vliegwiel geen magneetveld.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
De eerste zin begrijp ik. De tweede zin begrijp ik niet wat je precies bedoelt Jan V. Kun je me verder helpen.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Wanneer om een anker een lange wikkeling zit(spoel) dan zal bij het magnetiseren van deze kern vermogen worden opgewekt in de er omheen zittende wikkelingen en zal het magnetiseren iets vertragen. Nu zal je zeggen als er geen stroom wordt af genomen dan zal dat niet gebeuren, helaas ios dat niet zo . De langs elkaar liggende wikkelingen hebben een capaciteid onderling en ook nog de lagen over elkaar hebben een condensater capaciteid. Het laden van deze condensater kost energie en zal daarom het magnetiseren tegenwerken en zal er een ankerreactie optreden. Gaat men ook nog stroom afnemen dan wordt de ankerreactie nog groter. Daarom kan er bij een ontstekingsspoel pas stroom van voldoende sterkte ontstaan, wanneer de polen ongeveer 5 tot 8m.m. voorbij zijn verdraaid , dat is dan dus het vertragen van het magneetveld Meer weten ,meer vragen.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Mooi omschreven Jan V. En het klopt nog ook. (geintje) Nu probeer ik nog steeds de oorzaak te begrijpen van John zijn vervroeging. Ik zit nu te denken, stel de spoel is toch wat vochtig, zodat de capacitaire werking anders is, dan zou het kunnen dat hierdoor dit vervroeginsverschijnsel optreed. Het is weer zomaar een idee van mij. John is de kern nu toch wel magnetisch of niet. Andere vraag is zit er toevallig wat ijzer in de buurt van de spoel (een bout gemonteerd ofzo?).
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
De kern is van Weekijzer, dit kan en mag niet magnetisch zijn voor een goede werking van de spoel.
Een mogelijke oorzaak kan een draadbreuk zijn waardoor in de spoel al een vonkoverslagje kan zijn waardoor de elektronica getriggert/geactiveerd wordt. Draadbreuk is met een Ohmmeter te constateren.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Weet ik FF, daarom juist vraag ik het aan John, want dat zou een verklaring kunnen zijn.
Last edited by Alfons_Amuse; 10/03/13 05:37 AM.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
FF, wat je zegt zou uiteraard ook kunnen, alleen wil ik weten hoe je dat begrijpt dat hij dan vroeger vonkt.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Ik zal morgen kijken jongens. Truste
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
De kern is niet magnetisch. Weerstand: dit is een spoel van een electronische ontsteking, ik meet op alle aansluitingen volledige weerstand ( meter blijft op "1"). Ook alle aansluitingen met massa. Ook een nieuwe ongebruikte spoel geeft dezelfde waarde. Ik heb na de Solex met onverklaarbare vervroeging alleen maar Solexen op de werkbank gehad met traditionele ontsteking, dus nog geen nieuwe test gedaan, maar dat komt binnenkort wel
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Je bedoelt toch met volledige weerstand, oneindig veel weerstand, toch he John.
Ook de nieuwe spoel, mmhhh nu wordt het leuk.
Ik ben benieuwd naar je onderzoek. Hou me op de hoogte.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Juist Alphons, oneindige weerstand.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Oke, dan ga ik eens morgen met mijn collega praten want ik denk wat er nu aan de hand is. Morgen meer.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Draadbreuk . Als het een met koperdraad gewikkelde spoel is dan moet je altijd een weerstand meten. Geen weerstand : KLIKO
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Dacht ik in eerste instantie ook, maar ook een nieuwe ongebruikte spoel geeft dezelfde waarde nl oneindig veel weerstand. Oude spoelen van traditionele ontstekingen geven wèl een waarde ...
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82 |
Draadbreuk . Als het een met koperdraad gewikkelde spoel is dan moet je altijd een weerstand meten. Geen weerstand : KLIKO Om te zorgen dat de electronica goed opgeladen wordt van een electronische ontsteking zit er vaak een diode meegewikkeld in de spoel. zet je weerstandmeter maar is op het standje "diode" dan zul je zien dat je wel wat meet, geen "kliko" dus. probleem als de diode het niet meer doet wel kliko, ook als je de spoel verkeerd om monteerd want dan geeft hij op het verkeerde moment zijn positieve spanning af ( zie ook het verhaal van Jan vennix over hoe een spoel reageert op magnetisme)
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Daar heb ik geen erg in gehad , een meegewikkelde Diode
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Ik heb met mijn collega (elektroman) over dat vervroegen gehad. Wij hebben te weinig informatie om echt aan te geven wat het precies is. Gepraat over magnetische velden, de impedantie van de spoelen, zelfinductie, inwendige sluiting, capaciteit van de spoelen, schijbare weerstand, L, R en Z, en alle veranderingen die dan hiermee eventueel te maken kunnen hebben. Boeiende theorie allemaal.
Omdat ik de spoel zelf niet in handen heb is het natuurlijk lastig om de oorzaak te achterhalen.
Na veel denken en overleg, ben ik van menig dat er inwendige sluiting van de primaire spoel die pas bij een hoger toerental optreed. Ik weet het natuurlijk niet zeker omdat ik de spoel niet aan het testen ben. Het is ook niet zomaar 123 te doen.
John: jij had toch een bougie waar je de verbranding mee kan zien? Misshien een idee om eens te kijken hoe de vonk is als hij vervroegt. Kijk weer iets wat we mee kunnen nemen in ons denk proces.
Het blijft mooi hoor zulke dingen, maar wel moeilijk.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Kan ik bekijken Alphons, zodra de gelegenheid zich voordoet. Alvast bedankt voor het meedenken
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
0 members (),
43
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|