Hallo Forum, Ik heb sinds twee maanden een gereviseerde Solex OTO uit 1964 gekocht. Heeft een tijdje goed gereden. Niet hard (max 22 km/u) maar zonder haperen. De laatste weken echter gaat het mis. Ik gebruik hem ook voor woon/werkverkeer. Op de heenweg gaat het goed. Het begint met af en toe een hikje tijdens stationair draaien. (=voorrem ingeknepen, er zit geen handgas op). Daarna weet ik dat als ik hem uit zet hij niet meer start. De eerste keer heb ik er een nieuw luchtfilter, benzinefilter en bougie ingezet. Toen deed hij het weer. Echter maar één week. Zelfde scenario. Eerst hikken daarna niet meer te starten. Inmiddels heb ik het "doe het zelf boek" doorgelezen en het forum bekeken. Ik heb vliegwiel erafgehaald. Spoelen zien er nieuw uit. Ontsteking lijkt op tijd te staan. Bougie vonkt. Benzine stroomt terug uit de overloop. Ik heb de Bougiekabel voor de zekerheid vervangen. Echter, zucht, hij blijft dood. Compressie is goed want ik moet behoorlijk trappen om er doorheen te komen als ik de decompressiehendel los laat. Heel verhaal, kleine vraag. Wat zie ik over het hoofd?
Het lijkt erop dat de spoel geen zin meer heeft als hij warm is.
Je zou met een normale haarfohn de spoel kunnen verwarmen, en met een oude bougie waar je de aardelectrode gewoon weghaald kijken of hij dan nog vonkt.
De afstand die een vonk in openlucht moet kunnen overbruggen moet zeker een milimeter of 4 zijn, met een warme spoel.
Thanx, Ik ga die tips allemaal uitproberen. Ik ben ook lid geworden van Solexclub "Het Rolletje". Een van de leden woont bij mij in de buurt. Maar ik wil (eigenwijs )eerst zelf nog wat dingen uitproberen. Ik heb ook een schema gevonden van een ontstekingstester. Die ga ik ook bouwen. (Leuk klusje)Ik heb ook pompmembraam en pakkingen binnengekregen dus... aan de slag. In ieder geval Jan, Alfons en John, bedankt voor jullie support. Ik hou jullie op de hoogte van mijn eerste stapjes in de Solexwereld.Als ik er achter ben hoe ik een plaatje toevoeg aan mijn antwoord zal ik het schema toevoegen.
Iki heb de foto's van marktplaats weer gevonden. Die doe ik hierbij. En een foto die ik een paar weken terug bij mij in de schuur genomen heb. Zo ziet hij er nu uit. De tas achterop is een oudje van mijn vader. Nog echt canvas. Dat rare gele ringetje op de foto was schuimrubber tegen het lekken. Dat heb ik er weer gauw afgehaald toen ik de foto zag. . Groetjes Evert.
Het schema als bijlage is heel mooi om je ontsteking op tijd te zetten, maar niet om te testen. De mooiste manier om een solex ontsteking op tijd te zetten is d.m.v. een stroboscoop lamp.
Leuke Solex. Welk bouwjaar? Er zit een nieuwer stuur op of een oudere lichtkap. Ze zijn wel beide origineel, maar deze combi bestaat origineel niet. Niet van wakker liggen hoor, het rijdt net zo fijn
Er zit inderdaad een hoog stuur op. Had de verkoper al gedaan omdat je dan prettiger zit. De kap is inderdaad ook niet van een OTO er staat 3300 op??.
Overige gegevens: E. Nummer: 0384974 Bouwjaar 30-6-1968 cilinderinhoud 49cm3, vermogen 0,44kW Dit alles staat op het kenteken. Volgens mij moet er ook nog ergens een motornummer te vinden zijn. Inmiddels is het "Op tijd zetten"-kastje klaar (zie bijlage)en het werkt.(op de werkbank). Nu de Solex nog. Wordt vervolgd.
Vervolg op deze story: Ik heb de "bougietest" gedaan. Hij was droog. Dus heb ik de carburateur, de benzinetank en de benzinepomp er af gehaald. Die ga ik schoonmaken en nakijken. In het benzinepompje zat een membraampje wat er zeer ribbelig uitziet. Zie foto's. Klopt dat, of zou dat de oorzaak kunnen zijn? Ook heb ik de "zuig en blaastest"gedaan en ik kan bij beide uitgangen zowel zuigen als blazen. Dat is volgens mij ook niet goed. Dan zitten de kogeltjes vast, klopt die conclusie? Volgens mij heb ik ergens op dit forum zoiets gelezen. Kortom, ik ga hem na het schoonmaken en eventueel vervangen van het membraam weer in elkaar zetten en testen. Het motortje is inderdaad een 3800. Dat staat op het motorblok.
Of gewoon nog eventjes wachten tot het nieuw pompje er is waar je geen membraam meer nodig hebt. Maar als je de kriebels hebt, wil je verder kunnen werken zonder nog enkele maanden te wachten op het nieuw pompje.
Dat rare gele ringetje is waarschijnlijk schuimrubber of plastic als het regent wordt dat nat en omdat er benzine uit de tank gaat moet er lucht bij zuigt dus via dat rare ringetje ook water mee wat niet in de motor hoort roest als gevolg het is nu weg maar inderdaad kunnen de kogeltjes in de pomp beschadigt zijn en niet goed meer werken vr gr Hans Welp
Ik heb inmiddels het pompje in wasbenzine weer gangbaar gekregen (zuig/blaastest werkt weer) en nieuw membraampje erin gezet. Alles weer gemonteerd en nu zie ik weer benzine terugvloeien naar de tank en is de bougie nat. Ik heb denk ik ook een probleem met de ontsteking. Die staat wel op tijd maar er komt alleen een vonkje als ik de bougie elektroden heel dicht bij elkaar zet. Hoe dichter bij elkaar hoe vaker hij vonkt. Als ik het vliegwiel met de hand ronddraai komt er maar af en toe een vonkje. Zou dat gewoon niet iedere keer bij het sluiten van het contact moeten vonken?. Motor wil ook wel een beetje lopen maar heel onregelmatig. Bougie en kabel zijn goed. Condensator ook.Dus blijft de ontstekingsspoel over denk ik. Heb inmiddels een nieuwe besteld. dus wordt vervolgd.
Ik heb inmiddels het pompje in wasbenzine weer gangbaar gekregen (zuig/blaastest werkt weer) en nieuw membraampje erin gezet. Alles weer gemonteerd en nu zie ik weer benzine terugvloeien naar de tank en is de bougie nat. Ik heb denk ik ook een probleem met de ontsteking. Die staat wel op tijd maar er komt alleen een vonkje als ik de bougie elektroden heel dicht bij elkaar zet. Hoe dichter bij elkaar hoe vaker hij vonkt. Als ik het vliegwiel met de hand ronddraai komt er maar af en toe een vonkje. Zou dat gewoon niet iedere keer bij het sluiten van het contact moeten vonken?. Motor wil ook wel een beetje lopen maar heel onregelmatig. Bougie en kabel zijn goed. Condensator ook.Dus blijft de ontstekingsspoel over denk ik. Heb inmiddels een nieuwe besteld. dus wordt vervolgd.
Goed bezig, nooit klakkeloos een nieuw pompje monteren...de originele zijn altijd beter en je krijgt ze vaak wel weer werkend.
Oto spoel niet weg doen maar laten testen, die gaan ook bijna niet stuk.
Ik heb inmiddels het pompje in wasbenzine weer gangbaar gekregen (zuig/blaastest werkt weer) en nieuw membraampje erin gezet. Alles weer gemonteerd en nu zie ik weer benzine terugvloeien naar de tank en is de bougie nat. Ik heb denk ik ook een probleem met de ontsteking. Die staat wel op tijd maar er komt alleen een vonkje als ik de bougie elektroden heel dicht bij elkaar zet. Hoe dichter bij elkaar hoe vaker hij vonkt. Als ik het vliegwiel met de hand ronddraai komt er maar af en toe een vonkje. Zou dat gewoon niet iedere keer bij het sluiten van het contact moeten vonken?. Motor wil ook wel een beetje lopen maar heel onregelmatig. Bougie en kabel zijn goed. Condensator ook.Dus blijft de ontstekingsspoel over denk ik. Heb inmiddels een nieuwe besteld. dus wordt vervolgd.
Ik heb de condensator losgehaald en doorgemeten. Hij maakt geen sluiting. Als de streepjes tegenover elkaar staan moet het contact dan net open zijn of net nog niet? Is er een manier om de ontstekingsspoel te testen? Ik heb op het forum gelezen dat de vonk makkelijk 3 tot 4 mm moet kunnen overbruggen. Dus zou de bougie met een elektrode afstand van 0.5 mm toch iedere keer een vonk moeten geven als ik het vliegwiel met de hand ronddraai en de bougie met het huis tegen massa houdt. Klopt dat. Nu doet hij dat nl lang niet altijd. Ik ben in ieder geval erg blij met het support wat ik krijg van de forumleden. Ik leer steeds weer iets bij. Er zat vanmiddag al iets van leven in, al is het "snorrende geluid" nog ver weg denk ik.
Ik heb na wat rondneuzen op dit forum ook iets gevonden over zelf een nieuwe (betere) condensator maken.
Samengevat in bijgaand PDFje. Zou dat ook bijdragen aan de oplossing om mijn Solex weer aan de praat te krijgen?
Heeft er iemand een oude defecte condensator voor me die ik kan ombouwen?
Je kan de nieuwe condensator, zonder de oude behuizing, tussen massa en de contaktpunt aansluiten . Al is het maar om te testen of het aan de condensator ligt. Ik heb ooit = lang geleden, een condensatortester (17 letters) gemaakt om bestaande condensatoren op capaciteit te testen. Alleen de isolatie werd/wordt niet getest, das een nadeel.
Zie de foto's, zo kan het ook. In de oude condensator ziet er uiteraard origineler uit, maar dit functioneert net zo goed, tenminste ik heb er zo al 3 rijden
Overigens komt dit idee niet van mij maar van een goede kennis die wel eens motortjes voor mij reviseert.
Dan moet het geheel toch nog goed vastgezet worden i.v.m. het eventueel lostrillen cq afbreken van de draaodjes door trillingen van de motor.
Het oogje zonder kabel is de bevestiging. Het lijkt mij stevig genoeg maar heel lang zitten ze er nog niet op. Dus nog even geduld tot de lente er is .... Ikkannietwachten
In het huisje lijkt me toch het beste, lekker stevig!!! origineel zit het ook zo. Maar als je het niet probeerd weet je het ook niet.
Inmiddels zijn er al veel van deze condensators zo gemaakt, kei fijn. Maar ik had er een van een meekijkend forum lid toegestuurd gekregen, welke defect was gegaan. Het blijkt dat we toch moeten opletten met wat voor vloeimiddel we gaan solderen, en of welk materiaal we gebruiken om in te gieten. Gebruik alleen tin met vloeimiddel (harskern) en geen S-39 of zoiets, dat vreet zich gewoon door alles heen, ook na het ingieten. Ook zijn er die siliconenkit gebruiken, lijkt me ook niet helemaal zuurvrij. Hou dat een beetje in de gaten.
Die 2 componenten lijm van bizon, of van de hema lijkt goed te gaan, wij rijden er hier al vele jaren mee.
Ja daar ben ik met je eens. Ik zou een metalen band gebruiken om te ondersteunen. Zelf zou ik het niet in het huisje inbouwen vanwege de warmte. Zo heeft iedereen zijn idee he. Wel vind ik in het huisje een zeer mooie oplossing. Dat wel.
. Ook zijn er die siliconenkit gebruiken, lijkt me ook niet helemaal zuurvrij. Hou dat een beetje in de gaten.
Die 2 componenten lijm van bizon, of van de hema lijkt goed te gaan, wij rijden er hier al vele jaren mee.
Succes!!!
siliconenkit zit iets van citroenzuur in zodat het aan de luchtvochtigheid uithard, is leuk voor sanitaire doeleinden verder niet. . voor oa het maken van mallen kun je 2Komponenten siliconen krijgen dat heeft dit nadeel niet.
In de eerste plaats wens ik alle forumleden een bijzonder goed en SoleX nieuw jaar! Verder heb ik goed nieuws! Ik heb de ontstekingsspoel vervangen, de contactpunten schoongemaakt en ze zo afgesteld dat ze open gaan precies op het moment dat de streepjes tegenover elkaar staan. En..... Hij startte. In het begin reed hij nog wat aarzelend, maar daarna liep hij weer als vanouds. Maar dat betekent ook dat hij nog niet veel harder gaat dan ongeveer 18-20 km/u. Kan ik daar nog iets aan doen? bv door de ontsteking anders af te stellen, later onderbreken of juist eerder? In ieder geval ben ik jullie allemaal zeer erkentelijk voor de geboden hulp. En vooral J.O.A.N. voor zijn zeer duidelijke werkplaats handboek "Sleutelen 3800". Hartelijke groet,
Kijk eens of je geen lekkage bij de rol ziet, als dat zo is dan heb je niet voldoende carterdruk en dan loopt het motortje ook voor geen meter. Kijk even in jou buurt of er iemand een stroboscoop heeft dan kan je precies zien of de ontsteking goed staat. Kijk nogmaals of alleboutjes vast staat ook bij het carterdeksel ( let wel vast is vast hé, geen kracht uitoefenen )
Uitlaatpoort geheel dicht / uitlaat dicht / bijna tot geen compressie / decompressieklep fouttief afgesteld, ik noem maar even snel iets op hoor / wel weet ik ook dat het soms veel problemen kan geven voordat de solex weer optimaal draaid !!
Een goede condensater wordt nooit warm ,want er gaat geen vermogen in de condensater verloren. Tenzij de condensater een weerstandslek heeft of bij een elco de spanning te hoog wordt en bijna de zenerspanning zal berijken en er een stroom gaat lopen. Meer weten ,meer vragen
Ik zal ind de zomer nog eens verslag doen of het zich goed houdt. Ik heb er wel vertrouwen in hoor, komt goed
Ik ben toevallig wat rond aan het snuffelen en kom dit topic tegen. Inmiddels is de zomer bijna om dus tijd voor een vervolg.
De condensators doen het nog prima, er zijn heel wat kilometertjes mee gereden. Ondertussen zijn er een paar Lexjes bij die ook een "open" condensator hebben gekregen. Niet alleen bij mij, ook bij andere rijders in de omgeving.
Voor het uitzien is een huisje mooier maar deze constructie doet het ook nog steeds goed