In de Solex race wereld word het vol gieten van het carter gebruikt om scheuren te voorkomen ik wil proberen om een gescheurd carter te verstevigen zodat het niet meer(verder) scheurd en weer hergebruikt kan worden, eerste indruk...het is super stevig en volgens mij scheurd het op die plek nooit weer.
Over de jaren verbeteren producten zich en er komen ook steeds nieuwe en betere bij, een kennis gaf me deze Loctite tip, ze hadden bij een crossauto brokstukken van het carter mee hersteld...zit nog steeds. En de hechting op alum. is zeer goed.
Ik wil van dat vogeltjes zand af, hoor idd goede berichten over alum. oxide en dat is er in fijn en grof, ook las ik ergens iets over samen mengen met glasparel dat geeft een mooier resultaat, ik wil wel graag 1 straalmiddel want elke keer de bak leeg maken en weer ander er in is geen doen.
Buitelaar zag ik maar dan zit ik met die verzendkosten.
Is niet direct kankerverwekkend maar je krijgt er stoflongen van, ik heb een stofafzuig en die zit zo dicht zo stuift het, tijd voor wat anders dus.
Silicose heet dat dacht ik. Het straalgrit heb ik bij Eurogrit vandaan , het kostte toen (2 jaar geleden) de helft van Buitelaar. Ik dacht korrel 60 zo uit mijn hoofd.
Voor het grovere straalwerk is de korrel een beetje te klein en zeker bij wat dikke taaie verflagen . Dan duurt het langer om het schoon te krijgen. Aan de andere kant richt je niet zo snel schade aan .
Ik ga het proberen, misschien gemengt met glasparel die tip kwam ik ergens tegen, als het niet werkt heb ik pech je krijgt het er niet meer uit. Volgens mij kan je als particulier bij Eurogrid niet bestellen, zal eens een mailtje sturen! De bus voor de rolunit met vrijlooplager is klaar nou nog een gietmal maken voor de rol en zien of ik ergens carborundum korrels en bindmiddel kan vinden in de buurt.
Ik ga het proberen, misschien gemengt met glasparel die tip kwam ik ergens tegen, als het niet werkt heb ik pech je krijgt het er niet meer uit. Volgens mij kan je als particulier bij Eurogrid niet bestellen, zal eens een mailtje sturen! De bus voor de rolunit met vrijlooplager is klaar nou nog een gietmal maken voor de rol en zien of ik ergens carborundum korrels en bindmiddel kan vinden in de buurt.
Mooi Roelof.
Je zou op de plaats waar de rol komt het materiaal wat ruw kunnen maken, Bijv. met een steekbeiteltje wat gleufjes steken.
ach door die moeite ben ik ook al eens heen gegaan, echter zeer de moeite waard. en behoed je voor kattekwaat.
over de straalmiddelen, de tip voor combi van glasparen en alumina staat gewoon op de Buitelaar website.
Ik heb een valluik in mijn kast, verwisselen is nog geen 5 minuten werk, gepast grote emmer onder het valluik, open en leeg, dan even met een blokkwast binnen langs alle horizontale randen, schoon. valluik weer dicht, emmer met wat anders erin en klaar ben je. beetje mengen van restjes zie je niets van terug.
In de Solex race wereld word het vol gieten van het carter gebruikt om scheuren te voorkomen ik wil proberen om een gescheurd carter te verstevigen zodat het niet meer(verder) scheurd en weer hergebruikt kan worden, eerste indruk...het is super stevig en volgens mij scheurd het op die plek nooit weer. Ik ga het testen we zullen zien.
Hoe heeft dit carter zich gehouden Roelof?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik heb ook zo'n opgevuld carter en dat houdt goed. Bij mij is zo'n uitgelubberd gat opengegaan. Ik ga daar een banaanvormige strip op zetten die ik met enkele kleinere boutjes op de zamac-strip vastzet.
Oké , waarmee hebben jullie het carter mee opgevuld 2k-epoxy van de hema ? Kan je hiermee ook een carterbinnenkant mee insmeren dat aangetast is door pekel ?
De epoxy alleen is niet sterk genoeg om een carter te redden. Maar het is wel mogelijk om een carter te redden maar dan moet je wel een freesbank en een rondtafel hebben. Voor die het willen proberen hier een beschrijving. Span het carter op een verdeeltafel en even uitrichten op het gat waar de krukas bus in draait. Dan moet je een houder hebben ( verlenghouder voor een 6m.m. frees ) om op de plaats waar materiaal zit net schoon frezen. Tot op het ondervlak (eindvlak carter ). Let nu goed op dat je niet door de plaats freest waar de brandstofpomp zijn adem moet halen de rest van de dametjes mag je wel raken. Wat je nu overhoud is het carter met een mooie ronde diameter waar je de ring kan oppersen. Wil je het nog beter doen dan kan je ook nog de kleinere diameter mooi rond maken waar de krukas bus in zit en de ring ook zo uitdraaien. De buiten diameter moet zo groot zijn dat de drie boutgaten er in kunnen gemaakt worden. De ring zal nu niet kunnen passen want de verdikking voor de pomp zit in de weg dus moet er in de ring een uitsparing gemaakt worden voor deze verdikking. De hoogte van de gemaakte puist even opmeten voor de dikte van de ring. De buitenkant voorzien van een soort groeven en zo ruw mogelijk maken voor het goed vastlijmen. De ring mag van staal zijn of aluminium ( wij gebruiken meestal staal ). Nu komt het moeilijkste het opmeten van de twee nu aangebrachte diameters. Probeer nu de ring zo goed mogelijk aan te passen aan de gefreesde diameters. Mag er gerust vast op gaan. Straal de gehele binnenkant goed schoon ( en zorg ervoor dat de net gefreesste delen niet gestraald worden en goed afdekken ). Smeer nu de ring aan de binnenkant in met een sterke metaallijm en ook de plaats waar de ring omheen komt. Laat het carter zo koud mogelijk en ondersteun het carter alleen op de binnenkant en druk de ring op zijn plaats (let op de uitsparing ). Laat de metaallijm uitharden. Ga nu de ruimte rondom de ring zo goed mogelijk volproppen met snippers glasvezel en giet nu de hars er op en laat deze uitharden ( niet teveel in een keer want dan krijg je scheuren in de verbinding ). In meerder keren ingieten Mag gerust weer aangevuld worden met glasvezel en weer met hars zodat er een flinke dijk hars er tegenaan zit. Na het uitharden van binnenuit de drie 6 m.m. gaten overnemen en na tappen. Al de blokken die wij gemaakt hebben op deze manier zijn nog nooit stuk gegaan. Ook de door ons gemaakte blokken die toch wel ietsje harder gingen dan (------ k.m. ). Ik probeer een lang verhaal zo kort mogelijk te laten lijken.
zelf houd ik ook wel van glasvezel epoxy. ik maak echter van te voren een pasta aan met snippers glasvezel en die mogen best heel kort zijn ( minder nog dan een 1/2 cm) en stamp dat goed erin. nadeel van glasvezeld ten opzichte van "metaalpasta" is dat de vezel zich proberen te strekken en dan zorgen dat er gaten in de constructie komen, voordeel is dat het veel sterker is. nadeel is dat de meesten die ermee bezig zijn veel te veel epoxy hebben ten opzichte van de vezels, het beste kom je uit met maar een paar procent epoxy.
wij hebben op het werk wel sterke proeven aan GRE's ( Glass fiber Reinforced Epoxy) gedaan en na de test ( tot breuk) zie je aan de vezels niet eens meer dat er epoxy aan zit
Er zijn zeer sterke lijmsoorten en opvulmiddelen maar een nadeel is dat deze opvulmiddelen allemaal te veel elastisch zijn en dus in de laagdikte kleine bewegingen toelaten die groter zijn dan de elasticiteit van het carter en zal het carter toch kunnen verder scheuren. Door eerst een sterke ring om het zachte materiaal te klemmen( lijmen met metaallijm ) dan zal de kern waar het lager zit veel sterker zijn (Zelfs sterker dan eerst ) . Door het nu veel groter draagvlak en een veel kortere lijmverbinding ( minder elasticiteit ) zal het carter nu niet meer verder scheuren. Bij het ingieten van de opvulling gaat bijna altijd de lijmvulling zelfs wat krimpen zodat het carter deel waar het lager zit zelfs wat naar buiten zal worden getrokken of zelfs loskomen ( dus zeker niet vaster ). Dus als je het carter altijd heel wil houden dan eerst het carter verstevigen en dan de zaak pas versterken met een vulmiddel en glasvezel. De door ons uitgevoerde oplossing is nog nooit een kapot gegaan. hiermee wil ik niet zeggen dat deze oplossing de enige goede is maar heeft bewezen wel goed te zijn.