|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Zit met een terugkomend probleem: Mijn Oto liep weer eens belabberd, nou alles gecontroleerd wat bleek het verzoop. Controleren maar wel vonk. Zoeken, zoeken, zoeken, tot ik erachter kwam dat mijn spie uit het vliegwiel lag Nou ander vliegwiel gehaald, en probleem was opgelost. Nu 2 uur later totaal geen vonk meer En ook niet terug te krijgen. Gedaan: Andere bougie Contact punten schoongemaakt en goed afgesteld. Andere condensator erop. Wat zie ik over het hoofd?
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Maakt de condensator toevallig niet ergens massa ??
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Zo als ik het na heb gelopen niet.
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
|
25000km gereden
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507 |
is de bougie kabel nog goed gr pierre
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Bougie kabel heb ik ook al vernieuwd. Is het mogelijk dat mijn blokje kortsluiting maakt? Zoja hoe kan ik dit het beste meten?
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
je oude vliegwiel even terug monteren en controleren op vonk ? hoeft niet echt op tijd te staan als je tenminste maar weer eerst een vonk hebt.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Dat is het probleem gister test ritje gemaakt, en vonk weer niet terug te krijgen.
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Al een andere condensator geprobeert ?
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Jup mocht ook niet baten.
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Nog maar eens alles uit elkaar gehaald, maar geen resultaat...
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Als ik hem rond draai heb ik lichtelijk een stroompje, door mijn vinger stromen.
Last edited by kingroy; 17/07/12 10:22 PM.
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Testje: Draai je bougie er uit, zet de bougiekabel er weer op En leg de bougie los op de cilinderkop. Haal je vliegwiel eraf. Pak een 9 Volt blokbatterij. Houd de contactpunten uit elkaar. Zet de batterij op de punten: De + kant op de ene, en de - kant op de andere. Nu moet er een vonk op de bougie komen zodra je contact maakt. Zo niet, mis je ergens contact, zoals: - Bougiekabel. - vervuilde contactpunten. - foute massa bij contactpunten of condensator. Succes met zoeken.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Testje: Draai je bougie er uit, zet de bougiekabel er weer op En leg de bougie los op de cilinderkop. Haal je vliegwiel eraf. Pak een 9 Volt blokbatterij. Houd de contactpunten uit elkaar. Zet de batterij op de punten: De + kant op de ene, en de - kant op de andere. Nu moet er een vonk op de bougie komen zodra je contact maakt. Zo niet, mis je ergens contact, zoals: - Bougiekabel. - vervuilde contactpunten. - foute massa bij contactpunten of condensator. Succes met zoeken. Die ga ik zometeen ook nog even proberen, bedankt. Ben ook nog even een stukje folie achter de spoel aan het zetten. Misschien slaat die naar net op over.
Last edited by kingroy; 18/07/12 12:28 AM.
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Jup mocht ook niet baten. bij al dat heen en weer gemonteer soms ergens een isolatieplaatje laten vallen, dat je via een andere weg dan de punten ook kortsluiting/contact maakt ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Testje: Draai je bougie er uit, zet de bougiekabel er weer op En leg de bougie los op de cilinderkop. Haal je vliegwiel eraf. Pak een 9 Volt blokbatterij. Houd de contactpunten uit elkaar. Zet de batterij op de punten: De + kant op de ene, en de - kant op de andere. Nu moet er een vonk op de bougie komen zodra je contact maakt. Zo niet, mis je ergens contact, zoals: - Bougiekabel. - vervuilde contactpunten. - foute massa bij contactpunten of condensator. Succes met zoeken. Niet met een batterij maar een een trafo gedaan. Komt dus een vonk bij de bougie
Last edited by kingroy; 18/07/12 01:12 AM.
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Dan zou je ook een vonk moeten krijgen als je aan het vliegwiel draait, Kort door de bocht genomen. Gaan je contactpunten wel open als je aan het vliegwiel draait, Of blijven ze misschien open staan? Even de afstelling controleren. Of je vliegwiel loopt tegen kabeltje aan, heeft de isolatie opgevreten, en maakt zo kortsluiting.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Is het nieuwe vliegwiel wel hetzelfde als het oude? Is meestal een klein ding wat je over het hoofd ziet.
|
|
|
|
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2010
Posts: 410 |
Luchtspleet tussen de ontstekingsspoel en de magneten op het vliegwiel wel goed???
OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Na het plaatsen van de plastic folie, en nog een andere condensator loopt die weer. Bedankt voor het meedenken.
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Altijd een reparatie per stap doen, nou weet je nog niet wat het probleem is geweest. Het doel is toch dat je iets van je reparatie leerd.
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Altijd een reparatie per stap doen, nou weet je nog niet wat het probleem is geweest. Het doel is toch dat je iets van je reparatie leerd. Is toch per stap gedaan
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Na het plaatsen van de plastic folie, en nog een andere condensator loopt die weer. Bedankt voor het meedenken. Waar zit die folie nu ??
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Precies waar de bougie kabel het blok ik gaat. Achtrr de ontsteking. Daar sloeg de vonk over op het blok
Het is altijd maar even.
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Als alles goed is hoort daar beslist geen isolatie nodig te zijn, het mag zefs daar beslist niet zitten, Als het contactveer van de spoel goed gebogen is( hieraan zit een puntvormmig uiteinde) dan moet hier een mogenlijk zijn on een vonk te laten ontstaan wanneer de bougie kabel op een of andere oorzaak niet kan overslaan in de bougie. De afstand van het puntje tot het blok moet ongeveer 6tot 7 m.m.zijn. Bij sommige solexblokken is hier een speciaal puntje aangegoten on deze vokbrug te laten werken. De max . afstand die de vonk nu kan worden is nu 7 m.m. Deze vonksterkte moet ruum voldoende zijn om in de cilinder onder druk bij een electrode afstand van 0.4 tot 0.5 m.m. een betrouwbare vonk te geven. Gaat men deze mogenlijkheid om te vonken verstoren dan kan bij het losraken van de kabel of een te grote bougiepuntafstand de onstekingsspoel onherstelbaar beschadigen,door interne overslag tussen de wikkelingen. Deze beveiliging is dus standaart bij elke solex aanwezig,als eer niet aan gerommeld is. Als hier bij geen wijziging toch een vonk ontstaat dan heeft de kabel een te grote weerstand of is onderbroken of de bougiepunten staan te ver open. Vroeger leerden we op school,beter een kleine vonk dan geen vonk.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Weer wat geleerd Jan. Bedankt daarvoor. Slimme beveiliging. Sommige mensen als ze aan het sluetelen zijn en de bougie is eruit en de bougiekop hangt erzo maar naast het blok, willen nog wel eens flink de motor rond draaien en dan kan het idd wel eens een bobine doorslaan. Daarom, als de bougiekap ernaast hangt zorg erdan voor dat de kap via een draadje of zoiets tegen massa ligt, gaat de bobine niet stuk.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Die puntvormige uiteinden zitten niet op alle spoelen. Ik heb zelf nooit meegemaakt dat hier een vonk overslaat, dat zou normaal ook niet kunnen. Mooie beveiliging dus als de stroom niet weg kan.
Last edited by john meisters; 20/07/12 07:17 AM.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
FF kort : het kan zijn dat de doorvoer bij de schroefdraad gescheurd is , dan slaat de vonk ook over naar metaal. Op de afb. is een 3800 (niet het juiste model) , bij Oto zit er nog een veertje en een koperen kontaktje in , ter hoogte van de schroefdraad .
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204 |
Dit advies heb ik gekregen van een man die er dagelijks aan sleuteld. Je kon ook zien dat daar al eens ooit wat heeft gezeten, zaten namelijk aardig wat kit resten.
Het is altijd maar even.
|
|
|
0 members (),
299
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|