Hallo allemaal, als men een nieuw lager in een 3800 legt dan moet men dit goed vastzetten in het carter. Er zijn mensen die dan het 6203 lager op een bepaalde manier bewerken zodat je de carterrand een beetje kan omzetten/omkloppen. Zijn hier foto's van of valt onder de categorie beroepsgeheimen. Heb laadst een beetje geprobeerd met een pendrijver, maar heb hier geen goed gevoel bij. Wat is nu de beste manier?
ik kan de laatste "Bromfiets" (tijdchrift) niet zo gauw vinden, hier stond het in elk geval in omschreven en ik meen ook dat er foto's bijstonden, maar daarvan ben ik niet 100% zeker.
Bij het winteronderhoud van de Solex stond inderdaad iets over lagerborging. Maar dat had te maken als de passing was uitgelubberd. Dit deden ze met bandijzer of zoiets. Mijn lagerpassing is nog goed, maar als je het oude lager verwijderd dan verniel je het felsrandje. Dit kun je een beetje terugkloppen maar is volgens mij niet perfect.
Nog even een andere vraag ?? is het mogelijk dat je bij een 3800 de keering vernieuwd als het lager nog gewoon op z'n plaats zit, de krukas is er al uit.
@ Johnnie: door aan de zijkant van het lager een schuin kantje te slijpen heb je wat meer vlees om terug te tikken. Dit schuine kantje hoeft maar op een paar plaatsen te zitten, dus niet overal rondom.
Par op , er zijn 2 soorten , de Nederlandse (kleine ring) , deze kan er vanaf de rolkant uitgetrokken en teruggeplaatst worden. De Franse (grote ring) , hiervoor moet het lager eruit .
John heeft het al aangegeven, aan het lager een schuine rand slijpen, lager rondom afplakken zodat er geen slijpsel in kan komen, carter goed verwarmen zodat het uitzet en het lager er zo in valt, dan trek ik het lager er met een bout en moer strak in de lagerpassing en dan als het materiaal nog warm/heet is het randje omslaan net zolang dat het mooi rondom voor het lager langs gekrompen is, ik tik hem wel rondom aan want dan kan het wat meer hebben en zo zit het origineel ook en als het goed is kom je er de komende jaren niet meer aan.
Als je een draaibank hebt malletje maken voor op de draaibank, met special toolbits dan kant aan draaien. Ook mogelijk om op de draaibank een persbus te maken zodat je daarmee het carter aan kunt drukken om het lager heen
Bedankt voor de reactie John, ik zal eerst de keering nog wel eens inspecteren of het wel nodig is om het te vervangen. Ik dacht als het mogelijk zou zijn dan zou ik het voor de zekerheid vervangen.
Oké Roelof, bedankt voor de foto en uitleg. Zal binnenkort eens een keer gaan experimenteren. Moet een goede "fundering" hebben voor mijn alu cilinder. Komt goed.