Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#73017 18/02/12 05:23 AM
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Beste Solex fanaten,

Ik heb al veel informatie van het forum gehaald, maar heb nu toch wat vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Ik zal me eerst even voorstellen...

Mijn naam is Brian en ik ben nieuw op Solex gebied. Ik heb een klein beetje (hobby) sleutel ervaring, want naast de Solex houd ik me verder bezig met het op de weg en op de camping houden van een Rapido Record uit 1981 en heb ik uit het verleden brommer ervaring (Zundapp, puch etc.) verder hebben we een (Franse) Ford Versaille in de familie waar ook nog wel eens iets aan moet gebeuren. Maar op Solex gebied moet ik nog veel leren...

Ik heb sinds kort een Solex 3800. Exacte bouwjaar weet ik nog niet, moet ik nog opzoeken aan de hand van frame-nummer en motornummer. Maar volgens mij is het een franse Solex. Foto's volgen nog.

Ik heb de Solex gekocht met een goed lopende, maar sterk vervuilde motor, behoorlijk verroest frame, speling op het balhoofd, slechte banden en slecht werkende remmen. Kortom ik kan erop rijden,maar er is nog genoeg te doen.

Inmiddels ben ik begonnen met het opknappen van het "rijdend deel" van de Solex. Ik heb de slechte achterband vervangen, de achterrem werkend gekregen en alles rondom de motor een reinigingsbeurt gegeven. Hierdoor zag ik dat de kopppakking wat lekt,dus die ga ik vervangen en dan gelijk de hele boel ontkolen.

Waar ik nu echter ook tegenaan loop zijn de volgende punten:
- Ik heb nieuwe remblokjes voor aangebracht, maar aan één kant (links) loopt het remblokje steeds uit de houder. Dat begint aan de achterkant en dan krult het blokje eerst een beetje op. Vervolgens loopt het aan aan het wiel en loopt het blokje helemaal uit de houder. Zijn er andere truuks om de remblokjes vast te zetten?
- Het lijkt erop dat de grote bouten onder het voetenplankje in het frame makkelijk los gaan. Daardoor ontstaat speling op het frame. Vanzelfsprekend heb ik alles aangedraaid, maar de speling kwam toch weer terug. Moet ik dit gewoon zo vast mogelijk zetten?
- Van de rem/gashendel was het gas deel kapot. Die heb ik vervangen door een gebruikte. Maar het lukt me niet om ervoor te zorgen dat de motor bij stilstand een beetje rustig draait. Alleen door de gasklep helemaal naar links te schuiven, draait de motor wat minder snel. Maar dan gaat hij behoorlijk stinken door het veel te rijke mengsel. Ik zet hem normaal gesproken eigenlijk altijd uit als ik stil sta, maar af en toe wil je hem toch een soort van stationair laten draaien. Hoe kan je dat verder afstellen?

Alvast bedankt voor de reacties... Er komen vast nog meer vragen wink


Last edited by BrainP; 18/02/12 05:42 AM.

Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
BrainP #73019 18/02/12 05:32 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Welkom, op elke vraag is een antwoord en er is hier genoeg kennis om te helpen met al jou vragen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #73021 18/02/12 05:51 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
Welkom BrainP.
Je zegt dat je iets sleutelervaring hebt. Nou als ik het zo zie dan zal je vaardigheid veel toenemen want je hebt genoeg te doen en wees gerust aan een Solex ben je nooit uitgesleuteld. Hier lopen mensen rond die al langer dan 30 aan de Solex sleutelen en zijn nog bezig. laugh
Succes met de Solex en beetje bij beetje komt het zeker goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Hallo Alfons en Ruud,

Ik ben ook niet bang dat hij ooit "af" komt hoor...

Maar first things first: Goed en veilig rijden. Daarna gaan we hem wel mooi maken ;-)


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
BrainP #73024 18/02/12 06:01 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
Dat heb ik meer gehoord maar als je eenmaal het Solexvirus te pakken hebt dan ga je dag en nacht door en binnen een paar dagen is hij weer als nieuw.
laugh smile laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
BrainP #73025 18/02/12 06:17 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: BrainP
Beste Solex fanaten,

Ik heb al veel informatie van het forum gehaald, maar heb nu toch wat vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Ik heb de Solex gekocht met een goed lopende, maar sterk vervuilde motor, behoorlijk verroest frame, speling op het balhoofd, slechte banden en slecht werkende remmen. Kortom ik kan erop rijden,maar er is nog genoeg te doen.

Waar ik nu echter ook tegenaan loop zijn de volgende punten:
- Ik heb nieuwe remblokjes voor aangebracht, maar aan één kant (links) loopt het remblokje steeds uit de houder. Dat begint aan de achterkant en dan krult het blokje eerst een beetje op. Vervolgens loopt het aan aan het wiel en loopt het blokje helemaal uit de houder. Zijn er andere truuks om de remblokjes vast te zetten?
- Het lijkt erop dat de grote bouten onder het voetenplankje in het frame makkelijk los gaan. Daardoor ontstaat speling op het frame. Vanzelfsprekend heb ik alles aangedraaid, maar de speling kwam toch weer terug. Moet ik dit gewoon zo vast mogelijk zetten?
- Van de rem/gashendel was het gas deel kapot. Die heb ik vervangen door een gebruikte. Maar het lukt me niet om ervoor te zorgen dat de motor bij stilstand een beetje rustig draait. Alleen door de gasklep helemaal naar links te schuiven, draait de motor wat minder snel. Maar dan gaat hij behoorlijk stinken door het veel te rijke mengsel. Ik zet hem normaal gesproken eigenlijk altijd uit als ik stil sta, maar af en toe wil je hem toch een soort van stationair laten draaien. Hoe kan je dat verder afstellen?

Alvast bedankt voor de reacties... Er komen vast nog meer vragen wink



Voor zover ik weet is het stationair toerental bij een 3800 vrij hoog en moeilijk/niet af te stellen.
Het is dus het beste om bij stilstand de motor af te zetten.

Als je de koppakking wilt vervangen , haal dan ook de hele cilinder eraf.
Dan kan je in het carter kijken en zien ofdat daar vervuiling te zien is .
Zo ja , dan moet ook het carterdeksel eraf om de
boel goed te inspekteren en schoon te maken.

Dat met de remblokjes : heb je de oude nog ??
De nieuwe blokjes kunnen te zacht zijn , waardoor de klemming
in de houder niet optimaal is , voorlopig de oude terugplaatsen.

Dat de framebouten los komen is vervelend.
Je kan ze eventueel borgen door een druppel verf op de schroefdraad
te doen en vervolgens aandraaien.
Zien de bussen onder het voetenplankje er goed / onbeschadigd uit ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
BrainP #73032 18/02/12 07:17 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als de frame bouten goed aangedraaid zijn en die kan je flink strak aandraaien dan mag er geen speling zijn, komt nog al eens voor dat er verkeerde bouten en moeren gebruikt zijn.

Beste is om jou vragen te verduidelijken met foto's.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #73041 18/02/12 05:27 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
Origineel bericht van: Roelof
Als de frame bouten goed aangedraaid zijn en die kan je flink strak aandraaien dan mag er geen speling zijn, komt nog al eens voor dat er verkeerde bouten en moeren gebruikt zijn.

Beste is om jou vragen te verduidelijken met foto's.


Ja, vooral de remblokjes daar ben ik benieuwd naar


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Ik heb hier 2 3800's staan en die hebben op het frame beiden speling. Je kunt het wel verminderen door de bouten goed strak aan te draaien, maar iets zul je altijd houden. Komt door al die losse delen, wat een frame moet vormen.

Bouten die erbij mij inzitten zijn de originele.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
#73045 18/02/12 07:23 PM
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Hallo allemaal,

Bedankt voor al deze snelle antwoorden!

Zoals al verwacht veel vragen naar foto's. Die heb ik vanmorgen dan ook eerst maar gemaakt.

Eerst een paar overzichtsfoto's:
- Overzicht 1
- Overzicht 2
- Blokje

Foto's van de remmen:
- Nieuw blokje, loopt er steeds uit.
- Oude blokjes
De oude blokjes zijn volgens mij niet de juiste. Ze hebben bij de vorige eigenaar ook al helemaal scheef gezeten en zijn dus ook helemaal scheef afgesleten. Als ik ze helemaal afvijl, dan zijn ze misschien nog wel even bruikbaar. De nieuwe lijken inderdaad veel te zacht te zijn.

Foto's van de framedelen:
- Van de zijkant
- Onderkant 1
- Onderkant 2
- Onderkant 3
Ik durfde het voetenplankje er niet af te halen. Dat gaat zo te zien alleen goed als je juist de framedelen losmaakt.


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
BrainP #73046 18/02/12 07:47 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nette Solex, niks mis mee, zal zekereen buitenlandse zijn want er staat een nieuw (RDW) framenummer ingeslagen.
Waar heb je die nieuwe remblokjes gekocht?
Als origineel jou niet uitmaakt koop dan een setje V Brakes van de Hema, die kunnen er nooit uit schieten.

Het lijkt me dat de frame moer(en) een beetje rondgedraaid zijn, dan heb je ook geen grip om ze goed strak aan te draaien.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #73048 18/02/12 08:44 PM
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Ik heb de remblokjes bij Ad van Heerbeek vandaan. Origineel is zeker voor de remblokjes niet belangrijk. Het gaat er vooral om dat ze goed remmen ;-)

De frame moeren zijn inderdaad een beetje rond. Ik heb ze nu toch goed strak kunnen krijgen. Kijken of het zo goed blijft.


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
BrainP #73049 18/02/12 09:05 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
Zelf zou ik de bouten eerst loshalen als dat kan en schoonmaken een beetje olie en in elkaar. Zelf zou ik ook vulringen gebruiken , als dat kan natuurlijk, zodat je meer vlees hebt en dan is het toch steviger.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Ok, loshalen en dan goed met een beetje olie vastzetten begrijp ik. Maar waar moeten die vulringen dan komen? Tussen de moer en het frame?

Ik ben nu nog bezig om het blokje schoon te maken, te ontkolen en na te kijken. Dat ligt er nu af. Als het blok weer goed loopt en de remmen werken goed, dan ga ik de frame-delen schoonmaken en waar nodig kaalmaken en opnieuw spuiten. Dan begin ik met deze delen en moeten ze er dus toch af.


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
BrainP #73053 18/02/12 10:11 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
Wat ik bedoel is ringen of plaatjes gebruiken, als dat mogelijk is, om meer vlees te krijgen zodat het at allemaal wat steviger tegen elkaar druk met meer oppervlak.

Ik hoor het al, je bent gelijk goed bezig. (virus nu al toegeslagen)


Last edited by Alfons_Amuse; 18/02/12 10:12 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
BrainP #73055 18/02/12 10:13 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Geen vulringen gebruiken zo is het niet ontworpen, zoals het nu zit is het goed.
De afstandbussen voor moeten 24mm zijn en achter 16mm

Last edited by Roelof; 18/02/12 10:37 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #73057 18/02/12 10:18 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
Wat ik ervan begrijp is dat het allemaal een beetje werkt en dan komt het los te zitten. Dus mensen gaan aandraaien en drukken de zaal samen. Als men nu wat meer vlees gaan geven, blijft het toch langer goed of zie ik iets over het hoofd?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Alfons je moet de constructie eens bekijken dan begrijp je het, de bouten en moeren hebben een borst en die hebben een strakke passing in de frame delen, en trouwens de vraagsteller heeft ze strakker aangedraaid en toen was het al beter.

Zal wel eens en foto maken.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #73061 18/02/12 11:24 PM
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Vooralsnog laat ik het frame inderdaad even voor wat het is. Als er aan het roest gewerkt gaat worden kijk ik wel verder. Dan moet alles toch los.

Nu met de motor verder. Ik heb alles gedemonteerd en omdat het afhalen van de cilinder makkelijker ging zonder het tankje, heb ik die er ook afgehaald. Nu kan ik ook goed het carter schoonmaken. Maar volgens mij mis ik een carterboutje. Zie foto. Moet er in het gat linksonderin ook een boutje?
Foto carter

Verder bleek dat de andere carterboutjes allemaal nogal los zitten. Nu niet meer natuurlijk.

Met de kool valt het allemaal wel mee en het carter ziet er van binnen netjes schoon uit. Dat kan dus verder blijven zitten.

Nog een paar foto's:

Zuiger
Binnenkant carter
Cilinder


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
#73068 19/02/12 02:34 AM
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Wat betreft de remblokjes. Ik heb ze vastgelijmd met 10sec lijm en dit werkt tot nu toe goed.
Pas de hema blokken op een van de solexen geplaatst als test.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Punky #73069 19/02/12 02:41 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb de V Brakes er ook op zitten, kan niet zeggen dat ze veel beter remmen maar denk wel dat ze veeeel langer mee gaan.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #73070 19/02/12 03:07 AM
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Ik ga het dan eerst maar eens met de secondenlijm proberen. En dan die V-brakes alvast als reserve halen. De blokjes die er nu op zitten lijken me inderdaad niet lang mee te gaan. Je ziet ze bijna slijten.


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
BrainP #73071 19/02/12 03:36 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zijn het de remblokjes met de 4 noppen?


Vriendelijke groeten

Roelof
BrainP #73073 19/02/12 03:51 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
Vind dit gek. Vorig jaar 2000 km gereden en de blokjes zijn nog steeds goed. Het zal dan slechte kwaliteit zijn.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
BrainP #73075 19/02/12 04:14 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: BrainP
Ik ga het dan eerst maar eens met de secondenlijm proberen. En dan die V-brakes alvast als reserve halen. De blokjes die er nu op zitten lijken me inderdaad niet lang mee te gaan. Je ziet ze bijna slijten.

Ik heb de voorvelg bekeken en zie dat het remvlak nogal roestig is.
Hierdoor worden de blokjes uit de houder getrokken en slijten ze ook snel.
probeer de velgrand wat gladder te maken met b.v. staalwol.

Wel goed dat je de foto's geplaatst hebt wink dan ontdek je nog eens wat (er mis kan zijn)

Attached Images
Velgrand L.png (78.8 KB, 158 downloads)
Velgrand R.png (42.84 KB, 127 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Ja, het zijn de blokjes met 4 noppen. Ze slijten echt snel. Ik heb nu hooguit 40 km gereden en de noppen zijn al voor een deel weg. Je ziet ook overal rubber dat van de remmen af komt.

Nu denk ik wel dat ze beter zouden moeten gaan remmen als de noppen er niet zouden zitten. Dan is het remoppervlak veel groter. Dus dat deel zal dan ook minder snel slijten.

Maar goed, ik heb nu een paar opties om te proberen. Dus dat eerst maar eens doen en misschien werkt het dan wel gewoon.


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
FFAnders #73077 19/02/12 04:21 AM
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Origineel bericht van: FFAnders
Ik heb de voorvelg bekeken en zie dat het remvlak nogal roestig is.
Hierdoor worden de blokjes uit de houder getrokken en slijten ze ook snel.
probeer de velgrand wat gladder te maken met b.v. staalwol.

Wel goed dat je de foto's geplaatst hebt wink dan ontdek je nog eens wat (er mis kan zijn)


Dat was me inderdaad ook wel opgevallen. Maar eigenlijk hoopte ik dat de oplossing andersom zou zijn: Dat het weer rijden en dus ook remmen de velgen weer wat gladder zou maken wink

Maar ik zal er nu inderdaad eerst een stukje staalwol langs halen. Dat kan hoe dan ook geen kwaad.


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
BrainP #73086 19/02/12 05:08 AM
Joined: Aug 2011
Posts: 17
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2011
Posts: 17
Ik heb enkele maanden geleden de remblokjes vernieuwd van de 5000.
De nieuwe blokjes hebben er niet langer opgezeten dan 2 km., ze voldeden helemaal niet. ze remde bijna niet en maakte veel lawaai tijdens het remmen (piepen en knarsen).Het rubber lijkt veel te zacht. Toen ik de remmen echt nodig had vloog 1 van de blokjes uit de houder. Ik ben toen naar de fietsenmaker en heb 4 fiets- remblokjes er op gezet, die voldoen prima. het rubber is veel harder.
Het was even prutsen om blokjes goed in de houder te zetten, de maten waren niet gelijk.
Het schijnt dat de V-breaks van de Hema prima vervangers zijn voor de solex remblokjes.

Groeten Ton


"" EIGENWIJS"" is ook wijs
ton52 #73108 20/02/12 02:46 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Lijkt mij dat de onderdelen handelaren nieuwe remblokjes hebben laten maken maar die niet goed zijn, te zacht rubber? zet er dan gelijk V Brakes van de Hema in, zeker weten dat het dan goed is, je moet kunnen vertrouwen op je remmen.


Vriendelijke groeten

Roelof
BrainP #73136 20/02/12 03:41 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Voor de framebouten heb ik twee (inwendig zeskant dus niet die meervoudige kartels) dopsleutels 18 mm zover afgeslepen dat de zoekrand net weg is, dat maakt twee heel scherpe sleutels daar krijg je heel beroerde ( ze zijn soms erg vastgerot) nog mee los


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #73289 23/02/12 07:28 AM
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Even een update.

Ik heb het carter toch maar even los en schoongemaakt. Vervolgens met wel voldoende boutjes en nieuwe koperen ringetjes weer vastgezet.

Verder zag ik dat de zuigerveren behoorlijk versleten waren, dus ook een nieuw setje besteld en gemonteerd. Nu zit alles weer in elkaar met nieuwe pakkingen en hij starte direct! Ik heb even een klein rondje gereden en hij lijkt iets feller te zijn nu. Meer zat er niet in, want na dat kleine rondje was ik al doorweekt van de regen mad

Verder had ik van de week de remblokjes met secondenlijm vastgezet in de houders en de velgranden een beetje bijgewerkt met staalwol. Dat lijkt te werken, maar moet verder nog blijken als ik wat verder kan rijden. Ook de achterremmen moeten ik nog een keertje nakijken, want ze remmen wel, maar niet van harte.

Wat me toch wel een beetje tegen blijft staan is het hele hoge stationaire toerental. De motor is behoorlijk snel warm en dan kan ik de schuif helemaal naar links verplaatsen. Maar dan moet je echt al heel hard remmen om nog normaal door de bocht te kunnen. Daar zou ik nog wel wat meer controle over willen hebben.

Verder vraag ik me af hoe origineel het kabeltje voor het achterlicht aan de lichtkap vast zit. Heeft iemand daar misschien een foto'tje van?

Morgenavond weer verder smile


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
BrainP #73309 24/02/12 12:12 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
Origineel bericht van: BrainP
Verder vraag ik me af hoe origineel het kabeltje voor het achterlicht aan de lichtkap vast zit. Heeft iemand daar misschien een foto'tje van?


Er zit gewoon een ietwat groot uitgevallen schuifcontact aan de kabel die je achter bij je kapje aansluit. heb nog geen foto, als het moet kan ik er een maken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Daar ben ik toch wel benieuwd naar. Bij is het nu een los draadje dat er tussen zit gemoffeld. Maar dat gaat natuurlijk steeds los. Ik heb al wat geprobeerd met stekkertjes en zo, maar dat werkt allemaal niet lekker.


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
BrainP #73337 24/02/12 05:35 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
...Ook de achterremmen moeten ik nog een keertje nakijken, want ze remmen wel, maar niet van harte.


Ik dacht hier op het forum eens gelezen te hebben, als je de remblokjes schuin plaatst dat ze dan een betere grip hebben. Ook zou je dan geen piepend geluid maken bij nat wegdek.

Zelf heb ik het nog niet uitgeprobeerd want ik heb schijfremmen. Als ik mijn omafiets opknap ga ik het zeker uittesten.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Vandaag toch maar gelijk die Hema blokjes geplaatst. Ik had de remblokjes dus inderdaad met secondenlijm vastgezet en dat leek te blijven zitten. Maar wat een p***e herrie zeg! Dus vandaag omgewisseld en dat werkt veel beter. Ze remmen beter en maken geen geluid. Toen ik de oude eraf haalde zag ik trouwens dat de lijm ook al begon los te laten en het blokje alweer een beetje omgekruld was.

Nog twee foto's met de valbeugel en tassen er weer op:
foto 1
foto 2

Het wordt mooi weer, dus nu eerst maar eens wat gaan rijden!


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...
BrainP #73580 28/02/12 03:06 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
in het begin van dit topic werd gevraagd wat je kunt doen om de 3800 wat rustiger stationair te laten lopen.

Jan Vennix heeft dat eens uitvoerig beschreven.

Ik vind vandaag bij toeval een blokje met een aangepaste carburateur die de gasschuif iets verder dicht laat gaan.

Leuk stukje huisvlijt met koperen klinknageltjes wink

Bij de eerstvolgende calamiteit waarbij motorruil nodig is zal ik dit blokje inzetten en de bevindingen hier neerschrijven.

Het blokje is volledig gereviseerd en wacht geduldig, de dag zal best komen dat hij aan de beurt is laugh

Attached Images
gasgever aangepast.JPG (37.64 KB, 263 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
wel de moeite genomen om het laatste stukje te veranderen en dan eraan te klinken, niet even de moeite genomen om dan maar de hele plaat na te maken, hetgeen waarschijnlijk makkelijker had geweest

Joan #73621 28/02/12 10:38 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
Origineel bericht van: Joan
wel de moeite genomen om het laatste stukje te veranderen en dan eraan te klinken, niet even de moeite genomen om dan maar de hele plaat na te maken, hetgeen waarschijnlijk makkelijker had geweest


nee Joan, het is gewoon een plaatje dat op het bestaande plaatje is geklonken, loopt iets verder naar binnen zodat de gasschuif meer dicht moet. De bestaande plaat is nog heel en onveranderd gebleven. ik vind het wel een slimme actie wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2012
Posts: 13
BrainP Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 13
Hallo weer,

Even een update en een paar nieuwe vragen wink

Ik heb inmiddels al flink wat kilometers afgelegd en dat bevalt prima! Ik gebruik hem nu zelfs regelmatig voor woon-werk verkeer (ongeveer 10 km). De solex rijdt ongeveer 28 km per uur, maar valt wel flink terug bij wind tegen of een heuveltje. Op zich prima, maar het zou wel iets meer mogen zijn.

Nu viel het me op dat er een ratel/rammel uit het blokje komt. Aangezien de zuigerveren flink versleten waren (die had ik al vervangen) en de zuiger flink wat krassen had, dacht ik dat dat door een versleten zuiger zou kunnen komen. Ik heb dus zo'n nikasil cilinder setje besteld en gemonteerd. Maar nu rammelt het nog steeds (misschien zelfs wel iets meer). Hij rijdt verder nog precies hetzelfde (ook niet sneller dus).

Volgens mij kan ik daarmee in ieder geval concluderen dat de oude zuiger (en cilinder) in ieder geval niet ernstig versleten waren. Maar nu ben ik dus nog steeds op zoek naar de oorzaak van het rammelen.

Wat heb ik tot nu toe gedaan/gecontroleerd:
  • Het geluid treed het meest op als je zo'n beetje voluit rijdt. Bij optrekken en afremmen wordt het minder;
  • Het verandert niet als je het blok steviger op de band drukt of juist van de band haalt tijdens het rijden;


Ik heb het blok er weer afgehaald en gedemonteerd. Daarbij valt het volgende op:

  • De cilinder gaat moeilijk over de tabeinden op het blok heen. Je moet behoorlijk wrikken en duwen om hem erop of eraf te krijgen. Het lijkt of de tabeinden wat scheef staan. Hij zit vervolgens wel goed vast en lekt verder niet.
  • Er lijkt een heel klein beetje speling te zitten op de drijfstang lagers. Maar ik had een nieuw lager (small end) meebesteld en die geeft niet minder speling
  • Ik heb het vliegwiel en onstekingsplaat gedemonteerd. Het loshalen van de ontstekingsplaat ging heel makkelijk (zonder trekker)
  • Zonder de onstekingsplaat zit er ongeveer een mm speling op de krukas (aan de ontstekingskant) Zit de plaat erop, dan is geen speling te voelen.


Ik heb het blokje er nu af, dus kan geen filmpje maken om eventueel te kunnen luisteren (als dat al werkt op afstand)

Heeft iemand nog sugesties?


Met vriendelijke groet,

Brian

Bezig met opknappen 3800...

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 88 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.053s Queries: 95 (0.018s) Memory: 1.3127 MB (Peak: 1.7558 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-26 14:18:18 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS