Het is idd een V1, ik heb nog een V2 carburateur liggen, ik weet nog niet in welke vorm ik hem terugrestaureer. Heb geen ervaring met het bedieningsgemak (of ongemak) van een V2. Iemand anders wel ??
Het is een incomplete handle van een OTO, dat was het enige ding dat ontbrak aan de 2200 en deze heb ik er voor nood opgezet. Is de orginele handle van ee 2200 gelijk aan die van een OTO ?
biesjes plakken heb ik ook gedaan gehad maar dat doe ik niet meer het is zeker zo gemakkelijk om ze te trekken met een biezen trekker paint stift en veel mooier en origineel groetjes pierre
Ik wil deze winter ook aan een 2200 gaan beginnen. Ik heb hem helemaal compleet. Alleen het stuur en de velgen zijn verroest. De velgen zijn geen probleem, dat worden nieuwe, het stuur is een ander verhaal. Voor de rest een complete motor plus een halve motor. Hij ligt nu gedemonteerd in een doos te wachten op actie.
Mooi hoor die reactie's op de restauratie van de 2200, ik denk erover om ook maar eens te beginnen, maargoed ik ben ook nog aan een Italiaantje bezig ( die moet eerst klaar )
Nau vorige jaar heb ik een Malaguti sport gekocht van eind jaren zestig het betreft een drie handversnelling, maar helaas hier niet veel verder mee gekomen omdat het bic-end eruit ligt. Nu heb ik een week of vier geleden een donor erbij gekocht ook met kenteken en deze is vier jaar jonger en met een hoog stuur en vier voet versnelling en daar ben ik nu ook mee bezig. Als deze klaar is dan heb ik meerdere kansen om er opuit tegaan. Hier in de buurt is ook een bromfietsclub waarvan ik lid ben, ook hun organiseren nog al eens een toertocht
Maargoed de solex komt niet uit het oog hoor, wees niet ongerust, in ben nog bezig aan een 3800 er staat een 2200 tewachten dus werk genoeg voor de winter
Zelf zou ik het ook denken om de rechtse opteknappenmaar qua omzetten van de koppelings handel ( op de links zit het aan het stuur vast ) De eerste stap is gezet en ga ervoor om de linkse onderhanden tenemen en als deze klaar is ga ik verder met de rechtse ( persoonlijk vindt ik die ook sportiever, maar een hoogstuur zit beter op de lange afstand ) Het kan ook nog zo zijn dat ik op termijn clipon's met koppeling en remgreep tegenkom, ik heb al een ronde koplamp hier voor gescoord.
Als je de biezen gaat plakken,ziet niet uit, deze zijn te breed. beter zelf erop trekken
Heb een (orginele) Ami laten spuiten in 2001 en hier zitten ook geplakte biesjes op, nooit opmerkingen over gehad.
Ze zitten er nog steeds goed op behalve boven de voetsteun aan de linkerkant (schijnbaar stap ik altijd van links naar rechts op), daar zit een beschadiging door de klompen.
Heeé Carl ik heb ook een Malaguti! Maar ik heb veel moeite met plaatsen van een foto. Het moet via bestands beheer, maar men foto's zijn schijnbaar te groot!
De linker is precies hetzelfde type dan op jou foto'tje maar dan is deze al een keer overgespoten ( donkergrijs en rood , maar ik denk dat ik deze zilver met rood ga spuiten / het donkere vind ik niet zo mooi )
Ben een wiel aan het verspaken, de eerste is prima gelukt en draait mooi rond. Het achterwiel heb ik nu ook gedaan en de spaken zitten er op precies dezelfde manier als het voorwiel in, dit achterwiel blijft echter en ei met een slag erin. Iemand tips ??
Dit heeft te maken met een spaakspanning, te los, sommige te strak, verschil in spaaklengte, enz. En om dan theoretisch uit te gaan leggen, hoe of wat je mag gaan doen is dan moeilijk. Van tevoren spaaklengte controleren, kijken of de nippels allemaal hetzelfde (merk) zijn. Naafgaten kijken of er geen ovale bij zitten. Anders naaf verdraaien (van duwende naar trekkende spaak gaan). Klopt dit allemaal, dan alle spaken hetzelfde gaan aandraaien. Eerst draad spaak helemaal in de nippel, dan alle spaken bv één rondje. Zorgen dat naaf in het midden komt, alle spaken op spanning. Dan wiel richten, spanning controlen met de band op druk. En bv een maand spanning alweer gaan controlen/richten. Maar dit is allemaal een gevoels-kwestie en niet helemaal uit te leggen. Zoals meer dingen in het leven, door zelf te proberen.
ja, om hoogte en zijslag uit een wiel te halen moet je weten bij welke spaak je moet "halen" en bij welke spaak "brengen" zorg dat je eerst je hoogte slag op orde hebt en dan je zijslag. fietsen makers hebben daar een speciale wiel(naaf)houder voor met aanslagen, die hebben het vaak moeilijker omdat veel (fiets)wielen met een off set gespaakt moeten worden dat betekent de velg uit het midden van de naaf. Zomaar ervan uit gaan dat alle spaken precies even ver in de nippel moeten zitten werkt vaak niet
Hai Jhonnie ik ben net als jij fietsenmaker (nu alleen hobby )maar ik heb het 50 jaar gedaan.Wielen vlechten geleerd van de chef.Ook een rottigheidje hij nam dan het door mij gespaakte wiel gaf er een draai aan kijk maar of hij recht is ik kijken en hij een verse klodder spuug op de velg en ik nat.Maar nu is het minder leuk je kan haast niks meer repareren alleen vervangen bv een SA naaf veertjes pallen alles kon,ik heb nog pedalen gereviseerd nw kogels en vet ging weer jaren meegroeten Hans Welp
Het is inderdaad niet meer als vroeger, nu wordt bijna alles machinaal gespaakt en staan de wiel niet meer recht in een frame. Je moet tegenwoordig eerst gaan "tellen" en dan mag je een fiets gaan maken. De fiets is vaak maar een ding wat niet mag kosten. Er wordt heel veel plastic aan een fiets gebruikt. En bv een Nexus-naaf wordt niet meer gerepareerd en verdwijnt zo de oud ijzer bak in. En de oude SA en Sachs binnenwerken liggen bij Johnnie in de kelder. Enne bij wielen spaken: Er leiden vele wegen naar Rome!
ja, om hoogte en zijslag uit een wiel te halen moet je weten bij welke spaak je moet "halen" en bij welke spaak "brengen" zorg dat je eerst je hoogte slag op orde hebt en dan je zijslag. fietsen makers hebben daar een speciale wiel(naaf)houder voor met aanslagen, die hebben het vaak moeilijker omdat veel (fiets)wielen met een off set gespaakt moeten worden dat betekent de velg uit het midden van de naaf. Zomaar ervan uit gaan dat alle spaken precies even ver in de nippel moeten zitten werkt vaak niet
Dat lukte dus bij het voorwiel wel en daarom ben ik vol goede moed aan het achterwiel begonnen, hier heb ik dus meer problemen mee... Ga het filmpje even bekijken en morgen maar eens opnieuw proberen.
Heb je ook een hulpmiddel , b.v. een oude (fiets)voorvork waar je het wiel inzet om hoogte en breedteslag te zien ?? In het filmpje is daar een luxe uitvoering van met klokjes en al.
Volgens mij moet je het zo zien, als je bezig bent om de spaken op te spannen en er komt een ei in de velg, dan klopt er gewoon iets niet! Dan bent je niet geleidelijk aan het spannen of ze staan te strak of een nippel haakt op de velg. Er zijn 36 (of 32, of 28) spaken, er hoeft er maar één anders te zijn en je een rare afwijking. Gewoon opnieuw proberen en niks forceren.
Joan wat jij bedoeld dat de velg niet in het midden van de naaf zit noemden wij een paraplu,ik heb ook wielen gemaakt voor circus fietsen met de naaf uit het midden van het wiel Pipo reed er ook mee leuk Mvg Hans Welp
ja, die fietsen rijden bij ons regelmatig mee met carnaval en intocht van de pieten, ook fietsen met een scharnierend frame zodat je met een beetje ofening als een "Z" over de straat kan OF kan keren op een dubbeltje. De meesten maken zich met een jantje van leiden af van het spaken van eccentrische wielen door gewoon een paar stukken pijp van ongelijke lengte tussen naaf en velg te lassen.
Vaak zijn de gaten in het frame uitgesleten omdat de verkeerde bouten zijn gebruikt. Een nieuwe standaard helpt dan niet. er zijn wel truukjes voor, gebruik de zoekfunctie maar eens.
Heb een standaard gevonden maar deze ga ik niet gebruiken, de plaats van de gaten is ok maar de standaard van de OTO is ongeveer 2 cm korter(zie foto's). Een solex staat al zo wankel als er maar iets aan de standaard mankeert, lijkt me dus niet verstandig.
Vaak zijn de gaten in het frame uitgesleten omdat de verkeerde bouten zijn gebruikt. Een nieuwe standaard helpt dan niet. er zijn wel truukjes voor, gebruik de zoekfunctie maar eens.
Ik heb binnenin de oude zadelbalk waar de gaten ook uitgesleten waren 2 plaatjes laten lassen, hier passen de bouten weer lekker strak door. De standaard is ook uitgesleten, maar veel minder erg, misschien gaat het goed. Ik kan wanneer de Solex weer gemonteerd is altijd de standaard nog vervangen, het is in principe een werk van niks en dan heb ik komende zomervakantie ook wat te zoeken in Frankrijk.
Gewoon twee korte inwendigzeskantbouten kopen van M 8 met moer en borgring, maak het gat in de standaard weer mooi rond en draai de kop van de bouten af zodanig dat deze weer in de standaard passen. Of als dat voor u makkelijker is maak het gat zo groot als de boutkopgroot is. Kies je voor de eerste oplossing dan is een tweede revisie mogenlijk door weer een paar bouten opnieuw pas te maken Schroef de bouten vast in het frame en laat de standaard draaien op de boutkoppen(het is nu veel beter dan het is geweest). Maar deze oplossing was voor de fabrikant net iets te moeilijk.
Gewoon twee korte inwendigzeskantbouten kopen van M 8 met moer en borgring, maak het gat in de standaard weer mooi rond en draai de kop van de bouten af zodanig dat deze weer in de standaard passen. Of als dat voor u makkelijker is maak het gat zo groot als de boutkopgroot is. Kies je voor de eerste oplossing dan is een tweede revisie mogenlijk door weer een paar bouten opnieuw pas te maken Schroef de bouten vast in het frame en laat de standaard draaien op de boutkoppen(het is nu veel beter dan het is geweest). Maar deze oplossing was voor de fabrikant net iets te moeilijk.
Klopt, is Veeeel beter en ook makkelijker te monteren zeker daar waar het kettingwiel zit. je hebt geen "kop" nodig op je buitenkant van de bout want de "U" van het profiel van de standaard vouwt toch niet open
Ik had het startbod gedaan maar dat was voor korte duur. Niet geschoten is altijd mis , toch ?? Leuk ding John en zeker als je de solex er kompleet mee kan maken. Er komen er wel meer op MP .
Han , misschien moet je een oproep doen op MP. Altijd wel iemand die nog wat heeft liggen.
Ik werk alleen met mijn iPad, mijn computer heb ik al weken niet aan gehad dus ik weet eigenlijk niet of er een virusscaner bestaat voor een iPod.
Mogelijk met je duim de verkeerde button aangeraakt want zodar je quote aanraakt denkt dit forum dat je wilt antwoorden en maakt alvast de tekst aan waar je op wilt antwoorden, dat stuk tekst waar je over reageert waar je naam onder staat heeft niets aan toevoegingen ten opzichte van de originele tekst , er staat alleen een "quote kader" omheen ( zoals ook nu bij mijn antwoord op jouw "Ipad" tekst
proficiat met het mooie resultaat han en nu je het een beetje in de vingers heb zou ik zeggen en nu de volgende tot zies op een van de toertochten groetjes pierre
Voor de biesjes dus zoeken op www.ebay.fr en dan Solex filets dan komen ze in beeld, de verkoper heeft ze ook in zilver en rood, niet alleen goudkleur.