Hierbij de link met foto's waar ik bezig ben met de restauratie van mijn Solex 2200
http://www.mijnalbum.nl/Album=MDUEEOEFVragen / opmerkingen zijn welkom
Han
Idd maak veel foto's, dan weet je ook hoe het heeft gezeten.
Leuk om te zien.
Succes verder.
Zo'n solex 2200 heb ik ook nog staan om te restaureren volgens mij ongeveer de zelfde ook met velgremmen achter.
Succes ermee.
Groetjes Carl
Het is idd een V1, ik heb nog een V2 carburateur liggen, ik weet nog niet in welke vorm ik hem terugrestaureer.
Heb geen ervaring met het bedieningsgemak (of ongemak) van een V2. Iemand anders wel ??
Het is een incomplete handle van een OTO, dat was het enige ding dat ontbrak aan de 2200 en deze heb ik er voor nood opgezet.
Is de orginele handle van ee 2200 gelijk aan die van een OTO ?
Maar is dit ook het type dat op de 2200 zat ?
OK, bedankt.
Strakke 2200 hoor.
klop bij die van mij ook en han gaat ge hem laten poederlakken of hem zelf spuiten ik vind poederlakken heel mooi en goedkoop
groetjes pierre
Poederlakken, de nieuwe velgen heb ik al, 1 zelf verspaakt, dat ziet er al beter uit.
De biesjes wil ik proberen te plakken, ik heb 5mtr biesjes via de Franse E-bay verkregen, incl een complete set stickers voor een 2200.
biesjes plakken heb ik ook gedaan gehad maar dat doe ik niet meer het is zeker zo gemakkelijk om ze te trekken met een biezen trekker paint stift en veel mooier en origineel
groetjes pierre
OK, ik probeer het toch eerst even, ik heb ze nu toch thuis...
Ik wil deze winter ook aan een 2200 gaan beginnen.
Ik heb hem helemaal compleet.
Alleen het stuur en de velgen zijn verroest.
De velgen zijn geen probleem, dat worden nieuwe, het stuur is een ander verhaal.
Voor de rest een complete motor plus een halve motor.
Hij ligt nu gedemonteerd in een doos te wachten op actie.
Interessant om dit te volgen
Mooi hoor die reactie's op de restauratie van de 2200, ik denk erover om ook maar eens te beginnen, maargoed ik ben ook nog aan een Italiaantje bezig ( die moet eerst klaar )
Groetjes Carl
Hoi Carl
Italiaan?
Vertel!!!!
Nau vorige jaar heb ik een Malaguti sport gekocht van eind jaren zestig het betreft een drie handversnelling, maar helaas hier niet veel verder mee gekomen omdat het bic-end eruit ligt.
Nu heb ik een week of vier geleden een donor erbij gekocht ook met kenteken en deze is vier jaar jonger en met een hoog stuur en vier voet versnelling en daar ben ik nu ook mee bezig.
Als deze klaar is dan heb ik meerdere kansen om er opuit tegaan.
Hier in de buurt is ook een bromfietsclub waarvan ik lid ben, ook hun organiseren nog al eens een toertocht
Maargoed de solex komt niet uit het oog hoor, wees niet ongerust, in ben nog bezig aan een 3800 er staat een 2200 tewachten dus werk genoeg voor de winter
Groetjes carl
Deze foto had ik op mijn computer verkleind om te proberen het gaat hier over de twee Malaguti's vanaf de voorzijde.
Groetjes carl
Zelf zou ik het ook denken om de rechtse opteknappenmaar qua omzetten van de koppelings handel ( op de links zit het aan het stuur vast )
De eerste stap is gezet en ga ervoor om de linkse onderhanden tenemen en als deze klaar is ga ik verder met de rechtse ( persoonlijk vindt ik die ook sportiever, maar een hoogstuur zit beter op de lange afstand )
Het kan ook nog zo zijn dat ik op termijn clipon's met koppeling en remgreep tegenkom, ik heb al een ronde koplamp hier voor gescoord.
Groetjes carl
Als je de biezen gaat plakken,ziet niet uit, deze zijn te breed.
beter zelf erop trekken
Heb een (orginele) Ami laten spuiten in 2001 en hier zitten ook geplakte biesjes op, nooit opmerkingen over gehad.
Ze zitten er nog steeds goed op behalve boven de voetsteun aan de linkerkant (schijnbaar stap ik altijd van links naar rechts op), daar zit een beschadiging door de klompen.
Hoi
Net het zelfde.
Heb het zelf ook op mijn 2200 gezet.
Heb je nog tips voor de jasbeschermers? Ik heb wat waslijndraad gezocht maar tot nu toe vind ik alleen geel groen en rood, helaas geen zwarte.
Han
Heeé Carl ik heb ook een Malaguti! Maar ik heb veel moeite met plaatsen van een foto. Het moet via bestands beheer, maar men foto's zijn schijnbaar te groot!
Hoi Johnnie , probeer het hiermee :
http://www.fotoverkleinen.nl/upload.phpwerkt mij mij goed
OK, bedankt had ik zelf niet aan gedacht.
Han
Ik gebruik FasStone Photo Resizer. Gratis, makelijk, snel en veel formaten mogelijk.
http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm
OK, bedankt had ik zelf niet aan gedacht.
Han
Bedoel je deze op de afb. ??
Een grote O-ring doorknippen ,door de gaatjes heen ,knoopje erin.
Ja die jasbeschermers, eenn Oring is ook een optie, bedankt.
Han
Ja die jasbeschermers, eenn Oring is ook een optie, bedankt.
Han
Heb het even opgezocht :
http://www.metaalreus.nl/index.php?cPath=1519_1520_1800Ze verkopen /meter ....
Dit is een foto van mijn Malaguti Sport 1972!
De linker is precies hetzelfde type dan op jou foto'tje maar dan is deze al een keer overgespoten ( donkergrijs en rood , maar ik denk dat ik deze zilver met rood ga spuiten / het donkere vind ik niet zo mooi )
Groetjes Carl
Ben een wiel aan het verspaken, de eerste is prima gelukt en draait mooi rond.
Het achterwiel heb ik nu ook gedaan en de spaken zitten er op precies dezelfde manier als het voorwiel in, dit achterwiel blijft echter en ei met een slag erin. Iemand tips ??
Dit heeft te maken met een spaakspanning, te los, sommige te strak, verschil in spaaklengte, enz. En om dan theoretisch uit te gaan leggen, hoe of wat je mag gaan doen is dan moeilijk.
Van tevoren spaaklengte controleren, kijken of de nippels allemaal hetzelfde (merk) zijn. Naafgaten kijken of er geen ovale bij zitten. Anders naaf verdraaien (van duwende naar trekkende spaak gaan). Klopt dit allemaal, dan alle spaken hetzelfde gaan aandraaien. Eerst draad spaak helemaal in de nippel, dan alle spaken bv één rondje. Zorgen dat naaf in het midden komt, alle spaken op spanning. Dan wiel richten, spanning controlen met de band op druk. En bv een maand spanning alweer gaan controlen/richten.
Maar dit is allemaal een gevoels-kwestie en niet helemaal uit te leggen. Zoals meer dingen in het leven, door zelf te proberen.
ja, om hoogte en zijslag uit een wiel te halen moet je weten bij welke spaak je moet "halen" en bij welke spaak "brengen" zorg dat je eerst je hoogte slag op orde hebt en dan je zijslag.
fietsen makers hebben daar een speciale wiel(naaf)houder voor met aanslagen, die hebben het vaak moeilijker omdat veel (fiets)wielen met een off set gespaakt moeten worden dat betekent de velg uit het midden van de naaf.
Zomaar ervan uit gaan dat alle spaken precies even ver in de nippel moeten zitten werkt vaak niet
Hai Jhonnie ik ben net als jij fietsenmaker (nu alleen hobby )maar ik heb het 50 jaar gedaan.Wielen vlechten geleerd van de chef.Ook een rottigheidje hij nam dan het door mij gespaakte wiel gaf er een draai aan kijk maar of hij recht is ik kijken en hij een verse klodder spuug op de velg en ik nat.Maar nu is het minder leuk je kan haast niks meer repareren alleen vervangen bv een SA naaf veertjes pallen alles kon,ik heb nog pedalen gereviseerd nw kogels en vet ging weer jaren meegroeten Hans Welp
Het is inderdaad niet meer als vroeger, nu wordt bijna alles machinaal gespaakt en staan de wiel niet meer recht in een frame. Je moet tegenwoordig eerst gaan "tellen" en dan mag je een fiets gaan maken. De fiets is vaak maar een ding wat niet mag kosten. Er wordt heel veel plastic aan een fiets gebruikt.
En bv een Nexus-naaf wordt niet meer gerepareerd en verdwijnt zo de oud ijzer bak in.
En de oude SA en Sachs binnenwerken liggen bij Johnnie in de kelder.
Enne bij wielen spaken: Er leiden vele wegen naar Rome!
Ik had er een mooie oplossing voor.
Naar de plaatselijke fietsenmaker gebracht, en twee dagen en 45€ verder een perfect gespaakt wiel.
ja, om hoogte en zijslag uit een wiel te halen moet je weten bij welke spaak je moet "halen" en bij welke spaak "brengen" zorg dat je eerst je hoogte slag op orde hebt en dan je zijslag.
fietsen makers hebben daar een speciale wiel(naaf)houder voor met aanslagen, die hebben het vaak moeilijker omdat veel (fiets)wielen met een off set gespaakt moeten worden dat betekent de velg uit het midden van de naaf.
Zomaar ervan uit gaan dat alle spaken precies even ver in de nippel moeten zitten werkt vaak niet
Dat lukte dus bij het voorwiel wel en daarom ben ik vol goede moed aan het achterwiel begonnen, hier heb ik dus meer problemen mee...
Ga het filmpje even bekijken en morgen maar eens opnieuw proberen.
Han
Heb je ook een hulpmiddel , b.v. een oude (fiets)voorvork waar je het wiel inzet om hoogte en breedteslag te zien ??
In het filmpje is daar een luxe uitvoering van met klokjes en al.
komt toch meer bij kijken dan ik dacht, denk dat ik het toch ga uitbesteden...
Volgens mij moet je het zo zien, als je bezig bent om de spaken op te spannen en er komt een ei in de velg, dan klopt er gewoon iets niet! Dan bent je niet geleidelijk aan het spannen of ze staan te strak of een nippel haakt op de velg.
Er zijn 36 (of 32, of 28) spaken, er hoeft er maar één anders te zijn en je een rare afwijking.
Gewoon opnieuw proberen en niks forceren.
Joan wat jij bedoeld dat de velg niet in het midden van de naaf zit noemden wij een paraplu,ik heb ook wielen gemaakt voor circus fietsen met de naaf uit het midden van het wiel Pipo reed er ook mee leuk Mvg Hans Welp
ja, die fietsen rijden bij ons regelmatig mee met carnaval en intocht van de pieten, ook fietsen met een scharnierend frame zodat je met een beetje ofening als een "Z" over de straat kan OF kan keren op een dubbeltje.
De meesten maken zich met een jantje van leiden af van het spaken van eccentrische wielen door gewoon een paar stukken pijp van ongelijke lengte tussen naaf en velg te lassen.
De gaten van de standaard zijn wat uitgesleten. Nu heb ik wel een 3800 standaard liggen, weet iemand of deze gelijk is aan een 2200 standaard ?
Han
nee, is niet hetzelfde. Is ook niet verwisselbaar.
zie hier: bij framedelen: # 6003 en # 6003 A
Oto en 2200 is wel hetzelfde.
http://www.solexservice.com/index1.htmlVaak zijn de gaten in het frame uitgesleten omdat de verkeerde bouten zijn gebruikt. Een nieuwe standaard helpt dan niet. er zijn wel truukjes voor, gebruik de zoekfunctie maar eens.
Ok bedankt dan moet ik even op zolder rommelen op zoek naar een OTO standaard.
Han
Heb een standaard gevonden maar deze ga ik niet gebruiken, de plaats van de gaten is ok maar de standaard van de OTO is ongeveer 2 cm korter(zie foto's). Een solex staat al zo wankel als er maar iets aan de standaard mankeert, lijkt me dus niet verstandig.
je hebt gelijk, is dus niet hetzelfde blijkbaar. maar goed dat je even hebt geprobeerd, sorry.
nee, is niet hetzelfde. Is ook niet verwisselbaar.
zie hier: bij framedelen: # 6003 en # 6003 A
Oto en 2200 is wel hetzelfde.
http://www.solexservice.com/index1.htmlVaak zijn de gaten in het frame uitgesleten omdat de verkeerde bouten zijn gebruikt. Een nieuwe standaard helpt dan niet. er zijn wel truukjes voor, gebruik de zoekfunctie maar eens.
Ik heb binnenin de oude zadelbalk waar de gaten ook uitgesleten waren 2 plaatjes laten lassen, hier passen de bouten weer lekker strak door.
De standaard is ook uitgesleten, maar veel minder erg, misschien gaat het goed.
Ik kan wanneer de Solex weer gemonteerd is altijd de standaard nog vervangen, het is in principe een werk van niks en dan heb ik komende zomervakantie ook wat te zoeken in Frankrijk.
Gewoon twee korte inwendigzeskantbouten kopen van M 8 met moer en borgring, maak het gat in de standaard weer mooi rond en draai de kop van de bouten af zodanig dat deze weer in de standaard passen.
Of als dat voor u makkelijker is maak het gat zo groot als de boutkopgroot is.
Kies je voor de eerste oplossing dan is een tweede revisie mogenlijk door weer een paar bouten opnieuw pas te maken
Schroef de bouten vast in het frame en laat de standaard draaien op de boutkoppen(het is nu veel beter dan het is geweest).
Maar deze oplossing was voor de fabrikant net iets te moeilijk.
Wanneer het nieuwe plaatje dat erop gelast is niet stevig genoeg is ga ik dit proberen, bedankt.
Gewoon twee korte inwendigzeskantbouten kopen van M 8 met moer en borgring, maak het gat in de standaard weer mooi rond en draai de kop van de bouten af zodanig dat deze weer in de standaard passen.
Of als dat voor u makkelijker is maak het gat zo groot als de boutkopgroot is.
Kies je voor de eerste oplossing dan is een tweede revisie mogenlijk door weer een paar bouten opnieuw pas te maken
Schroef de bouten vast in het frame en laat de standaard draaien op de boutkoppen(het is nu veel beter dan het is geweest).
Maar deze oplossing was voor de fabrikant net iets te moeilijk.
Klopt, is Veeeel beter en ook makkelijker te monteren zeker daar waar het kettingwiel zit.
je hebt geen "kop" nodig op je buitenkant van de bout want de "U" van het profiel van de standaard vouwt toch niet open
Gisteren het frame naar de poederlakker gebracht, ben benieuwd
Frame is terug, gebiest en al wat in elkaar gezet, rest volgt.
Zoals je op de foto kunt zien zoek ik nog de juiste treeplank met 2200 erop, iemand toevallig eentje liggen ?
mooi han zijn de biezen geplakt of met een verfstift getrokken
groetjes pierre
Ziet er goed uit Han.
Je trapas moet wel eerst erin voordat je de framebouten monteert maar dat is gauw weer losgegooid
Moet toch nog een ander treeplankje op
Het ziet er netjes uit, waar haal je deze transfers ( Velo Solex )
Groetjes carl
Of de Franse eBay zoeken op autocollants
Heb even gekeken en op eBay met de verkoper solex27 zaken gedaan, snelle levering en weinig verzendkosten .
Zoals je op de foto kunt zien zoek ik nog de juiste treeplank met 2200 erop, iemand toevallig eentje liggen ?
Er staat er nu een op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/516250173groet
THIJS
Ok, bedankt voor de tip maar gezien de biedingen in korte tijd ben ik bang de ik deze laat gaan.
Han
Ik heb hem voor 20 euro gescoord.
Misschien best veel geld, maar je komt ze niet iedere dag tegen en het maakt mijn Solex compleet.
Met dank aan de tipgevers.
Hadden we bijna tegen elkaar geboden
Ja da's ook niet nodig Han.
We blijven verder voor je uitkijken. Hoe meer ogen hoe groter de kans.
Ik had het startbod gedaan maar dat was voor korte duur.
Niet geschoten is altijd mis , toch ??
Leuk ding John en zeker als je de solex er kompleet mee kan maken.
Er komen er wel meer op MP .
Han , misschien moet je een oproep doen op MP.
Altijd wel iemand die nog wat heeft liggen.
Ben nu in Frankrijk bezig voor €5, weet de verzendkosten nog niet.
Zoals je op de foto kunt zien zoek ik nog de juiste treeplank met 2200 erop, iemand toevallig eentje liggen ?
Er staat er nu een op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/516250173groet
THIJS
???? Ik weet niet wat er met de site aan de hand is, maar ik heb het bovenstaande niet verzonden en mijn naam staat er onder!!!
Moet je 's met Soulex gaan mailen, zijn naam staat onder de mail
Mijn eigen naam staat er toch onder of mis ik iets?
groet
Thijs
Klopt maar ook de naam van Citro/Willy en hij zou zelf niks gedaan hebben.
Han
Ik werk alleen met mijn iPad, mijn computer heb ik al weken niet aan gehad dus ik weet eigenlijk niet of er een virusscaner bestaat voor een iPod.
Ik werk alleen met mijn iPad, mijn computer heb ik al weken niet aan gehad dus ik weet eigenlijk niet of er een virusscaner bestaat voor een iPod.
Mogelijk met je duim de verkeerde button aangeraakt want zodar je quote aanraakt denkt dit forum dat je wilt antwoorden en maakt alvast de tekst aan waar je op wilt antwoorden, dat stuk tekst waar je over reageert waar je naam onder staat heeft niets aan toevoegingen ten opzichte van de originele tekst , er staat alleen een "quote kader" omheen ( zoals ook nu bij mijn antwoord op jouw "Ipad" tekst
Een vraagje, Ik heb velgen met ribbels aan de zijkant, moet ik dan de gladde remblokken hebben of die met de 3 cirkels erop ?
Han
mooi! Daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten.
Groet
Thijs
Dat is een mooie solex geworden Han, nu maar wachten op goed weer hé dan kan je deze in het echt gaan showen bij de toertochten in den lande.
Groetjes Carl
Gaan we doen, hopen op fijne km's
Ja heel mooi.
Jasbeschermers horen er niet op, of bedoel je die zwarte dropveters?
Ja, ik moet morgen even naar Jamin
Leuk hoor. En nou wachten op het mooie weer en kunnen we lekker toeren.
proficiat met het mooie resultaat han en nu je het een beetje in de vingers heb zou ik zeggen en nu de volgende tot zies op een van de toertochten
groetjes pierre
Ziet er weer netjes uit!!!
leuke biezen ook,
en nu weer tijd om de tuin uit te ruimen.
leuke biezen ook,
en nu weer tijd om de tuin uit te ruimen.
Biesjes zijn via de Franse Ebay gekomen, zijn de juiste breedte en ik hoop dat ze blijven zitten...
Voor wat betreft de tuin, die ziet er vanuit de schuur mooi genoeg uit hoor
Ik ben ook bezig met een 2200.
Als die van mij er straks ook zo uitziet ben ik dik tevreden.
Complimenten hoor.
wanneer er vragen zijn dan zie ik het wel
Han
Dat zou best wel eens kunnen, ik hou het in het achterhoofd.
Ben net begonnen met het schoonmaken en schuren van het frame.
Nog een hoop te doen dus.
zij dat dan plakbiezen die er dan op zitten han
groetjes pierre
Ja, deze
http://cgi.ebay.fr/5-FILETS-OR-POUR-SOLEX-VELOSOLEX-en-1mm-LOSANGE-1-CONSS-SOLEX-DU-660-AU-2200-/330667820375?pt=FR_JG_Moto_Pièces&hash=item4cfd568557
Han
Link even plakken Hans.
wat een lelijke stang zit er aan doe solex vastgebout ( vanaf bagagedrager stang naar achteren)
Voor de biesjes dus zoeken op
www.ebay.fr en dan Solex filets dan komen ze in beeld, de verkoper heeft ze ook in zilver en rood, niet alleen goudkleur.
Han
wat een lelijke stang zit er aan doe solex vastgebout ( vanaf bagagedrager stang naar achteren)
Is van de "protection feu arrière"
Moet dan wel een bijzonder lampje zijn als je er zo'n beugel omheen moet zetten