hallo weet er iemand hoe de guiste volgorde is van een krukas lager van een sleutelgat blokje kamzuiger deze krukas is wel kapot maar ik heb er een bestelt bij ami bert maar zo is hij er volgens mij gedemonteert maar ik vind het raar dat er twee plaatjes voor en achter het lager zit en dan is er nog een plaatje uitgekomen met de inkeepjes in het busje zit vogens mij wel goed daar komt aan de binnen kant het rolletje tegen denk ik maar moet er ook geen keering tussen te zitten die op het doosje ligt er is er wel geen uitgekomen met het demonteren daar ik niet zo veel van deze blokjes weet en het ook niet in het grote solex boek staat ben ik er niet zo zeker van en kan ik het beter hier even vragen het is een nedelends blokje van der heem groetjes pierre
Juiste volgorde is eerst buisje , dan ribbel ring dan platte (gladde ring) dan lager dan andere platte ring de platte gladde ringen tussen het lager. ( ik heb nog even een scan gemaakt voor je, voor de duidelijkheid)
De volgorde die ik laatst bij een koffertje uit 58 tegen kwam is alsvolgd : carter, daarin de gekartelde ring met de tandjes naar boven, dan een dichte ring, het lager, een dichte ring met daarin een inkeping om het lager teborgen, twee klemmetjes met schoefjes om het geheel teborgen, daarna kan de krukas er in en het busje moet aan de binnenzijde van het carter bij de rol over de krukas en in het carter en daartegen komt de rol.
Foto's staan op mijn telefoon, deze wil ik gerust mailen hoor
ok bedankt mannen maar over de platte plaatjes gesproken het lager wat er inzat was open je kon de kogels zien zitten maar ik wil er een nieuwe lager inzetten en daar zijn de plaatjes nog vast op moet ik die dan verwijderen zodat ik de kogels zien zitten of moet ik hem er zo inzetten plus de ander twee plaatjes groetjes pierre
Lagers met metalen plaatjes dichten niet 100% af , dus worden wel door de mengsmering gesmeerd. Je kan aan de kant van de krukwang de ring uit het lager halen, weet je zeker dat de smering (1:25) zijn werk kan doen.
Ook ik zou het lager zeker aan één zijde open maken voor de smering en misschien is het wel beter aan bijdezijden, maargoed daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik maak zo'n ding nooit open want het lager is voorgesmeert. En als er dan mengsmering bij komt is ook geen probleem. Ik wil wel een zo dicht mogelijk carter.
hoe bedoeld je john een dikkere binnenwand ik heb gewoon een lager van marcel van de ven met een keerring erbij maar die moet er dus niet tussen heb ik begrepen maar de lager ziet er volgens mij toch het zelfde uit groetjes pierre
Ik maak zo'n ding nooit open want het lager is voorgesmeert. En als er dan mengsmering bij komt is ook geen probleem. Ik wil wel een zo dicht mogelijk carter.
Ik geloof het ook wel dat zo'n lager er zo in kan, maar heb ook weleens verhalen gelezen dat je deze beter open kan halen.
Zelf heb ik bij mijn TerroT ook twee lagers gemonteerd en aan éénzijde de lagers dicht gelaten ( dit aan de zijde waar het carter zat dit zit toch al opgesloten.
Dan hebben ze mindernut om het aftedichten maar wel als opvulling kunnen deze dan dienen. Je lager kan dan minder heen en weer gaan bewegen als je carter warm wordt, als dat eburhout iets loskomt.
dus als ik het goed begrijp de plaatjes terug plaatsen zoals robert en carl zei en geen keerring erbij het is maar dat ik het voor de eerste keer goed wil doen daarom deze vragen groetjes pierre
Bij solex zit normaal gesproken geen keering, bij mijn oto is dat nu wel het geval maar dat is een ander verhaal.
Als je dit lager bij een mobylette zou plaatsen ( ik geloof dat het dezelfdemaat heeft maar dat weet ik niet zeker dan hoort er wel een kerring achter daar is een uitsparing voor ) Bij solex is er normaalgesproken geen plaats voor een keering, vandaar deze afdicht plaatjes.
Inderdaad, alles wat je er uit haalt moet je gewoon weer terug plaatsen. En dan alles wat kan verbeteren moet je doen. Dus een nieuw lager en de metalen keerring-plaatjes. Op de foto staat de afdichting van een 2200-blok.
ik heb vandaag mijn old stok nieuwe krukas aangekregen van ami bert dus kan ik er morgen al aan beginnen als er niets anders tussen komt groetjes pierre
Zo zijn er verschillende bezig met solex motortjes.
Twee weken geleden een blokje van een koffertje uit elkaar gehad en voorzien van lagers, het cartertje draaid weer netjes rond alleen de zuiger zit nog vast in de cilinder.
Nu ben ik bezig met een 3800 blok om alles schoon temaken en dat is nodig ook, bij de rol zat het vol met grond. De cilinder is er ook vanaf en nu blijkt de zuiger versleten tezijn ( grote krassen ) de cilinder is oké. De ontsteking heb ik nog niet bekeken, maargoed dat komt nog wel.
hallo ik ben het motortje aan het monteren en ik heb de krukas en de plaatjes al gemonteerd maar hoe vast moet je de moer van het rolletje aandraaien ik heb het met de sleutel gewoon vastgezet en ik vind dat het niet zo soepel rond draaid heb ik de moer van het rolletje mischien al te vast gedraaid groetjes pierre
Te vast draaien moet niets uitmaken voor het soepel draaien. De rol komt tegen de bus , de bus tegen binnenring lager en binnenring lager komt tegen de krukwang. Het enige kontakt tussen as en carter zijn de kogels van het lager. Verder moet alles vrijlopen. Op de foto van Trommel zie ik ook een keerring ,die hoort er niet bij.
Te vast draaien moet niets uitmaken voor het soepel draaien. De rol komt tegen de bus , de bus tegen binnenring lager en binnenring lager komt tegen de krukwang. Het enige kontakt tussen as en carter zijn de kogels van het lager. Verder moet alles vrijlopen. Op de foto van Trommel (is een foto van Pierre Ronald )zie ik ook een keerring ,die hoort er niet bij.
dat van de keerring weet ik die zit er niet tussen maar ik denk dat het aan de dichte lager ligt daar de oude lager open was en met de dichte lager er te veel plate plaatjes tussrn zitten de twee plate plaatjes neem ik aan maar het geribbelt plaatje zit er volgens mij er dan teveel in maar ik denk dat ik de oude open lager er terug in ga steken die was ook nog goed maar ik heb de nieuwe gebruikt daar ik dacht dat het beter zou dichten dus morgen opnieuw proberen groetjes pierre
Als je met die "geribbelde" de ring met die 8 "tandjes "bedoelt , deze moet er juist wél in blijven. Het is de bedoeling dat die tandjes het dichte plaatje met, lichte druk, tegen de binnenring van het lager drukt. Dat is belangrijk voor de afdichting. Je kan de metalen stofringen vrij eenvoudig uit het lager "wippen".
ja die bedoelde ik ronald maar als die er dan allemaal inzitten hoe komt het dan dat het dat het niet soepel draait en hoe moet je het spoellager tot tegen het carter krijgen wand als je het er tegen zou tikken dan tik je toch het krukas toch terug of is er daar een hulpstuk gereedschap voor groetjes pierre
ik heb een originele spoelplaat trekker die gebruikt word voor een 3800 maar ik weet niet hoe ik het moet doen wel om hem er af te trekken maar niet om hem er op te zetten er zit wel een buisje bij de spoelentrekker maar ik weet miet voor wat het diend groetjes pierre
je moet de trekker helemaal terugdraaien (in). Dan het buisje er overheen doen. dan schroef je hem op de krukas. de armpjes die normaal onder de spoelen komen draai je naar opzij. nu draai je de trekker zo dat het buisje de plaat over de as schuift.
hallo jongens ik heb het motortje terug in elkaar gezet en geprobeert maar er is tot nu toe nog geen leven in te krijgen ik heb een heel goede onsteking en ik doe er rechtstreeks benzinnen in de carburatuur en de contackt punten gaan open als de tekens overeen komen en toch slaat hij niet aan maar wat ik wel niet goed begrijp is als dezuiger boven op zijn dood punt staat dan staat het teken van het vliegwiel 5cm verder dan het teken van de spoelplaat is dit normaal er is wel aan geprutst geweest wand ze hebben er een andere spie in gezet gehad groetjes pierre
Als ik het goed lees dan komt de vonk veel te laat, dat zal de reden zijn dat er geen leven in zit.
Ik heb hier nog van die oude vliegwielen maar bij allemaal is de spie eruit.
Ik heb even naar de positie gekeken: Als je de spiebaan van het vliegwiel op 6 uur zet, dan staat het merkteken ongeveer op 11 uur. Als die van jou op 12 uur staat dan is de spiebaan verkeerd erin gemaakt.
Pierre, je zult wel weten, dat wanneer de zuiger 2 mm voor BDP staat de punten moeten openen voor de vonk te geven. Controleer dit. De streepjes moeten nu tegen over elkaar staan. (2 mm komt overeen met 23 graden voor BDP)
ik heb hem maar terug gedemonteert omdat als ik aan het vliegwiel draaide hij telkens op een en de zelfde plaats een schuurendgeluid maakt dus het vliegwiel draait soepel tot op die plaats en dan is er het gevoel dat hij daarvast komt te zitten en als ik het vliegwiel verwijder dan draaid het wel soepel zo als het moet dus denk ik dat het aan het vliegwiel licht heeft er iemand hier nog een vliegwiel liggen mag ook kompleet zijn met spoelplaat dan hoor ik het wel
en ja robert de bougies vonkte heel goed groetjes pierre
Het wil wel eens helpen om de boutjes van de spoelen even iets los ( op slip) te zetten en dan een voelermaat ( bijv 0.1 mm) tussen vliegwiel en spoel te zetten en dan de boutje weer vast te zetten, aan de foto lijkt het of de spoelen slepen.
ik heb hem vannacht nog uit elkaar gehaald ad er de lager had een smalle binnenring en ik de oude ook bezien en die heeft ook een smalle binnenring die ik van jan meeheb is veel breder ik moet het cater deksel en de cilinder nog terug monteren straks ik ben benieuwd ik heb ook alles goed zuiver gemaakt maar de test zal toch met een bang hartje zijn groetjes pierre
o ja voor de genen die het nog niet wisten verslag van solex dokter jan een slecht vliegwiel uitgesleten en een lekage aan het rolletje reden verkeerde lager dus alles opnieuw open doen wat ondertussen al gebeurd is en straks terug opbouwen groetjes pierre
ik heb hem vannacht nog uit elkaar gehaald ad er de lager had een smalle binnenring en ik de oude ook bezien en die heeft ook een smalle binnenring die ik van jan meeheb is veel breder ik moet het cater deksel en de cilinder nog terug monteren straks ik ben benieuwd ik heb ook alles goed zuiver gemaakt maar de test zal toch met een bang hartje zijn groetjes pierre
Je ziet wel vaker dat er een verkeerd lager is gemonteerd. ik heb heb het al bij diverse Solex motortjes meegemaakt.
ik heb hem vannacht nog uit elkaar gehaald ad Ja ,je was benieuwd hè er de lager had een smalle binnenring en ik de oude ook bezien en die heeft ook een smalle binnenring die ik van jan meeheb is veel breder ik moet het cater deksel en de cilinder nog terug monteren straks ik ben benieuwd ik heb ook alles goed zuiver gemaakt maar de test zal toch met een bang hartje zijn ja,spannend.. groetjes pierre
ik was al gauw uitgetest ik ben met de schroevendraaier om de onstekings plaat vast te zetten afgeketst en het draadje van de onsteking bobijn over dat heb je met die speciale moeren het gaat goed met de schroevendraaier tot dat het boutje gelijk komt en dan heb je bijna nog geen plaats om te draaien ik ga morgen een oude schroevendraaier uitslijpen zo dat ik mog twee pinekes heb om ze vast te zetten of hoe doen jullie dat groetjes pierre
ik heb hem juist al eens uit getest zonder onstekings bobijn om te zien of het rolletje nog nat word wand gisteren werd dat heel nat met die verkeerde lager en het reultaat met de juiste lager geen lekage meer het blijft kurkdroog nu dat belooft voor morgen als de onsteking hersteld is groetjes pierre
bij mij zat er ene in met een smalle binnenring dus er zat al een verkeerde lager in daarom had ik er ook een nieuwe met een smalle binnen ring ingezet daarom de lekkage nu zit er de juiste in van jan de laat gekregen met een brede binnenring en problemen opgelostdat was ook de reden dat het motortje niet aansloeg omdat hij dan ook valse lucht trok groetjes pierre
eindelijk jonjens hij draaid en hoe om u tegen te zeggen een half toertje met de hand en hij is vertrokken ik had eerst de bobijn terug geplaats en ik had een goede vonk maar hij wou nog niet aanslaan maar je moogt nooit opgeven en blijven doorzoekken maar wat ik al wel gemerkt had is dat hij weinig compreccie had dus het cilinderkopje eraf gehaald en daar zat de dader de decpmpressie sloot niet goed af even gekuist en probleem opgelost nog bedankt iedereen om mee te denken groetjes pierre
Ha leuk Pierre dat hij nu wil. Idd gewoon doorgaan tot hij het doet. Er is ook geen andere keus he. Maar eehhh, zoals Ghost zegt, wat was er dan met de ontsteking?
blijk baar lag het niet aan de onsteking wand als de decompressie open staat dan mag je onsteking optimaal zijn en op tijd staan dan kan hij nooit aanslaan maar ik moet er wel bijzeggen dat het bloekje helemaal versleuteld was en niets was goed in elkaar gezet en dan nog een kapot krukas en een versleten vliegwiel dat uit gesleten was dus niet meer te gebruiken dus het zal wel aan wat vanalles gelegen hebben maar al bij al toch goed gekomen en weer wat bij geleerd groetjes pierre
natuurlijk het is het motortje van mijn groene solex maar dat zal nog wel een weekje of twee duren vrees ik maar het word zeker en vast weer een plaatje voor in mijn solex huisje als hij er nog ergens bij kan groetjes pierre
ja en waar moet ik die dan zetten ik heb hier nog een casal staan in goede staat en weet nog niet goed wat ik er mee ga doen nee nee nee dan hou ik liever mijn tandem groetjes pierre