Mijne heren, ben al bijna 10 jaar met den Solex bezig, maar nog nooit een probleem met de aanvoer van benzine gehad. Volgens mij is er iets met het pompplaatje, oké de holle kant moet naar voren, maar er zijn zoveel modellen. Hoe moet of mag het plaatje over/tegen de uitgang van het cartergat aanzitten? Kan ik zo'n gat in het plaatje verbeteren of aanpassen? Kan op het archief niet echt een oplossing vinden. Gaarne uw mening.
Mijne heren, ben al bijna 10 jaar met den Solex bezig, maar nog nooit een probleem met de aanvoer van benzine gehad. Volgens mij is er iets met het pompplaatje, oké de holle kant moet naar voren, maar er zijn zoveel modellen. Hoe moet of mag het plaatje over/tegen de uitgang van het cartergat aanzitten? Kan ik zo'n gat in het plaatje verbeteren of aanpassen? Kan op het archief niet echt een oplossing vinden. Gaarne uw mening.
Nogmaals, (maar als je het over een Le 660 hebt dan weet ik het niet )
Het maakt niets uit hoe het gele plaatje zit het membraan zit daar toch niet EN het plaatje hoeft bijna niets te bewegen hooguit een paar tiende m.m. . ZIe ook mijn uitleg over waarom een pompje het soms niet goed en soms helemaal niet doed.
Maar het gat van het pompplaatje moet die over de rand van het gat in het carterhuis of is ertegen ook al goed. Heb over het kruis frezen in de andere topic ook al gelezen, en kan me hier wel iets bij voorstellen. En...... zo wie zo ook een nieuwe pomp besteld. Bestaat er ook een foto van een ingedremelde pomp-achterkant? Deze solex is trouwens een 56/57 24 inch koffertje. Alvast bedankt voor de reacties!!
Voorzover ik het overzie zijn er meerdere soorten van pompbodemplaatjes. Je hebt carters die vlak zijn en ook die waar een klein opstaand randje rond het gaatje zit. Dus ook (2) verschillende kunststof plaatjes met verschillende gatdiameters. Die van jou moet een plaatje met een groter gaatje wat om het randje past , snappie ??
PS. anders heeft de holling in de kunststof plaat geen zin want de holling wordt erdan uitgedrukt door het opstaand randje.
Voorzover ik het overzie zijn er meerdere soorten van pompbodemplaatjes. Je hebt carters die vlak zijn en ook die waar een klein opstaand randje rond het gaatje zit. Dus ook (2) verschillende kunststof plaatjes met verschillende gatdiameters. Die van jou moet een plaatje met een groter gaatje wat om het randje past , snappie ??
PS. anders heeft de holling in de kunststof plaat geen zin want de holling wordt erdan uitgedrukt door het opstaand randje.
Klopt helemaal er zijn verschillende pompbodems. Overigens doet de membraan wel iets hij komt ook naar het plaatje toe bij onderdruk in het carter dit in tegenstelling tot wat Jan zegt, alleen de uitslag is minder dan bij de overdruk. De atmosferische druk op de brandstof is 1 bar en dat wordt hydraulisch doorgegeven naar de pompmembraan toe, als de onderdruk tijdens de aanzuigslag dan minder is dan 1 bar is de Delta P de kracht op het membraan. Iets verschil zit er, dat is de drukval in de benzineleiding door de stromingsweerstand en de eigen membraanspanning van de elasticiteit van het membraan. alles een spel der krachten
Het verhaal word steeds duidelijker, hartelijk bedankt voor de uitleg en mooie foto. Nou is het ff wachten op het doosje van Solex Noord, dan kunnen we weer aan de slag!
Het verhaal word steeds duidelijker, hartelijk bedankt voor de uitleg en mooie foto. Nou is het ff wachten op het doosje van Solex Noord, dan kunnen we weer aan de slag!
Was Sevenum niet niet wat dichterbij ??? (200km) FF op de fiets , proefrijden
FF technies : als de gemiddelde druk vanuit het carter hoger is dan daarbuiten ,dan zal het membraan meer richting pomp dan richting plaatje zijn. Dan hebben groeven in het plaatje geen effekt, toch ???
Nee het gaat niet om het kuntstof plaatje want daar zit het membraan nooit en heeft dus geen zin om hier je tijd aan te verprutsen.
idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.
Ik zal nu een klein rekenvoorbeeldje geven over het veplaatsen van he membraantje. Diameter werkende oppervakte ongeveer 25.5 m.m. Oppervlak is dan 0,25maal 3,14 maal 25,5 maal 25,5 is 500 vierkante m.m.. Toerental motor 3333 omw.per min maal 60 is 200000 pompbewegingen per uur. Stel het membraan gaat 0,1 m.m. totaal op en neer dan is de opbrengst per slag 50 k.m.m. Dus bij 200000 maal 50 is 10000000 k.m.m. of 10 liter per uur. Ee goede pomp moet ongeveer een liter per uur leveren . Dus reken de slag van het fladderende blaadje maar eens uit. Dus van de beweging is slechts bijna geen sprake. Nu we toch bezig zijn. De gemiddelde druk is altijd veel hoger dan je denkt anders is het niet mogenlijk om lucht in een zo korte tijd te verplaatsen naar boven. en de tijd dat de druk lager is en de tijd dat de druk hoger is verschillen heel veel in tijd. Daarom kan de gemiddelde druk zo hoog zijn en over een langere tijd dat het membraan gewoon blijft waar het is n.l niet aan de goede kant ,dus bij het gaatje van vier m.m. en aan lucht kan je niet trekken dus alles gaat op een andere mannier. Zit het fladderblaadje eenmaal tegen het kleine gaatje gedrukt dan zal er aan de andere kant niet genoeg benzine druk zijn om het fladderende blaadje naar de andere kant te krijgen. DOOR de communicerede vloeistof in de tank die we omhoog moet lopen on tegen het velletje te drukken zal niet groot genoeg zijn en vloeistof zal zich verzetten tegen snelle bewegingen door de leiding IK zal een klene uitleg geven over het ontstaan van de gemiddelde druk. Stel het carterinhoud op 50 c.c. met de zuiger in de onderste stand ,gaat de zuiger naar boven dan is het dus 100 c.c. . Stel de inlaat is niet open dan zal bij het omhoog gaan van de zuiger de druk max 0,5 bar zijn over 180 graden. Stel nu dat we de lucht er nu inlaten. dan hebben we een ruimte van 100 c.c. van 1 bar. Laten we nu de zuiger naar beneden gaandan hebben we een ruimte van 50 c.c. met een druk van 2 bar.over 180 graden. Dus we hebben tweekeer 180 graden van 0,5 bar en 180 graden van 2 bar dus de gemiddelde druk is hier ongeveer 1,5 bar . Dus nu is het niet zo moeilijk te begrijpen waarom dat gekkefladder velletje naar de verkeerde kant gaat en de brandstof tovoer kan belemmeren. Stel dat de gemiddelde druk 0,1 bar meer is dan nodig is voor een goede werking van het pompje dan zit het membraan met een kracht van 0,1 maal 5 vierkante c.m. is ongeveer 0 ,5 k.g. vast tegen het pomphuis en zal die plaats niet velaten of er moet een torental veranderering of een gas stand verandering zijn geweest. IN de praktijk is het iets anders omdat de spoelpoort en de overstroompoort ook wel eens open gaan maar dat doet er niet zoveel toe. het gaat om waarom de pompjes het soms niet doen en dan weer wel.
idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.
Ook niet helemaal waar Halfons , die Frankrijkers hebben niet voor niets een holling in het plaatje gemaakt , daar zit een gedachte achter. En dat is niet de gedachte om de motor duurder te maken dan nodig is. Haal het plaatje er maar uit en dan kijken wat er gebeurt.
Nee het gaat niet om het kuntstof plaatje want daar zit het membraan nooit en heeft dus geen zin om hier je tijd aan te verprutsen.
idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.
Een materiaal heeft altijd een elastisch gebied en een plastisch gebied, eerst rek je het ( elastisch) en bij verder gaan verrek je het (plastisch) als de ruimte tussen de holle kanten nu niet groter is dan het materiaal kan bereiken in zijn elastische gebied kun je het materiaal dis nooit in zijn plastische gebied brengen, kortom bij het ontwerp rekening houden met de maximale auitslag die het materiaal kan maken. een ander aspect is echter de chemische zwelling van het materiaal, bij een oneigenlijke combinatie van benzine en rekbare materiaal krijg je chemische aantasting wat kan leiden to zwelling
idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.
Ook niet helemaal waar Halfons , die Frankrijkers hebben niet voor niets een holling in het plaatje gemaakt , daar zit een gedachte achter. En dat is niet de gedachte om de motor duurder te maken dan nodig is. Haal het plaatje er maar uit en dan kijken wat er gebeurt.
HHahHAaa Halfons, leuk FFHanders.
De gedachte zal waarschijnlijk zijn dat je met een gembraampje toch nog kan pompen. FFHanders.
idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.
Haal het plaatje er maar uit en dan kijken wat er gebeurt.
Als ik het verhaal van Jan Vennix volg dan plakt hij altijd naar de pompzijde toe. Ja een kleine slag is al voldoende als het 1000000 keer beweegt heb je voldoende pompopbrengst.
Bij mijn Solex zit een volledig vlak plaatje achter de pomp en die pompt als de beste.
Nee het gaat niet om het kuntstof plaatje want daar zit het membraan nooit en heeft dus geen zin om hier je tijd aan te verprutsen.
idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.
Een materiaal heeft altijd een elastisch gebied en een plastisch gebied, eerst rek je het ( elastisch) en bij verder gaan verrek je het (plastisch) als de ruimte tussen de holle kanten nu niet groter is dan het materiaal kan bereiken in zijn elastische gebied kun je het materiaal dis nooit in zijn plastische gebied brengen, kortom bij het ontwerp rekening houden met de maximale auitslag die het materiaal kan maken. een ander aspect is echter de chemische zwelling van het materiaal, bij een oneigenlijke combinatie van benzine en rekbare materiaal krijg je chemische aantasting wat kan leiden to zwelling
Een tijd geleden liet ik al wat zien van de nieuwe benzine soorten die wat problemen kunnen geven bij motoren. Ook zal dit ook op ons membraampje wel invloed hebben, denk ik. Ik ben niet zo chemisch.
Hoezo niet chemisch, ca 80 liter water, wat zouten en mineralen en dat noem je niet chemisch ? Hoewel ik wel wil melden dat de een zijn verpakking niet helemaal de ander zijn verpakking is. Er zijn verpakkingen van deze chemicalien die wel mijn voorkeur genieten maar das meestal maar met zo een 55 (lauw ca 37 graad celsius) liter water en dan wat chemicalien
Hoezo niet chemisch, ca 80 liter water, wat zouten en mineralen en dat noem je niet chemisch ? Hoewel ik wel wil melden dat de een zijn verpakking niet helemaal de ander zijn verpakking is. Er zijn verpakkingen van deze chemicalien die wel mijn voorkeur genieten maar das meestal maar met zo een 55 (lauw ca 37 graad celsius) liter water en dan wat chemicalien
Hoezo niet chemisch, ca 80 liter water, wat zouten en mineralen en dat noem je niet chemisch ? Hoewel ik wel wil melden dat de een zijn verpakking niet helemaal de ander zijn verpakking is. Er zijn verpakkingen van deze chemicalien die wel mijn voorkeur genieten maar das meestal maar met zo een 55 (lauw ca 37 graad celsius) liter water en dan wat chemicalien
Maak het gat gewoon 25 m.m. rond en u zal merken dat het helemaal niets uitmaakt ,ook zal het velletje niet uirekken want het komt er gewoon niet tegen.
Wel het over gebleven stuk kunststof gebruiken voor afdichting. Veel succes met je weiziging van je pomp.
En toen heb ik het euvel gevonden! Overal aan gedacht: pompplaatje, kogeltje, carter-buisje dicht, toch misschien een leiding dicht, tankje te leeg, nieuw pompje besteld, nieuw membraam, leidin te lang, enz, enz. Toen het carter toch maar weer opengemaakt en .......[censored]! Bij dit carter zitten de boutgaten van het plaatje dat over het lager zit niet afgedicht in de buitenlucht. Dus 2 open M6 gaten aan de binnenkant bij het rolletje. Misschien geen bier meer drinken onder het sleutelen.
En toen heb ik het euvel gevonden! Overal aan gedacht: pompplaatje, kogeltje, carter-buisje dicht, toch misschien een leiding dicht, tankje te leeg, nieuw pompje besteld, nieuw membraam, leidin te lang, enz, enz. Toen het carter toch maar weer opengemaakt en .......[censored]! Bij dit carter zitten de boutgaten van het plaatje dat over het lager zit niet afgedicht in de buitenlucht. Dus 2 open M6 gaten aan de binnenkant bij het rolletje. Misschien geen bier meer drinken onder het sleutelen.
Je weet toch dat solex is ontworpen door minimumlijders, dus alles wat je moet monteren moet je ook echt monteren, je kunt daar niet zomaar iets op eigen initiatief alsnog weg laten. Geen boutjes geen lagerborging, geen lagerborging geen afdichting met verende plaatjes, geen afdichting niet lopen. hij Niet lopen, jij lopen
Wat is nou het verhaal: ik ben bezig met een 24er koffertje. Daar hoort natuurlijk een NL blokje op, maar ik had alleen een frans blokje. Dus alles omgebouwd naar een NL carter. Alleen zijn de M6 tapgaatjes bij een frans carter dicht en bij een het NL-blokje waren die open. Natuurlijk, er hoort eigelijk een messing-kleurig plaatje voor het lager geschroeft te worden (M6). Maar die was ik bij dat frans blokje ook al niet tegenge- komen dus heb ik nooit over kunnen houden. Wij schroeven deze tapgaten gewoon dicht met een boutje en een beetje Locktide. En morgen gaan we lekker de Hemelrit rijden in Kronenberg. Groetjes!!!
Pas dan maar op dat je lager niet van zijn plek komt, want dan kan je lekkage krijgen in het gunstigste geval, zo'n messing plaatje zit er niet voor de flauwekul.
Die ring is inderdaad wel aanwezig, maar dit is een motor zonder de koppeling. Het lager zit gemonteerd met Locktide, mijn ervaring is dat dit zo wel blijft zitten. Zit namelijk allemaal tegen elkaar geschroefd.
Die ring is inderdaad wel aanwezig, maar dit is een motor zonder de koppeling. Het lager zit gemonteerd met Locktide, mijn ervaring is dat dit zo wel blijft zitten. Zit namelijk allemaal tegen elkaar geschroefd.
Die ring is inderdaad wel aanwezig, maar dit is een motor zonder de koppeling. Het lager zit gemonteerd met Locktide, mijn ervaring is dat dit zo wel blijft zitten. Zit namelijk allemaal tegen elkaar geschroefd.
Mijn ervaring is dat het nooit blijft zitten. Wat wel aan elkaar lijmt zijn de twee plaatjes die voor de afdichting moeten zorgen en daardoor dus niet hun werk kunnen doen. Het lager gaat gewoon los.
En toch heb ik een aantal 3800 solexen lopen waar het krukaslager in verlijmd zit, niet met locktide hars, zit nog steeds muurvast.
Jammer dat ik geen foto's heb gemaakt van die blokken destijds. De afdichtplaatjes zaten wel aan elkaar gelijmd en deden dus hun werk niet meer waardoor het carter lekte en het lager zat gewoon los.
Kan zijn dat een carter van een 3800 minder uitzet (maar ik denk het niet) of dat het lager er van nature vaster in zit. Die blokken waar ik het over heb waren allemaal OTO's
oto lager Verlijm ik ook en de plaatjes niet aan elkaar, de fout die men maakt is dat het lager en het huis worden ingesmeerd met lijm...dat moet niet, alleen het lager. En vroeger is nu niet...dat heet voortschrijdend inzicht...aldoende leerd men.
Maar je hebt gelijk Peter er zijn mensen die er een hele tube lijm in leeg knijpen.
Die ring is inderdaad wel aanwezig, maar dit is een motor zonder de koppeling. Het lager zit gemonteerd met Locktide, mijn ervaring is dat dit zo wel blijft zitten. Zit namelijk allemaal tegen elkaar geschroefd.
Mijn ervaring is dat het nooit blijft zitten. Wat wel aan elkaar lijmt zijn de twee plaatjes die voor de afdichting moeten zorgen en daardoor dus niet hun werk kunnen doen. Het lager gaat gewoon los.
Ik sluit me bij de reactie van Ghost aan. Ik heb al een reatie gegeven op dit topic, mijn lager was ook van zijn plaats gegaan en daarom ligt het blokje nu nog uit elkaar en heb ik geen solex om met dit mooie weer te rijden.
Mijn redenatie is dat: het lager, stalen ring, en de krukas zitten van de carter-kant ingestoken en het rolletje wordt er van de andere kant tegen de binnekant van het carter aangeschroeft. Waar moet het lager dan naar toe schuiven.
oto lager Verlijm ik ook en de plaatjes niet aan elkaar, de fout die men maakt is dat het lager en het huis worden ingesmeerd met lijm...dat moet niet, alleen het lager. En vroeger is nu niet...dat heet voortschrijdend inzicht...aldoende leerd men.
Maar je hebt gelijk Peter er zijn mensen die er een hele tube lijm in leeg knijpen.
Plaatje met ribbels omhoog(veerring)dichte ring hierbovenop.Dan het lager daarna de borgring,in het lager zit een sleufop de borgplaat zit een rug die hierin valt deze borgt het lager daarna de schroeven die geborgd zijn door middel van de centerpon.dit is de lager bevestiging van de oto.
Inderdaat zo zit het ook bij mijn oto, en dan kan het lager niet meer van zijn plaats, hoogstwaarschijnlijk is dat bij mijn oto wel gebeurt waardoor de lekkage bij de rol tot stand is gekomen, nu zit het weer vast. Hoe het bij een koffertje zit is mij niet bekend, ik zal het eens gaan bekijken als ik een blokje open heb.
Een andere mogelijkheid die ik eens toegepast heb bij een carter waar het lager bijna uitviel : een strookje verenband (0,03mm) ter breedte van de lagerring ,met een lengte van 5à 6cm tussen het lager en het carter geplaatst door het carter goed te verwarmen met de föhn. Dit komt niet meer los.
Een andere mogelijkheid die ik eens toegepast heb bij een carter waar het lager bijna uitviel : een strookje verenband (0,03mm) ter breedte van de lagerring ,met een lengte van 5à 6cm tussen het lager en het carter geplaatst door het carter goed te verwarmen met de föhn. Dit komt niet meer los.
Te ruime oto lagerpassing wil ik ook gaan opvullen met band, waar kan je dat kopen???
Een andere mogelijkheid die ik eens toegepast heb bij een carter waar het lager bijna uitviel : een strookje verenband (0,03mm) ter breedte van de lagerring ,met een lengte van 5à 6cm tussen het lager en het carter geplaatst door het carter goed te verwarmen met de föhn. Dit komt niet meer los.
Het is de beste oplossing Roelof, het zit op rol in doosjes, dat weet ik maar meer niet. Uiteraard in verschillende diktes te krijgen, we gaan zoeken!!!!
Te ruime passing wil ik ook gaan opvullen met band, waar kan je dat kopen???
Wij hier rijden met een kunstof ring om het lager, maar dan moet je ook een echte kering monteren, omdat je zeg maar geen dikke binnenring van het nieuwe lager meer hebt voor de afdichting.
Google even op : Voelerlint. Dan komen er wel een aantal dingen voorbij Roelof.
Bedankt Peter heb wat gevonden, jullie hebben hier veel ervaring mee wat voor dikte kan ik het beste kopen??
probeer even met een paar voelermaatsetjes
De speling "opmeten"met de voelermaat (valt niet mee) en dan ,als er b.v. 0,05 tussenpast , een bandje van 0,05, 5à6 cm lang ertussen zetten (onderin het cartergat). Helemaal rond zal moeilijk gaan , dan moet je iets van 0,03mm gebruiken en dat is pielwerk in de slechtste zin van het woord. Het goed opwarmen van het carter is belangrijk.
Het lijkt simpel , even 4 regeltjes opschrijven van "hoe-en-wat" maar soms mislukt het het ook wel eens . Maar..........met geduld kom je een heel eind
Als je de band nu eerst met een beetje locktide op het lager lijmd en dan het lager in het verwarmde carter laat zakken gaat dat niet makkelijker. Zit zo even mee te denken.
Lijkt me niet zo moeilijk Ronald, voelermaatje wel aan twee kanten van het lager natuurlijk, en carter in de oven naar 80 graden. Dan weet je iets meer van welke maten te bestellen. Toch????
Als je de band nu eerst met een beetje locktide op het lager lijmd en dan het lager in het verwarmde carter laat zakken gaat dat niet makkelijker. Zit zo even mee te denken.
Dat gaat niet lukken Roelof, je kan die band niet lijmen met loctite.
Denk dat ik het carter tot 150-200 graden heb opgewarmd.(smeltpunt ZAMAK=360gr.) Zo warm zal het carter bij normaal gebruik nooit worden dus zal het lager niet snel loskomen. En bij die temperatuur heb je wat ruimte om het verenband tussen lager en carter te schuiven. Overigens , die kunststof ring werkt geweldig
Als je de band nu eerst met een beetje locktide op het lager lijmd en dan het lager in het verwarmde carter laat zakken gaat dat niet makkelijker. Zit zo even mee te denken.
Dat gaat niet lukken Roelof, je kan die band niet lijmen met loctite.
Denk dat ik het carter tot 150-200 graden heb opgewarmd.(smeltpunt ZAMAK=360gr.) Zo warm zal het carter bij normaal gebruik nooit worden dus zal het lager niet snel loskomen. Overigens , die kunststof ring werkt geweldig
vorig jaar ben ik daar mee begonnen, eerst met een blokje ruim 500 km gereden. Daarna opengemaakt en bleek alles nog mooi te zitten.
Nu afgelopen winter hebben ik alle blokjes hier zo gedaan. En nog steeds Goed!!! Gelukkig!! Weer een probleem minder
Als je de band nu eerst met een beetje locktide op het lager lijmd en dan het lager in het verwarmde carter laat zakken gaat dat niet makkelijker. Zit zo even mee te denken.
Dat gaat niet lukken Roelof, je kan die band niet lijmen met loctite.