Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#54661 11/04/11 03:52 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Veroorzaakt een uitlaat met een Hogere tegendruk een Warmere motor ??

Last edited by FFAnders; 11/04/11 03:53 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #54671 11/04/11 05:02 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een solex motor krijgt het niet warmer met meer tegendruk omdat er dan minder vers gas in de cilinder zit dat kan verbranden en dus meer warmte aan de motorkop kan afgeven, want door de vele restgassen zal ook de verbranding minder fel zijn ,
Ondanks dat de verbranding iets langer zal duren zal toch de gemiddelde temperatuur maal de langere verbrandingstijd een lagere koptemperatuur opleveren
Een hogere cilinder temperatuur ontstaat doordat de uitlaat te snel is voor deze motor omdat deze niet is opgevoerd met voldoende kennis van opvoeren.
IK heb al eens een tijd terug een artikel geschreven waarom.
Een tweetactmotor moet je laten beginnen bij de uitlaat en niet bij de inlaat zoals de meeste denken.
Dus begin bij de uitlaat.
De uitlaat moet de cilinder goed leegzuigen (DIT KAN NIET,AAN LUCHT KAN JE NIET ZUIGEN).
Denk hierbij aan een buis waarin van begin tot einde kralen zitten ,als je er aan een kant een uit kan halen zal er aan de anderkant niets gebeuren zelf aan alle kralen in de buis zal niets gebeuren.DUS AAN LUCHT KAN JE NIET ZUIGEN.
Voor het leeg krijgen van een cilinder moet je zorgen dat er ergens een lagere druk is en dat is in dit geval heel toevallig de uitlaat.
Dit klopt natuurlijk niet met wat je denkt want de druk in de demper is opdat moment hoger maar door de hoge overdruk inde cilinder zal er een grote sneheid van de gassen zijn die niet meteen zal stoppen en dus een flinke onderdruk bij de uitlaatpoort zal geven.
Hiedoor zal de spoeling zeer snel op gang komen omdat voor het spoelen dezelfde geld als voor de uitlaat.
Dus deze onderdruk zal er nu voor zorgen dat er zeer snelle stroom spoellucht naar boven zal gaan,als het goed is zelfs meerdan dan er naar boven zou zijn gegaan door de carterdruk alleen mogenlijk zou zijn geweest.
Nu komthet belangrijkste,hierdoor is er al een grote onderdruk onder het carter en zal er een grotere hoeveelheid vers gas onder de Zuiger komen en daardoor meer snelheid in de inlaatbuis wat weer meer gas laat binnenstromen en nu is het verhaaltje bijna rond. ophet belangrijkste na.
En dat is de snelheid van de uitlaat,als dat niet goed is klopt er van het hele verhaal niets.
Dus de gastroom moet door een schone uitlaat zo snel mogenlijk naar de demper gaan en deze geheel vullen.
Nu gaan we naar het volgende probleem,het opdruk houden van de demper gedurende een korte tijd ,hievoor is een dun stukje pijp aan de demper gemaakt wat de goede tegenpool moet zijn voor de drukopbouw in de demper.
Als er een drukopbouw is zal deze zich naar alle kanten weg willen stromen ,dus ook naar de uilaat naar de cilinder en zal nu het verse gas wat onvermeidelijk in het laatste stukje in de pijp is terecht is gekomen toch weer in de cilinderte drukken.
DE cilinder zal nu veel beter gevult zijn en de kompressie zal nu meteen kunnen beginnen wanneer de poort is afgesloten.
Dat de druk in het potje zo hoog kan worden komt er uit de cilinderveel meer dan 50 cc gas komt omdat deze heel heet zijn, en dus veel meer ruimte zouden innemen.
Dus een goede verbranding geeft een zo korte verbrandingstijd dat een veel klijner stuk metaal verwarmt zal worden en ook nog een veel kortere tijdsduur.
Ik hoop dat u er iets aan heeft aan deze uitleg hoe een solex motor werkt, bij echte snelle motoren werkt het weer anders want dan maakt een resonantiedemper voor meer dan 80 tot 90 % het vermogen uit en kan dus wel meer dan vier keer groter zijn.
Dit is helaas op een solex niet mogenlijk en moeten wij het met een exspansie demper doen die niet zo goed werkt.
ALS er zijn die ook willen weten hoe een resonantie demper werkt wil ik er ook wel een s een keer over hebben.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De vorige Artikelen heb ik ook en aandachtig gelezen.
Ik gebruik uitsluitend uitlaten met de demper bovenin en heb vorige week een Peperbus uitlaat gemonteerd omdat de orginele Orbea-demper nogal lekte op het "scharnierstuk".
Deze week een nieuw busje gedraaid en op de uitlaat gedaan.
UItlaat weer gemonteerd en Test-gereden.
Afgelopen Woensdag wéér een warmloper gehad en vandaar dat de vraag rees ofdat het door deze uitlaat komt.
Met de Peperbusuitlaat lijkt het of deze meer vermogen levert en een koelere motor .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt aan lucht kun je niet zuigen.
We creeren een lagere druk aan de ene kant en door het drukverschil gaat er gas stromen.
Daarom moet een uitlaatpot goed exspanderen. Wanneer door vervuiling de inhoud kleiner wordt dan is er minder ruimte om te exspanderen dus gaat het ten koste van vermogen.

Idd, langere verbrandingen, door wat voor oorzaak ook, zal een gedeelte van de cilinder opwarmen. Goede snelle verbrandingen warmen voor het merendeel de kop op.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
FFAnders #54682 11/04/11 05:44 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik weet niet wat er allemaal aan de cilinder en uitlaat niet meer orgineel is want als aan de demper gaten zijn bijgemaakt of hier en daar wat is weggehaalt zal de demper te snel zijn geworden en gaat een groot gedeelte van de gassen die je naar boven had gekregen naar de uitlaat.
Dat heeft als nadeel dat de kompressie pas kan beginnen als de druk in de cilinder net zo hoog is geworden als de buitenluchtdruk.
De zuiger is dus al een heel stuk naar boven en zal de druk voor een goede verbranding niet meer gehaalt kunnen worden.
Dus te weinig vers gas, te lage einddruk, te lange verbrandingstijd en alles tesamen een goede voedingsbodem voor een vastloper en zeker als er geen goed luchtfilter aanwezig is waardoor er ook nog bij een behoorlijk hete motor een dun oliefilmpje is waardoor een klein stofdeeltje al de zuiger kan beschadigen(bij een schone motor geeft een vastloper geen zuiger beschadiging amdat het vermogen te klein is hiervoor stopt er gewoon mee en gaat meteen weer los zonder iets te beschadigen)

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Idd, langere verbrandingen, door wat voor oorzaak ook, zal een gedeelte van de cilinder opwarmen. Goede snelle verbrandingen warmen voor het merendeel de kop op.


Nu lees ik twee vehalen :
@ Jan V. :
Een solex motor krijgt het niet warmer met meer tegendruk omdat er dan minder vers gas in de cilinder zit dat kan verbranden en dus meer warmte aan de motorkop kan afgeven, want door de vele restgassen zal ook de verbranding minder fel zijn ,
Ondanks dat de verbranding iets langer zal duren zal toch de gemiddelde temperatuur maal de langere verbrandingstijd een lagere koptemperatuur opleveren ......


@ Alfons : , langere verbrandingen, door wat voor oorzaak ook, zal een gedeelte van de cilinder opwarmen

Leg dat eens uit confused


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is geen vastloper maar een warmloper .
Als het motortje een paar minuten (3,4 5) uit is dan loopt het na starten weer normaal en er is geen schade aan de zuiger.
Zodra de motor "zwaarder"gaat lopen ,haal ik het van de band en fiets een stukje wink , daarna weer starten , geen probleem.

De uitlaten zijn orgineel met 2 schotjes met in ieder schotje 1 gaatje.

Last edited by FFAnders; 11/04/11 05:51 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #54686 11/04/11 06:09 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je hebt hier twee zaken waar een uitleg op moet komen.
Als de uitlaat te snel is is de cilinder niet goed gevuld en dus eente lage druk bij het naar boven gaan van de zuiger.
Hiervan is het gas wel van een goede samenstelling.
Als de tegendruk te groot is ,is er ook te weinig vers gas om te verbranden maar is de cilinder nog voor een groot gedeelte gevuld met oud gas en kan de kompressie nog wel goed zijn , wat ook voor de tweede keer opgewarmt kan worden,
Hier zit dus een groot verschil wat er in de cilinder zit.
Ook hieer zit weer een klein foutje in , maar in grote lijnen klopt het wel,wat ik je probeer wijs te maken

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Oftewel een "uitlaatgasanalyse"met behulp van DE NEUS !!

Ruik je benzine ,dan is de uitlaat "te snel".
Is het een andere gore lucht is hij te traag ??

zijn er andere manieren om daarachter te komen ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #54697 11/04/11 05:45 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
FF, als de verbranding op tijd is zal de temperatuur goed om gezet kunnen worden naar de zuiger die dan de arbeid naar de krukas kan brengen. Dus veel vermogen uit warmte gekregen.

Als de verbranding te laat is zal de zuiger al een stuk gezakt zijn en de temperatuur wordt op de cilinderwand gezet en daar zijn hitte afgeven. Nu zal de zuiger weinig arbeid op de krukas kunnen afgeven. Dus weinig vermogen.

Kortom, bij late verbrandingen zijn we de cilinder aan het opwarmen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
FFAnders #54706 11/04/11 07:59 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
zijn er andere manieren om daarachter te komen ??


Ja, de lambda sonde die het zuurstofgehalte in het afgas meet, dat moet bijna op zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
FF, als de verbranding op tijd is zal de temperatuur goed om gezet kunnen worden naar de zuiger die dan de arbeid naar de krukas kan brengen. Dus veel vermogen uit warmte gekregen.

Als de verbranding te laat is zal de zuiger al een stuk gezakt zijn en de temperatuur wordt op de cilinderwand gezet en daar zijn hitte afgeven. Nu zal de zuiger weinig arbeid op de krukas kunnen afgeven. Dus weinig vermogen.

Kortom, bij late verbrandingen zijn we de cilinder aan het opwarmen.

Jij als leraar zou daar zeker ook even het academische gehalte van het gas bij moeten halen. Uitleggen waarom een motor beter werkt als het proces adiabatisch verloopt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi verhaal maar ga er vanuit dat de ontsteking goed staat.
Ik heb het over de cilindertemperatuur en de uitlaat.
En de vraag was : is de temperatuur anders met een andere uitlaat .
De ontsteking doe ik niets aan , ik wissel de uitlaat.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joan #54715 11/04/11 09:34 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
FF, als de verbranding op tijd is zal de temperatuur goed om gezet kunnen worden naar de zuiger die dan de arbeid naar de krukas kan brengen. Dus veel vermogen uit warmte gekregen.

Als de verbranding te laat is zal de zuiger al een stuk gezakt zijn en de temperatuur wordt op de cilinderwand gezet en daar zijn hitte afgeven. Nu zal de zuiger weinig arbeid op de krukas kunnen afgeven. Dus weinig vermogen.

Kortom, bij late verbrandingen zijn we de cilinder aan het opwarmen.

Jij als leraar zou daar zeker ook even het academische gehalte van het gas bij moeten halen. Uitleggen waarom een motor beter werkt als het proces adiabatisch verloopt.


Omdat jij het wil Joan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adiabatisch_proces

Eeehhh, toch maar niet. Ik hoop dat mijn uitleg al voldoende is.
cry cry


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
FFAnders #54716 11/04/11 09:38 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Mooi verhaal maar ga er vanuit dat de ontsteking goed staat.
Ik heb het over de cilindertemperatuur en de uitlaat.
En de vraag was : is de temperatuur anders met een andere uitlaat .
De ontsteking doe ik niets aan , ik wissel de uitlaat.


Jazeker, elke verandering heeft invloed op het adiabatisch proces. (Joan?)

Effe serieus nu. De temperatuur kan natuurlijk of hoger of lager worden. Is natuurlijk afhankelijk welke invloed de uitlaat op de gaswisselingen heeft.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: FFAnders
Mooi verhaal maar ga er vanuit dat de ontsteking goed staat.
Ik heb het over de cilindertemperatuur en de uitlaat.
En de vraag was : is de temperatuur anders met een andere uitlaat .
De ontsteking doe ik niets aan , ik wissel de uitlaat.


Jazeker, elke verandering heeft invloed op het adiabatisch proces. (Joan?)

Effe serieus nu. De temperatuur kan natuurlijk of hoger of lager worden. Is natuurlijk afhankelijk welke invloed de uitlaat op de gaswisselingen heeft.


Mooi antwoord Alfons , je kan zo de Politiek in cool

Of weerman : kan vriezen , kan dooien grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#54727 12/04/11 12:11 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Autoverkoper ben ik geweest en onderwijzer ben ik, dus de politiek in dan maar. Kan ik echt mijn zakken vullen.
HhahHahaaaaa.
Nee FF geen politiek antwoord maar ben serieus. Het ligt er net maar aan, hoe goed of slecht de gaswisseling zal zijn.
Kan het ook niet helpen.
Kijk in dit fimpje gaat de gaswisseling goed en de temperatuur loopt in de uitlaat op.
http://www.youtube.com/watch?v=6RpGKP_FsTc&feature=related


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Autoverkoper ben ik geweest en onderwijzer ben ik, dus de politiek in dan maar. Kan ik echt mijn zakken vullen.
HhahHahaaaaa.
Nee FF geen politiek antwoord maar ben serieus. Het ligt er net maar aan, hoe goed of slecht de gaswisseling zal zijn.
Kan het ook niet helpen.
Kijk in dit fimpje gaat de gaswisseling goed en de temperatuur loopt in de uitlaat op.
http://www.youtube.com/watch?v=6RpGKP_FsTc&feature=related


Wel een aardig filmpje alleen de huisdieren (Hond en Kat) gaan op de vlucht van die Turbo en ik er achteraan grin

Balkenende is weg dus de Norm kan aangepast worden !! door de nieuwe Minister van Norm wink (idee ??)

Verder zal ik niet meer over de uitlaat zeuren , tenzij er iemand is die er nog een nieuwe draaiaan kan geven waar ik ongetwijfeld op zal reageren grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #54737 12/04/11 01:29 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
HHhahaha FF zo ken ik je, dat houd ons scherp en er volgen goede discussies.
Leuke bijnaam voor mij Minister Norm. HHAhaAaa.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
iK ben nog een soort uitlaat vergeten de z.g. gekoppelde uitlaat d.w.z. dat de uitlaat meteen aan de cilinder vastzit.
Dit potje heeft als doel om wat herrie weg te halen en verder er voor te zorgen dat de gassen zo snel mogenlijk uit de cilinder gaan en verde geen enkele schadelijke invloed uit te oefenen op het verbrandingsproces.
Deze bestaan meestal ui een grote open pot met hier en daar een plaatje waar de gassen tegenaan kunnen botsen en zo waT geluid kunnen dempen.
Deze zijn wat werking voor de motor beter dan uin uitlaat met een pijp en demper die niet geheel goed werkt.
De werking is als volgt.
Als de uitlaatpoort open gaat kunnen de gassen er met grote snelheid vrij uitstromen en berijken geen hoge snelheid door de grote open ruimte zodat ze de cilinder niet te veel kunnen (leegzuigen) en de spoeling gewoon werkt door de geringe overdruk in het carter (gebrekkige spoeling) maar er is geen tegenwerking door een niet goed werkende of een niet goed aangepaste uitlaat.
Hierdoor kan de motor wel redelijk presteren al is het vermogen niet groot voor de inhoud in cc.
Dus je hebt een redelijk vermogen en veel herrie.
Dit mag nu niet meer maar vroeger kon je de tweewielige trekkers een uur ver horen draaien.
Opzich werkt het wel goed ,geen onderhoud en geen koolaanslag.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 108 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.065s Queries: 55 (0.018s) Memory: 1.1179 MB (Peak: 1.3808 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 06:43:56 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS