Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#51917 23/02/11 06:40 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
ik ben aan het proberen een pompje te maken zonder die kogeltjes, met membraam.

Deze week wat tijd overgehad bij baasje. Hij doet het maar er moet nog wel e.e.a. gebeuren wil het echt goed zijn.
De afdichting moet beter, en ik weet nog niet of het membraam benzine bestendig is. deze kwam ik toevallig tegen.



Attached Images
pompje10.jpg (84.56 KB, 883 downloads)
pompje11.jpg (110.84 KB, 697 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
MMhhh Jan, te gekke ontwikkeling.
Tip.
Geen kogeltjes maar klepjes van rubber, mmmhhhh.
Is het een idee om de klepjes van metaal te maken.
Bijvoorbeeld het metaal wat in een aircopomp zit. Die gaan miljoenen keren open en dicht zonder problemen.
Succes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons1959
MMhhh Jan, te gekke ontwikkeling.
Tip.
Geen kogeltjes maar klepjes van rubber, mmmhhhh.
Is het een idee om de klepjes van metaal te maken.
Bijvoorbeeld het metaal wat in een aircopomp zit. Die gaan miljoenen keren open en dicht zonder problemen.
Succes.


Goed idee Alfons, zal er eens een paar gaan zoeken. smile
Wil ook proberen O-ringetjes onder de klepjes te maken.

Bedankt voor de tip!!! smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons1959
MMhhh Jan, te gekke ontwikkeling.
Tip.
Geen kogeltjes maar klepjes van rubber, mmmhhhh.
Is het een idee om de klepjes van metaal te maken.
Bijvoorbeeld het metaal wat in een aircopomp zit. Die gaan miljoenen keren open en dicht zonder problemen.
Succes.


Goed idee Alfons, zal er eens een paar gaan zoeken. smile
Wil ook proberen O-ringetjes onder de klepjes te maken.

Bedankt voor de tip!!! smile


Zelf zou ik geen o ringen gebruiken, want die zijn van rubber.
Ik zou staal op staal gebruiken.
De klepjes rond maken aan de voorkant en afronden aan de zijkant om plakken te voorkomen.

Best een leuk project dit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Metaal is een goed alternatief , maar niet die uit de airco.

De nieuwe "Freonsoorten" koudemiddelen heet dat tegenwoordig ,werken op vrij hoge drukken .
R22 (oud,mag nietmeer gebruikr worden ) werkte tussen de 2 en 23 Bar.(of hoger)
In deze compressoren zijn de kleppen dus wat zwaarder uitgevoerd.

Wat wel mogelijk is : Verenband .
Dat is leverbaar van 0,01 mm > zo dik als je wilt.
Vanaf 0,01 mm oplopend met 0,01mm .(tot 0,1-0,2mm ?)
Dus dat is even (FF) uitzoeken welke dikte het beste werkt.
Ik zou beginnen met 0,05mm ,maar let wel op dat de "zitting" erg klein moet zijn om plakken te voorkomen.

Goed idee Jan


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik zou even de veerkracht van dat veerenstaal moeten voelen, je kan ze natuurlijk ook wat langer maken, daar heb ik nog wel wat ruimte voor.
membraamklepjes moeten wel met zo min mogelijk kracht open en dicht gaan. Massa traagheid??Toerental.


Viton o-ringen zijn wel oké, benzine bestendig.

de pompjes die ze bebruiken in bijv: ultralichts, karts, enz. werken met dit systeem. (kuntstof membraamplaatjes)

mikuni is daar specialist in, zie bijlage.

als je aan een solexspecialist vraagt; wat is de meestvoorkomende storing bij een solex, dan is het het pompje.

Vandaar deze actie, en je moet wat te doen hebben smile

Attached Images
df-mk.jpg (58.3 KB, 576 downloads)
Last edited by Jan; 24/02/11 08:20 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


www.salomons-metalen??? poeh hé erg duur.
Laatst een offerte gevraagt voor wolfraam om de krukas uit te balanceren. Kan ik weer een krantewijkje erbij gaan nemen. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Om het nog wat spannender te maken : ik heb gewerkt aan een carburateur van een Husqvarna .
Daar zit alles in , pomp met membraan gestuurde afsluiter/naald ,klepjes en overstort (net als solex) en de carb. zelf natuurlijk.
(De dealer zei : nieuwe kopen , niet te repareren ,geen onderdelen enzv.
Maar hij doet het weer !!)


Verenband van 0,01 ,0,02 en 0,03 is wel erg slap , net alu-folie.
denk dat 0,04 of 0,05mm geschikt is.
Het pompje moet wel door carterdruk aangestuurd worden en dat is niet zo veel maar door de oppervlakte van het membraan werkt het toch.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan


www.salomons-metalen??? poeh hé erg duur.
Laatst een offerte gevraagt voor wolfraam om de krukas uit te balanceren. Kan ik weer een krantewijkje erbij gaan nemen. laugh



Zoeken naar : "Hassberg" die heef het.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hehe, best een altenatief deze pompjes.
Zo zie je maar. Nog nooit over gedacht.
Bedankt voor de tip


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik ken geen ander pompsysteem met kogeltjes als bij de solex.
Volgens mij hebben ze er zelf ook problemen mee gehad, er zijn niet voor niets zoveel verschillende type's.
Messing zitting met stalen kogeltjes, kunstof kogeltjes, glazen kogeltjes (wel de beste denk ik) enz enz.

Nu 2011 met moderne materialen moeten we toch een pompje kunnen maken wat noooooit meer ophoud met pompen. hoop ik.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Het systeem is al zo oud als de nacht.
kettingzagen hebben dit type membraampompjes al heel lang in hun vlotterloze carburateurs.
en nu koop je voor eenpaar centen al zgn "Vlinder"carburateurs die oa toegepast worden op minibikes en hulpmotorjes.

Het zeer lange topic over het honda motortje aan de rol bijvoorbeeld ook dit motortje heeft een "alle standen" vlotterloze membraancarburateur


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Oa Tillotson en Walbro maken deze carburateurs.

25 jaar geleden had ik al een Tillotson op mijn solex staan die lagen toen op vehikel in een kist vol voor maar 10 gulden.
heb daar een handjevol van gekocht en gebruik ze nog steeds.

Tillotson en Walbro voobeelden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
Oa Tillotson en Walbro maken deze carburateurs.

25 jaar geleden had ik al een Tillotson op mijn solex staan die lagen toen op vehikel in een kist vol voor maar 10 gulden.
heb daar een handjevol van gekocht en gebruik ze nog steeds.

Tillotson en Walbro voobeelden


Als je grote handen hebt ,kan je nog even vooruit wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dat weet ik jongens dat die er al lang zijn, maar ik wil een membraam carburateur die ik zó op mijn solex kan schroeven.

Dus geen kogeltjes pompje.


[Linked Image from jandelaat.nl]
#52043 26/02/11 04:37 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Geeft zo'n rommeltje


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Dat weet ik jongens dat die er al lang zijn, maar ik wil een membraam carburateur die ik zó op mijn solex kan schroeven.

Dus geen kogeltjes pompje.


Die tillotsons kan je overal zo op je solex schroeven als je maar wel een vacuum leidingkje naar je carter maakt voor het activeren van je carburateur membraan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dit is mooi materiaal Jan , als je daar aan kunt komen.....
Beter dan verenband.

Attached Images
Membrane.png (182.89 KB, 322 downloads)
Last edited by FFAnders; 27/02/11 02:33 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ben benieuwd wie de eerste is die het gaat proberen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#52099 27/02/11 02:46 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Ik heb wel een hele tijd een racesolex gehad met een electrisch pompje. Dat kreeg zijn stroom via de lichtspoel. Werkte erg goed en betrouwbaar. wink


Ook toevallig dat ik daar al een hele tijd aan zat te denken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#52115 27/02/11 06:30 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Ik heb wel een hele tijd een racesolex gehad met een electrisch pompje. Dat kreeg zijn stroom via de lichtspoel. Werkte erg goed en betrouwbaar. wink



Ook een goed idee Peter, niet aan gedacht smile

Wil dit toch even niet opgeven en proberen aan goed materiaal te komen voor de klepjes.
De jongens hier denken goed mee, fijn. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: ghostrider
Ik heb wel een hele tijd een racesolex gehad met een electrisch pompje. Dat kreeg zijn stroom via de lichtspoel. Werkte erg goed en betrouwbaar. wink



Ook een goed idee Peter, niet aan gedacht smile

Wil dit toch even niet opgeven en proberen aan goed materiaal te komen voor de klepjes.
De jongens hier denken goed mee, fijn. smile


Ze stansen de klepjes gewoon uit hetzelfde stuk als waar het membraan van is gemaakt. door de fladdertjes extreem kort te houden is het materiaal net stijf genoeg om zelf een beetje te sluiten, de rest van het dichtdrukken wordt gedaan door de brandstof die terug wil stromen. de gaten die afgedicht worden zijn ook zo klein dat het materiaal er niet ingedrukt wordt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
even mijn oude special motortje van het plafond getrokken. deze constructie is al 22 jaar oud. heb intussen heel wat bij geleerd.
Tillotson via membraan(huis zelf gegoten) op carter. geen pompje nodig zorgt de carburateur zelf voor. Ook de uitlaat zelf gemaakt zo een spaghetti ding koen je toen niet kopen ( zit nu onder veel scooters) twee vlakke platen in model aan elkaar gelast, 1 uiteinde een ronde stomp in geslagen en dicht gemaakt aan de andere kant een ronde stomp in geslagen en een compressor aansluiting erop. door lokaal heet te stoken de platen in model geperst met perslucht ( achter scherm,bang dat hij zou ploffen)


O ja, even bijgevoegd, de tillotson is een 18 mm

Attached Images
22jaar (Medium).JPG (78.12 KB, 539 downloads)
tank over ontsteking (Medium).JPG (62.83 KB, 482 downloads)
carburateurkant (Medium).JPG (73.53 KB, 655 downloads)
tillotson (Medium).JPG (48.11 KB, 491 downloads)
Last edited by Joan; 01/03/11 02:59 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Sorry ,kan het niet laten grin

Attached Images
Maag darmkanaal.png (180.17 KB, 484 downloads)
Uitlaat.png (51.46 KB, 361 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Sorry ,kan het niet laten grin


zoek de verschillen

in toevoeging: meer plaats om iets anders pas te maken is er in beide gevallen niet.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: FFAnders
Sorry ,kan het niet laten grin


zoek de verschillen
in toevoeging: meer plaats om iets anders pas te maken is er in beide gevallen niet.


Die rubriek had ik al eens gelanceerd maar ik kreeg allemaal vraagtekens ??? retour .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
even mijn oude special motortje van het plafond getrokken. deze constructie is al 22 jaar oud. heb intussen heel wat bij geleerd.
Tillotson via membraan(huis zelf gegoten) op carter. geen pompje nodig zorgt de carburateur zelf voor. Ook de uitlaat zelf gemaakt zo een spaghetti ding koen je toen niet kopen ( zit nu onder veel scooters) twee vlakke platen in model aan elkaar gelast, 1 uiteinde een ronde stomp in geslagen en dicht gemaakt aan de andere kant een ronde stomp in geslagen en een compressor aansluiting erop. door lokaal heet te stoken de platen in model geperst met perslucht ( achter scherm,bang dat hij zou ploffen)


O ja, even bijgevoegd, de tillotson is een 18 mm



Joan, ik durf het bijna niet te vragen......maar we willen hem graag even gebruiken op de 24 uurs race laugh laugh Miep miep.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Om even terug te komen op het membraanpompje.
Vandaag contact gehad met een "bewerkingscentrum" om een prijs te geven voor een aantal van deze dingen.
Ik heb inmiddels een mikuni pompje binnen om te zien/laten onderzoeken wat voor soort kuntstof membraam daar gebruikt word.

Wil hier geen risico in lopen en gezien de kosten in een keer goed doen.

Wordt aan gewerkt, en hopelijk komt het goed.


[Linked Image from jandelaat.nl]
#52200 01/03/11 06:03 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Toch is het over het algemeen Peter de zwake schakel bij een solex.

Ik zit niet zoals jij, zo lang in het solex wereltje. Maar heb al wat meegemaakt en gehoord. Toch veel verhuurbedrijven (waar ik ook voor wikkel en zo wat hoor) hebben regelmatig problemen.

En ik vind het ook wel een beetje leuk om zo'n ding te maken. En als de kosten redelijk zijn op de markt te brengen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Zo ook met de krukas balanceren, daar ben ik met veel schade en schande wijs geworden.
Toen ik daarmee begon, geloofde ik iedereen, en probeerde alles uit. elke keer dacht ik weer, iets beter, nu is het goed.

Toch maar weer eens de oude boeken goed gelezen, dat heb je als je vakantie hebt, en één systeem aangehouden en gaan zoeken naar de juiste balansfactor.

Daar zij we nu gelukkig uit, nu val je in slaap, zo stil!!!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nee hoor Jan ik ben er nog, moesten even met de hond rond .

Is het niet zo (tuurlijk wel) dat je eerst een goed werkend "prototype"pomp maakt , voordat de CNC-frees aan de slag gaat?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Daar heb je geen CNC bank voor nodig.
Een paar plaatjes aluminium stapelen en op de goede plek met een boormachine wat gaatjes boren en gebruik maken van solex spul


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#52226 01/03/11 08:50 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ik heb bij de oude wel gehad dat daar spontaan het messingplaatje tussen de twee kogeltjes wegviel, als je dan bij demontage niet oplette EN niet weet hoe het eruit moet zien kom je er echt niet meer uit.

Ook traditioneel is het in elkaar drukken van het binnenwerk door geen pakking ring te monteren of een verkeerde M6 bout bovenin te draaien.

En inderdaad er is veel gesloopt door onkunde, was vroeger niet zo erg, er was zat ( als je geld had).
als je alleen van het geld wat je als vakantiewerker verdiende het hele jaar moest rondkomen werd je wel voorzichtig.
met een folderbaantje erbij was het net te doen.
het vak van "vakkenvuller" in de supermarkt kenden ze toen nog niet, nu kom je makkelijker het hele jaar door aan geld


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#52662 08/03/11 06:04 AM
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Is er nog nieuws van het pompfront Jan?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Commandant_Rob
Is er nog nieuws van het pompfront Jan?


Dat heb je met die Brandweerlui , : altijd met pompen bezig wink

En , Jan ,nog nieuws ??

Last edited by FFAnders; 08/03/11 06:17 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ha jongens.
dat kan nog wel even gaan duren, volgende week komt die gast die het proefmodel komt bekijken, meeneemt en verder uitwerkt en een prijs(je) moet gaan geven.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Ik heb op de beurs (vehikel afgelopen weekeind) producten gezien die zij gemaakt hebben, poeh hé, daar kun je niet meer tegen werken, erg mooi!!!!!

Nu zit ik al weer verder te denken, Carburateurs van bijv. 10 mm zouden ook zo gemaakt kunnen worden. ik ga die gast wel wat dingen laten zien waarvan ik denk.......dat is leuk.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: Jan
Ha jongens.
dat kan nog wel even gaan duren, volgende week komt die gast die het proefmodel komt bekijken, meeneemt en verder uitwerkt en een prijs(je) moet gaan geven.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Ik heb op de beurs (vehikel afgelopen weekeind) producten gezien die zij gemaakt hebben, poeh hé, daar kun je niet meer tegen werken, erg mooi!!!!!

Nu zit ik al weer verder te denken, Carburateurs van bijv. 10 mm zouden ook zo gemaakt kunnen worden. ik ga die gast wel wat dingen laten zien waarvan ik denk.......dat is leuk.


Jantje jantje jantje , waar ben je toch allemaal mee bezig ?
In Boxtel en omstreken rijden over een paar jaar geen solexen meer rond maar JANLEXEN. crazy

Leuk hoor dat gepuzzel van jou. smile


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Ik hoop dat het wat gaat worden Jan, leuk dat je energie die je er in steekt dan ook beloond wordt als het gaat lukken. En Ronald, wat dat pompen betreft.... Het is mn werk, ben geen vrijwilliger, het is geen hobby van me en tegenwoordig is het allemaal niet zo leuk meer met die (verkeerde) bezuinigingen. Moet bijna een baantje erbij nemen om rond te komen.... Dus idd pompen of verzuipen, vandaar de solex 1:65, auto er uit.. kom ik maar wat later bij de klant...whistle

Last edited by Commandant_Rob; 08/03/11 04:06 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de brandweerwagen maar geen Paard en wagen wordt.
Die tijd is geweest.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Roep het maar niet te hard Ronald, je brengt ze miss nog op ideeen.
Voorlopig gaan er hier in Rotterdam weer twee kazernes sluiten.
Van een kale kip kan je niet plukken zeggen ze maar je kan er dan nog wel een poot uit trekken. Op tijd aankomen of niet, op papier klopt het. 2 externe onderzoekbureaus hebben de bezuinigingen onderzocht met bizarre uitkomsten, alles word vervolgens van tafel geveegd en sluitingen van kazernes gaan gewoon.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In Den Haag heeft Van Gent & Loos ooit (10-15jaar geleden)met paard en wagen paketten bezorgd in de binnenstad , dit om het centrum autovrij te maken en houden.
Dat was een wagen met hele grote houten wielen met stalen banden eromheen.
Dat heeft die gemeente veel geld gekost , alle klinkertjes werden kapot gereden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Hahaha ja maar daar is dan weer een ander "potje" voor om die straten te repareren. laugh Zo gaat het nu eenmaal, aan de ene kant word alles aangetrokken en aan de andere kant gaan de bakken geld eruit aan onzinnige dingen.
Maargoed, voor de burger word het niet veiliger, we kunnen nu al niet aan de vastgestelde aanrijtijd komen..... hang je dan aan de dakgoot als een geroosterd haantje.....1 momentje meneer brandweer komt zo. whistle

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan

Nu zit ik al weer verder te denken, Carburateurs van bijv. 10 mm zouden ook zo gemaakt kunnen worden. ik ga die gast wel wat dingen laten zien waarvan ik denk.......dat is leuk.


Hoe groot wil je ze hebben ?
Ik giet ze en dat is een week werk, gasten met "rapid prototyping" hebben nog geen kwartier nodig en al helemaal geen CNC

Last edited by Joan; 09/03/11 05:31 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Nou Joan, breng me niet in verleiding......super mooie moderne technieken.

komt goed!!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De gewone carburator rek ik gewoon op naar rond acht m.m. wat geen enkel probleem is tenminste als het materiaal niet helemaal verrot is ,en dan een twaalf m.m. ktaantje er in omdat anders de doorlaat niet meer af te sluiten is.
Met deze doorlaat is een snelheid van 50 + goed haalbaar( de doorlaat is nu dubbel zo groot).
Met een beetje geluk is negen m.m. ook mogenlijk.
Maar dit hoort niet meer bij een standaart solex.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ik boor eerst de dikke stukken op naar ca 10 mm ( vanaf onderen) en dan vanaf boven een kogel met wat olie er doorheen persen.
Ter plaatse van de venturibuis waar het materiaal het dunste is rek je het dan wat op, nadeel is dat de carburateur soms iets "scheel " oogt omdat aan de kant van de sproeier de rek nul is en daar tegenover wel rek plaats vindt.
Ik heb dan een carburateurhouder voor de draaibank om het gat van de gasgeefbus uit te draaien en daar komt dan een overmaatse in.
In principe beperk ik deze verbowungen tot DO carburateurs, die nieuwe met gaskabel bevallen me niet.
Verder het spruitstuk maken zoals de oude peperbussen, een inlaatbuisje met schroefdraad erop, dat geklooi met die wartel en afdichtring scheelt je in doorlaat.

Ik ben dus maar replicas gaan gieten en als ik wil kom ik aan 18 mm, maar dat slikt de cylinder niet, die wil maar 12 mm
Met koper oplassen kom je wel aan groter maar ja dat is spelerij.
18 mm zet ik wel direct op het carter met een membraan ertussen
ben je van alle gezeur af.

Last edited by Joan; 10/03/11 03:15 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 103 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.102s Queries: 114 (0.037s) Memory: 1.3964 MB (Peak: 1.9154 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-28 23:44:24 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS