Schitterend! Ik ben zo enthousiast geraakt dat ik overweeg zo'n set en motor te kopen. Ga volgende week informeren hoe de RDW hier mee omgaat. Maar buiten de RDW, het is toch prachtig zo'n ding naast je Solex te hebben? Er staan nog genoeg fietsen in de schuur te popelen wie de eerste mag zijn.
Goeie tips Ronald. Het was geen geintje, ik zit echt te denken zoiets aan te schaffen. Smallenginewarehouse levert volgens mij niet buiten de USA, maar die 2-takt motorzaag is wel erg goed geprijsd. De vraag is natuurlijk wel of de koppelingaansluiting dezelfde is qua maat als de Honda, maar dat is uiteraard op te zoeken. Dat Honda motortje is trouwens in Nederland leverbaar voor 235 euro incl btw.
Ja dit had ik ook al gezien. Echt geinig zoiets, om te proberen, maar geloof er zeker in dat hij lekker loopt. Hij haalde 30 mijl toch? Best hard. Alleen jammer dat hij ernaast hangt en niet bijvoorbeeld op de bagage drager zelf.
Ja dit had ik ook al gezien. Echt geinig zoiets, om te proberen, maar geloof er zeker in dat hij lekker loopt. Hij haalde 30 mijl toch? Best hard. Alleen jammer dat hij ernaast hangt en niet bijvoorbeeld op de bagage drager zelf.
Groetjes Alfons
Gewicht valt mee hoor, zo'n 3 kg. Een zijtas met 4 pakken melk weegt meer. Bovendien wordt er een steun meegeleverd die vanaf de motor naar de achteras loopt (montage op zo'n pad in de buurt van de as). Ik heb zo'n set net besteld en ook een Honda 4 takt motortje van 35 cc. In de schuur staat nog een mountain bike die volgens mij perfekt geschikt is, dus voorlopig ben ik straks weer even zoet bezig. Mijn vrouw verzuchtte wel wanneer ik eindelijk volwassen zal worden...
Ivanhoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee groeten van mij 57 jaar
Yabbiedabbiedoeeeeeeeeeeeeeeeeeeee 60! (en binnenkort waarschijnlijk opgepakt wegens het rijden met een Honda motortje vastgebonden op een mountain bike... )
Deze Honda motortjes zijn erg populair bij de Shell eco marathon ze gebruiken heel weinig en elke student kan er mee overweg, alles zit eraan. Bij aankoop wel opletten wat voor secundaire koppeling ze erbij aanbieden, anders krijg je een kaal krukasje en geen carterdeksel waar je wat aan kunt vastmaken zoals op het youtube demo filmpje. ze zijn er ook in 45 CC net iets meer power.
Deze Honda motortjes zijn erg populair bij de Shell eco marathon ze gebruiken heel weinig en elke student kan er mee overweg, alles zit eraan. Bij aankoop wel opletten wat voor secundaire koppeling ze erbij aanbieden, anders krijg je een kaal krukasje en geen carterdeksel waar je wat aan kunt vastmaken zoals op het youtube demo filmpje. ze zijn er ook in 45 CC net iets meer power.
Ik heb deze besteld: Honda GX35 met een horizontale tank. Morgen wordt ie bezorgd dus ik ben benieuwd.
Ik heb nog even een vraag, want het onderwerp houdt me wel bezig natuurlijk. (als het vervelend wordt hoor ik het wel)
Ik ga het Honda motortje aanvankelijk monteren op een mountain bike. Dat is illegaal, althans het rijden ermee, maar op een stil polderweggetje moet dat zonder teveel risico te testen zijn. Maar ik heb ook nog een 5000 zonder motor maar wel met kenteken staan. Stel nou dat ik dat motortje voor de gein een keer daarop monteer. Dan voldoe ik toch gewoon aan de wettelijke eisen? Het blijft een Velosolex volgens het kentekenbewijs. Alleen de motorinhoud is van 49 naar 35cc gegaan. Daar zal de gemiddelde veldwachter toch geen problemen mee hebben? Blijft natuurlijk de snelheid die ver boven de 25km/h komt, maar voor wie geldt dat niet hier?
En dan nog een vraag om het echt vervelend te maken : Stel dat ik de Honda motor achterop mijn andere 5000 monteer (ook met kenteken maar wel gewoon met motor) als zeg maar extra motortje. Ik durf die vraag bij de RDW eigenlijk niet te stellen want ik wil geen ambtenaren overspannen maken maar hoe zou het daarmee zitten? Ben benieuwd naar jullie mening!
volgens mij staat er op het kenteken niets beschreven over de motor du kunnen de mannen in de blauwe pakken je denk ik ook niets maken [op de snelheid na dan] als je het blokje dan ook nog zwart spuit en op de voorkant monteer vald het ook minder op mooi man dan ben je de eerste met een echte hondlex.
Als je één motor gebruikt , geen probleem . Als je ze alletwee aanzet heb je opgeteld méér dan 50cc .
Zo zie ik het inderdaad ook. Blijft natuurlijk wel het geluidsniveau van zo'n Honda. Misschien valt dat toch wel mee, want het toerental ligt aanzienlijk lager dan wanneer je er een boom mee omzaagt.
Overigens zijn het voor mij wel allemaal experimenten die de antieke Solexen niet definitief zullen verminken hoor. Ik maak alles zo dat de Solex in no time weer kan worden teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Dit ter geruststelling van alle liefhebbers hier (waaronder ik zelf)
Ik heb nog even een vraag, want het onderwerp houdt me wel bezig natuurlijk. (als het vervelend wordt hoor ik het wel)
Ik ga het Honda motortje aanvankelijk monteren op een mountain bike. Dat is illegaal, althans het rijden ermee, maar op een stil polderweggetje moet dat zonder teveel risico te testen zijn. Maar ik heb ook nog een 5000 zonder motor maar wel met kenteken staan. Stel nou dat ik dat motortje voor de gein een keer daarop monteer. Dan voldoe ik toch gewoon aan de wettelijke eisen? Het blijft een Velosolex volgens het kentekenbewijs. Alleen de motorinhoud is van 49 naar 35cc gegaan. Daar zal de gemiddelde veldwachter toch geen problemen mee hebben? Blijft natuurlijk de snelheid die ver boven de 25km/h komt, maar voor wie geldt dat niet hier?
En dan nog een vraag om het echt vervelend te maken : Stel dat ik de Honda motor achterop mijn andere 5000 monteer (ook met kenteken maar wel gewoon met motor) als zeg maar extra motortje. Ik durf die vraag bij de RDW eigenlijk niet te stellen want ik wil geen ambtenaren overspannen maken maar hoe zou het daarmee zitten? Ben benieuwd naar jullie mening!
Kijk en daar heb je nou net het TYPEKEUR voor, alles is beschreven en daar hangt dan dat "B" nummer aan, zoek daar het blad maar eens bij.
Ik heb nog even een vraag, want het onderwerp houdt me wel bezig natuurlijk. (als het vervelend wordt hoor ik het wel)
Ik ga het Honda motortje aanvankelijk monteren op een mountain bike. Dat is illegaal, althans het rijden ermee, maar op een stil polderweggetje moet dat zonder teveel risico te testen zijn. Maar ik heb ook nog een 5000 zonder motor maar wel met kenteken staan. Stel nou dat ik dat motortje voor de gein een keer daarop monteer. Dan voldoe ik toch gewoon aan de wettelijke eisen? Het blijft een Velosolex volgens het kentekenbewijs. Alleen de motorinhoud is van 49 naar 35cc gegaan. Daar zal de gemiddelde veldwachter toch geen problemen mee hebben? Blijft natuurlijk de snelheid die ver boven de 25km/h komt, maar voor wie geldt dat niet hier?
En dan nog een vraag om het echt vervelend te maken : Stel dat ik de Honda motor achterop mijn andere 5000 monteer (ook met kenteken maar wel gewoon met motor) als zeg maar extra motortje. Ik durf die vraag bij de RDW eigenlijk niet te stellen want ik wil geen ambtenaren overspannen maken maar hoe zou het daarmee zitten? Ben benieuwd naar jullie mening!
Kijk en daar heb je nou net het TYPEKEUR voor, alles is beschreven en daar hangt dan dat "B" nummer aan, zoek daar het blad maar eens bij.
Op mijn kentekenbewijs is geen TYPEKEUR ingevuld.
Dit staat er: Typegoedkeuring K. - D.2. - D.2. -
Waarom dan op zoek naar "een blad" met een B nummer??
Ook staan het geluidsniveau U.1. en het toerental geluidsniveau U.2. niet ingevuld.
Maar buiten dat, herinner je je deze nog? (19-10-2010):
Origineel bericht van: Joan
Maar die B-nummers klopt geen drol van want aan de hand van die B nummers kreeg je van het RDW een bepaald type solex op je kenteken en dat blijkt vaak de plank volkomen mis te slaan.
Deze Honda motortjes zijn erg populair bij de Shell eco marathon ze gebruiken heel weinig en elke student kan er mee overweg, alles zit eraan. Bij aankoop wel opletten wat voor secundaire koppeling ze erbij aanbieden, anders krijg je een kaal krukasje en geen carterdeksel waar je wat aan kunt vastmaken zoals op het youtube demo filmpje. ze zijn er ook in 45 CC net iets meer power.
Ik heb deze besteld: Honda GX35 met een horizontale tank. Morgen wordt ie bezorgd dus ik ben benieuwd.
Bedankt voor de URL scheelt weer van over de plas te laten komen. Heb er 1 besteld voor een minibike project
[quote=zeezout]Ik heb nog even een vraag, want het onderwerp houdt me wel bezig natuurlijk. (als het vervelend wordt hoor ik het wel)
Op mijn kentekenbewijs is geen TYPEKEUR ingevuld.
Dit staat er: Typegoedkeuring K. - D.2. - D.2. -
Waarom dan op zoek naar "een blad" met een B nummer??
Ook staan het geluidsniveau U.1. en het toerental geluidsniveau U.2. niet ingevuld.
Maar buiten dat, herinner je je deze nog? (19-10-2010):
Origineel bericht van: Joan
Maar die B-nummers klopt geen drol van want aan de hand van die B nummers kreeg je van het RDW een bepaald type solex op je kenteken en dat blijkt vaak de plank volkomen mis te slaan.
Evengoed wel bedankt voor het meedenken
nee maar dat type staat wel op je frame, vandaar ook mijn opmerking over het foute op je kenteken.
Brommers van VOOR de typekeuring, de rijwielen met hulpmotor, met zo een ding kom je nog wel weg. Overigens zal dat papierwerk me een zorg zijn, als je er wat mee krijgt, dan weigert de verzekering uitbetaling en dan kun je in een regime terecht komen dat onbetaalbaar blijkt ( rijdt maar eens een kostwinner invalide)
Je hebt deels gelijk Joan. Ik wil verzekerd of niet ook nooit iemand invalide rijden natuurlijk. Maar al jij met je blauwe plaat een ongeval veroorzaakt en er blijkt dat je 40 km/h gereden hebt dan keert die verzekering ook niet uit waarschijnlijk. En dat laatste risico wordt toch door zeer velen genomen.
Jaha Zeezout, daar heb je een punt. Je heb een marje van 10 km/h. Dus 35 mag. Denk maar aan reclames van scooter verkopers die 35 of 45 km/h verkopen. Zal eens aan mijn schoonvader vragen hoe dit zit. Die heeft wat met rechten enzo te maken. Groetjes Alfons.
Deze Honda motortjes zijn erg populair bij de Shell eco marathon ze gebruiken heel weinig en elke student kan er mee overweg, alles zit eraan. Bij aankoop wel opletten wat voor secundaire koppeling ze erbij aanbieden, anders krijg je een kaal krukasje en geen carterdeksel waar je wat aan kunt vastmaken zoals op het youtube demo filmpje. ze zijn er ook in 45 CC net iets meer power.
Ik heb deze besteld: Honda GX35 met een horizontale tank. Morgen wordt ie bezorgd dus ik ben benieuwd.
Bedankt voor de URL scheelt weer van over de plas te laten komen. Heb er 1 besteld voor een minibike project
Krijg je geen spijt van Joan! Vandaag bij me bezorgd en het is echt een prachtig dingetje. Compleet met carterdeksel trouwens rond de koppeling zodat bevestiging geen probleem is. Ik was nog het meest verbaasd over het geringe gewicht van 3,6 kg en de geringe afmetingen van dit viertaktje. Alles derop en deraan natuurlijk. Aluminium cilinder, elektronische ontsteking enz. En dan te bedenken dat dit 35 cctje twee keer zoveel vermogen levert dan de 49 cc van een 3800. De tijd heeft niet stilgestaan in de ontwikkeling van motoren! Niks ten nadele van het trouwe Solex motortje natuurlijk want die heeft zijn diensten wel bewezen en dat moet bij dit (made in Thailand) produkt nog wel afgewacht worden.
Krijg je geen spijt van Joan! Vandaag bij me bezorgd en het is echt een prachtig dingetje. Compleet met carterdeksel trouwens rond de koppeling zodat bevestiging geen probleem is. Ik was nog het meest verbaasd over het geringe gewicht van 3,6 kg en de geringe afmetingen van dit viertaktje. Alles derop en deraan natuurlijk. Aluminium cilinder, elektronische ontsteking enz. En dan te bedenken dat dit 35 cctje twee keer zoveel vermogen levert dan de 49 cc van een 3800. De tijd heeft niet stilgestaan in de ontwikkeling van motoren! Niks ten nadele van het trouwe Solex motortje natuurlijk want die heeft zijn diensten wel bewezen en dat moet bij dit (made in Thailand) produkt nog wel afgewacht worden.
Weet ik, ik ken de blokjes van de ECO marathon zoals ik al zij, gewoon goed de olie in de gaten houden, gaan ze niet stuk. wel wil de ZEER kleine sproeier in de carburateur ( dat ding gebruikt echt niks) nog wel eens dichtlopen. En ja, meer vermogen dat zeker, hij kan dan ook 7000 toeren draaien volgens de spec, kom daar bij een solex maar eens om
Zeker heeft de tijd niet stilgestaan, maar ben benieuwd naar het verbruik. De solex 1 op 70 ofzo. Oke het Hondablok, met zijn hele kleine sproeier, twee keer het vermogen maar wat zal het werkelijke verbruik zijn per kilometer. We zullen afwachten wat het praktische rendement van het Honda blok in relatie tot het Solex blok doet. Dus 1 op **.
Succes jongens met de opbouw. Heb ook nog een oude fiets staan, denk het ook tegaan doen. Geinig toch.
Zeker heeft de tijd niet stilgestaan, maar ben benieuwd naar het verbruik. De solex 1 op 70 ofzo. Oke het Hondablok, met zijn hele kleine sproeier, twee keer het vermogen maar wat zal het werkelijke verbruik zijn per kilometer. We zullen afwachten wat het praktische rendement van het Honda blok in relatie tot het Solex blok doet. Dus 1 op **.
Succes jongens met de opbouw. Heb ook nog een oude fiets staan, denk het ook tegaan doen. Geinig toch.
Groetjes Alfons.
De ECO marathon "fiets" waar ik aan heb geholpen om die te bouwen ( aandrijving van blokje naar achterwiel in twee stappen) met 3 wielen, schijfremmen en noch wat andere van die energie vretende misbaksels liep met dit blokje bijna 1:200
bedenken dat dit 35 cctje twee keer zoveel vermogen levert dan de 49 cc van een 3800. De tijd heeft niet stilgestaan in de ontwikkeling van motoren! Niks ten nadele van het trouwe Solex motortje Vergeet het Berini Eitje niet dat is ook een 32 cctje
inderdaad, en met een beetje gekietel op een gewone fiets goed voor 60 Km/uur
Laat staan op een tandem met belasting daar gaat hij ook zo mee door 's lands dreven.
Inmiddels is mijn motortje ook binnen , heb gekozen voor een ander type tank ( werd ik netjes over gebeld)
Hoera, de ontbrekende koppeling trommel is precies identiek aan wat er op een minibike is gemonteerd, kan dus gaan slopen en 2 takt vervangen door 4 takt met gebruik van de 2-takt koppelingtrommel. voorbeeld van koppelingtrommel
Inmiddels is mijn motortje ook binnen , heb gekozen voor een ander type tank ( werd ik netjes over gebeld)
Hoera, de ontbrekende koppeling trommel is precies identiek aan wat er op een minibike is gemonteerd, kan dus gaan slopen en 2 takt vervangen door 4 takt met gebruik van de 2-takt koppelingtrommel. voorbeeld van koppelingtrommel
Mooi he! Ik werd ook gebeld over de tank. Heb gekozen voor de horizontale, voor mijn toepassing het handigst. Leuk adresje in je link! Lekker goedkoop De set die ik in de USA heb besteld wordt vrijdag verstuurd. (De gashandel was nog niet op voorraad). Het spul komt uit Greenville NY en als je dat opzoekt met Google maps zie je ongeveer vijf huizen. Ik hoop niet dat UPS daar maar 1 keer per maand komt
Als je hard genoeg meetrapt dan kom je een heel eind
Meetrappen verboden, alleen motor power. zelfs de startmotoren MOETEN met een lamp op het dak zijn uitgerust dat als je deze motor gebruikt ( accupower) je jezelf meteen verraad. triple-x
Mijn HONDA blok hangt er inmiddels in, moet alleen de tank nog in het frame laten zakken en een verloopplaatje naken voor de carburateur want deze komt nu tegen het frame aan.
Dan wachten tot hij de baan op kan.
Ook het verzamelen van onderdelen voor een solex viertakt schiet al lekker op.
Ik vraag me af, of dat stalen rolletje, van die RR motor, wel genoeg grip heeft op onze bandjes.
Groetjes Alfons.
He dan heb je het principe van de rolaandrijving nog niet begrepen.
Ik zal dat even uitleggen: om weg te rijden heb je geen PK's nodig maar koppel. koppel is kracht maal arm dat geeft namelijk een moment af. Bij elk motortje hoort een bepaalde koppelkromme, dat is namelijk het koppel afgezet tegen het toerental.( gaf jij geen les ?) Nu heeft de solex zodanig weinig koppel dat je daar met een rol van ca 42 mm ( Niet zeuren over de exacte maat want 42 deelt voor de leek lekker makkelijk door 2) een arm van 21 mm hebt dat is net genoeg om mee weg te komen.
Het voordeel van de RR is dat je iets meer koppel hebt, je kunt dus een grotere rol monteren, grip genoeg dan ( de rol zal ongeveer 1.6 meter in diameter zijn)
en dan is er nog de opmerking over de standaard, niet nodig de RR is een V12 je kunt hem dus rustig met een kant van 6 cylinders tegen een boom plaatsen, dat glijd niet weg. Echt HET ideale blok om mee te experimenteren.
Ik mis de opmerking over de spaken in het wiel, die 28 ijzerdraadjes DAT is echt te weinig
Gekker nog Joan. Vermogen (Pk of kW)bestaat niet eens. Het vermogen is alleen maar een berekent iets. P = Md x 2Pi x n Vermogen = draaimoment x 6,28 x toerental Een motor levert idd alleen maar een moment en en toerental.
Ohja die grip, ik bedoelde alleen dat die van staal is en onze rolletje van ander schuurmateriaal.
Naar aanleing van mijn vraag aan de RDW hoe omgegaan wordt bij vervanging van de Solex motor door bijv een Honda motor hun reactie:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Indien één of meerdere van de onderstaande voertuiggegevens wijzigen en na deze wijziging niet meer overeenstemmen met het kentekenregister, moet het voertuig worden gekeurd en moet worden voldaan aan de volgende eisen: voor zover die eisen verband houden met de aangebrachte wijziging.
de motorcode of het motortype van een motorvoertuig;
het aantal cilinders van een motorvoertuig met uitzondering van bromfietsen;
de cilinderinhoud van een motorvoertuig;
het vermogen van een motorfiets, driewielig motorrijtuig en bromfiets alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
Net ontvangen, dus ik moet het allemaal nog even doorgronden.
Ik zie wel dat ik van een origineel solex blok een 5 cylinder mag maken als ik maar niet over het originele aantal CC's en PK's heen ga. Geen idee hoe ik dat uit moet voeren maar ik kan er vast aan gaan denken. die 4 takt solex zal dan wel gaan want er staat niets beschreven over het verbrandings principe ( hebben ze waarschijnlijk toch geen chorizo van gegeten)
Naar de letter van de wet mag het niet, maar naar de geest van de wet zal het allemaal wel meevallen. Het aantal CC zoals dat op het kentekenbewijs staat wijzigt naar beneden en de verhoging van het aantal pk (wat niet op het kentekenbewijs staat) is marginaal. Ben wel benieuwd wat er precies in het kentekenregister staat, dus dat zal ik, tegen betaling, nog eens opvragen, maar ik verwacht niet dat dat een uitgebreid register is.
Naar de letter van de wet mag het niet, maar naar de geest van de wet zal het allemaal wel meevallen. Het aantal CC zoals dat op het kentekenbewijs staat wijzigt naar beneden en de verhoging van het aantal pk (wat niet op het kentekenbewijs staat) is marginaal. Ben wel benieuwd wat er precies in het kentekenregister staat, dus dat zal ik, tegen betaling, nog eens opvragen, maar ik verwacht niet dat dat een uitgebreid register is.
er zijn motorblokken uit de tijd dat er nogal veel otoloze solexen waren die omgetoverd werden tot oto solex die zelf een eigen "B" nummer hadden omdat anders het model niet meer toegestaan was.
Ja het aantal cilinders. Op 1 of andere website kwam ik deze foto tegen. Ook nog meer foto's van alle kanten. Kon natuurlijk niet zien of deze werkte maar het zag er zo goed uit dat ik het vermoede had dat die wel werkt. Kent iemand deze. Worden we voor gek gehouden of niet.
Erg knap gemaakt dan. Wie is dat dan? Iemand ook van het form? Zijn er ook nog andere bijzondere solexen. Geen racers he, want dat vind ik geen Solex meer. Wie o wie plaats foto's.
Na een eerste montage op een mountainbike nu de Honda motor op een 5000 gemonteerd. De tunnel waarin de rol zit en waaraan de motor is bevestigd paste met een draadeind precies op de boutgaten van de opstaande vork. Extra afstandbusjes gemaakt.
Niet schrikken voor de Solex puristen! De 5000 is in no time weer origineel te maken. De enige echte veranderingen zijn een gaatje van 6 mm in het linker achterpadje (voor de geleidesteun van de motor en twee miniscule gaatjes voor de bevestiging van het nummerbord (je moet dat ding ergens kwijt). Net een eerste proefritje gemaakt. Minder vermogen bij het wegrijden dan met de Solex motor, maar maakt het eenmaal toeren dan gaat het ook echt lekker. En hard hoor! Geluid valt geweldig mee. Niet meer dan de tweetakt heb ik het idee. Binnenkort, ijs en weder dienende, een filmpie.
Geweldig dit. Heb je ook al geprobeerd met beide machines te rijden of gaat dat niet. 2weel-drive Je hebt de primeur hoor. Ben benieuwd hoe hard dat nu loopt. Is dit een 25?
Geweldig dit. Heb je ook al geprobeerd met beide machines te rijden of gaat dat niet. 2weel-drive Je hebt de primeur hoor. Ben benieuwd hoe hard dat nu loopt. Is dit een 25?
Zal vast wel lukken met 2 motoren, maar nog niet geprobeerd. De familie wil me ook nog zien toch Het is een 35 cc motortje en hoe hard het loopt weet ik nog niet. Ga binnenkort met de gps eens even testen. De man van de RDW die ik sprak zag trouwens geen problemen met deze ombouw. Heb voor de zekerheid wel de officiële reactie van de rdw op papier bij mijn kentekenbewijs zitten.
Zo'n technisch hoogstandje is het niet hoor. Die set voor de aandrijving uit Amerika is behoorlijk universeel. Maar bedankt voor het compliment natuurlijk! (dat spul uit de USA kostte me trouwens wel 40 euro inklaringskosten/invoerrechten op een factuurbedrag van 150 dollar )
Zo'n technisch hoogstandje is het niet hoor. Die set voor de aandrijving uit Amerika is behoorlijk universeel. Maar bedankt voor het compliment natuurlijk! (dat spul uit de USA kostte me trouwens wel 40 euro inklaringskosten/invoerrechten op een factuurbedrag van 150 dollar )
klopt, heb ik ook erg last van bij spullen uit de US. er schijnt een drempel te zijn waaronder je niet betaalt want vroeger ( niet zo lang geleden) kwam het materiaal zo binnen en ineens was daar die klop op de voordeur met invoer rechten EN een idioot hoog bedrag aan afhandelingskosten van de TNT.
Zo'n technisch hoogstandje is het niet hoor. Die set voor de aandrijving uit Amerika is behoorlijk universeel. Maar bedankt voor het compliment natuurlijk! (dat spul uit de USA kostte me trouwens wel 40 euro inklaringskosten/invoerrechten op een factuurbedrag van 150 dollar )
klopt, heb ik ook erg last van bij spullen uit de US. er schijnt een drempel te zijn waaronder je niet betaalt want vroeger ( niet zo lang geleden) kwam het materiaal zo binnen en ineens was daar die klop op de voordeur met invoer rechten EN een idioot hoog bedrag aan afhandelingskosten van de TNT.
Misschien beter via België bestellen ?
Hoe doe je dat Joan, via Belgie bestellen? Dan moet je toch een adresje of contactpersoon daar hebben? Als je een idee hebt hoor ik het graag, want ik wil binnenkort wat lichtgewicht kampeerspullen in de usa bestellen.
Identiek aan Nederland. de ellende is dat de transportkosten meetellen voor de waarde van het pakket en dan zit je al snel boven die 150 euro. Ik heb daarom goederen wel "langszaam" laten versturen (dat heet "best rate") om pakketten onder de tax te houden. Ook bestel ik vaak goederen als 2e hands ( wel nieuw maar bijvoorbeeld uit sloop of revisieblokken of onderdelen die door een tuner uitgewisseld zijn voor snellere er zit dan geen fabriekswikkel of garantie certificaat bij, dat is dan ook voor je eigen risico maar bij een vertrouwde handelaar gaat dat wel)
Vandaag mijn 5000 met Honda motor maar eens getest voor woon-werk verkeer. Voor de gein ook de Solex motor erbij gezet. Is geen succes koppel samen. Als een torpedo (pedo?? ) trek je op tot zo'n 35 a 40 km, maar daarna gaat de Solex motor viertakten. Zal wel meer benzine krijgen dan via de overloop kan terugstromen. Nou ja, het was maar een experiment. Tot nu toe loopt dat 4taktje als een tierelier. Ooit wordt het weer een originele 5000, maar tot dan geniet ik nog even van dit experimentje
Vandaag mijn 5000 met Honda motor maar eens getest voor woon-werk verkeer. Voor de gein ook de Solex motor erbij gezet. Is geen succes koppel samen. Als een torpedo (pedo?? ) trek je op tot zo'n 35 a 40 km, maar daarna gaat de Solex motor viertakten. Zal wel meer benzine krijgen dan via de overloop kan terugstromen.Dan heb je Inspuiting , is dat weleens eerder geprobeerd op Solex ?? (vast wel) Nou ja, het was maar een experiment. Tot nu toe loopt dat 4taktje als een tierelier. Ooit wordt het weer een originele 5000, maar tot dan geniet ik nog even van dit experimentje
Nu nog een Turbotje voor wat extra lucht en dat viertakketakke is over
Ik heb inmiddels het blokje helemaal uit elkaar gehaald en ben bezig de inlaat van 10 mm te vergroten naar 15 mm. Heb precies zo een carburateur gekocht maar dan als 14 mm, helaas bleek het een 15 mm te zijn en dat geeft problemen met alle gietstukken van het blokje want dan wordt het wel heel erg dun allemaal
Ik zorg wel dat hij net niet vol gas gaat, deze carburateurs werken net als een solex met een roterende drum met een centraal gat om gas te geven. het mooie is dat tijdens de rotatie de drum iets "lift"waardoor een centrale konische naald steeds hoger komt te hangen bij meer gas en daardoor het mengsel aanpast. het is ook een "alle standen"carburateur , vlotterloos maar met membramen en een handpompje om VOOR het starten benzine naar de carburateur te pompen
Ja mooie systemen zo die carburateurs. Hadden de solexen ook maar zulke uitvoeringen, dan hadden we wat minder problemen als je gas mindert. Tjonge tjonge gelijk weer die dingen op voeren he. Stoute jongens toch.
Ben ik ook een "tijdje" mee aant klooien (cencuur??)geweest.
Husqvarna motorzaag ,carb. werkte niet goed nieuwe pakkingen en membraan (volgens de Dealer de laatste,20 jr.oud) ingezet. Niet werken en iedereen zegt dan :"gooi dat ouwe ding toch weg" .
Maar de aanhouder wint>>>>>>>>>>> poreur benzine aanzuig slangetje
Ik heb inmiddels het blokje helemaal uit elkaar gehaald en ben bezig de inlaat van 10 mm te vergroten naar 15 mm. Heb precies zo een carburateur gekocht maar dan als 14 mm, helaas bleek het een 15 mm te zijn en dat geeft problemen met alle gietstukken van het blokje want dan wordt het wel heel erg dun allemaal
Dat ding is hooguit 2 maanden oud! Heb je je garantiekaart wel goed bewaard?
Ik heb inmiddels het blokje helemaal uit elkaar gehaald en ben bezig de inlaat van 10 mm te vergroten naar 15 mm. Heb precies zo een carburateur gekocht maar dan als 14 mm, helaas bleek het een 15 mm te zijn en dat geeft problemen met alle gietstukken van het blokje want dan wordt het wel heel erg dun allemaal
Dat ding is hooguit 2 maanden oud! Heb je je garantiekaart wel goed bewaard?
een maand misschien en ca 1/2 draaiuur. Altijd al willen weten wat er binnen in zit en waarom het niet/wel beter kan
Ik heb inmiddels het blokje helemaal uit elkaar gehaald en ben bezig de inlaat van 10 mm te vergroten naar 15 mm. Heb precies zo een carburateur gekocht maar dan als 14 mm, helaas bleek het een 15 mm te zijn en dat geeft problemen met alle gietstukken van het blokje want dan wordt het wel heel erg dun allemaal
Dat ding is hooguit 2 maanden oud! Heb je je garantiekaart wel goed bewaard?
een maand misschien en ca 1/2 draaiuur. Altijd al willen weten wat er binnen in zit en waarom het niet/wel beter kan
Komt me erg bekend voor vrees ik. Als kind kreeg je zo'n blikken speelgoed autootje dat je kon opwinden. Binnen no time had ik de lipjes teruggebogen om het zaakje te demonteren en het inwendige te kunnen zien. Veeeel interessanter dan die glanzende buitenkant! Maar ja,IK was toen nog een kind natuurlijk...
dat ken ik , even kijken hoe het werkt zelf wilde ik altijd weten hoe het er bij de veer uitzag , deze kon er ook uit ! alleen het terug plaatsen ging niet gelukig is er in de jaren erna veel veranderd motoren uit elkaar en ja ook weer in elkaar en lopen he
Toch is de basis toen gelegd denk ik. Het ging en gaat om de belangstelling voor techniek en de rest komt dan wel. De een wordt daarin beter dan de ander natuurlijk, maar als de basis er is lukt er veel. Ik heb drie kinderen (waarvan 2 jongens) in de leeftijd van 17 tot 21 die bepaald niet dom zijn, maar een fietsband plakken?? Vergeet het maar. Ze kunnen het gewoon niet omdat ze totaal geen interesse hebben in techniek (en omdat ze weten dat ik het wel zal doen )