Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Gisteren verloor ik het roostertje dat aan de voorkant van de carburateur zit. Dat ding dus waar de luchtschuif achter zit.
Het gaat om een 5000 met een 6.5 carburateur. (spruitstuk, uitlaat cilinder ed zijn van een 3800). Niet meer kunnen terugvinden.

Het viel me op dat ie zonder dat rooster toch beter (harder) liep. Ik moet erbij zeggen dat ik het rooster had dichtgemaakt om een langzamer stationair toerental te hebben. Ik rij veel in de stad en dan is het vervelend om steeds in de remmen te moeten knijpen.
Maar waarom zit dat rooster er eigenlijk? Ze waren vroeger bij Solex toch niet van lotje getikt om daar een luchtinlaat te maken zonder dat het zin had? Ik kan me bijv. voorstellen dat de warme lucht van de cilinder voor een soort voorverwarming zorgt. Voorlopig doe ik het maar zonder rooster want bescherming biedt het toch niet, maar als iemand (Joan?) het me kan uitleggen dan graag.


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ze zijn er ook zonder rooster, want inderdaad echt helpen doet het niet.
Die extra luchtinlaat gaat alleen open bij gas dicht, daarmee voorkom je verzuipen ( denkt men) omdat de benzine ook spontaan de cylinder in loopt, het is tenslotte een "vlotterloze" carburateur en dat heeft zijn vóór ( eenvoudig) en zijn tegen ( doorstromen van de benzine ook als de motor er niet aan lurkt)

Nadeel van de constructie is dat de motor juist harder gaat lopen, vandaar de suggestie het gat te dichten, dat verzuipen valt namelijk best wel mee.

Je zou als alternatief een plaatje erop kunnen lijmen als je benzine ongevoelige lijm kan vinden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Joan
ze zijn er ook zonder rooster, want inderdaad echt helpen doet het niet.
Die extra luchtinlaat gaat alleen open bij gas dicht, daarmee voorkom je verzuipen ( denkt men) omdat de benzine ook spontaan de cylinder in loopt, het is tenslotte een "vlotterloze" carburateur en dat heeft zijn vóór ( eenvoudig) en zijn tegen ( doorstromen van de benzine ook als de motor er niet aan lurkt)

Nadeel van de constructie is dat de motor juist harder gaat lopen, vandaar de suggestie het gat te dichten, dat verzuipen valt namelijk best wel mee.

Je zou als alternatief een plaatje erop kunnen lijmen als je benzine ongevoelige lijm kan vinden

Dat is snel Joan! smile
Dank je!
Ik vond net een rubber tule van een bougiekabel die precies rond het gat klemt. Zo'n doppie is wellicht makkelijker af te sluiten.
Maar waarom heb ik het gevoel dat ie nu sneller gaat? Ok, jij kunt mijn gevoelens (gelukkig!) niet peilen natuurlijk, maar er is blijkbaar geen technische verklaring voor, want zoals je zegt, het gaat pas werken bij gas dicht.


Groet, Tim
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Mijn voorlopige oplossing met het rubbertje:

Ok, het kost een paar centen (2) maar dan heb je ook wat grin

Attached Images
carb1.jpg (61.38 KB, 432 downloads)
carb2.jpg (78 KB, 400 downloads)

Groet, Tim
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Jan Vennix heeft de fuctie een keer duidelijk uitgelegt, het het roostertje heeft wel een functie. zie hieronder.
...............................................................

De vroegere carburaters hadden dit niet en later wel,(waarom)
Dat hadden ze echt niet voor niets gedaan ,dat is gekomen vlak na de koppeling inbouw.
Doordat bij een koppelingmotor een laag konstant toerental nodig was waarop deze motor door zij sobere konstruktie van de carburator nog niet goed wou lopen hebben ze deze construktie bedacht.
Door exsta lucht bij te mengen verkreeg men een zeer arm mengsel waarop de motor kon lopen zonder te viertakten en de motor als een tweetakt door kon lopen .
Dit mooi tweetakt lopen was nodig om de kopeling niet te laten uitslaan in de scharnierpunten,die gingen dan te vlug te veel speling krijgen en bij zeerveel solexen hoor je de koppeling dan ook zeer veel herrie maken bij een lager toerental.
Dit is een rede .
De tweede rede is, omdat de motor bij een laag toerental gassen zal terugblazen en weer opnieuw aanzuigen er ook weer benzine zal bijmengen krijg je algouw een te rijk mengsel en zal de motor afslaan en is dan bij warm weer pas te starten na een lange aanfiets tijd wat door de doelgroep die op deze dingen rondreed niet te pruimen was.
Dit exstra kanaal zit daarom ook aan de onderkant om de trugstroomgassen meteen de gelegenheid te geven naar buiten te gaan en de aanzuiggassen niet meteen van een volle laag brandstof te geven.
Zo zie je maar weer een solex is niet altijd met een franse slag in elkaar gefrommelt ,al lijkt het er wel eens op.
Het systeem wat hierboven een paar stukjes terug beschreven is doen wij al zolang als er bij ons solexen binnen komen met dat systeem van gas geven ,vooral bij het systeem met gas en rem tegelijk.

Door Jan Vennix


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Ik begrijp uit het verhaal van Jan Vennix dat het dus kiezen is tussen een slippende koppeling (meer toeren) en een klapperende koppeling (laag toerental) bij stationair.
De tweede reden (het verzuipen) herken ik in de praktijk niet bij een afgesloten luchtinlaat.
Wat is wijsheid? Een meer slippende koppeling zorgt voor veel meer warmteontwikkeling en slijtage aan de voering en een klapperende koppeling zorgt weer voor slijtage aan de scharnierpunten. Uitzetten bij een stoplicht is natuurlijk de beste optie, maar wat nou als je langzaam in de file rijdt? Welke keuze zorgt voor de minste schade?
Overigens heeft mijn Oto van 1966 niet deze extra luchtinlaat en die loopt prachtig rustig stationair zonder dat ik de koppeling hoor klapperen.

Last edited by zeezout; 01/10/10 09:51 PM.

Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ik begrijp uit het verhaal van Jan Vennix dat het dus kiezen is tussen een slippende koppeling (meer toeren) Ja zo ongeveer wel en een klapperende koppeling (laag toerental) bij stationair.
De tweede reden (het verzuipen) herken ik in de praktijk niet bij een afgesloten luchtinlaat. Daarom geef ik het advies om dat gat maar rustig dicht te maken, eventueel kun je bij laag toeren je "choke" helemaal naar rechts zetten
Wat is wijsheid? Een meer slippende koppeling zorgt voor veel meer warmteontwikkeling en slijtage aan de voering En smeltend lagervet door de hitte waardoor koppeling vet slaat en een klapperende koppeling zorgt weer voor slijtage aan de scharnierpunten. Uitzetten bij een stoplicht is natuurlijk de beste optie, Dat adviseer ik dan ook telkens maar wat nou als je langzaam in de file rijdt? Geen probleem bij langszaam rijden is toch de koppeling volledig aangegrepen, het zware vliegwiel zorgt voor een soepele loop dat ding dat drukt wel door Welke keuze zorgt voor de minste schade? Motor uit bij stilstand en gat dicht voor het rijden
Overigens heeft mijn Oto van 1966 niet deze extra luchtinlaat en die loopt prachtig rustig stationair zonder dat ik de koppeling hoor klapperen. GOED HE doe OtO 's ]


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Jan Vennix heeft de fuctie een keer duidelijk uitgelegt, het het roostertje heeft wel een functie. zie hieronder.
...............................................................


Het systeem wat hierboven een paar stukjes terug beschreven is doen wij al zolang als er bij ons solexen binnen komen met dat systeem van gas geven ,vooral bij het systeem met gas en rem tegelijk.

Door Jan Vennix


Heb de rest van Jan zijn verhaal even weg gehaald want de zin hierboven slaat op een stukje wijziging waar mogelijk OOK even de aandacht op gevestigd moet worden.
Want als Jan Vennix iets kan verbeteren zal hij dat niet laten maar zonder dat stukje valt de rest een beetje uit de context.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Er valt niks uit de context, Jan legt de functie van het roostertje uit, niet meer niet minder, volgens mij rept hij niet over dicht maken, deze man heeft zoveel (praktijk) ervaring daar kunnen we allemaal nog wat van leren.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb zo'n koppelding niet maar bij een stoplicht, wat ik vooraf al zie , minder ik gas,motortje op de haak,groen licht afwachten,FF stukje fietsen,motortje op de band en gaan maar weer !! laugh
Op een OTO en 3800 enzv. kan je toch ook het motortje van de band lichten ? confused of begint het dan te klapperen of zo ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Ik heb zo'n koppelding niet maar bij een stoplicht, wat ik vooraf al zie , minder ik gas,motortje op de haak,groen licht afwachten,FF stukje fietsen,motortje op de band en gaan maar weer !! laugh
Op een OTO en 3800 enzv. kan je toch ook het motortje van de band lichten ? confused of begint het dan te klapperen of zo ??


ik geef altijd de instructie mee:

EEN LOPENDE MOTOR NOOIT VAN DE BAND HALEN.

dit geldt dan voor onervaren mensen die anders een gat in mijn banden slijpen als ze de motor er weer op zetten. is al een paar keer gebeurd, ik kan daar niet mee lachen frown

uiteraard is het met wat ervaring en gevoel voor de techniek wel mogelijk. zoals jij het beschrijft gaat het niet fout. al zou de motor eigenlijk af moeten slaan natuurlijk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Wanneer dat plaatje wat eerst open was gaat vervangen voor een dicht plaatje zal de motor langzamer gaan lopen en een veel te grote hoeveelheid benzine binnen krijgen.
Als nu de motor iets langere tijd langzaam moet lopen dan zal de motorte veel brandstof binnen krijgen en afslaan en is dan bijna niet meer te starten bij wat warmer weer.
Is dat open plaatje wel orgineel aanwezig dan zal de motor een heel( arm mengsel ) krijgen waardoor als alles goed is de motor bij het toerental waarbij de koppeling gaat uitslaan bijna geen vermogen kan en mag leveren.
Hierdoor zal de koppeling maar net een beetje slepen, waarvan de koppeling niet te veel zal slijten tenzij je de motor heel lang zo laat lopen.
Alleen maken wij hier altijd een filter in omdat ook hier veel rotsooi naar binnen kan .
Als de motor nog te hard blijkt te lopen dan komt er op een of andere mannier te veel luchtmengsel binnen.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 103 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 40 (0.011s) Memory: 1.0348 MB (Peak: 1.2347 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 00:46:24 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS