Een draadeind M10 is wel erg ongebruikelijk om als versteviging te gebruiken.<BR>Meestal is een draadeind van pisbakkenstaal (4G voor de kenners) is hij sterker dan is het materiaal eigenlijk niet lasbaar want dan hardt het teveel.<BR>Bovendien is de maatvoering niet optimaal voor maximale sterkte, het is alleen maar zwaar.<P>Ik heb nu een plaat gemaakt van 35 mm breedte en 2 mm dik en die alleen gelast op de plaatsen waar kracht overgedragen moet worden.(plaat ligt op de open achterkant van de vorkpoot)<BR>Op de plaatsen waar ik een las moet leggen op een uiterste vezel heb ik een toeslag op de konstruktie zodanig dat er niet gelast materiaal beschikbaar is om de krachten op te nemen.<BR>verder las ik niet alles, dat is niet nodig en verzwakt het originele materiaal maar onnodig.<P>Schetsmatig:<BR>( is te printen, weet niet of dat 1 op 1 gebeurd, anders met een foto editor zelf vergroten of verkleinen tot de juiste maat.)<BR>
<P>nota: de las bij het motorophangingsoor is alleen maar daaraan gelast en niet aan het voorvorkmateriaal.<BR>Ter plaatse van dit oor is de rechte lijn van de verstevigingsplaat met een ronde vijl net genoeg uitgehapt om het verstevigingsmateriaal om dit oor heen te laten vallen.<P>Na het oor loopt de versteviging dun weg, immers de aangeschroefde motorophangplaat neemt vanaf hier de sterkte mede over.<BR>De dunne uitloop is niet helemaal tot aan het eind gelast. Dit materiaal dient alleen als koeling tijdens het lassen om geen holte<BR>(krater) in de las te laten vallen, waar een breuk zou kunnen beginnen.<BR>De schets is voor een v.d.Heem poot, voor een 3800 poot dient de uitkeping bij het oor voor de motorophangplaat langer door te lopen, bovendien moet er aan de achterkant van de poot ook een inkeping komen, er zit daar een verhoging op de voorvork in de weg<BR>(bedoeld om de remblokken op af te steunen,aangezien het hier om een versteving gaat vanwege de inbouw van een trommelrem zou dus ook de vork hier weggevijld kunnen worden)