Jullie hadden mij al gewaarschuwd voor het Solex virus. Na mijn Velosolex ('76), Koffertje (' 61) is er nu een OTO ('66 rechthoekig koplamp) bij gekomen. Een leuk fietsje waar niet aan geprutst is.
Maar natuurlijk is er wel wat te sleutelen om alles weer helemaal picobello te krijgen. Te beginnen met de grijze kunststof deco/gashendel. Hier is weinig meer van over. Heeft iemand voor mij een duidelijke foto, tekening of omschrijving hoe deze hendels gemonteerd horen te zitten. Hoe zit bijvoorbeeld de gasspaak aan de hendel gemonteerd? En zitten er tussen hendel en stuur nog iets van een montage plaatje?
Ik ben onbekend met deze hendeltjes. Wie maakt mij wijzer?
Dit systeem werkt heel fijn maar is helaas niet zo degelijk als de oudere versie. Gelukkig is het nog te krijgen. Het wijst zich een beetje vanzelf: spaak door de gasschuif, en door het gat van de hendel, afstellen en klaar.
let op; het ene hendeltje waar de spaak in komt is echt voor de bediening, de andere waar een frictieplaatje bij hoort is om de snelheid in te stellen vandaar het frictieplaatje. Je kunt dan met hendeltje 2 de uitslag ( werkende slag) van hendeltje 1 begrenzen om hem zo langzamer te laten lopen. Niemand snapt de werking van dat tweede hendeltje want waarom zou je langzamer gaan ?? Vroeger misschien als je Oma naast je fietste , maar tegenwoordig heeft oma een E-bike en vliegt je lachend voorbij .
Lijkt wel op mijn metalen gassysteem van mijn Koffertje. Kan ik ook voor een lagere snelheid vastzetten.
Als ik zo'n setje koop ben ik dan klaar of heb ik nog meer onderdeeltjes nodig om het weer werkbaar te krijgen? Joan spreek al over een frictieplaatje.
Ik zie het er niet te koop bij, even bellen. meestal breken de oude hendels door brosheid van plastic en blijven net DIE onderdelen aan het stuur zitten dus vaak niet nodig om het erbij te bestellen, mogelijk dat ik ze daarom er niet bij zie zitten
net dus maar even mijn magazijn in gegaan was daar net van de week een origineel stuur tegen gekomen met de juiste constructie, dat frictieplaatje is een wulps gebogen bladveertje met een andere kromming dan het plastic, door het parker schroefje AAN te draaien ( NIET vast dus, hoe verzin je het hij moet blijven staan in een bepaalde postie op de kleefkracht van zijn windingen) breng je dat bladveertje op een spanning die juist genoeg is om dat instelhendeltje niet te laten schuiven tegen de veerdruk van de gasgeefspaak in ( ja leg maar eens uit hoe het werkt in begrijpelijke taal, lastig met die franse constructies ) daarom ook de foto van het magazijn stuur, kan lekker op zijn kop naast het toetsenbord kijk bij de pijl voor het plaatje
sSolex de luxe gasmeganisme ( zo genaamde flippers )
Bevestigingsdelen : Setje bestaat uit : 4 x schroef ( 2 x reserve ) 1 x busje ,1 x veer van fosforbrons en 1 x busje met rivet. Prijs per setje � 7,0 inclusief verzending Nederland.
Montage :
1e Deel 1 gasnemer op het stuur schuiven , monteren met schroef veer en busje , dit deel moet zwaar draaien om het stuur. (cruise control ).
2e Deel 2 dit deel is voor de gasspaakbevestiging , op het stuurschuiven , schroef en busje met kraag monteren , dit deel moet gemakkelijk draaien om het stuur en is tevens de bediening van de decompressieklep.
ja, is mooi , let ook op een detail in mijn foto, daar zit het originele plastic spaakmoertje nog in. Meestal is die verloren gegaan en vervangen door een messing spaaknippel