aluminium cilinders zijn tegenwoordig aardig in, ter vervanging van ( versleten) gietijzeren cilinders. Solex is ooit gaan besparen op hun magazijn voorraad bouten . carterbouten waren M6 x 45 mm en kopbouten waren M6 x 50 mm. Omdat gietijzer veel sterker is dan dat Zamac carter konden ze de kopbouten terug brengen in lengte zodat ze alleen maar bouten M6 x 45 mm op voorraad hoefden te houden voor zowel carter als cilinder. Ik heb al bij diverse alu cilinder gemerkt dat het gebruik van deze (TE) korte bouten lijdt tot uittrekken van de draad. DAAROM: gebruik bij aluminium cilinders nooit meer de originele kopbouten maar haal voor die paar centen andere bouten van M6 x 50 mm. Je gebruikt dan precies al het draad dat aanwezig is in de cilinders
Ik had slechte ervaringen met de aluminium cilinders, maar ik ga het nog een keertje proberen. De bouten m6x50 gebruik ik sowieso al, ook voor gietijzeren cilinders.
Moeren voor de voet: sleutelmaat 9 gebruiken (originele Solex moertjes dus).