|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Ik heb een vraag wie heeft er ervaring met JRT cilinder Graag positieve als ook negatieve ervaringen
Last edited by theohendriks; 01/03/21 08:59 PM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
goede ervaringen mee. sommigen zeggen dat ze trekkracht verliezen als ze warm worden maar dat hangt helemaal af van de rest die eromheen hangt. de spruitstukken van solex passen beter op deze cilinder dan op de CFX-en daar komen de gaten nogal eens scheel tegenover elkaar uit en halveer je daarmee de doorstroomopening gevolg de enen CFX loopt zomaar 40+ terwijl een ander met moeite de 30 aantikt heb je bij JRT geen probleem mee. wel slijp ik altijd de uitlaat poort bij zodat hij 3 hoekig wordt met een toog vormige bovenkant,dat is helaas een misser van JRT de poort heeft dezelfde vorm als een solex poort en met smalle zuigerveren en slotjes in de zuiger had je er de vorm van een kreidler brommer cilinder van kunnen maken ( NIET de vorm die de kreidler setjes hebben die zijn rechthoekig en daar kun je een autobus doorheen rijden )
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Ik heb steeds in het begin heel goede ervaring, maar na één, hooguit 2 seizoenen gaat de fut eruit. Bij warme motor is de trekkracht gewoon slecht, als het motortje eenmaal op toeren is dan rijdt het wel nog goed.
Verschil met Joan’s ervaring: ik gebruik alle cilinders onbewerkt.
Verder zijn de zuigerveren van de JRT zuiger erg stug. Momenteel gebruik ik andere van Ad van Heerbeek, die zijn veel soepeler.
Ik heb nu de Chinese HD cilinder, opgeboord naar 40,00, met JRT zuiger. Zeer tevreden over (met de zuigerveren van Ad).
Mogelijk houden de JRT cilinders het langer vol met deze nieuwe zuigerveren, dat heb ik nooit getest.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
En toen werd ik wakker.. Jouke R Tuning....
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3 |
En toen werd ik wakker.. Jouke R Tuning.... Ja leuk hé
Vriendelijke groeten, Ad
|
1 member likes this:
Antoine |
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Ik heb steeds in het begin heel goede ervaring, maar na één, hooguit 2 seizoenen gaat de fut eruit. Bij warme motor is de trekkracht gewoon slecht, als het motortje eenmaal op toeren is dan rijdt het wel nog goed.
Verschil met Joan’s ervaring: ik gebruik alle cilinders onbewerkt.
Verder zijn de zuigerveren van de JRT zuiger erg stug. Momenteel gebruik ik andere van Ad van Heerbeek, die zijn veel soepeler.
Ik heb nu de Chinese HD cilinder, opgeboord naar 40,00, met JRT zuiger. Zeer tevreden over (met de zuigerveren van Ad).
Mogelijk houden de JRT cilinders het langer vol met deze nieuwe zuigerveren, dat heb ik nooit getest. voor de specialisten onder ons ( reken ik mezelf ook toe) vaak verplaats ik 1 slotje van een JRT zuiger recht naar achteren want 1 zuigerveer loopt wel heel erg dicht langs de uitlaatpoort en daar zie je dan extra ( soms extreme) slijtage van de cilinderwand want de veerdruk van de zuigerveer opening is vele malen hoger dan de veerdruk van een gesloten gedeelte van een zuigerveer ( het materiaal houdt elkaar daar tegen en bij een opening kan het materiaal vrij uitveren)
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Waarvan maak je dat slotje en word er dat in gepest of gelijmt
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Je moet ook een beetje geluk hebben met cilinders. Poorttimingen wijken ook wel af onderling. Een jaar of 8 geleden rij ik er al mee. Toen heeft Jan L, deze nog even bekeken zeg maar. 5 jaar geleden heb ik de zuiger vernieuwd, omdat ik de originele teveel speling vond hebben. 0,07mm En ik heb de inkeping in het zuigerhemd minder gemaakt. 2mm minder hoog en iets smaller. Wat ik erg belangrijk vind is de zuigerveer. Had er 4 besteld toen. 2 meteen weggegooid, onrond dus waardeloos. 1 redelijk en natuurlijk de beste gebruikt. En dan rijd hij meteen goed en nog steeds super. 38 a 40. Geen racekop erop want dan loopt hij rustiger.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Waarvan maak je dat slotje en word er dat in gepest of gelijmt van een messing las staafje 2 mm, ik boor een gaatje 1.8 mm op de goede plek, dan boor ik dat gaatje op naar 1,9 ( blijft beter aan de maat door het in 2 keer te doen), dan punt ik het staafje aan met een heel flauw puntje zodat hij het gat in gaat, dan zuiger opwarmen, olie aan het staafje en met een 20 grams hamertje in het gat tikken, daarna knippen en in model vijlen met special vijltje voor messing ( nieuwe vijlen die je vanaf nieuw nergens anders voor mag gebruiken anders breken de tandjes )
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
joan bedankt voor de tip dat messing is dat voor hard soldeer
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
joan bedankt voor de tip dat messing is dat voor hard soldeer daar zijn de meningen over verdeeld, hardsoldeer wordt meestal gezien als solderen met oa zilverlegeringen en dat messing draad geien als "koperlassen" maar is in feite ook een vorm van solderen want de echte definitie van "lassen" is dat je het basis materiaal OOK omsmelt dus met of zonder ( gelijksoortig) toevoegmateriaal . Echter dat messing heeft zo een hoog smeltpunt dat dat qua temperatuur eigenlijk al in de categorie "lassen" valt Neem geen staafjes voor het "hardsolderen" met een zilver legering ( paar procent maar, maar het scheelt heel veel in smelt temperatuur) dit materiaal is te zacht ( en kostbaar)
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Oke ik ga het volgende week eens uitproberen
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Heb nu een jrt cilinder met zuiger en zuiger veren geplaatst valt mij op dat de zuigerveren vast zitten in de zuiger groef lijkt mij niet normaal heb ook bijna geen trekkracht Wie heeft hier ook ervaring mee Wat is de oplossing
Last edited by theohendriks; 27/06/21 06:51 PM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
ja dat verdient wat aandacht, zuigerveren moeten soepel lopen. voor CFX heb ik ook gemerkt dat er twee soorten zuigers/zuigerveren zijn daar kun je een combinatie maken waar de zuigerveren(te) strak lopen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Oke dat kan dus ook invloed hebben op trek kracht en snelheid? Dus moet ik op zoek naar smallere zuigerveren iemand idee smaller maken zal niet lukken
Last edited by theohendriks; 27/06/21 08:37 PM.
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Heb je al ge�nformeerd bij Jouke? Misschien een productie fout?
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Neen heb ik nog niet gedaan maar ik weet ook niet of hij daarvandaan komt
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Als het niet van hem afkomt dan zal ik juist contact met hem opnemen. Zijn naam staat er op...
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
ik bedoel ikheb hem daar niet gekocht zat op een solex die ik heb gekocht ze hadden er een nieuwe cilinder en zuiger op geplaats maar kregen hem niet aan het lopen Toen maar verkocht de zuiger was verkeerd geplaatst dus die heb ik omgedraaid nieuwe pakking gemonteerd Pomp vernieuwd zat ook vast nieuwe dikke uitlaat gemonteerd En ik had mij twijfels bij de zuigerveren die zaten heel strak in de zuiger maar toch maar geprobeerd En hij loopt nu wel maar wijzig trekkracht en snelheid.hied is ook niet genoeg
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Hebben ze een verkeerde maat zuigerveren gemonteerd? Dat moet gemakkelijk te controleren zijn. Ik zal toch een berichtje sturen naar Jouke, misschien heeft hij tips voor je.
Lijkt mij dat ze geprobeerd hebben de motor harder te laten lopen met snellere spullen te kopen en te monteren. Maar neem aan dat het zo niet werkt. Vooral bij auto's heb je bedrijven die bergen pk"s beloven per onderdeel. Wat meestal juist averechts werkt en juist minder vermogen overhoud.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
de zuigers van Jouke kun je best achterste voren monteren daar gaan ze niet anders van lopen, dit in tegenstelling tot de CFX cilinders. Dat met die CFX is ook geprobeerd omdat "MEN" dacht dat de pijl op de zuiger altijd naar voren moet wijzen ( nee dus altijd naar de uitlaatpoort en die zit bij solex achter) bij de CFX zuiger is dan het gat voor de derde poort de spelbreker, die drukt de cartercompressie de uitlaat in . Die van Jouke hebben geen derde poort en de zuigerveer slotjes zitten diagonaal dus loopt er altijd een zuigerveer met zijn opening net tussen de spoelpoort en de uitlaatpoort door . Om te racen is de JRT een goede uitgangsbasis MAAR je dient hem wel op race specificaties te brengen. de cilinder op zich heeft dezelfde maten als een GOEDE gietijzeren cilinder en daarmee een goede 1 op 1 vervanging van die gietijzeren ( en een hele verbetering als je een beroerde versie gietijzer hebt ) . Loopt de motor beroerd ligt het niet aan de cilinder maar heb je ergens een probleem met je "onderbouw" of 1 van de aanhangende componenten
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
oke maar ik denk dus dat het probleem in de zuigerveren zit die zitten bijna vast in de zuiger groef bijna geen beweging in te krijgen
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Heb zuigerveren vervangen had nog een set liggen die paste beter voel al meteen dat ik ook meer compressie heb morgen tank monteren en proef draaien
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Verder zijn de zuigerveren van de JRT zuiger erg stug. Momenteel gebruik ik andere van Ad van Heerbeek, die zijn veel soepeler. Zie deze oudere reactie van John
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Toevallig gisteren nog een setje ori veren vervangen door de soepele van Ad, hoewel ze nog niet versleten waren. Dag en nacht verschil.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Vandaag de solex geprobeerd met dikke uitlaat en 31 sproeier loopt perfect 39 km per uur
|
|
|
1 members (Wjdewit),
113
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|