ja de plastic kappen zitten vast met rubberen oogjes, de stalen kappen ( of ook van aluminium hebben twee aangeklonken oren die over het carter vallen en daar aan de onderkant over een carterstompje heen vallen en boven met een borstboutje wordt vastgezet.
Wat die moeren betreft ja als ze de originele niet weg gestolen hebben om hem elders te gebruiken, deze zijn er niet meer en worden vaak vervangen door de veel lagere 3800 uitvoering . onhandig want met de trekkerplaat op zijn plaats dient de zeskant 14 mm wel een heel stuk uit die plaat te steken om vliegwiel demontage mogelijk te maken
Misschien dat een simplisties plaatje iets verduidelijkt in het verschil tussen een hoge en een lage moer.
Je kunt de motor wel proberen te starten met een boormachine maar daar kunnen ook nadelen aan zitten : als de motor aanslaat kan deze sneller draaien (meer toeren) dan de boormachine met als gevolg dat de moer losgeslagen kan worden door het toerenverschil , dus pas daar mee op.
ik heb om dergelijke motoren te starten een vrijloop gemaakt van een fietsversnellingscassettevrijloop daar is redelijk simpel een steeltje aan te maken en een dop 14 ( je MOET dan wel een zeskant dop nemen en geen 12 kant)
het idee om een extra moer te gebruiken NIET doen, Het idee om een lage moer te gebruiken NIET doen. proberen hem te starten gaat zo hakkerig dat je alles kapot slaat dus een moer met maar een paar gangen is binnen no time zijn draad kwijt
nou ziet de krukas op jouw foto er ook niet meer origineel uit, het uiteinde hoort veel meer een centerpunt te hebben ( van hoe hij gemaakt is ) dus mogelijk heb jij daar ( wat ik noem) een "foezel"moer op ( weet niet of je dat verstaat )
nou ziet de krukas op jouw foto er ook niet meer origineel uit, het uiteinde hoort veel meer een centerpunt te hebben ( van hoe hij gemaakt is ) dus mogelijk heb jij daar ( wat ik noem) een "foezel"moer op ( weet niet of je dat verstaat )
Ik ken het woord "Foezel" alleen als gebruikt voor "slechte jenever "...hahaha
Ik begrijp ook niet dat je denkt dat er een niet originele krukas in zit.
In mijn andere topic had jij het al over het feit dat ik een Franse 1400 had met een motor van een 1010
zonder kamzuiger.
Dus van de fabriek uit was het dus al een "samengesteld" motorblok, maar wel origineel volgens jou.
Waarom zou deze krukas dan niet origineel kunnen zijn, alleen mist misschien de goede moer??
Heb je misschien foto's met wat je bedoelt ?
---
IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING
Misschien dat een simplisties plaatje iets verduidelijkt in het verschil tussen een hoge en een lage moer.
Je kunt de motor wel proberen te starten met een boormachine maar daar kunnen ook nadelen aan zitten : als de motor aanslaat kan deze sneller draaien (meer toeren) dan de boormachine met als gevolg dat de moer losgeslagen kan worden door het toerenverschil , dus pas daar mee op.
Ja duidelijk zo Ronald Hoge STALEN moeren zijn nog wel te vinden in de "rommelbakken "op beurzen
ik heb om dergelijke motoren te starten een vrijloop gemaakt van een fietsversnellingscassettevrijloop daar is redelijk simpel een steeltje aan te maken en een dop 14 ( je MOET dan wel een zeskant dop nemen en geen 12 kant)
het idee om een extra moer te gebruiken NIET doen, Het idee om een lage moer te gebruiken NIET doen. proberen hem te starten gaat zo hakkerig dat je alles kapot slaat dus een moer met maar een paar gangen is binnen no time zijn draad kwijt
Mooi scrabbelwoord Joan: fietsversnellingscassettevrijloop. Zou je een foto willen plaatsen van jouw vrijloop starttool ?
dat plaatje is de vliegwiel trekker, door aan de ( hoge) moer te draaien komt de moer los TOTDAT de rand van de moer tegen dat plaatje aan stoot, door verder de moer LOS te draaien draai je hen stevig vast tegen het plaatje, het plaatje moet dus mee omhoog van de krukas af, helaas zit het vliegwiel met de boutjes aan het plaatje vast moet het vliegwiel dus met dat arme plaatje mee RESULTAAT : vlieg wiel los die lage moeren zijn totaal ongeschikt om daar hetzelfde mee te doen < gammel draad, te kort draad voor de krachten en de flens is schuin, lekker om een deuk in dat plaatje te draaien ( echt weer de franse slag om later zo een moer te leveren )
dat plaatje is de vliegwiel trekker, door aan de ( hoge) moer te draaien komt de moer los TOTDAT de rand van de moer tegen dat plaatje aan stoot, door verder de moer LOS te draaien draai je hen stevig vast tegen het plaatje, het plaatje moet dus mee omhoog van de krukas af, helaas zit het vliegwiel met de boutjes aan het plaatje vast moet het vliegwiel dus met dat arme plaatje mee RESULTAAT : vlieg wiel los die lage moeren zijn totaal ongeschikt om daar hetzelfde mee te doen < gammel draad, te kort draad voor de krachten en de flens is schuin, lekker om een deuk in dat plaatje te draaien ( echt weer de franse slag om later zo een moer te leveren )
Bedankt voor je reactie, maar nu blijkt, zoals je op de laatste foto kan zien, dat die z.g. lage moer toch
eigenlijk een Hoge moer lijkt te zijn.
Maar als dat plaatje erop zit kan ik niet met een sleutel bij die moer komen !!
Op deze foto van een andere solex kun je duidelijk zien dat die hoge moer veel meer naar buiten komt
zodat je er een dop op kan zetten.
Dus waarom zit die hoge moer van mij er zo diep in??
Zou het toch niet een mogelijkheid zijn om mijn nieuwe hoge moer er gewoon bij te zetten, zodat ik die ook meer
gaat uitsteken zodat ik er een dop op kan zetten om hem te starten met een boormachine??
En hoe kan ik het vliegwiel "vastzetten" zodat ik die moer los kan draaien ??
---
IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING
omdat jouw hoge moer helemaal geen hoge moer is. Het is een lage moer met de pretenties van een hoge moer ( eigenlijk noemen ze dat beestje een "flensmoer", zo van de plank te koop dus de prijs stelling is anders die worden per miljoen gestampt de echte "hoge moer" is van massief staf gedraaid en gefreesd en worden dus stuk voor stuk gemaakt, heel andere prijsklasse)
en dit type vliegwiel zet ik vast met een verstelbare pensleutel, zoiets als waar je ook de borgmoer van een haakse slijper mee los neemt, maar dan verstelbaar alle andere methoden ( bougiepen, carterbout) vernielen de solex
Zoals Joan al zei een soort sleutel die je ook gebruikt bij een slijptol.
Ik heb ooit onderstaande tang, sleutel uit China laten overkomen, maar nog nooit gebruikt.
Misschien kan je hem ook tegenhouden met het gereedschap waarmee je een oliefilter van een auto verwijderd en dan 1 met een kunststof band geen ijzeren. (Een foto daarvan was ik tegen gekomen na qat opschoonwerk op het forum)
in antwoord op antoine: dat plaatje niet om te voorkomen dat de moer los liep maar als gereedschap meegeleverd met de solex in antwoord op "ratlook" de moer die je gekocht hebt lijkt op het oog de goede. maar "op het oog" daar hebben ze ooit oa de schuifmaat voor uitgevonden om scherprechter te zijn tussen het dispuut tussen de enen moer en de andere moer
Vandaag de vliegwiel van motor nr 2 verwijderd. Waar zouden we zijn zonder de Lidl. Moertje was zo los. Daarna plaatje gepakt met 3 lange m6 bouten en moeren. Bout er 1,5 cm erin gedraaid en de moeren strak tegen het plaatje gedraaid. Daarna 1 voor 1 de moeren een beetje vaster gedraaid, totdat ik vond dat ik moest stoppen. Even een slokje water gaan drinken en toen plof..vliegwiel was los.
ja leve de Lidl, dan snap ik hem wel. Hoewel ikzelf het vliegwiel altijd WEL tegen houd en met de hand de moer los draai want ik heb wat tegen slagmoersleutels bij solex. Als je aan een scooter werkt en je moet de vario aanpassen moet je wel zo een sleutel ( is eigenlijk een speciala boormachine) gebruiken . auto bedrijven gebruiken ze graag voor wiel bouten/moeren. met een moer gaat het meestal wel goed ( bij montage) bij een bout kan het goed fout gaan ( scheef erin rammen in plaats van met de hand erin en dan met de sleutel op koppel nadraaien
Bij gebruik van zo een sleutel blijft het vliegwiel stilstaan door de massa traagheid, de sleutel is sneller dan het wiel kan gaan bewegen
eerste vraag NEE niemand heeft het ooit over een boormachine gehad, wel over "een soort van" maar dat is alleen zo beschreven om enigszins een indruk te krijgen van het hoe en wat, de rest van de beschrijving gaat over een volkomen ander systeem. Ik noem zo een apparaat dan ook meteen bij zijn echte naam, heb je daar overheen gelezen ? echte naam
Ja dat boutje kom je inderdaad tegen is ooit bedacht door solex om de verkoop cijfers omhoog te brengen ( snap je hem ?)
er zijn heel veel youtube filmpjes waar solexen ge slachtoffert worden . Ik durf niet naar ze te kijken want nu slaap ik nog redelijk
2 x nee. Met een boormachine heb je kans dat je je motor start en moet je zeker niet die moer los proberen te draaien. Deze slagmoersleutel werkt anders dan een boormachine.
Krukas blokkeer pen wordt ook afgeraden. Volgens mij had Joan dat hierboven al beschreven.
Er zit niets anders op dan de moer met een goede sleutel los te draaien, let op de richting en het vliegwiel tegen te houden met iets.
Je zal iets kunnen maken met een stuk ijzer en 2 m6 bouten. Dan krijg je iets vergelijkbaars als de sleutel die Joan al eerder beschreven had. Ik weet niet of Joan het eens is met deze oplossing, maar is wel het goedkoopste. Verder kan je op YouTube eens gaan zoeken naar de opbouw van een , ik dacht , OTO motor. Dan kan je zien welke tools Joan gebruikt.
Joan, je bedoelt 1 of andere Fransman die ook graag een hamer gebruikt?
om maar eens een voorbeeld te noemen.
Originally Posted by Ratlook
--- Ik begrijp er werkelijk helemaal geen "moer " meer van, maar dat zal dan
wel aan mij liggen ?we proberen je op de rit te krijgen maar kennelijk wil je alle beschikbare methodes tegelijk uitvoeren en eentje is genoeg namelijk vliegwiel vasthouden en met passende sleutel ( ring of pijp) 14 de moer lossen de rest is voor de gevorderde sleutelaar met een ton aan gereedschap
" een soort van boormachine " wat is dat dan ?dat schreef ik : slagmoersleutel
Waarom is dat boutje een "verkoop-truc " van Solex ? ze verkochten graag nieuwe carters want met dat boutje gaat de boel naar de mallemoer en dan kun je een nieuw carter verkopen
Waarom wordt op filmpjes bij solex reparaties bij de één na de ander een boormachine gebruikt om
o.a te starten ?starten is iets anders dan een moer demonteren , vaak gaat de moer WEL los maar dat is omdat de motor als hij eenmaal start sneller loopt dan de boormachinen en dan trekt de motor de moer los NIET de boormachine
Nogmaals.....ik snap er geen barst meer van en jullie praten er een beetje omslachtig over [ vind ik ]wij zijn kennelijk vak idioten die te veel vaktaal spreken maar hoe houden we het simpel , door terechte terugkoppeling als je het niet snapt, dat snappen wij dan weer , maar wel graag 1 ding tegelijk anders gooien wa alles op 1 hoop en kom je er alsnog niet uit
Heb je de tool gezien die ik bovenaan deze pagina heb gepost? Zoiets heb je nodig om je vliegwiel tegen te houden. De 2 pennen stop je in de gaten waar de boutjes hebben gezeten. Daarna dop op sleutel 14 op de moer en met 1 hand de tool vasthouden en met de andere hand de moer los draaien. Let wel op datje de goede kant opdraait. Dit kan je testen met de extra moer die je hebt erop te draaien. Los gaat de andere kant op.
Eigenlijk moet je de bout gaten niet gebruiken om beschadiging tegen te gaan.
Och, een vliegwiel valt nog goed te doen. Met de ene hand strak vasthouden, ringsleutel 14 op de moer, zorg dat de sleutel naar links wijst (zeg maar op 9 uur), deze aandrukken met de duim van de hand die het vliegwiel tegenhoudt, Met de andere hand klop je de ringsleutel naar onder. Als je het juiste gevoel ervoor hebt komt de moer zó los 😉
Vreemd als ik slagmoersleutel invul op google krijg ik allemaal slagmoersleutels te zien en geen enkele boormachine (een slagmoersleutel heeft een 4kantje en geen boorkop)
Gerrit Je hoeft niet alle fouten zelf te maken Gun de andere ook een kans .
Vreemd als ik slagmoersleutel invul op google krijg ik allemaal slagmoersleutels te zien en geen enkele boormachine (een slagmoersleutel heeft een 4kantje en geen boorkop)
Je hebt gelijk, ik "scheld" ze allemaal uit voor boormachine.
Maar op dat "aambeeld" zoals Wim het noemt, zet je toch een dop en als je hem dan gebruikt gaat hij
toch net als een boormachine links of rechtsom draaien [ regelbare snelheid ] ??
Dus dan kan ik die dop toch ook op mijn regelbare boormachine zetten [ die kan ik ook heel langzaam laten draaien ]
---
IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING
Maar een slagmoersleutel geeft een slaande beweging aan de dop en dat doet een boormachine niet als je die laat kloppen krijg je een in en uitgaande beweging (n ik gebruik altijd een filtertang van band om het vliegwiel vast te houden.)
Last edited by Gerritd; 28/03/2109:33 AM.
Gerrit Je hoeft niet alle fouten zelf te maken Gun de andere ook een kans .
Die van mij heeft een 1/4" aansluiting en is bedoelt voor het gebruik tot M8
Altijd al een slagmoersleutel willen hebben, maar nooit geen zin gehad om een dure versie aan te schaffen voor die 3 x dat ik hem per jaar gebruik. Persoonlijk vind ik het gereedschap van de Lidl uitstekend voor thuis gebruik. Voordeel is dat het niet duur is en de accu's bruikbaar zijn op vele gereedschappen.
Maar goed, de moer. Na de moer komt natuurlijk het volgende probleem, het loshalen van het vliegwiel. Gisteren ook nog een vliegwiel verwijderd, geen dagelijkse kost voor mij, maar ging goed (je moet alleen weten wanneer je moet stoppen anders draai je alles kapot). Dus moer zo hoog mogelijk gedraaid, plaatje er tegen aan gelegd en vast gezet met 3 langere M6 bouten die op de helft zijn voorzien van een moer. Hoever de bouten erin gedraaid.. denk 1.5 cm ongeveer. Daarna het plaatje dmv de moeren vast gedraaid, voorzichtig en net zoals een wiel van een auto. Volgende stap is de moeren steeds iets vaster draaien, begin met een kwart slag en daarna de volgende bout. STOP! als je voelt en denkt dat je iets kapot gaat draaien. Neem nu een glas water, bier, koffie of iets anders. Tegen de tijd dat je terug bent ik het vliegwiel met een knal losgeschoten
Op deze manier doe ik het, mede omdat de combinatie moer en plaatje voor mij niet fijn werkt. Wanneer je gebruik maakt van de 3 bouten hoef je het vliegwiel ook niet stevig vast te houden. Maar PAS OP!! STOP optijd met aandraaien..
Dus dan kan ik die dop toch ook op mijn regelbare boormachine zetten [ die kan ik ook heel langzaam laten draaien ]
---
Nogmaals die doen, of je verbrand de motor van je boormachine of je motor start of je breekt je polsen. Ga maar eens opzoek naar de werking van een SLAGmoersleutel
Op deze manier heb ik het vliegwiel dus verwijderd.
Zo heb je kans dat je de draad in het vliegwiel vernachelt
Gewoon je pensleutel in de vliegwiel gaten zetten en tegenhouden ,dan met een haakse dopsleutel 14 mm de moer losdraaien De borst van de hoge moer drukt dan tegen het 3 hoekig plaatje (oto) en komt het vliegwiel met een knal (als hij goed vast zit) los
wat antoine gedaan heeft mag ook , en dat zonder het draad in het vliegwiel te vernielen de moer iets omhoog zodat het plaatje inderdaad net niet tegen het vliegwiel aan komt, dan voldraad boutjes er diep genoeg in draaien zodat je de draad in het vliegwiel maximaal benut en voordat je de boutjes indraait er eerst moertjes op. |Om hem dan los te maken NIET meer aan de boutjes draaien want dan heb je kans het vliegwiel draad te verwringen, WEL aan de moertjes draaien, telkens elk 1 slag zo breng je de plaat op spanning zodat het vliegwiel los springt . Voor vliegwiel die heel vast zitten gebruik ik zelfs 2 plaatjes op elkaar want het blijkt dat de originele truuk met de moer losdraaien ook niet altijd het wiel los krijgt
Dag Solexvrienden, Een tijdje niet hier geweest. Wat een verandering. Proficiat! Even kijken of ik nog een fotootje kan plaatsen. Valt precies een beetje klein uit? Vriendelijke Solexgroeten
Admin edit: afbeelding verwijderd. De foto valt klein uit omdat dit een thumpnail is, een kleine foto die meteen een link is naar een grotere versie. Dit is gedaan om het forum snel te houden. Wanneer het forum veel van de grote foto's moet laden wordt het forum traag en dat wil je juist niet hebben.
Nog eens dag Solexvrienden. Mijn tekst moet precies altijd beginnen met [size: ....enz] ?? Plaats nog een foto van vliegwiel en moer zoals deze op mijn Solex wordt aangetroffen. Hopelijk helpt het iemand. Vriendelijke groet. PS. Solex 2200.
Admin Edit: post aangepast. Wat de reden is van de size weer ik niet. Ik zal eens op onderzoek gaan
Ja, deze moeren kom je ook nog wel eens tegen. Om het vliegwiel te kunnen trekken heb je een juiste moer, plaatje en 3 boutjes nodig of een speciale trekker nodig, geen poelietrekker !!