hallo solexisten , mijn 3800 loopt normaal als een treintje , haalt gemakkelijk 35km/u , maar eens goed warm krijgt die het moeilijk om een helling op te rijden , neem als voorbeeld maar een brug over de snelweg , haalt dan nog amper 15km/u , ook heb ik de indruk dat de moter heel erg warm word , iemand een idee wat de oorzaak van dit euvel kan zijn ? sinds de restauratie heb ik nu een 950 km gereden zonder ook maar een moterprobleem , start ook heel vlot . alvast bedankt voor de komende reacties . Alain Penet
ontsteking opnieuw afgesteld , 1mm voor rupture , er is merkelijk beterschap !! dank je voor de tip echter is er nog iets ; wanneer ik rijd zonder licht gaat alles perfect , met licht heeft is het vermogen een stuk minder. is dit normaal of is de onstekingsbobine / condensator aan vervanging toe ? met licht bedoel ik dan voor -en achterlicht + kilometerteller en remlicht . graag jullie mening vriendelijke groet Alain
Licht en ontsteking worden opgewekt door magneten die langs de spoelen razen en zo aan de electronen trekken. Bij vermindert magnetisme ( ouder worden van de magneten) kunnen ze beiden tegelijk maar met meer moeite aan . Er zijn veel solexen die al niet willen starten als de licht schakelaar aan staat, terwijl ze dan weer wel aanslaan als je zeker stelt dat de schakelaar op "uit" staat ( wel met lampjes en zo erin want er moet wel de kans zijn dat er wat gebeurd)
éénmaal opgestart wil het licht dan meestal wel weer werken want het vliegwiel raast stationair / al rijdend sneller rond dan met aanstarten
als ik het dus goed begrijp is het vliegwiel aan vervanging toe of is er nog een andere remedie om dit te verhelpen en zoja , kan ik dat zelf ?? alvast bedankt voor de reactie en info vriendelijke groet Alain
en dan nog iets: een 3800 met remlicht ? lijkt meer op een black & Roll maar aan de andere kant die hebben weer geen punten om te stellen, een Hongaar dan ?
die zuigerveertjes hebben ook nog maar die 950km meegewerkt , het is natuurlijk mogelijk maar het zou mij verbazen mochten die nu reeds aan vervanging toe zijn , temeer daar die vlak heel goed bolt , maar bij een solex mag je uiteraard niks uitsluiten. het zijn allemaal goede aandachtspunten om deze winter eens na te zien . alvast bedankt voor de info vriendelijke groet Alain
Als die ook maar 950 km oud zijn lijkt het me idd sterk. Met wat voor benzine/olie rij je? Als je met gewone benzine rijd en gewone mengsmering dan kan het misschien tijd zijn om te gaan ontkolen
Iets vermogensverlies heb je altijd wel bij het bijschakelen van verbruikers. Want die doen wel iets met het magnetisch veld rond de magneten. Je zult vast een Hongaarse Solex hebben. Die hebben ook remlicht. Maar meestal zijn daarvan de snoeren poreus. En daarin kan best wel wat spanningsverlies zitten dan. Meestal worden de snoeren gewoon verwijderd. En kijk dan ook even of de aansluitingen in de handvatten nog wel schoon zijn. Je zou eerst ook eens kunnen proberen door de snoeren van je remlichten (links en rechts) los te halen. Dan weet je zeker of het daar wel of niet aan ligt.
dat is het eerste waar ik aan gedacht heb , maar alle snoeren zijn nieuw en de remschakelaartjes in de handvatten ook , trouwens die nemen maar stroom af bij het remmen . dus is er alleen voorlicht en achterlicht + km teller die continu aanstaan en rijden met licht is trouwens verplicht in Belgie . toch bedankt voor het meedenken groetjes Alain
Maak eens een foto van je Solex en van de ontsteking, dan zien we wat voor Solex het is en welke ontsteking er in zit. Laatst is hier een topic geweest over remlicht en toen bleek dat het een amerikaanse Solex 4600 betrof, die hebben ook nog een aparte spoel voor het remlicht. Zeldzaam in onze regio's maar het komt toch voor....