Vandaag op verzoek maar weer eens een Bosch vliegwiel pas gemaakt voor solex, de conus in het centrum moet dan iets aangepast worden. Omdat het meestal oude vliegwielen zijn die aangeleverd worden weet je niet hoe rond en/of centrisch ze nog zijn ( buitenkant ten opzichte van de as ) daarom span ik altijd de buitenkant op in een steeds "vers" aangemaakte houder. je spant die op in de draaibank elke keer als je iets spant zit er altijd wel een slingering in. Daarom draai je de houder ter plaatse op de maat van de buitendiameter van het vliegwiel dat aangepast moet worden, zodanig dat hij dan zuigend/klemvast in de houder past. vervolgens met een paar jukken klemmen dat hij er niet uit springt en dan is hij klaar om de conus pas te draaien. Meer werk aan de houder dan aan de conus. vaak zie je dan aan het draaispoor IN de oude conus dat het vliegwiel wel degelijk iets uit roulatie was . resultaat: weer een vliegwiel dat op een solex krukas past .
ontsteking: Ik heb de bijbehorende grondplaat ook afgebouwd, het draaiwerk was door Jan de Laat voorbereid, die weet alles van de maatvoering voor Bosch ( en identieke) ontstekingen. Na afbouw gemonteerd op een leeg testblok want je moet toch zeker stellen dat het vliegwiel voldoende maar niet TE veel is aangepast, 0.1 mm te veel van een conus wegdraaien en hij zakt mm's dieper waarmee de nok voorbij de contactpunten komt en de boel in elkaar duwt. Zo een vliegwiel zakt sowieso erg ver over de kruktap en daarom is een conische verloop bus nodig om de ruimte tussen het vliegwiel en de moer te overbruggen. een moer M10 aanpassen leent zich hier goed voor
Na montage bleken de spoelen ernstig aan te lopen aan de rechterkant, nogal een goedkope uitvoering van een Bosch achtige plaat, de spoelen zijn slecht gepositioneerd en kunnen MM's heen en weer swingen als je de boutjes iets lost. Ook dit bijgesteld, maar dat is een exercitie die je nogmaals moet doen na definitieve montage en dan met bijvoorbeeld messing,koper of aluminium ( als het maar niet magnetisch is ) dikte plaatjes ( ca 0,5 mm) tussen zool en magneet de spoelen in positie fixeren .
De wens van de eigenaar was om ook een lichtspoel te hebben ( weet niet of Jan die ook gebruikt , meen wel eens gegrepen te hebben dat hij deze weg laat om vermogen aan het wiel te optimaliseren) . Heb dus een leuk plekje moeten maken om de lichtdraad door te voeren want erg veel plek tussen de diverse platen is er niet
Deze vliegwielen zijn veel beter in balans. Kunnen zeer hoge toerentallen aan. Een Solex vliegwiel kan als hij slecht is misschien wel bij 7000 toeren uit elkaar klappen en heb je kans dat je been ernstig verwond.
ziet er goed uit zo die ontsteking ik vraag me af wat is het voordeel hiervan? loopt het beter ? koeling heeft i nu toch niet meer ?Koeling heeft hij sowieso niet die vinnen op het vliegwiel zitten er alleen maar op om iemand te verwonden als je zonder kap rijdt. en dient als vermogensrem met die wieken in de lucht Heb je je hand al eens voor de opening gehouden om de "blaas" te voelen zelf heb ik geen idee waar de lucht blijft ?
bij opvoeren met origineel vliegwiel zijn die vinnen het eerste dat eraf gaat .
Ik plaats bijna elke ontsteking. Het liefst echter Peugeot, zeker nadat Jan de Laat me geholpen heeft met gewikkelde spoeltjes waaruit een hogere spanning komt en je met een externe CDI bobine kunt werken die EN de spanning van dit spoeltje vertaalt in een vonk EN die vonk afgeeft op een vast bepaald tijdstip En dan ook nog CDI ontstekingen WEL met een pick-up element omdat je daar met een vervroeging kan werken
Vergis je overigens niet in het werk dat erin gaat zitten om het pas te maken, alles kan maar niet alles even handig om te maken, Die Peugeot is relatief simpel de rest is puzzelen