Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2020
Posts: 16
Likes: 1
J
Jakobvd Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2020
Posts: 16
Likes: 1
Goedemiddag,

Van de week is mijn solex schoon gemaakt. Tank zat vol troep en de sproeier zat ook verstopt. Voor de schoonmaak liep hij nog wel aardig en kon mijn choke tussen de r en t van start staan. Sinds de solex schoon is gemaakt, staat de choke continue naar links en kan ik mijn hendeltje maar tot de s van start zetten. Ook nadat deze goed warm is. Er loopt ook niet heel veel benzine meer terug door het slangetje. Ik weet dat elke solex anders is, maar als hij continue naar links staat lijkt mij ook niet gezond

Hebben jullie enig idee waar het probleem zit?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
wie heeft hem schoon gemaakt en wat zegt die ervan ? en raar dat hij met een verstopte sproeier beter liep .
wat voor type pomp zit erop ? en is de sproeier dieper aangedraaid dan dat hij zat. ik heb pas weer een carburateur gesloopt omdat ik met dat warme weer niets beters te doen had, ( foto's zal ik nog plaatsen) en daar kan je heel goed zien dat de sproeier van een goede carburateur al tegen de achterkant van de venturi buis komt, laat staan als de sproeier te vaak is vastgedraaid en dieper in zijn pasvlak komt te liggen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 16
Likes: 1
J
Jakobvd Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2020
Posts: 16
Likes: 1
Hij liep niet beter toen hij verstopt was, want op het laatste moment wilde hij niet meer rijden. Maar die weken daarvoor liep hij nog 'redelijk'. De motor loopt nu weer hartstikke soepel, op het feit dat het hendeltje op de s van start moet blijven staan.

Waar kan ik zien wat voor type pomp het is?

Wat betreft de sproeier, deze zat er dieper ingedraaid toen ik hem ontving, dan dit deze er nu in zit. Hij zat er namelijk best wel diep in. Nu zit deze op een normale manier in. En met normaal bedoel ik dat je hier een sleutel omheen kan zetten om hem vast of los te draaien. Moet ik deze misschien weer dieper erin draaien?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Raar verhaal Jacob,
je kunt een sproeier niet minder diep in de carburateur draaien want dan zit 1) deze niet vast en 2) hij dicht niet af op het schuine vlakje aan de sproeier.
Als de sproeier te diep ingedraaid wordt dan dicht deze af aan de achterkant van de carburateur.
Als je de sproeier nog vaster draait dan gaat het fout, je moet hem met de hand indraaien (altijd) en dan met sleuteltje 9 iiietsje vaster, vast is vast en hij zal er echt niet uitvallen.
Ik het het opgelost door een kruisje in de sproeier te vijlen.



Attached Images
sproeier aangepast..jpg (355.99 KB, 133 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Joan
wie heeft hem schoon gemaakt en wat zegt die ervan ? en raar dat hij met een verstopte sproeier beter liep .
wat voor type pomp zit erop ? en is de sproeier dieper aangedraaid dan dat hij zat. ik heb pas weer een carburateur gesloopt omdat ik met dat warme weer niets beters te doen had, ( foto's zal ik nog plaatsen) en daar kan je heel goed zien dat de sproeier van een goede carburateur al tegen de achterkant van de venturi buis komt, laat staan als de sproeier te vaak is vastgedraaid en dieper in zijn pasvlak komt te liggen

de foto's, kun je zien hoe een normale sproeier er aan de buitenkant in zit, deze carburateur was op zijn pasvlak nog niet verkloot. en je ziet dan dat in deze positie de uitgang van de sproeier al aardig in de carburateur steekt, zelfs bijna tegen de venturibuis aan, elke millimeter dieper duwt hij deze al meer dicht EN hij gaat de remlucht passage blokkeren.

mocht iemand nog ergens een 3800 carburateurhuis over hebben ( geen chinees . of toch ook ?) en die deze kant op kan komen kan ik hem dezelfde behandeling geven. in principe zijn de kanalen en boringen hetzelfde maar zijn eventuele twijfelaars ook met een andere doorsnede te overtuigen

Attached Images
uitsteek sproeier.jpg (156.08 KB, 130 downloads)
carburateur binnenkant.jpg (215.04 KB, 130 downloads)
Last edited by Joan; 10/08/20 10:26 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Dit is een duidelijke foto Joan. Maar mis ik niet 1 doorgang? Ik dacht dat er nog een dunne verbinding ergens zat, welke je alleen door kon steken met een heel dun draadje?!


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Dit is een duidelijke foto Joan. Maar mis ik niet 1 doorgang? Ik dacht dat er nog een dunne verbinding ergens zat, welke je alleen door kon steken met een heel dun draadje?!

klopt helemaal, maar met afdraaien van het carburateurhuis kom je door de boring heen waar het "venturibuisje" ligt en die vliegt dan los door de lucht, plaats je een nieuwe is die niet door het afdraaien open gedraaid maar ligt daar als een schijnbaar dichte huls in . het afdicht dopje dat er tegen over ligt raak je ook kwijt, de restanten van het gat zie je daar open en bloot liggen als een niet nader benoemde geul

zie aangepast plaatje

Attached Images
carburateur binnenkant b.jpg (216.66 KB, 84 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.029s Queries: 33 (0.009s) Memory: 0.9809 MB (Peak: 1.1418 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-30 19:06:39 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS