De restauratie begint op zijn einde te lopen (hoop ik).
De motor draaide niet en met jullie hulp heb ik er leven in gekregen. Tankje gereinigd, nieuwe filter er in, leidingen benzine gereinigd, nieuw pompje gemonteerd met nieuw membraam, carburateur volledig in orde gebracht, nieuwe filter er in, nieuwe bougie en bougiekabel en de ontsteking zo goed als ik kon gecorrigeerd. Ook nieuwe banden, luchtfilter, voorrem,... Kortom heeft mij al veel tijd en centen gekost đ
Het eerste testritje met de 3800 was echter nog geen geheel succes.
Hij loopt dan 'mee' met mijn getrap aan iets van 5 Ă 10 per uur. Gaat niet hoog in toeren behalve als ik naar beneden rijd en dus zelf versnel...
Hij trekt niets zelf op en als ik stop met trappen vertraagt de Solex zelf naar iets wat je zou 'stapvoets' kunnen noemen. Hij valt wel niet spontaan stil.
Als ik de motor van het wiel pak draait hij eigenlijk best wel mooi (denk ik). Met de choke kan ik hem soms hoog in toeren laten draaien en zelf gas terugnemen. Hij blijft mooi draaien en valt niet stil.
Ik heb er een filmpje van gemaakt ter illustratie :
mooi filmpje. lastig te zeggen waarom het echte vermogen ontbreekt. is de uitlaatpoort niet verkoold ? heb daar exemplaren gezien daar was de kool zo mooi mee gepolijst met de cilinderwand dat niet te zien was waar de uitlaatpoort eigenlijk hoorde te zitten . Vind hem namelijk erg stil. en dan hoeveel compressie is er ? met weinig compressie is er ook niet echt een "punch" om je vooruit te duwen .
Haal de kop er nog eens af en maak een foto in de cilinder van de uitlaat poort . en hoe werkt je gas, denk te zien dat er handels opzitten van een Mobylette bromfiets en dat werkt anders
Weet ook niet wat een nieuw cilinder setje kost, kan ook niet in jouw beurs kijken. Zou het blokje Helemaal opnieuw opbouwen en een nieuw cilinder setje monteren. Als je dit 1 keer goed doet heb je bijna nooit geen problemen meer.
Als de motor loopt, dus niet op de band, spuit dan het blokje eens systematisch af met rem reiniger. Ik vermoed nl dat je ergens een lek hebt waardoor die niet lekker wil lopen.
Begin b.v. bij het carterdeksel, spuit daar wat remreiniger, gaat je blokje dan (kortstondig) hoger in toeren lopen dan heb je lekkage. Gaat het blokje niet hoger in toeren, spuit dan rond de cilindervoet. Gaat het blokje niet hoger in toeren, spuit dan rond het petje enz.
En geen hele wolken met remreiniger erop blaffen maar een pufje.
Dus de volgende stap is alle pakkingen controleren / vervangen?
Of is er eerst iets anders dat ik kan proberen?
je hebt een pakking OP de cilinder zitten en eentje op de kop als ik het goed zie, de compressie is al niet om over naar huis te schrijven en dit helpt niet staat de kop te hoog . verder is er iemand vreselijk aan het schrappen geweest overal zitten de "moeten" erin . demonteer ook voorzicht het klepje in de kop en met cif als slijpmiddel ( of betere echte polijstpasta maar dat heeft niet iedereen) zorgen dat zowel het schuine kantje aan de achterkant van het klepje ( naar de steel toe dus) en het schuine kantje in de kop waar dit klepje tegenaan ligt er rondom metaalblank uitzien en niet met zwarte plakken als een tijgervel eruit zien
- staat de kop te hoog? Wat bedoel en wat moet ik daar aan doen?Haal die pakkingen weg
- dat schrapen heb ik ook vastgesteld. Schuur ik 'm terug vlak?
- het klepje in de kop. Bedoel je van de decompressiekabel?nee dat klepje in de kop schroef die grote koperen moer maar eens los zodat de veer op straat valt en druk dan op het steeltje met schroefdraad
- en de pakkingen vernieuwen ook nog altijd een goed idee neem ik aan?
Zou ie da' is misschien zijn vermogen terug krijgen?
Begin ik me wel gelijk af te vragen waarom er 3 koppakkingen zitten, onkunde? of is er toch iets anders loos.... te lang zuigertje?
Ik zou in ieder geval eerst met de hand het blokje draaien nadat je de 2 pakkingen ertussenuit hebt gehaald, dan weet je zeker dat er niks met geweld (stuk) gaat.
Ik heet geen joan maar waarom zou je de zuiger willen opschuren? Een Solex is is geen high performance blok, alles moet natuurlijk wel oke zijn maar blinkend hoeft echt niet. En waarom een nieuwe pakking als je er 2 goede hebt?....
Ondertussen de cilinder er af genomen. Ga nu alles goed reinigen en nieuwe pakkingen bestellen.
@joan, heeft het een nut om deze zuiger terug mooi egaal te proberen schuren?
nee ga niet schuren, doe waar je goed in bent en laat de rest over aan een ander. of laat zoals het is . Solex is inderdaad geen wondermachine en wat er WEL aan de hand is dat hij maar met moeite 15 haalt is vooralsnog een raadsel maar dat zit niet in wat deukjes bovenop de zuiger OF het moet een getuigenis zijn van een vorige sleutelaar die het niet zo begrepen heeft. dan vraag ik me af of er iets dergelijks ook met de zuigerveergroeven en zuigerveren is . die laten niet toe dat er "moeten" in zitten want daar vindt wel een cruciale afdichting plaats en dient alles naadloos te passen om het gas binnen te houden
Naar mijn idee dichten die zuigerveren niks meer af. Zet ze eens los in de cilinder zonder zuiger. Zie je een opening groter dan 0,23-0,3 mm? Dan dienen ze vernieuwd te worden.
Speling op de zuiger.... hoe? Verticaal of horizontaal? Verticaal mag beslist niet. Horizontaal moet beslist wel.
Heb sowieso nieuwe veertjes besteld.. Ze zien er in het 'echt' inderdaad zo goed niet meer uit.
Dat is nog een speciale manier om die veren te monteren zeker? Met verwarmen enz? Of klopt dit niet?
De speling is horizontaal. Hij wikkelt een klein beetje heen en weer als ik 'm vastnam dus zo <-->..
Anders nog goeie tips voor ik de nieuwe pakkingen installeer en alles weer in elkaar steek?
Het is toch de bedoeling dat ik' m iets rapper kan doen rijden .. De realiteit is dat ik een 'goedkope' Solex gekocht heb als project maar dat dit project Ondertussen al meer kost aan stukken alleen dan moest ik onmiddellijk veel geld uit gegeven hebben aan een 'goeie' đdus hopelijk krijg ik 'm goed!!!
En daar heb ik jullie voor nodig! Alvast bedankt!!!
Betreft het demonteren en monteren van de zuigerveren. Dit kun je gewoon met de hand doen, wel met beleid want ze breken zo. Je kunt eerst even oefenen met je oude veren erop en eraf halen dan heb je het een beetje in de vingers.
ik heb nog eens goed naar de ingestuurde foto gekeken en het zou me niet verbazen als het carter total loss is ik zie allerlei vreemde gaten en aantekeningen . is hij zo lek als een mandje ?
Ik zou toch het carter onderzoeken middels een penetrant. De vloeistoffen die je ervoor nodig hebt kosten rond de 2 tientjes, hoe dat werkt moet je maar even googelen.
heb daar jaren mee gewerkt toen ik met schadeonderzoek ( falen van constructies door bezwijken van onderdelen) mijn salaris verdiende.
heet officieel "dye penetrant" en is een secuur werkje wil je alle scheuren vinden , eerst goed ontvetten dan met de "dye" ( kleurstof in soort peterolie) alles inweken en in laten trekken. dan zeer zuiver maken zonder de "dye" uit de scheuren weg te werken en dan "ontwikkelaar" erover heen in zeer dunne laagjes is een soort van kalk waar de "dye" liever in zit, dan in de scheuren dus trekt weer naar buiten en dan zie je waar de scheuren zitten