van veel spatborden zijn de ophang gleuven tot op de draad versleten door het klapperen en/of door los zittende glijstuk bouten waaronder ook het spatbord haakt. Normaal komt de achterkant tegen een "huppeltje" in het carter een stukje onder de pomp andere typen hebben achteraan nog een oortje voor een M4 boutje dat dan weer bevestigd word in een draadgaatje net achter dat "huppeltje". Met die uitgeklapperde zooi gaat hij zo maar ergens zitten, geholpen door de kracht van de motorveren
Het is me niet opgevallen dat daar nog een draadgat zit. Maarja het was ook 1 grote modderbende bij het spatbord en de rol. Zal het vanavond wat beter gaan bekijken.
Grote kans dat het bij jou niet aanwezig is, het is niet bij alle types.....
Heb vanavond de motor en voorwiel weer in elkaar gezet en bij mij inderdaad geen draadgat te bekennen. Het gele spatbordje zit bij mij gewoon direct tegen de rand onder het pompje.
Beetje vastzetten met de bekende veer om de valbeugel en aan de randjes van het spatbord.
Veer om de valbeugel? Welke veer bedoel je daar precies mee?
Ik weet na het weghalen van de dopjes nu wel waar ze voor dienden... Dat rammelt nu als de malle tegen dat randje onder het pompje.
Ja dat rammelen vind ik ook maar niks, monteer vaak het spatbordje met bouten van een fiets, namelijk die waarmee de cranken aan de vierkante conische trapas worden geborgd, dat is ook M8x1 mm draad en ze hebben een grote platte kop zodat je dat spatbord heel best tegen je carter vastklemt dat hoeft echt niet te draaien zoals ze ergens in de fabriek bedacht hadden , iets lastiger om de veer in te haken dat wel, maar gelukkig is dat geen dagelijks werk ( voor de fabriek nou net weer wel , maar die bestaat niet meer )
ja die oplossingen zijn er, er zijn ook valbeugels met een plaat aan de kant van de voorvork die over de twee boutkoppen heen valt dan kan hij niet meer scharnieren je dient wel zoveel speling tussen beugel en spatbord te hebben dat je het blok nog wel omhoog kan halen om hem van de band te trekken ( franse valbeugel constructie met een toogje voor het spatbord en de koplamp ) het probleem is namelijk dat scharnieren van het motorblok dat moet mogelijk blijven. je ziet ook wel trekveertjes maar dat toont niet echt