heb je ook enig idee waar ik dan eventueel naar kan kijken als het versleten is?
slijtage dat is het laatste waar je naar moet kijken. Eerst zeker weten dat je zelf de werking van het mechanisme begrijpt . Solex is een "volgas" beest. Dus nergens aan gaan trekken of duwen als hij loopt zodra je dat doet gaat hij langzamer.
En dan zoals ik al eerder schreef het kan alles zijn tussen "niet gepast bedienen" tot "totale slijtage"
Voorbeeld met een paar fouten:
van de week een verkeerd geplaatst krukaslager tegen gekomen, dan werkt de afdichting die erachter zit niet. Waarschijnlijk is het lager wel goed gemonteerd ( carter heet maken en lager erin laten zakken) maar niet goed afgemaakt, want de verende afdichtring had het lager opgeduwd tijdens afkoelen lager zat net BOVEN de carter rand en hij moet er net ONDER zitten ( zie gele pijl), de borgplaat die daarna is gemonteerd zat dan ook te hoog gezien dat de montage bouten dwars door de gaten heen zijn getrokken. Anders gemonteerd ( vasthouden tijdens afkoelen) en een betere borgplaat gemonteerd.( verschil zie oranje pijlen, de foute op links)
Ander falen ( krachtverlies) niet goed werkende deco klep Oorzaak kan zijn Afstelling, lekkage op pasvlak of zwaar lopende steel zodat NA indrukken de klep niet goed terugveert. Dat laatste had ik gisteren nadat een OTO blok gereviseerd was, bleek toch die klep te blijven hangen, na revisie controleer ik al draaiend aan het vliegwiel de compressie, viel tegen en je hoorde tijdens het draaien een pff in de uitlaat pijp al een teken dat de lucht puffend weglekt door het afgas kanaaltje in de cilinder. Alles is schoon dus uit elkaar en 20 minuten later WEL compressie en geen gepuf meer.
Zie tekst boven, ik meld expliciet OTO blok jij noemt dat je een 3800 OTO hebt aangeschaft er zit verschil in het mechaniek van de OTO EN/ OF 3800 ( hoewel er op de kappen die gemonteerd zijn vaak wel de combinatie gemaakt word wat niet wil zeggen dat de kappen op de onderliggend motor hoort
En slijtage kijken ? Sneller is voelen zoals ik ook deed NA de revisie . Draai aan het vliegwiel en je moet behoorlijk compressie voelen . trek en duw aan het vliegwiel dat mag niet bewegen, doet hij dat wel dan ligt er een lager los en daarmee de afdichting ( zowel bij OTO als ook bij 3800 hoewel de afdichtingen daar anders werken) en controleer of het carter bij de rol schoon en droog is ( geen vettigheid) WEL vettigheid is een bewijs van lekkage en lekkage kost power