Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2020
Posts: 16
Likes: 1
J
Jakobvd Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2020
Posts: 16
Likes: 1
Ik heb solex 3800 oto aangeschaft die al een technisch probleempje had bij aankoop. De motor zelf loopt wel, maar zodra die op de band staat verliest het zijn toeren en valt die daarna uit. Hetzelfde is met het 'gashendeltje". Als je die indrukt en weer los laat, valt deze ook uit.

De bougie is ondertussen schoongemaakt en nagekeken, verstuiver is schoongespoten met lucht en de brandstofleiding is ook schoongemaakt. Ook zijn de filters etc. gecheckt. Voordat ik die hele motor ga nakijken vroeg ik mij af of jullie misschien bekend zijn met dit probleem en een oplossing hebben.

Ik hoor graag van jullie!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Jakobvd
Ik heb solex 3800 oto aangeschaft die al een technisch probleempje had bij aankoop. De motor zelf loopt wel, maar zodra die op de band staat verliest het zijn toeren en valt die daarna uit. Hetzelfde is met het 'gashendeltje". Als je die indrukt en weer los laat, valt deze ook uit.

De bougie is ondertussen schoongemaakt en nagekeken, verstuiver is schoongespoten met lucht en de brandstofleiding is ook schoongemaakt. Ook zijn de filters etc. gecheckt. Voordat ik die hele motor ga nakijken vroeg ik mij af of jullie misschien bekend zijn met dit probleem en een oplossing hebben.

Ik hoor graag van jullie!
Of totaal versleten Of de gebruiksaanwijzing niet gelezen Of iets ertussen in


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 16
Likes: 1
J
Jakobvd Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2020
Posts: 16
Likes: 1
heb je ook enig idee waar ik dan eventueel naar kan kijken als het versleten is?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Originally Posted by Jakobvd
heb je ook enig idee waar ik dan eventueel naar kan kijken als het versleten is?


Van afstand moeilijk te zeggen, het kan meerdere oorzaken hebben.

3800 oto . . . . Overgangsmodel?
Als je weinig van Solexen weet dan kan het zgn gashendeltje net zo goed een décompresseur zijn, of een combinatie.... dat dient in de praktijk totaal verschillende doelen.

Dus graag een paar fotos voordat we lukraak in de lucht gaan schieten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Jakobvd
heb je ook enig idee waar ik dan eventueel naar kan kijken als het versleten is?
slijtage dat is het laatste waar je naar moet kijken. Eerst zeker weten dat je zelf de werking van het mechanisme begrijpt . Solex is een "volgas" beest. Dus nergens aan gaan trekken of duwen als hij loopt zodra je dat doet gaat hij langzamer.
En dan zoals ik al eerder schreef het kan alles zijn tussen "niet gepast bedienen" tot "totale slijtage"
Voorbeeld met een paar fouten:
van de week een verkeerd geplaatst krukaslager tegen gekomen, dan werkt de afdichting die erachter zit niet. Waarschijnlijk is het lager wel goed gemonteerd ( carter heet maken en lager erin laten zakken) maar niet goed afgemaakt, want de verende afdichtring had het lager opgeduwd tijdens afkoelen lager zat net BOVEN de carter rand en hij moet er net ONDER zitten ( zie gele pijl), de borgplaat die daarna is gemonteerd zat dan ook te hoog gezien dat de montage bouten dwars door de gaten heen zijn getrokken. Anders gemonteerd ( vasthouden tijdens afkoelen) en een betere borgplaat gemonteerd.( verschil zie oranje pijlen, de foute op links)

Ander falen ( krachtverlies) niet goed werkende deco klep Oorzaak kan zijn Afstelling, lekkage op pasvlak of zwaar lopende steel zodat NA indrukken de klep niet goed terugveert. Dat laatste had ik gisteren nadat een OTO blok gereviseerd was, bleek toch die klep te blijven hangen, na revisie controleer ik al draaiend aan het vliegwiel de compressie, viel tegen en je hoorde tijdens het draaien een pff in de uitlaat pijp al een teken dat de lucht puffend weglekt door het afgas kanaaltje in de cilinder. Alles is schoon dus uit elkaar en 20 minuten later WEL compressie en geen gepuf meer.

Zie tekst boven, ik meld expliciet OTO blok jij noemt dat je een 3800 OTO hebt aangeschaft er zit verschil in het mechaniek van de OTO EN/ OF 3800 ( hoewel er op de kappen die gemonteerd zijn vaak wel de combinatie gemaakt word wat niet wil zeggen dat de kappen op de onderliggend motor hoort

En slijtage kijken ? Sneller is voelen zoals ik ook deed NA de revisie . Draai aan het vliegwiel en je moet behoorlijk compressie voelen . trek en duw aan het vliegwiel dat mag niet bewegen, doet hij dat wel dan ligt er een lager los en daarmee de afdichting ( zowel bij OTO als ook bij 3800 hoewel de afdichtingen daar anders werken) en controleer of het carter bij de rol schoon en droog is ( geen vettigheid) WEL vettigheid is een bewijs van lekkage en lekkage kost power

Attached Images
krukaslager montage.jpg (184.22 KB, 134 downloads)
oto blok revisie.jpg (211.31 KB, 135 downloads)
OTO decompressor klepje en mechanisme.jpg (181.99 KB, 131 downloads)
OTO decompressor klepje.jpg (142.31 KB, 129 downloads)
OTO decompressor klepje slijpen.jpg (146.29 KB, 118 downloads)
Last edited by Joan; 25/04/20 07:45 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 16
Likes: 1
J
Jakobvd Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2020
Posts: 16
Likes: 1
Thanks voor je antwoord! Hier kan ik weer even verder mee:)


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Jverbeek93), 45 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 29 (0.011s) Memory: 0.9707 MB (Peak: 1.1251 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-10 18:39:30 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS