Hallo ben nieuw op dit forum en heb een OTO 1966 al een aantal jaren in mijn bezit. Heeft al een tijdje stil gestaan en heb maar besloten om hem uit elkaar te halen en goed schoon te maken. Nu zitten er natuurlijk overal beschadigingen op. Hoe kan ik deze het beste bijwerken, de lak is verder goed. Moet ik dan het gehele onderdeel kaal schuren of kan ik het gewoon met een spuitbus lakken.
Wat voor resultaat wil je? Moet hij nieuw worden of met de oude uitstraling blijven houden? Nieuw dan kan je het beste blank maken en overnieuw beginnen met spuiten. Wil je de oude uitstraling blijven houden dan kan je de roest een beetje weg krabben en het frame insmeren met fietsen olie. Op deze manier gaat het frame niet verder roesten en hou je de uitstraling.
Als het nog te koop is dan moet je dit erop spuiten, werkt geweldig om verder roesten te stoppen. Kroon poetsolie of WD40 kan ook alleen dat moet je vaker bijhouden.
Als je de Solex droog stalt dan is er niks aan de hand. Ik heb verschillende Solexen met nog originele lak, met hier en daar roestplekjes. Ik doe er niks mee, soms wordt het een beetje gepoetst, meer niet.
sommige delen bescherm ik door ze eerst met wasbenzine vetvrij te maken en dan overal motip blanke lak overheen te spuiten, beschermt en geeft een 3D "deeptone"effect (gedeeltelijk) overspuiten met zwarte lak geeft een vreemd effect want het ene zwart is het andere zwart niet en je gaat de afscheiding tussen "kaal" en nog gelakt zien