Ik heb nu een solex onderhanden die aangebracht werd omdat hij door zijn remmen heen ging, de beckson aan gruis en van de voorrem blijkt de buiten kabel door het gat, waar hij op moet leunen in het handvat, er dwars doorheen getrokken. Gevolg geen rem en hendel komt niet terug want die leunt tegen de buitenkabel
Bij deze solex ook EFFE kijken wat er is want omdat de beckson naaf niet meer remt en het tandwiel is vastgeslagen is de ketting door geknipt en er is gevraagd dit te repareren, nou je komt wat tegen. En dat laatste had ik nou niet moeten schrijven want hij heeft meegekeken Mijn enthousiasme dat het nog wel meeviel in de loop van de dag aardig getemperd. Ik voelde wat speling en verwachtte dat het drijfstanglager ( oud glijlager) wat aan het opspelen was. Boel schoonmaken blijkt er een chineesche cilinder (HD) op te zitten en het krukas lager volkomen los in het carter, met 0.05 mm voelerlint weer vastgezet. Ook bleken de afdichtringen achter het lager verkeerd om te zitten. de pomp een volkomen verkeerde pomp plaat en er zaten geen opvulringen bij de motor rubbers ( is pas in een ander topic ook behandeld>> dus speling want niet aan te draaien
Tja, een Chinese cilinder hoeft geen probleem te zijn, ik heb er legio. Maar als ik de zuiger zie, het borgveertje, de condensator noemmaarop, voor mij zou dat een gevalletje zijn van alle oude troep eruit en nieuw/oud maar goed en juiste type erin. Zowel van lang stilstaan maar ook van versleutelen krijg je dit soort wanhoop gevallen
Ik heb nu een solex onderhanden die aangebracht werd omdat hij door zijn remmen heen ging, de beckson aan gruis en van de voorrem blijkt de buiten kabel door het gat, waar hij op moet leunen in het handvat, er dwars doorheen getrokken. Gevolg geen rem en hendel komt niet terug want die leunt tegen de buitenkabel
Bij deze solex ook EFFE kijken wat er is want omdat de beckson naaf niet meer remt en het tandwiel is vastgeslagen is de ketting door geknipt en er is gevraagd dit te repareren, nou je komt wat tegen. En dat laatste had ik nou niet moeten schrijven want hij heeft meegekeken Mijn enthousiasme dat het nog wel meeviel in de loop van de dag aardig getemperd. Ik voelde wat speling en verwachtte dat het drijfstanglager ( oud glijlager) wat aan het opspelen was. Boel schoonmaken blijkt er een chineesche cilinder (HD) op te zitten en het krukas lager volkomen los in het carter, met 0.05 mm voelerlint weer vastgezet. Ook bleken de afdichtringen achter het lager verkeerd om te zitten. de pomp een volkomen verkeerde pomp plaat en er zaten geen opvulringen bij de motor rubbers ( is pas in een ander topic ook behandeld>> dus speling want niet aan te draaien
en verder heel veel los
Labirint er uit kering er in heb je ook geen lekkage meer.
Lijkt wel of er 2 borgveertjes inzitten. Maar dat kan toch niet.
nee het veertje ( waarschijnlijk ook Chinees net als die HD cilinder) was ingeveerd en niet terug geveerd , was gaan rond draaien en daarmee de gleuf uitgehakt. Hij was dus EN kleiner en ligt dieper, vervangen door een veertje van materiaal dat WEL spanning houdt bij monteren en bedoeld is voor een Mobylette, die hebben pen 13 mm
Kering met stoflip 20x30x7 past net en draait de rol net vrij
Dank, heb ik zelfs nog een serie van liggen want ik had ooit INA IR inwendig 17 uitwendig 20 en vond die iets te dun ben toen verder gegaan met inwendig 17 en uitwendig 21
Een bus van 17x20 krijg je niet stuk in een Oto motor en de keerringen van 20x30 zijn gangbaarder (en goedkoper) dan keerringen van 21x30. Ik gebruik de originele bus en draai die terug naar 20- , gaan al jaren mee zonder problemen en mochten er problemen komen, zoals slijtage, dan is deze alsnog te vervangen door een geharde bus.