In de komende dagen ga ik een oude maar nog in goede conditie verkerende testkast ontvangen, compleet met alle kabels. Tot voor enkele jaren deed de kast dienst in een Groningse rijwielzaak die destijds ook Solex, Berini, Puch etc. verkocht en repareerde. Nu alleen nog fietsen, dus daarmee was deze kast overbodig geworden. Het betreft een CTB Analizzatore Tipo LAA Mod. 80 (staand model), welke veel gelijkenis heeft met het model AB62 (schuin liggend model). Volgens mij zijn er een aantal forumleden die een soortgelijke kast hebben. Ik zou het fijn vinden als er een kopie van een manual beschikbaar is en wacht dan ook met belangstelling op een reactie
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
De manual moet hier ergens op het forum staan (zoek..zoek..zoek)
Ik had gisteren ook al langere tijd (geavanceerd) gezocht op het forum maar het nog niet kunnen vinden. Het zoekwoord zal zeker niet al te logisch zijn. Johnnie heeft me inmiddels via PB laten weten dat hij me iets gaat sturen, ik wacht dat wel even af en er komt zeker een manual op de proppen in de komende dagen!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Bedankt ook voor jouw moeite John! Johnnie had ook foto's gemaakt en via what's app gestuurd, dus ben nu rijkelijk voorzien! Gezien het feit dat het maar 2 velletjes papier zijn is het woord "manual" wel erg deftig in dit geval. En bij goed bestuderen van de kast was ik er ook zo wel uitgekomen, een bevestiging is echter wel mooi. De kast die jullie hebben is een wat schuin liggend model, degene die hier binnen komt is een staande, een beetje model "lastrafo", maar verder qua knoppen identiek.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vandaag reeds kwam PostNL het nieuwe speeltje brengen. De bovenkant mag wel een opknapbeurt hebben, dus meteen de daad bij het woord gevoegd en de behuizing gedemonteerd zodat ik die in het weekend kan schuren en opnieuw hamerslag kan spuiten. Van het voorfront heb ik zoveel mogelijk knoppen gedemonteerd en het weer zo opgepoetst dat het gezien mag worden, tenslotte is deze jongen mogelijk al een 35-40 jaar jong? Er blijft nog een interessante vraag over: volgens de beschrijving zit er in de kast een motor die van 50 tot 10.000 toeren kan maken. Op het eerste oog zie/zag ik geen motor.... Of sla ik dan de plank nu helemaal mis? Reacties lees ik graag om ervan te leren!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Volgens mij Geert, is deze printplaat er later ingebouwd. Zo te zien zijn dit geen gedateerde onderdelen, en moet het de vervanger van het motortje zijn, je kan de pulsen ook elektronisch sturen. Het motortje heeft origineel een excentrisch asje wat een paar contact punt heen en weer beweegt, aan de ene kant opladen van een stelletje condensators, en aan de andere kant het ontladen van die condensators via het primaire gedeelte van de spoel. Op zich een mooier systeem als de Prufrex.
Jan, dank voor je constructieve reactie! Ik heb even onder de printplaat gekeken en zie daar de letter/cijfer combi LA 81 staan. Daar de kast aan de voorkant voorzien is van typeplaatje LAA 80, ga ik ervan uit dat dit een modificatie of upgrade is die men heeft doorgevoerd in deze serie. In ieder geval is het origineel en geen hobby modificatie. Tja, en als het electronisch wordt geregeld was het logisch dat ik geen motor kon vinden. Mogelijk ook weer een voordeel, slijtage is ook minder, toch? En kan ik toch tevreden zijn met de aanschaf...
Veel functies overigens, ook al is niet alles Solex georiënteerd: - testen van ontstekingsspoel of bobine - testen van bougie - hoogspanningsisolatietest - testen van claxons, zowel wissel- als gelijkstroom - condensator test - test voor buislampjes - test voor duplo lampen - test van andere lampen - stroomkring test
Deze laatste zou mogelijk nog toegepast kunnen worden afstelling van de ontsteking/contactpunten?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Bovenkantje testkast en randjes zijkanten geschuurd en nieuwe kastkleur gekozen uit hedendaagse hammerite kleurenpakket. Leuke klus nu het hier wat regent.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Voor het lakken van de kast ben ik alsnog overgeschakeld op een spuitbus i.p.v. met de kwast. Nu de wind vanavond was gaan liggen heeft de BBQ nog een extra functie gekregen in de vorm van een spuit-platform De 1e laag zit er net op en ben tevreden over het resultaat. Nu met tussenpozen van 20-30 minuten een 2e en 3e laag aanbrengen zodat ca 100 micron hammerite op de kast zit en dan even wat geduld i.v.m. uitharden en montage van de kast.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
De kast is na spuiten weer gemonteerd, dus aan de slag ermee. Het meten van ontstekingspoelen werkt prima, zie de 2e foto. Het testen van condensatoren en "circuit" werkt (nog) niet, mogelijk zijn de lampjes defect, alhoewel ik niet geloof dat beide defect zouden zijn. Onderling verwisselen van lampje hielp niet, met universeel meter meet ik oneindige weerstand (mogelijk ook correct bij dit type lampje). Op fitting of lampje geen aanduiding over type en/of spanning. Wellicht kunnen Roelof of John (hebben volgens mij CTB met identiek binnenwerk) me iets laten weten? Of mogelijk een spontaan ander idee van een lezer van dit bericht?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik weet het miet zeker maar ik denk dat het lampje een neon lampje is en werkt op inductie op die manier kunnen ze heel hoge spanningen verdragen sonder zich op te blazen ontseekspanning is ergens rond de 50 a 60 volt
Ik weet het miet zeker maar ik denk dat het lampje een neon lampje is en werkt op inductie op die manier kunnen ze heel hoge spanningen verdragen sonder zich op te blazen ontseekspanning is ergens rond de 50 a 60 volt
Ondanks dat neon lampjes normaal gesproken een erg lang leven hebben bleken de beide lampjes in de kast toch defect te zijn. Het neon lampje in de rechter fitting bleek ook nog eens geen 220V neon lampje te moeten zijn maar een 6V 0,5W lampje (zonder lampje in de fitting en het circuit gesloten kon ik ca 6,7 volt onbelaste spanning meten). Omdat er voor zover ik kon nagaan geen kleine E14 lampjes zijn van 6V/0,5W en deze wel als E10 (fietslicht fitting grootte) in de handel voorhanden ga ik in de rechter E14 fitting een E10 fitting "implanteren" zodat er een fietslampje in kan worden gedraaid. Voor het geval andere kastbezitters nog een neon lamp moeten hebben in de toekomst, plaats ik ook nog wat plaatjes ter informatie. Mijn CTB Analizzatore LAA 80 is nu in ieder geval 100% functioneel. Dank nog aan Roelof die me liet weten welke lampjes er bij hem in zitten.
De 2 korte youtube filmpjes die ik ter illustratie heb gemaakt in een provisorische opstelling laten zowel een goede condensator zien (de neon lamp flitst maar 1 x) alsook een lekke condensator (de neon lamp laat meerdere flitsen achter elkaar zien)
P.S. Op het front paneel zie je ook nog een knop "RISCALDATORE" (vertaald: "verwarming"). Deze kan worden aangesloten op de massa en de laagspanningsdraad van de spoel waardoor de spoel wordt opgewarmd tot de temperatuur die je zelf wilt. Aansluitend kan dan de normale meting worden verricht.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ook de stroomkring meting van de testakst zal weer werken zodra het het juiste lampje erin zit in met behulkp van de aangepaste fitting. Door banaanstekkers te steken in de contactbussen boven het plaatje "CIRCUITO" kunnen onderbrekingen worden gesignaleerd door het lampje (bijv. achterlichtkabeltjes, lichtspoelen etc.). Ik zou bijna zeggen dat deze dan ook voor het afstellen van de ontsteking zou kunnen worden ingezet
Ondanks dat neon lampjes normaal gesproken een erg lang leven hebben bleken de beide lampjes in de kast toch defect te zijn. Het neon lampje in de rechter fitting bleek ook nog eens geen 220V neon lampje te moeten zijn maar een 6V 0,5W lampje (zonder lampje in de fitting en het circuit gesloten kon ik ca 6,7 volt onbelaste spanning meten). Omdat er voor zover ik kon nagaan geen kleine E14 lampjes zijn van 6V/0,5W en deze wel als E10 (fietslicht fitting grootte) in de handel voorhanden ga ik in de rechter E14 fitting een E10 fitting "implanteren" zodat er een fietslampje in kan worden gedraaid. Voor het geval andere kastbezitters nog een neon lamp moeten hebben in de toekomst, plaats ik ook nog wat plaatjes ter informatie. Mijn CTB Analizzatore LAA 80 is nu in ieder geval 100% functioneel. Dank nog aan Roelof die me liet weten welke lampjes er bij hem in zitten.
De 2 korte youtube filmpjes die ik ter illustratie heb gemaakt in een provisorische opstelling laten zowel een goede condensator zien (de neon lamp flitst maar 1 x) alsook een lekke condensator (de neon lamp laat meerdere flitsen achter elkaar zien)
Welk lampje zoek je nog dan, 6V 0,6W toch? zijn die niet te krijgen....fietslampjes?
Fietslampjes zijn er voldoende te krijgen Roelof, die hebben allemaal fitting formaat E10. In de fitting in de testkast passen echter alleen E14 lampjes en in dat formaat E14 kon/kan ik geen 6V uitvoeringen vinden. Dus vandaar een pragmatische oplossing door een E10 fitting (die zijn ook volop te koop à ca. Euro 0,75) IN de E14 te planten als permanente montage zodat ik eventueel fietslampje 6V 0,5W of 1,2W er zo in kan schroeven. De componenten inmiddels al besteld, in het weekend is de kast dan finaal klaar (ook nog even krokodillenklemmetje aan rode bougie kabel). De Groningse oud-eigenaar is blij met de foto's die ik hem heb gestuurd, komen in de werkplaats als "going back in the time"
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
André, Ik zou zeggen, kom maar langs (of beter gezegd: aan!) Er zit wel een handvat op de testkast, maar dat is alleen voor het verplaatsen binnen de werkplaats.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Geert weet jij zeeker dat dat lampje e14 is zo ja wat is de totaale lengte van dat lampje dan Gr ike
Christ, dat is zeker te weten een E14 die fitting. Totale lengte mag variëren, er zat een lampje in met lengte 45mm, nu in de andere fitting t.b.v. neon lampje is deze vanaf vanavond 54mm, past zonder probleem. Maar zoals bovenstaand al beschreven heb ik een prima oplossing waarvoor ik de componenten al besteld heb, dus geen verdere actie van buitenaf noodzakelijk.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Afsluitend van dit draadje.......ca. 1 week nadat de CTB Analizzatore LA 80 bij me binnenkwam is de revisie/restauratie (intern+extern) klaar. Alle functie werken en dus kan dit apparaat zijn 2e leven starten. Daarom nog even de plaatjes van start en finish! Oud en nieuw is dus ook mogelijk in Juli
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik ben blij dat ik met behulp van wat forumleden aan de 3 pagina's getypte tekst ben gekomen die de gehele gebruiksaanwijzing/manual vormen van de CTB Analizzatore testkast. Van verbazing viel ik van mijn stoel toen ik vanavond las dat ik deze ook "gewoon ff op marktplaats" had kunnen kopen à Euro 45,-! En dan ook nog eens in het Italiaans! Je zult er maar instinken, ik vind dit onder de maat.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik ben ook in het bezit van zo'n testkast ik denk een ouder type, zonder de rechthoekige drukknoppen, zijn er leden van het forum die ook in het bezit zijn van dit type testkast? Als ik er er spanning op zet dan draait het motortje meteen, ik zou graag willen weten of dit zo hoort.
Ik heb het model met drukknoppen. Daar moet je bij op een van de witte knoppen duwen om de motor te laten draaien. Wat zijn dat voor zwarte knopjes bij jou? Zijn dat geen drukknoppen?
Ik heb de oorzaak al gevonden, aan de draaiknop om het toerental te regelen zit binnenin een lipje dat iets verbogen was en daarom niet meer in de "uit-stand" te draaien was.
Ik ben ook in het bezit van zo'n testkast.Bij mij zijn ook de 2 lampjes kapot.Zijn deze nog ergens te krijgen en heeft iemand een gebruiksaanwijzing waar alle knoppen precies voor dienen.Of weet iemand een adres om de kast te laten nazien/maken?
Ik ben ook in het bezit van zo'n testkast.Bij mij zijn ook de 2 lampjes kapot.Zijn deze nog ergens te krijgen en heeft iemand een gebruiksaanwijzing waar alle knoppen precies voor dienen.Of weet iemand een adres om de kast te laten nazien/maken?
Ik heb een hele lading lampjes, ex voorraad fietsenmaker misschien zit er iets bij >? aansluiting ( schroef, bajonet, diameter ??) , voltage en watt's opgeven graag
Het is een E14 fitting maar er staat geen aanduiding op de oude lampjes.Moet volgens mij wel 220V zijn
meet de spanning eens die op de aansluitingen staat als de kast aan is, heel goed kans dat er een trafo bij zit die alles naar bijvoorbeeld 12 of 24 volt terug brengt
Mocht het toch 220 (240 ) zijn dan heb je ook nog kans dat er "glim" lampjes in moeten en geen lampjes met een gloei spiraal
Dat soort controle/ indicatie lampjes (E14 fitting) zijn vroeger veel gebruikt maar die kom je haast niet meer tegen. Ze zijn vervangen door een LED- uitvoering.
Deze zit links, best een apart lampje. Rechts zit een E10 schroeffitting, ik denk dat die 12 volt is, er staat niks op.
ik schreef toch al: sommige instrumenten zitten "glim"' lampjes in dit is zo iets er staat 220 volt op weet niet of de aanvrager van dit onderwerp dit type lampje mist
Ik heb de elco's en het linker glimlampje vervangen en hij doet het weer prima.Alleen rechts zit een 12V lampje met een E14 fitting.Dat is mij nog niet gelukt om die te vinden.Zal de fitting maar vervangen door een alledaags model.
Ik heb de elco's en het linker glimlampje vervangen en hij doet het weer prima.Alleen rechts zit een 12V lampje met een E14 fitting.Dat is mij nog niet gelukt om die te vinden.Zal de fitting maar vervangen door een alledaags model.
toen ik dit las en de antwoorden daarop werd ik even confuus, een 12 volt lampje met E14 draad ??? heb toen even gezocht en gevonden
dit hier is de code voor E lampjes draad (E voor Edison, de man van de lampen )
Ik heb de elco's en het linker glimlampje vervangen en hij doet het weer prima.Alleen rechts zit een 12V lampje met een E14 fitting.Dat is mij nog niet gelukt om die te vinden.Zal de fitting maar vervangen door een alledaags model.
toen ik dit las en de antwoorden daarop werd ik even confuus, een 12 volt lampje met E14 draad ??? heb toen even gezocht en gevonden
dit hier is de code voor E lampjes draad (E voor Edison, de man van de lampen )
is het dus echt E14 ??
Zoals ik al schreef, bij de mijne zit E10. Zal een vergissing zijn van Eric?
rond kerstmis zijn er wel lampjes met een e14 fitting er zijn nogal wat kerst snoeren die uitgevoerd zijn met 6 volt lampjes met een grotere fitting dan liggen bij oa intratuin reservelampjes voor dit type licht snoeren
Vandaag een testkast van Philips op de kop getikt. De PE4401. Nooit van gehoord, maar hij werkt perfect. Vooral het opwarmen van de spoel gaat stukken sneller dan bij de CTB.
Hij gaat op 12 volt, maar dat geldt ook voor de stroboscooplamp dus die voorziening had ik al
Vandaag een testkast van Philips op de kop getikt. De PE4401. Nooit van gehoord, maar hij werkt perfect. Vooral het opwarmen van de spoel gaat stukken sneller dan bij de CTB.
Hij gaat op 12 volt, maar dat geldt ook voor de stroboscooplamp dus die voorziening had ik al
vandaag op een rommelmarkt, en bedankt voor het plaatje want nu zag ik er daar ook eentje. Die ligt nu dus hier. volgens type plaatje een 6 volt uitvoering
Leuk Joan, ik zal straks foto’s maken van de documentatie die ik heb. Mijn staat gewoon op 12 volt en werkt prima. De prijs is al veel beter dan de mijne
bedankt, dat gaat wel werken , heb nog wel ergens een 6 volt PC lader liggen
heb hem open gehaald om te kunnen begrijpen wat hij doet, zie daar een eccenter aan het instelwiel dat een vonkenbrug kleiner kan draaien op de schaal staat van 1 tot 12 mm, dat is intern nogal groter, ga dat maar eens bijstellen, stel schroef is daarvoor aanwezig maar helaas al "uit"'gesteld
Al deze testkasten waarvan de bekendste de Prufrex, die hoofzakelijk voor bobines zijn gemaakt, missen eigenlijk een belangrijk ding. Het vermogen te kunnen regelen wat je in je spoel stopt. Wat de meeste testkasten doen is d.m.v contactpunten, pulserend spanning op je primaire gedeelte zetten. Echter werkt het in de praktijk bij onze spoelen anders. Magneten wekken spanning op. Stel dat bijv. door aanlopen van je spoel het primaire gedeelte (te) warm is geworden en is beschadigd, of wat deze testkasten ook graag doen is het primaire gedeelte gebruiken als verwarmingselement om zo de spoel warm te testen, wat op zich wel moet maar niet zo. Dus stel dat je primaire gedeelte is beschadigt, zal deze het op je testkast nog gewoon doen. Echter met die pulserende spanning vonkt hij bijna altijd, mits je hoogspanning/secundaire gedeelte nog goed is. Maar in de praktijk mist hij wat wikkelingen, en komt hij tekort. Als je nou het vermogen kan regelen wat je in je spoel stopt, dan kan je aan de hand van de stroom (amp/meter) zien of dit klopt met je vonk brug. Mijn advies is: Draai noooooit aan je vliegwiel als de hoogspanningsspoel zijn energie niet kwijt kan, m.a.w. hang er altijd een bougie aan, of hang de bougiekabel aan massa. Spoel zal anders inwendig doorslaan, en op een gegeven moment er mee ophouden. Ga niet verder dan 5 mm vonk brug, wel met een 10.000 rpm. Spoel opwarmen in de oven, 75/80 graden, half uurtje.