Al deze testkasten waarvan de bekendste de Prufrex, die hoofzakelijk voor bobines zijn gemaakt, missen eigenlijk een belangrijk ding. Het vermogen te kunnen regelen wat je in je spoel stopt.
Wat de meeste testkasten doen is d.m.v contactpunten, pulserend spanning op je primaire gedeelte zetten. Echter werkt het in de praktijk bij onze spoelen anders.
Magneten wekken spanning op.
Stel dat bijv. door aanlopen van je spoel het primaire gedeelte (te) warm is geworden en is beschadigd, of wat deze testkasten ook graag doen is het primaire gedeelte gebruiken als verwarmingselement om zo de spoel warm te testen, wat op zich wel moet maar niet zo.
Dus stel dat je primaire gedeelte is beschadigt, zal deze het op je testkast nog gewoon doen. Echter met die pulserende spanning vonkt hij bijna altijd, mits je hoogspanning/secundaire gedeelte nog goed is. Maar in de praktijk mist hij wat wikkelingen, en komt hij tekort.
Als je nou het vermogen kan regelen wat je in je spoel stopt, dan kan je aan de hand van de stroom (amp/meter) zien of dit klopt met je vonk brug.
Mijn advies is:
Draai noooooit aan je vliegwiel als de hoogspanningsspoel zijn energie niet kwijt kan, m.a.w. hang er altijd een bougie aan, of hang de bougiekabel aan massa.
Spoel zal anders inwendig doorslaan, en op een gegeven moment er mee ophouden.
Ga niet verder dan 5 mm vonk brug, wel met een 10.000 rpm.
Spoel opwarmen in de oven, 75/80 graden, half uurtje.


[Linked Image from jandelaat.nl]