Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2018
Posts: 20
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Jul 2018
Posts: 20
Even een vriend helpen met de ontsteking, nieuwe puntjes, spoel en condensator krijg ik hem toch niet op tijd, zeker 4 cm na merkteken is vroegst haalbare met verstellen puntjes. Wat doe ik fout of kan excentriek in vliegwiel ook nog verdaaid zijn?
Bedankt voor jullie meedenken!
Groet Niels

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
leg de oude en de nieuw onderdelen is naast elkaar. Ik neem aan dat je met de oude onderdelen de boel wel op tijd kon krijgen ?. sommige "nieuwe" onderdelen wijken qua maatvoering nogal af en als de fiber nok niet klopt heb je kans dat hij pas veel later geraakt word door de vliegwielnok met een te laat tijdstip tot gevolg. de spoel en de condensator spelen in dit spel geen rol dus vergelijk de puntjes


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ja, bekend probleem. Ik heb het met alle nieuwe contactpuntjes gehad behalve die van Bobby, die staan meteen goed.

Contacten licht verbuigen kan helpen, bij de 3800 puntjes veel gedaan want die stonden te vroeg. Ik heb niet meegemaakt dat ze te laat stonden, maar oto puntjes kunnen van het andere type zijn (lange)


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
En als je dan eindelijk die imitatie contactpunten goed hebt afgesteld slijt het nokje zo snel dat je wekelijks de punten moet na stellen, meestal zijn de originele punten nog goed te gebruiken, goed op schuren of met een diamant vijltje de puntjes vlak vijlen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Roelof
En als je dan eindelijk die imitatie contactpunten goed hebt afgesteld slijt het nokje zo snel dat je wekelijks de punten moet na stellen, meestal zijn de originele punten nog goed te gebruiken, goed op schuren of met een diamant vijltje de puntjes vlak vijlen.
Ja ik weet ook de meeste punten weer/nog te redden door poetsen met een diamantvijltje, deze moest je vroeger met een vergrootglas zoeken maar tegenwoordig alom verkrijgbaar en nog voor weinig ook. Daarnaast borstel ik ook de zijkanten van de puntje met een koperen "bougieborstel" want de zijkanten hebben vaak een laagje corrosie product eraan kleven dat als het ooit loskomt de elektrische doorgang van de punten blokkeert, heb je alsnog een probleem


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Hoe lang gaan contactpuntjes van een Solex mee? En zijn er nog goede (NOS) contactpuntjes te koop?


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Hoe lang gaan contactpuntjes van een Solex mee? En zijn er nog goede (NOS) contactpuntjes te koop?
Hoe lang gaan ze mee ? hangt er van af, staat de solex vochtig zijn ze zo weg, is de condensator verrot zijn ze zo weg, smeer je de nok en het viltje niet zijn ze zo weg, rijd je in stoffige omstandig heden zijn ze zo weg rijd je 10.000 km per jaar gaan ze lang mee maar qua tijd zijn ze zo weg.

Er zijn nog NOS te koop maar ook die hebben door lang liggen oxide op hun metaal. en dan ga je natuurlijk vragen WAAR zijn ze te koop? nou dat vraagt bijna iedereen zich af , op beurzen zijn ze nagenoeg uitgestorven. Soms heeft een handelaar er ergens een paar op de kop weten te tikken . Niet voor niets zijn velen aan het experimenteren met contactpunt loze ontstekingen das makkelijker


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2018
Posts: 20
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Jul 2018
Posts: 20
Wat er mis is weet ik niet maar de nieuwe punten gemonteerd en bovenste punt van de nok tikt net de nok van de punten aan op het allerhoogste punt terwijl ze maximaal naar de nok zijn gezet, moet ik aan de nieuwe punten gaan buigen en zo ja waar?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Nielsebiels
Wat er mis is weet ik niet maar de nieuwe punten gemonteerd en bovenste punt van de nok tikt net de nok van de punten aan op het allerhoogste punt terwijl ze maximaal naar de nok zijn gezet, moet ik aan de nieuwe punten gaan buigen en zo ja waar?
buigen hangt af waar je vaste puntjes nu staan. Beste is om niet te buigen en eerst te proberen je vaste puntjes te monteren zonder dat roterende stelschroefje en eventueel de sleufgaten iets uit te vijlen in de richting van het puntje zodat je dat puntje wat verder naar achteren kunt stellen om het verende puntje wat meer ruimte te geven om te veren. en DAT kun je weer proberen of dat zinvol is door eerst te testen ZONDER het vaste puntje en kijken wat de beweging is van het verende puntje als hij nu wel volledig op de vliegwiel nok kan rusten ( eventueel eerst proberen met het oude vaste puntje hoeveel je weg moet vijlen )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2018
Posts: 20
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Jul 2018
Posts: 20
Heel erg bedankt voor de waardevolle adviezen Joan, Solex loopt weer, jippieeeee! Nog niet helemaal mooi maar we zijn op de goeie weg !!!
Groet Niels


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 108 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.046s Queries: 35 (0.018s) Memory: 1.0068 MB (Peak: 1.1851 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-08 03:56:47 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS