Is weer een tijd geleden dat ik op deze site was, maar nu iets heel raar, mijn solex maat heeft steeds pech als we gaan toeren. Dinsdag na een reparatie op zij OTO naamelijk benzine pomp gelijk nieuwe brandstof leidingen, van carb/pomp geen probleem maar van carb/tank breekt deze steeds af. vandaag een rit Kinderdijk - Schoonhoven, Begin heel goed ging als een speer, gelijk de pont op maar weer een brandstof geur en ja hoor weer af. Wij denken wat doen we, ik naar huis en de auto halen, maar nee we zijn bij FFAnders kinderdijk solex verhuur aan beland. Ronald had het zo gefixed met een stuk slang ertussen lijkt alles opgelost trillingen en spanning op de leidingen alles opgelost maar bij aankomst pont Schoonhoven weer de leiding geheel afgebroken zelfs met een stuk slang. wie heeft dit probleem ook is met een plastic tank en beide type leidingen breken af zowel koper of alu leiding
gr Aussie
PS Ronald nogmaals bedankt
Last edited by aussie; 23/08/1909:31 PM.
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
ja beide leidingen koper EN aluminium zijn niet geschikt, origineel was het staal die hielden het veel langer vol. ik ben overgestapt op banjobouten en plasticen leidingen. Ongetwijfeld zijn er velen die zeggen "Ja maar bij mij " en dan bedoelen ze dat ze nooit pech hebben. Echter das mazzel en geen ingebouwd faalzeker. Er zit nogal een behoorlijk productie verschil in, om maar eens wat te noemen, de krukassen. Dat bepaald of de één meer of minder trilt dan de ander. ook het gewicht van de zuiger en/of de drijfstang is een factor.
Vooral plastic tanks die dempen slecht, kijk onder het rijden maar eens tussen tank en carter door ( kan net) en zie die achterwand eens schudden en daar hang je dan zo een arm leidinkje aan
Een kleine toevoeging : de wartel in de tank is M9x1 en de wartel in de pomp is M8x1. Vandaar dat ik een leidinkje met een slangetje gekoppeld heb met een slangetje om m8 en M9 te combineren.
Een oplossing kan zijn om een blokje rubber tussen de tank en de leiding te klemmen om trillingen te verminderen.
Juist een goede oplossing een stuk slang ertussen ik dacht dat dit de oplossing zou zijn, trillingen en onderlinge spanning zo goed als weg ook de definitieve oplossing maar nee verder zoeken, mischien zoal je liet zien (en Joan ook zegt) leiding geheel van plastic of rubber We zijn wel door jou hulp thuis gekomen nu zoeken naar een definitieve oplossing nogmaals bedankt voor je hulp en tijd Ronald mis. gewoon een stalen tank monteren!
gr Aussie
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Juist een goede oplossing een stuk slang ertussen ik dacht dat dit de oplossing zou zijn, trillingen en onderlinge spanning zo goed als weg ook de definitieve oplossing maar nee verder zoeken, mischien zoal je liet zien (en Joan ook zegt) leiding geheel van plastic of rubber We zijn wel door jou hulp thuis gekomen nu zoeken naar een definitieve oplossing nogmaals bedankt voor je hulp en tijd Ronald mis. gewoon een stalen tank monteren!
gr Aussie
Origineel maken is het beste, of een originele tank of een andere carburateur (9mm aansluiting) met dikke overloop en dan originele stalen leidingen monteren.
Ik weet bijna wel zeker vlak na de nippel vd tank of de pomp. Is de meest logische plek aangezien de leiding daar gefixeerd is door de nippel dus de krachten van het trillen worden daar het grootst.
Citroen gebruikt m9 x 1, maar dat zijn geen banjo bouten. Maar als je echt iets wil zoeken.. ga richting de Franse taal en dan meer de zure kant kwa automerken. Ik dacht iets met remmen...
Ik weet bijna wel zeker vlak na de nippel vd tank of de pomp. Is de meest logische plek aangezien de leiding daar gefixeerd is door de nippel dus de krachten van het trillen worden daar het grootst.
Klopt Mark. Die ik gisteren had was in de tankwartel afgebroken.
'tis weleen dingetje, ik stond afgelopen jaar ook halverwege de polder met een ploegje én een afgebroken leidinkje. Was voor mij de eerste keer in jaren dus je vervangt de leiding en je let er niet meer op.
In dit geval van Aussie is het wel bijzonder, na 30/40 km wéér afbreken
Hier bv : https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.goodridge.nl/gcat/banjobout-met1.htm&ved=2ahUKEwj_naTtwZzkAhVSKVAKHQisBEMQFjARegQICRAB&usg=AOvVaw0r4O3uzsWldzah2BhIcJl5&cshid=1566684357692
De leiding moet je aansluiten op een banjo koppeling. De banjo bout kan je vergelijken met een sproeier, gat door 90 % van de lengte en een gat door de breedte net onder de kop.
De leiding moet je aansluiten op een banjo koppeling. De banjo bout kan je vergelijken met een sproeier, gat door 90 % van de lengte en een gat door de breedte net onder de kop.
Ik bedoel die banjobout van het plaatje. Daar moet toch een draad aan zitten, die je in de pomp of carburateur draait? Hoe bevestig je die banjobout dan aan de pomp?
Komen al de gebroken leidingen van de zelfde leverancier of komen ze bij verschilde bedrijven vandaan? Misschien is de leiding tijdens het flenzen beschadigd geraakt wat dan nog onzichtbaar is? De tool komt ongeveer tot dat punt.
zijn dit wartels waarin twee boring diameters zitten ? Er zijn er die hebben bij de ingang ( aan de kant van de zeskant) een iets groter gat om wrijving met het pijpje ( dat soms wat krommig is) te voorkomen. kans dat door trillingen op de overgang van diameter op diameter de pijp het opgeeft . Meet eens na ?