|
|
Joined: May 2019
Posts: 25
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2019
Posts: 25 |
Beste forumleden,
Ik woon in Zweden en heb een 3800 Export gekocht. Er zat wat werk aan (oude benzine met 50% water erin, frictiebouten op de schetsplaten misten) en na een test merkte ik dat de bougie niet meer vonkte, dus in Nederland wat nieuwe onderdelen besteld, oa een NGK B7HS bougie. Nu heeft de oude bougie schroefdraad op de top zitten waar het oogje van de bougiekabel omheen valt waar een moertje bovenop zit geschroeft om de boel vast te klemmen. Nu zag ik dat de nieuwe bougie er een gat in zit met schroefdraad, waar ik op aanneem dat er een boutje in gedraaid dient te worden. Ik heb een boutje gevonden dat erin past, maar dat is te lang waardoor de luchtfilterkap er niet meer op past als ik die erin schroef. Hoe hebben jullie dit opgelost? Hebben jullie het kabeleinde om de verdunning van de nieuwe bougie geklemd?
Mvg,
Yannick
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Op de juiste lengte zagen?......
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81 |
dat zijn bougies die standaard met een gemonteerd dopje worden geleverd, vaak zitten deze dopjes los in de doos maar niet altijd, los schroeven ( werkt als een moertje) en weg gooien en vervangen door een moertje M4 . Zij die denken dit hoge gladde moertje te kunnen gebruiken om de kabel te klemmen komen vaak bedrogen uit, gaat een tijdje goed en bij bepaald weer gaat dit hoge ding dan vonken IN de luchtfilterkap en niet aan de bougie in de cilinder, sta je mooi stil
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181 |
Nu zag ik dat de nieuwe bougie er een gat in zit met schroefdraad, waar ik op aanneem dat er een boutje in gedraaid dient te worden.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881 Likes: 13
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881 Likes: 13 |
Dat dopje is gewoon iets langer dan de schroefdraad boven op de bougie. Dopje losdraaien en zoals Joan zei een M4 moertje in de plaats.
Check meteen even of het schroefoogje van je kabel nog goed vastzit. Bekend euvel is slecht contact daar.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: May 2019
Posts: 25
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2019
Posts: 25 |
Dank voor alle antwoorden! Ik heb uiteindelijk het kabeleind voor nu om de bougietop geklemd. Zelfs met een heel kort boutje in de top past de luchtfilterkap er niet op. Maar zijn er geen bougies meer met schroefeind erop?
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Probeer eens een foto te plaatsen met https://mupload.nl/ dan kunnen wij ook het probleem zien. Denk dat er hier een soort van spraakverwarring is.
Last edited by FFAnders; 31/05/19 07:14 PM.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181 |
@Yannics , Die top waar jij over praat is het tonnetje die op het schroefdraad van de bougie zit gedraaid. Dus tonnetje eraf draaien en dan de kabel met een m4 vastzetten.
Last edited by Bertie; 31/05/19 07:32 PM.
|
|
|
|
Joined: May 2019
Posts: 25
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2019
Posts: 25 |
Jullie hadden gelijk! Dopje was er gewoon af te draaien. Nu moet ik eerst helaas de Solex weer thuis zien te krijgen. Hij staat bij een vriend 3 km verderop, en de motor komt niet meer van de band af en de motor begon te viertakten. Ik ga de motor er maar eens afhalen en kijken waarom de motor niet meer goed omhoog komt. Iemand suggesties?
Last edited by Yannics; 01/06/19 03:32 PM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181 |
@Yannics , Even voor de duidelijkheid, M4 vervangt het tonnetje.
|
|
|
|
Joined: May 2019
Posts: 25
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2019
Posts: 25 |
Yes, nu had ik het dopje eraf had zag ik dat de m4 erop kon. Het dopje zat zo strak op de bougie dat het leek alsof het 1 geheel was, had een tang nodig om het dopje eraf te krijgen, zo strak zat ie.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81 |
Jullie hadden gelijk! Dopje was er gewoon af te draaien. Nu moet ik eerst helaas de Solex weer thuis zien te krijgen. Hij staat bij een vriend 3 km verderop, en de motor komt niet meer van de band afmaak eens een foto van je frictie dempers, er gaan komkommer kromme metalen platen vanaf je spatbordbouten naar "iets" dat op je motorophangplaten zit, dat "iets" dat zijn je frictiedempers en als daar wat vast slaat krijg je de motor niet meer omhoog , maar om goed antwoord te geven wat daar fout kan dienen we wel te weten hoe dat "iets" eruit ziet. Veel weten niet goed hoe hier onderdelen van te monteren goed kans dat het fout in elkaar steekt en de motor begon te viertakten. Ik ga de motor er maar eens afhalen en kijken waarom de motor niet meer goed omhoog komt. Iemand suggesties?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
41
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
|