Ik ga ook een stootrubber monteren zodat het frame minder beschadigd wordt tijdens het parkeren door de bout van het hitteschild. Ik moet alleen nog een adresje vinden, hopelijk heeft Ad die ook (vind ze zo snel niet op de site).
er zijn trillingsdempers die bestaan uit twee M6 draadeindjes waarop een plaatje is gelast en dan zit ertussen ca 2 cm rubber gevulcaniseerd , als je er zo eentje bij het midden van het rubber doorsnijdt heb je een boutje met een rubber kop, kun je het draadstukje gebruiken om plaatje aan voorvork te monteren en de rubber kop stopt de vork als aanslag tegen het frame, verleng je de linker vork met een U profiel kun je daar de tweede op monteren heb je links ook een aanslag
Ik had 1 rubber gevonden op Solexmarkt. Maar wat je aangeeft is ook een goede oplossing. Twee voor de prijs van 1. Ik heb nu tijdelijk een plastic afdekdop gemonteerd met een beetje kit totdat ik het rubber kan monteren.
Vandaag op de Internationale Bromfietstreffen Middelbeers 2 stootrubbers voor weinig gevonden. Aankomende week maar eens de voorvork vernieuwen en dan kan meteen het rubber gemonteerd worden.
Weer een half weekje met de Solex naar het werk gereden maar zaterdag gaat hij gedeeltelijk gedemonteerd worden. Ik ga dan de voorvork vernieuwen en een aantal trillingsgeluiden proberen eruit te halen.
Vandaag op de weg naar huis wat foto's gemaakt en bij thuis komst direct de motor verwijderd. Ik wist dat het niet zo moeilijk was..maar 20 minuten nadat ik thuis kwam was de motor gemonteerd aan de motorsteun.
Nadat de voorvork was vervangen kon de motor weer terug. De motor was te vies naar mijn zin dus heb hem meteen een beetje schoon gemaakt. Schoon werken, werkt toch altijd iets fijner. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar dat komt over een half jaartje ongeveer wel. Hoe vaker dat je hem poets, hoe netter dat hij wordt.
Nadat de voorvork was vervangen kon de motor weer terug. De motor was te vies naar mijn zin dus heb hem meteen een beetje schoon gemaakt. Schoon werken, werkt toch altijd iets fijner. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar dat komt over een half jaartje ongeveer wel. Hoe vaker dat je hem poets, hoe netter dat hij wordt.
Edit: Chips.. iets vergeten te monteren :-)
ach die rubbertjes ( plastic) zijn meestal toch al ernstig verbogen zodat de onderste puntjes al niet meer in de platen passen, tijdje uitbuigen in het platte vlak dat ze weer naar buiten staan, dan warm maken in heet water en dwars op het platte vlak iets buigen, vouw je ze er zo tussen ( of toch maar een schetsplaat ( rechts) weer de moer van loshalen en die iets uitbuigen )
Vandaag het rubbertje gemonteerd en meteen een andere uitlaat gepast. Hij past alleen vind ik hem (veel) te groot. Om de originele uitlaat beter te laten passen heb ik het gat in de schetsplaat wat veranderd zodat de uitlaat beter aansluit aan het spruitstukje.
Wie heeft er een tip om de remkabel op een goede/gemakkelijke manier te monteren? Je komt eigenlijk 1 hand te kort. Kabel door het gaatje, draaiknop induwen en tegelijk draaien en ook nog eens zorgen dat de remkabel netjes loopt (wat mij niet goed lukt tot op heden)
Vandaag het rubbertje gemonteerd en meteen een andere uitlaat gepast. Hij past alleen vind ik hem (veel) te groot. Om de originele uitlaat beter te laten passen heb ik het gat in de schetsplaat wat veranderd zodat de uitlaat beter aansluit aan het spruitstukje.
Wie heeft er een tip om de remkabel op een goede/gemakkelijke manier te monteren? Je komt eigenlijk 1 hand te kort. Kabel door het gaatje, draaiknop induwen en tegelijk draaien en ook nog eens zorgen dat de remkabel netjes loopt (wat mij niet goed lukt tot op heden)
dat gaat prima met twee handen, die kabel insteken dien je zo te doen dat daar zoveel ruimte op zit dat h ca 2 keer in de rondte kan, die hoef je dus niet tegen te houden, dan heb je 1 hand om de beugel vast te houden ( tegenkracht tegen die andere hand) en dan de hand om de knop te drukken en draaien, je kunt dan kiezen welke kant je op draait, draai hem zo dan de binnenkabel de onderkant van het rolletje verlaat richting de buitenkabel want die buiten kabel wenst wat omhoog te staan , hij moet immers richting stuur . komt de binnenkabel van de bovenkant van de trommel duwt hij de buitenkabel in een knik naar beneden want helaas staan alle onderdelen van de rem "brug" op 1 niveau, de buitenkabel steekt in het midden in het midden van een rolletje, de binnenkabel steek je dan ook wel in het midden van de steltrommel maar zogauw je gaat stellen rolt hij of van de bovenkant of van de onderkant dat scheelt op die korte afstand best een helling
Het 'probleem' met de remkabel is opgelost, bedankt Joan en FFanders ;-)
Tevens is, na het anders monteren van de uitlaat, het geluid van de Solex met 50% verminderd. Af en toe hoor ik nog een ijzer op ijzer geluid, maar dat zal je wel altijd blijven houden.
Tijdens mijn ritje vandaag ook een beetje gespeeld met de motorlifter. Dus naar me toe getrokken om zo sneller op toeren te komen. Fijn aan zo'n ritje is dat je weer van alles gaat bedenken. Zie nieuwe topic..
ik boor de laatste tijd nogal wat gaatjes in de (op een na) onderste koelrib, net onder de deco hevel. want ik heb nu een paar stille solexen die opvallen door een rammel en dat is dat heveltje, die trek ik nu met een licht veertje naar de kop toe mooi rustig, dan nog wat verzinnen op de bellen, het binnenwerk wil ook nog wel eens continue rinkelen
Haha de bekende rammeltjes. Ik zorg ervoor dat de decompressie hendel strak blijft staan waardoor het plaatje naar boven wordt getrokken. Het idee met het veertje ga ik denk ik kopiëren van je. De bel daar hou ik meestal mijn hand even op. Maar ook daar moet ik nog iets voor verzinnen.
Het is goed weer en de Solex stond toch buiten, dus waarom niet weer eens een rondje rijden na 4 maanden stil gestaan te hebben. Binnen 1.5 mtr was het motortje gestart en ook het ritje ging als vanouds.
Weer wat werk aan de Solex. Ik vond dat hij wat rare geluiden maakte aan de rechterkant van de motor. Omdat ik toch bezig was met het spatbord maar eens gekeken of ik iets zag. Bij het draaien aan het vliegwiel drukt de motor 3 druppels benzine eruit tussen carter en cilinder.. Ik weet weer wat ik te doen heb.. alleen hoe...
Ik heb John al gesproken en ik dacht weer te moeilijk. Op zijn manier stelt het niet zo veel voor. Daarnaast wil ik de ontsteking nakijken, hij start wel goed maar kan volgens mij nog beter. Aangezien ik nog nooit aan een motor heb gewerkt vind ik het fijn om het samen met iemand te doen die dit vaker heeft gedaan.
Nieuwe delen heb ik al besteld bij Bobby. Dus gaat weer goed komen. In de winter wil ik wat meer gaan vervangen en schoonmaken. Nu zorgen dat hij weer rijdend is een weer kan gaan rijden.
Hoe bedoel je ?? voetpakking controleren, eventueel vervangen en de moertjes weer goed aandraaien, zoiets ??gezien de plek van lekken ook controleren of het zijcarter wel op de goede manier is gemonteerd, dus niet scheef zit ten opzichte van het hoofdcarter
Wat is de juiste manier van vliegwiel trekken met het plaatje en de 3 bouten? Grote moer opdraaien..plaaje monteren over de grote moer, M6 bouten vast draaien en dan door de grote moer los te draaien komt het vliegwiel los?
Wat is de juiste manier van vliegwiel trekken met het plaatje en de 3 bouten? Grote moer opdraaien..plaaje monteren over de grote moer, M6 bouten vast draaien en dan door de grote moer los te draaien komt het vliegwiel los?
Ieder zijn eigen manier maar ik gebruik een ratel met Zeskanten dop en een houten hamertje. Draai de moer strak tegen het plaatje en geef dan met de houten hamer een klap op de ratel. Op dat moment springt het vliegwiel los van de asconus, werkt altijd. Vastdraaien met zelfde dop en ratel, met de ene hand het vliegwiel vasthouden en dan de moer aandraaien. Vast is vast , dus geen truuken om het vliegwiel vast de houden, zo blijft het het langste heel. Voor het terugzetten wel even de exentrische puntlichter contoleren en smeren met een druppel olie.
Ieder zijn eigen manier maar ik gebruik een ratel met Zeskanten dop en een houten hamertje. Draai de moer strak tegen het plaatje en geef dan met de houten hamer een klap op de ratel. Op dat moment springt het vliegwiel los van de asconus, werkt altijd. Vastdraaien met zelfde dop en ratel, met de ene hand het vliegwiel vasthouden en dan de moer aandraaien. Vast is vast , dus geen truuken om het vliegwiel vast de houden, zo blijft het het langste heel. Voor het terugzetten wel even de exentrische puntlichter contoleren en smeren met een druppel olie.
Ieder zijn eigen manier maar ik gebruik een ratel met Zeskanten dop en een houten hamertje. Draai de moer strak tegen het plaatje en geef dan met de houten hamer een klap op de ratel. Op dat moment springt het vliegwiel los van de asconus, werkt altijd. Vastdraaien met zelfde dop en ratel, met de ene hand het vliegwiel vasthouden en dan de moer aandraaien. Vast is vast , dus geen truuken om het vliegwiel vast de houden, zo blijft het het langste heel. Voor het terugzetten wel even de exentrische puntlichter contoleren en smeren met een druppel olie.
Exentrische puntlichter?
Ja de solex heeft geen nok zoals bij echte ontstekingen maar een stalen ring die om het zink is heen gekrompen die excentrisch zit ten opzichte van het asgat, nadeel is dat de punten even traag openen als sluiten, bij een echte nok heb je een snelle oploopbaan om de punten snel te openen dat is nauwkeuriger en kan ook vonkvorming tegengaan en een traag aflopende kant om de punten elkaar niet te laten "verhameren"
In principe heb je niets nodig om het vliegwiel tegen te houden. Met het plaatje , 3 bouten m6 en 3 moeren m6 moet het ook werken. Ik weet alleen niet of dat een goede oplossing is. Misschien kan Joan of John daar een goed antwoord op geven. Momenteel ben ik bezig om 2 nieuwe draden te monteren.. 1 die wordt aangesloten op de lichtspoel en 1 die onder het schroefje van de condensator komt. Ik de kap komen 2 schakelaars, 1 voor de verlichting en 1 om de motor af te laten slaan.
In principe heb je niets nodig om het vliegwiel tegen te houden. Met het plaatje , 3 bouten m6 en 3 moeren m6 moet het ook werken. Ik weet alleen niet of dat een goede oplossing is. Misschien kan Joan of John daar een goed antwoord op geven. Momenteel ben ik bezig om 2 nieuwe draden te monteren.. 1 die wordt aangesloten op de lichtspoel en 1 die onder het schroefje van de condensator komt. Ik de kap komen 2 schakelaars, 1 voor de verlichting en 1 om de motor af te laten slaan.
Plaatje werkt wel, heb ik ook liggen maar ik heb er nu twee gehad die heel moeilijk los kwamen, de arm geeft betere kracht controle daarbij.
Net nogmaals gecontroleerd en beide schroeven zitten vast. Kabelschoentje van de ontsteekspoel is dikker dan die van de condensator, dat zal het verschil geven.
Volgende week maandag wordt de nieuwe parking geplaatst onder toezicht en gaan we de ontsteking controleren. Bedoeling is dat ik in de winter het blokje weer netjes ga maken zonder hulp. Kabels voor verlichting en om de motor te laten afslaan zijn ook al gelegd en wachten op hun schakelaar.
Volgende week maandag wordt de nieuwe parking geplaatst onder toezicht en gaan we de ontsteking controleren. Bedoeling is dat ik in de winter het blokje weer netjes ga maken zonder hulp. Kabels voor verlichting en om de motor te laten afslaan zijn ook al gelegd en wachten op hun schakelaardaar heb je heel mooie combischakelaars voor zoals op oa puch/tomos/kreidler met bovenop een knop voor de toeter, zijkant klein knopje voor uit en een tuimel schakelaar op de kopse kant voor UIT/GROOT/DIM licht .
Net een email verstuurd naar een bedrijf hier in de buurt aangezien ze gesloten zijn vandaag, met de vraag of hij ze heeft liggen. Het bedrijf heeft ook heel veel 2de hands brommer onderdelen.
De schakelaar heb ik vandaag opgehaald en meteen begonnen om een kabelboompje te maken. Schakelaar is van niet zo goede kwaliteit, de bovenste bedienknop heb ik al kapot gekregen Het begin is gemaakt, nu de bekabeling op en aan het blok netjes proberen te leggen.
De schakelaar heb ik vandaag opgehaald en meteen begonnen om een kabelboompje te maken. Schakelaar is van niet zo goede kwaliteit, daarom adviseerde ik ook die chrome types voor oa puchde bovenste bedienknop heb ik al kapot gekregen Het begin is gemaakt, nu de bekabeling op en aan het blok netjes proberen te leggen.
Het bedrijf waar ik was geweest had de Chrome en zwarte versie en allebei van het zelfde merk. Maar goed deze werkt tot de winter en dan komt er een betere versie.
“Vers” plastik wordt altijd gemengd met toevoegingen, kleurstof, en een percentage recycled plastic. Als het niet zo nauw komt gaat het % recycled omhoog, en dan krijg je dit
Dankzij de hulp van John is de motor weer up and running en nu zelfs op aspen :-) de motor zag er nog goed uit volgen John dus daar ben ik wel blij mee.
Morgen ga ik de motor terug monteren en ga meteen iets proberen wat ik nog nooit heb gedaan. In het voorwiel zit een slag, deze ga ik proberen eruit te halen. Iemand tips?
Morgen ga ik de motor terug monteren en ga meteen iets proberen wat ik nog nooit heb gedaan. In het voorwiel zit een slag, deze ga ik proberen eruit te halen. Iemand tips?
Ja, je eigen héél goed inlezen op Google, daar staat heel veel over wielen spaken.
Motor is weer gemonteerd en schakelaar gemonteerd met als resultaat dat de motor aansloeg na een kleine zwiep aan het vliegwiel en de verlichting ging branden en niet meer uitviel totdat ik de schakelaar bediende. Na wat schuurpapier langs een contactje gehouden te hebben, kon ik de motor gemakkelijk laten afslaan dmv dezelfde schakelaar.
Helaas nog geen tijd gehad om deze week te gaan rijden, waarschijnlijk dit weekend weer een stukje toeren. Het geluid tussen de 2 uitlaat delen wordt ook steeds minder. Heel af en toe hoor ik nog metaal op metaal geluiden.
Vandaag in de hitte de Solex weer rijdend gemaakt zodat ik morgen weer met de Solex naar het werk kan rijden. Ik had een probleem met het aanlopen van de remplaat op de trommel Ik heb dit opgelost door een dun ringetje tussen remplaat en de borgende moer van de naaf te plaatsen, waardoor er net genoeg speling kwam dat ze elkaar net niet raken. Door de hitte was ik wel vergeten het freewheel vast te zetten.. daar kwam ik achter toen ik aan het rijden was,
Dat klopt ik heb er al diverse gevonden. Ik had zelf ook al iets gevonden en zag dat hij die ook gebruikt heeft. Vandaag eens navragen op mijn werk aan wat slimme electronics mensen of ze een schema kunnen bouwen haha
Dat klopt ik heb er al diverse gevonden. Ik had zelf ook al iets gevonden en zag dat hij die ook gebruikt heeft. Vandaag eens navragen op mijn werk aan wat slimme electronics mensen of ze een schema kunnen bouwen haha
Edit: foto toegevoegd
een vriend van me die in de electronica zit heeft me ongeveer ook zo een schema gegeven. Daarbij de raad om inderdaad electrolitische condensators (ELCO) te gebruiken en geen gewone EN om een diode te plaatsen over de diode brug plus aan plus en min aan min omdat het kennelijk mogelijk is dat er pulsen zijn die de brug niet "ziet" en die dan door de extra diode worden weggewerkt
Dat klopt ik heb er al diverse gevonden. Ik had zelf ook al iets gevonden en zag dat hij die ook gebruikt heeft. Vandaag eens navragen op mijn werk aan wat slimme electronics mensen of ze een schema kunnen bouwen haha
Edit: foto toegevoegd
Die tweede elco mag je weglaten, er zitten alleen maar gloeilampjes achter.
en 2 draadjes trekken naar je achterlamp en niet de massa van het frame gebruiken! ****************************************************************************************************** Waar kan je dan het beste de massa vandaan halen, ik dacht dat alles via het frame ging.
Je krijgt een nieuwe + en - . Wanneer je de massa van het frame haalt maak je sluiting met de spoel. Je kan er natuurlijk ook voor zorgen dat de spoel niet verbonden zit met massa.
Ik heb een probleempje met de Solex waar ik niet uitkom.
Sinds 2 weken rijdt ik op groenmix gemixed tot 1:35. De eerste tank was een kwart 102 en voor de rest afgevuld met groenmix. Op de heenweg naar het werk had ik nergens last van, net voordat ik thuis was van de terugreis ging de motor een beetje inhouden. De volgende dag..de tank was weer gevuld en ging weer naar het werk. Nu op de heenreis ging de motor na een minuut of 20 inhouden, dit was echter na 1 minuut weer voorbij. Echter op de terug weg heeft hij vaker hetzelfde probleem gehad. Thuis gekomen dacht ik dat misschien de leidingen en carburateur vies waren geworden ivm de andere brandstof. Dus alles schoon gemaakt, alle doorgangen gecontroleerd met 1 draadje van een remleiding en alles was open. Vandaag alles weer terug gemonteerd en hij startte weer als van oud na 1 meter duwen. Ik was benieuwd of het probleem verholpen was dus ging een stukje rijden...en ja hoor na een minuut of 20 ging de motor weer inhouden wanneer ik de mengsel-doseer-hevel op de , voor mij normale stand, zette. Iets terug naar links en de motor ging iets beter lopen. Thuis gekomen heb ik de bougie bekeken en de afstand op 0,45 gezet. De kleur van de bougie was koffie bruin. Na studio sport toch nog een stukje gaan rijden, maar merg geen verschil.
Mijn conclusie kan alleen maar zijn dat 'groenmix van schipperstop' niet de juiste brandstof is voor mijn Solex. Klopt mijn conclusie of zie ik iets over het hoofd?
Veel voorkomend probleem als je overstapt naar Aspen, Motomix of Groenmix. Meestal is dat aanslag vanuit de tank en binnenzijde van de leidinkjes loskomt en in de sproeier de doorlaat wat vermindert. Na doorblazen van de sproeier werkt alles weer. Met en binnenkabeltje door de leidingen maak je niet alles los, dat doet de alkylaat brandstof wel. Het kan even duren voordat alle vuil weg is maar als het weg is zijn de leidingen wel schoon vanbinnen en de motor heeft ook een schonere verbranding met minder koolvorming.
De tank en leidingen heb ik niet van binnen schoon gemaakt de rest wel. Ik zal vandaag de sproeier weer schoon maken en kijken hoelang ik dan zonder problemen kan rijden. Is er naast de delen geruime tijd in groenmix/aspen te leggen en te laten weken, een andere manier om alles goed schoon te krijgen?
Edit: Sproeier kon ik zonder probleem doorblazen met een fietspomp. In het filter van de carburateur zat wel vuiligheid, dat het ik verwijderd. Straks maar weer een ritje gaan maken, kijken of dit het probleem was. Zoniet twijfel ik er over om met deze Solex op groenmix/aspen te blijven rijden en wacht tot mijn andere klaar is.
Wat Ronald zegt heb ik ook meegemaakt. Overgang naar alkylaatbenzine kan wel eens een probleempje geven. Afhankelijk van diverse factoren heb je meer, minder of geen last:
- oude leidingen, aangekoekt vuil aan binnenkant. (Dit komt los). Hoe langer de Solex stil heeft gestaan hoe meer last je kunt hebben.
- koolafzetting van de oude benzine aan de cilinderkop en bougie. Minuscule deeltjes kunnen loskomen en tussen je bougie-electroden gaan zitten. Soms nauwelijks zichtbaar maar je Solex loopt een stuk minder. Schoonmaken en weer doorrrr.
Groenmix en Aspen is bij mijn Solexen (51 inmiddels) gewoon hetzelfde. Als ik geen tijd heb om naar Veldhoven te rijden haal ik Aspen om de hoek. Geen centje pijn
De Solex houd het weer een uur vol zonder probleem echter nog een kleine lekkage bovenop de benzinepomp, alleen waar komt die vandaan.. messingring/montagebout niet goed vast??
De Solex houd het weer een uur vol zonder probleem echter nog een kleine lekkage bovenop de benzinepomp, alleen waar komt die vandaan.. messingring/montagebout niet goed vast??
éénmaal gebruikte ringen (puur koper) hoor je voor montage zacht te gloeien, heet maken op fornuis en dan in water kwakken