|
|
Joined: May 2015
Posts: 118 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2015
Posts: 118 Likes: 1 |
Nou heb ik t voor mekaar. Ik was bezig met de persleiding in de carburateur en heb de wartel scheef in de carb gedraaid. Ik zat er ook zo lekker handig voor en nam niet goed de tijd. Daar baal ik goed van, maar eigen schuld. Wartel er weer uit, en nog diverse keren geprobeerd er wel recht in te draaien, maar hij pakt alleen nog scheef. Wat nu te doen, is de draad te herstellen of heb ik t goed verkloot? Groet Henk.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Wat misschien mogelijk is. Neem zo'n zelfde wartel. Zaag 2 keer, zodat je 4 gleuven krijgt. Probeer de paar bovenste windingen wat naar elkaar toe te buigen. Weinig. Je hebt nu een soort tap. Even goed opletten en gaan. Succes.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81 |
of blijven proberen, je hebt nu "valse draad" in het originele draad gedrukt en die wint altijd, ook als je een zelfbouw tap erin draait die zoekt meteen dat valse draad op en tapt het waarschijnlijk nog beter. als je heel goed kunt mikken wil het nog wel eens helpen de eerste twee gangen van de wartel in een punt te vijlen ( taps) dan de wartel iets erin en recht te wrikken en vandaar gokken dat hij het oude draad weer opzoekt .
wartels ALTIJD met de hand indraaien en pas laatste stukje met sleutel , als hij vanaf "gang" 1 al moeilijk gaat ( met de hand dus ) is er al iets aan de hand, meestal dwingt een iets kromme leiding de wartel dwars en gaat hij scheef de draad in, zorg dus dat de leidingen zo gebogen zijn dat ze recht voor de opening komen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878 Likes: 13
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878 Likes: 13 |
Ja, en zorg dat de wartel schoon is (perslucht) en spuit er WD40 op. Dat helpt om met de hand in te draaien. Zorg ook dat je leiding mooi parallel loopt met de ingang.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: May 2015
Posts: 118 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2015
Posts: 118 Likes: 1 |
Joan z'n manier geprobeerd. Fijn vijltje de eerste 2 gangen schuin gevijld, carb in de bankschroef [ niet geklemd uiteraard maar alleen dat tie niet kan kantelen ], wartel in combinatietang en zo recht mogelijk met enige druk gedraaid. En wat denk je, hij pakte de goede draad weer. Zucht, weer blij. Stukje leiding erin en vastgezet. En nu dus met een slangetje naar t pompje. Bedankt, groet Henk.
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,388 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,388 Likes: 51 |
Voor het vast draaien heb ik een sleutel gebruikt die normaal voor remleidingen gebruikt wordt.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Vroeger met de oude conventionele cv-ketels moest je ook altijd de waakvlam leiding losnemen van het gasblok voor onderhoud of reparatie, dat is precies zon ge-eikel.
Als de leiding nippel rotte draad heeft dan kun je niet anders dan druk uitoefenen. Bij goed lopende wartels draai ik met wijs en middenvinger de wartel en wiebel een heeeeel klein beetje met de leiding zo pakt de wartel altijd de goede draad ook al staat de leiding er niet helemaal recht voor.
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Klopt. De Duitser zeggen iets met spitse vingers en gevoel geloof ik.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81 |
Klopt. De Duitser zeggen iets met spitse vingers en gevoel vingertopje-gevoel? geloof ik.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
197
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
|