|
|
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Nov 2017
Posts: 19 |
Hallo Allemaal, Wij hebben 51 solexen rijden in de verhuur. Reperatie en onderhoud doen wij zelf. Echter staan wij nu voor een raadsel.
Bij een van de solexen, Na ongeveer een uur / ander half uur rijden slaat hij af en start hij niet meer tot hij dergelijk is afgekoelt. Hij start goed en loopt ook goed. Meerdere oorzaken uitgesloten en nagekeken echter komen we er niet uit wat het probleem is (of kan zijn) waarom hij na die tijd afslaat.
Weten jullie raad?
Last edited by Uitje_bol; 01/12/17 07:37 PM.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,882 Likes: 13
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,882 Likes: 13 |
Hallo, welkom op het forum. Ik ga er even van uit dat het een Solex 4800 betreft, een Black&Roll dus. Deze heeft electronische ontsteking. Na een onbepaalde tijd wordt deze zwakker en dit zou de oorzaak kunnen zijn. Je ziet wel nog gewoon benzine retour lopen.
Ook kan de benzinetoevoer verstopt zijn waardoor de Solex na een tijdje steeds minder/geen brandstof meer krijgt. Meestal is dat te wijten aan het tankfilter. Je ziet dan geen benzine meer retour lopen.
Er zijn veel meer mogelijke oorzaken maar dit zijn de meest voorkomende.
Check de volgende keer eerst je bougie direkt na het afslaan: droog = geen brandstof, nat = geen vonk.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Je kunt de Solex in de werkplaats stationair op temperatuur laten komen, dat gaat sneller dan rijdend . Als de motor dan uitvalt kan je direct met een stroboscooplamp zien of er nog vonk is. Of Laat de begeleider een stroboscooplamp meenemen dan kan hij/zij ter plekke constateren of er nog wel vonk is. Het gebeurt wel vaker bij dit soort storingen dat de warme spoel het begeeft en als deze afgekoeld is weer werkt.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Nov 2017
Posts: 19 |
Hallo, welkom op het forum. Ik ga er even van uit dat het een Solex 4800 betreft, een Black&Roll dus. Deze heeft electronische ontsteking. Na een onbepaalde tijd wordt deze zwakker en dit zou de oorzaak kunnen zijn. Je ziet wel nog gewoon benzine retour lopen.
Ook kan de benzinetoevoer verstopt zijn waardoor de Solex na een tijdje steeds minder/geen brandstof meer krijgt. Meestal is dat te wijten aan het tankfilter. Je ziet dan geen benzine meer retour lopen.
Er zijn veel meer mogelijke oorzaken maar dit zijn de meest voorkomende.
Check de volgende keer eerst je bougie direkt na het afslaan: droog = geen brandstof, nat = geen vonk. Goedenavond, Dat klopt het zijn 4800 B&R solexen. De benzine toevoer is in orde. Wat is het beste om in dit geval te doen? De complete CDI vervangen? De solexen zijn vrij nieuw dus het is te betwijfelen of dit ook wel echt het probleem is.
Last edited by Uitje_bol; 01/12/17 07:41 PM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,170 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,170 Likes: 81 |
nou heb ik al heel wat mee gemaakt met Black en Roll solexen, dat woord "nieuw" zegt niets , er zit namelijk nogal wat variatie in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. wat ook een hele zwak punten zijn is zijn de kwaliteit van decarburateurs , de pompen en de manier waarop de decompressie is uitgevoerd. verder: is het het type met of zonder katalysator uitlaat, "met" sowieso vervangen door lege pijp
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
53
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|