Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Edward Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Beste mensen,

Ik heb een Solex 1010 en nu is er geen ruimte voor de decompressie. De choke raakt de decompressie hendel. Het lijkt wel asof de carb te hoog zit.
Ik krijg hem niet lager, want hij zit al op die buis en op de benzine toevoer op zijn laagst.

Suggesties?

Bijvoorbaat dank

Attached Images
choke-decompressie.jpg (233.39 KB, 425 downloads)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Koperen moer losdraaien, brandstofleiding laten zitten en met een kunststof hamer lager tikken.
Luchtfilterhuis kun je er dan los opzetten om te kijken of ie laag genoeg zit.

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
vaak is de nylon pakking ring tussen klem moer en carburateur vervormd, met een hamer tikken werkt dan veelal averechts, los halen en spruitstuk aan bovenkant iets afronden dat er een zoekrand komt en eventueel nieuwe pakking ring monteren, want ook door te vast aandraaien kan deze gekrompen zijn, heb zelfs pijpjes gezien die hol naar binnen stonden
je mag maar zo vast aandraaien dat carburateur nog enigszins met wat moeite om het spruitstuk buisje kan draaien, 100% vast is overdreven, lekdicht is goed zat, het luchtfilter borgt tegen rond draaien ( met name als de deco wordt aangetrokken wil hij nog wel eens komen

wil je echt weten hoe laag hij bij jouw kan monteer hem dan eerst zonder moerbus, pakkingring maar ook zonder gasgever, je kunt dan naar binnen kijken en zien of het pijpje stuikt tegen de ril in de carburateur


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat gaat wel eens vaker mis als je de carburateur met ring en moer erin over het spruitstuk duwt (niet ver genoeg) en dan de moer aandraait.
Als je eerst de moer en vervolgens de ring over het spruitstuk schuift,zodat de ring goed over het pijpje zit(1mm verder) en vervolgens de carburateur erop .
Dit kan je inderdaad zonder gasnemer doen, dan zie je of de carburateur tot het eind erop zit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Maar wat voor luchtfilter heb je erbij?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Johnnie
Maar wat voor luchtfilter heb je erbij?


niet zo interessant voor de positie van de carburateur ten opzichte van de deco die positie dien je eerst op te lossen

( overigens hoort op deze een sleutelgat filter maar 1 type later past ook )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Edward Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Laat ik me eerst even voorstellen, gewoon vergeten.

Ben Edward en woon in Frankrijk, ik heb deze Solex georven van een goede vriend.

Mensen, Wat een overweldigende reacties en zo snel. Ik heb een nieuwe nylon pakkingring besteld, want de oude is zeker vervormd.
Nu zit de oude vervormde nylon pakkingring bovenop het uiteinde van het spruitstuk. Moet hij er enigszins overheen glijden?
@ Joan en FFanders- Ik zal kijken hoever hij er over heen kan.

Ik zal een fotootje maken van het luchtfilter.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
inderdaad hij ( de ring) moet uiteindelijk ca een 1/2 cm verder komen dan het uiteinde, je kunt dat ook goed zien als je de carburateur in zijn kont kijkt zonder de holle moer, je ziet dat het draad op houdt, dan krijg je het verlengde van het draad een stuk glad van ongeveer de draaddiameter daar komt het laatste gladde stukje van de holle moer EN de plastic bus te rusten en dan wijkt de carburateur 2 keer naar binnen; 1 keer op een diameter van 10 mm, nou daar steekt dan straks het uiteinde van je pijpje in en dan nog een keer kleiner naar de werkende diameter van de carburateur toe


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Edward Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Net de ontbrekende spullen binnen gekregen, dat wordt dus van het weekend sleutelen. Ik laat jullie weten hoe het gegaan is.

Joined: Jun 2017
Posts: 14
Edward Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Spullen gemonteerd en alles zit op zijn plaats. Carburateur zit niet meer te hoog. (Zie photo) Dank voor de tips.

Nu deed zich het volgende voor. Motor sloeg aan en liep. Weer uitgezet en trappen maar sloeg even aan en daarna niets meer. Ik zag dat er geen benzine meer door de retour ging.
Ik heb het membraam en dat plastce plaatje verangen voor nieuw.
Nu vind ik dat dat gaatje van dat plastice bodemplaatje wat op de carter komt net effe te krap. Ik weet niet of dat altijd zo is? Ik zag in een video dat iemand het met een stukje hout en hamer er op sloeg. Ik ben daar zelf niet zo een voorstander van.
In mijn brandstofpompje lijkt het erop dat die kogelhoudertjes van messing of koper zijn. Kan dit?

Bij inspectie van de (geelkoper?) tank zat er me toch een troep in. Lijkt wel roest (zie photo). Hoe kan je dat zo goed mogelijk verwijderen? Zat er een coating in of kan je er die nog in aanbrengen? Ik heb de meeste troep er al uit gekregen.
Het kleine gaatje wat aan de binnenzijde van de tankdop zat was ook helemaal dicht geroest, nu is die weer okay.

Wat dat luchtfilter betreft, zie ook photo.


Jullie horen het al hij loopt nog lang niet.


Attached Images
decompressie3.jpg (105.33 KB, 227 downloads)
rommel-tank.jpg (145.23 KB, 232 downloads)
luchtfilter.jpg (125.03 KB, 207 downloads)
Last edited by Edward; 02/07/17 12:12 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het plastik plaatje heeft een holle kant, deze moet aan de membraanzijde zitten. Check dat ff wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2017
Posts: 14
Edward Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Checked. Zit goed.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en inderdaad er zijn er met een te klein gat en bij montage druk je dan de holle plaat bol en das niet goed ik ruim de gaatjes uit met een conisch freesje, met een hamer slaan heb ik ooit verboden, in dit geval is er de kans dat er een scheur in schiet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Edward Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Heb de tank schoongemaakt en alles weer gemonteerd. Nu lijkt het of hij constant verzopen wordt. Ik open hiervoor een nieuwe topic. Thanks voor de hulp voor wat betreft de décompressie.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
is er niet met de sproeier geknoeid omdat dat vaak als eerste "oorzaak" word aangemerkt.
steek er is een adertje in van een elctradraadje met een varkenskrul aan het einde in de kopse kant van de sproeier ( dus niet aan de zijkant, je mag hem na insteken daar wel zien zitten) en dan met draadje en al in de carburateur steken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Edward Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Hi Joan,

Heb het gedaan, maar leidt niet echt tot een verbetering. Ik probeer de motor altijd aan te krijgen met een boormachine,dit kan toch geen invloeld hebben op het verdraaien van de ontsteking? Teveel benzine zou die toch door zijn retour moeten teruggooien.
Als ik tijdens het starten in de retour kijk gaat er niet overdreven veel terug.
Heb gekeken en de retour doorgebazen in de carb en maakt niets uit.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik had laatst ook een viertakter. Bleek een erg kleine mengluchtsproeier te hebben (ja, daar zit verschil in, of er bestaan hobby-isten die ze opboren). Deze vervangen voor een grotere, en weg probleem.

Of laat hem eens eruit en maak een testritje.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Edward
Hi Joan,

. Ik probeer de motor altijd aan te krijgen met een boormachine,dit kan toch geen invloeld hebben op het verdraaien van de ontsteking?

het gebeurd wel dat als je met een boormachine start er twee dingen kunnen gebeuren:
1: hij start niet, ondanks dat hij schijnbaar "goed" rond komt, door de compressie is er vaak net op het kritieke moment niet genoeg draaisnelheid , de boormachine moet even iets zwaarder werken en daarmee zakt de draaisnelheid in, hij doet iets van "stjoeke-uch-stjoeke-uch" tijdens het rond draaien.

2: erger is als je geen vrijloopkoppeling hebt tussen de boormachien en het vliegwiel, hij dan bij wel starten sneller gaan dan je boormachine even aan kan, de vliegwielmoer zo los draait ( vliegwiel sneller dan boormachine is net of de boormachine linksom draait ten opzichte van vliegwiel) komt de moer los is er grote kans dat je vliegwiel en dus de spie< meekomt dan verschuift wel je ontsteking, ik ben er niet zo voor starten met een boormachien tenzij je een goede sterke hebt MET vrijloop


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Is er iemand van de forumleden die een vrijloopkoppeling over heeft, of er 1 voor mij kan maken?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Edward Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 14
@ ovee - helaas niet.

@ Joan, in het 2e geval dan zo die van tijd afschieten en dat zou je dan toch zien als je de twee merkpunten (rupture) tegenover elkaar zet en je contactpunten zouden dan of dichtblijven of openstaan? Bij mij openen ze op het moment van rupture.
Of zie ik het verkeerd? Kan ook.
Is er een aanhaalmoment voor het vliegwiel?

Last edited by Edward; 09/07/17 05:46 PM.
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Edward Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Heb hem net de heuvel afgefietst en hij sloeg aan. Af en toe een "misfire" en het ontbreekt aan kracht als ik hem op de band zet. Kan wel op eigen kracht rijden, maar bij de minste stijging of daling moet ik echt wel mee trappen. Het is nogal heuvelig hier in FR smile

Last edited by Edward; 09/07/17 06:21 PM.
Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Edward teveel brandstof is vaak een gescheurde membraam of er zit een klein gaatje in dus pompje eraf en een nieuwe membraam


gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Joined: Jun 2017
Posts: 14
Edward Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 14
G'day Mate,

Heb ik vervangen. Er zit vooruitgang in. Thx

Last edited by Edward; 09/07/17 06:47 PM.
Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
no worries mate
als hij loopt chokehendel ets naar rechts
en gaan met die ...


gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 161 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 66 (0.012s) Memory: 1.1468 MB (Peak: 1.4427 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 19:53:10 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS