Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#123435 14/10/16 05:33 PM
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Is er verschil tussen de platte metalen stangetjes voor de bediening van de deco klep of moet ik dit oplossen met de hoogte van de carburateur op het zg spruitstukje ik ben het geknutsel van who knows op te lossen er was niets meer origineel .Alles dus smoorklep klepje wel 5mm korter stangetje veertjes enz nieuw bij Ad gekocht .Wie weet raad ? Gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
Ja Hans, het past niet altijd even lekker. Ik moet ze vaak bijbuigen om te kunnen monteren frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
De carburateur moet zover mogelijk totdat deze niet verder kan op het spuitstuk geschoven worden, moer aandraaien.

Daarna het metalen stripje, verticaal, tussen smoorklep en tuimelaar, met dat kleine veertje tussen strip en in het V-tje wat in de beugel voor de fiterkap zit.

Vervolgens de decompressieklep verstellen totdat er nog maar een klein beetje speling is op de tuimelaar.

Nu zit je aardig in de buurt van de juiste afstelling.
Op de afbeelding zie je de stand van de smoorklep waarbij de decompressie klep geopend gaat worden, rechter abeelding.

Attached Images
Pagina 026.jpg (88.34 KB, 344 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Zou het ook nog mogelijk zijn dat ik een verkeerde smoorklep heb gekregen ,op de tekening van Ronald is hij meer vierkant die van mij is driehoekig .De Solex loopt goed alleen de kleplichter werkte helemaal niet . door het ontbreken van tuimelaar en tussenstangetje meedenkers gevraagd om dit probleem op te lossen gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Je mag en kan inderdaad aan het opstaande plaatje vijlen of buigen. Dus beter te lang dan te kort. Der is maar één soort plaatje, dus....

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Dat kopt wel dat er maar één soort plaatje is, als alles goed gemonteerd is dan past het en hoef je niets te buigen of te vijlen.

Origineel bericht van: hanswelp
Zou het ook nog mogelijk zijn dat ik een verkeerde smoorklep heb gekregen ,op de tekening van Ronald is hij meer vierkant die van mij is driehoekig ik heb dat nog even nagekeken, de vorm is anders maar de plaats van smoorklep t.o.v. deco nippeltje en spaakgat zijn hetzelfde.De Solex loopt goed alleen de kleplichter werkte helemaal niet . door het ontbreken van tuimelaar en tussenstangetje meedenkers gevraagd om dit probleem op te lossen gr Hans Welp

Last edited by FFAnders; 15/10/16 04:22 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
hangt ook helemaal van je tuimelpunt af, is het met dat boutje of is het met de gestanste "T" aan de motorlichter plaat, beiden uitvullen met ringen wil wel helpen, als dat tuimelpunt wat hoger komt heb je wt meer bewegingsvrijheid EN vaak is niet het goede veertje voor de deco klep aanwezig mar een later veertje die zijn stijver ( te stijf) en hebben een te hoge "bloklengte". ik zoek me scheel om het goede type veertje te krijgen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #123474 17/10/16 09:53 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Ik kom het nog wel eens tegen dat het tuimelpunt te laag zit door het ontbreken van de sluitringen die onder de afstandbussen horen te zitten.
Die ringetjes verdwijnen wel eens als de cilinderkop eraf gehaald wordt.
En inderdaad, met extra sluitringen tussen de afstandbussen en motorlichterplaat verhoog je het kantelpunt en blijkt het veertje van de decompressieklep ineens wel te voldoen omdat je, door wat extra ruimte, de afstelmoer iets omhoog moet draaien en de veer iets uitveert.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Ik kom het nog wel eens tegen dat het tuimelpunt te laag zit door het ontbreken van de sluitringen die onder de afstandbussen horen te zitten.
Die ringetjes verdwijnen wel eens als de cilinderkop eraf gehaald wordt.
En inderdaad, met extra sluitringen tussen de afstandbussen en motorlichterplaat verhoog je het kantelpunt en blijkt het veertje van de decompressieklep ineens wel te voldoen omdat je, door wat extra ruimte, de afstelmoer iets omhoog moet draaien en de veer iets uitveert.

klopt dat laatste heb ik ook via PM aan Hans Welp doorgesluisd, ook het afvlakken van de kop helpt niet mee om goed te monteren, ook hier weer extra ringen toevoegen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Dit is voor mij een leuk item om met hulp van het forum dit probleem op te lossen.Alleen ik snap niets van die tussenringen,bij de Solex die ik aan het repareren ben er is toch geen verschil tussen de bovenkant vd cylinder en de onderkant vd kop hier zit alleen de koppakking wel is het handel om de motor vd band te trekken star dus de kleplichter werkt niet omdat er geen veren tussen zitten is dit normaal ?gr HansWelp


gr Hans Welp
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Met de ringetjes verhoog je niet de kop maar de motorlichter dus ook het "scharnierpunt" van U-plaatje dat naar de klep gaat en naar het gaffeltje wat door het gasgevertje omhoog wordt geduwd. cool

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
De Spijker op z'n kop Johnnie whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Het komt steeds dichterbij mijn scharnierpunt is een boutje wat in de kop zit gedraaid,bij de mij bekende constructie met veren onder de motorlichter deed ook gelijk de kleplichter open en de motor sloeg af dus geen gat in de band bij het weer terug op de band zetten.De Solex waar ik mee bezig ben heeft geen verende motorlichter ik heb dan ook niks met ringen te maken en wil alleen nu weten hoelang de originele kop bouten zijn er zitten nu rechte bouten M6 met zeskant voor steeksleutel 10 ik kan dan dan wel wat meer ruimte maken voor de tuimelaar en de raad van Johnnie opvlgen door die onderste gleuf die op de smoorklep komt wat dieper vijlen en zo 5mm winnen qua ruimte gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
graag weer in het zicht gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Dit gaat nog even duren zo dus voor het gemak een foto erbij.
De ccarburateur is wat verdraaid om een beter beeld te geven.
Ziet het er zo uit ??

Attached Images
Deco1.jpg (114.8 KB, 203 downloads)
Last edited by FFAnders; 19/10/16 02:04 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Ronald bedankt voor de foto zie PB gr Hans Welp alleen zit mijn veertje om de bout van de luchtfilter bevestiging gr

Last edited by hanswelp; 19/10/16 02:30 PM.

gr Hans Welp
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: hanswelp
Ronald bedankt voor de foto zie PB gr Hans Welp alleen zit mijn veertje om de bout van de luchtfilter bevestiging gr

ja dat is voor de koppen met de bougie naar voren daar hoort een andere korter luchtfilter op en die zit met een centrale bout vast in plaats van met zo een tuimel vork
als ik naar de foto kijk, die schuine bougie kopjes komen met een ingeschroefd boutje maar die eindigt als ik dat zo uit mijn hoofd doe een stuk lager dan dat geperste stalen "T"tje, zal nog eens in de doos kijken of er twee lengtes sta-stokjes zijn, heb daar eigenlijk nooit zo opgelet, ik pak wat past en zo niet ( wat eigenlijk maar een heel enkele keer voorkomt) de vijl erin/eraan/erop


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Joan het zijn toch stokstaartjes ik bedoel die beestjes in de woestijn gr en dank voor meedenken grHans Welp


gr Hans Welp

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 184 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.044s Queries: 53 (0.014s) Memory: 1.0982 MB (Peak: 1.3476 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-20 18:54:37 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS