Is er verschil tussen de platte metalen stangetjes voor de bediening van de deco klep of moet ik dit oplossen met de hoogte van de carburateur op het zg spruitstukje ik ben het geknutsel van who knows op te lossen er was niets meer origineel .Alles dus smoorklep klepje wel 5mm korter stangetje veertjes enz nieuw bij Ad gekocht .Wie weet raad ? Gr Hans Welp
De carburateur moet zover mogelijk totdat deze niet verder kan op het spuitstuk geschoven worden, moer aandraaien.
Daarna het metalen stripje, verticaal, tussen smoorklep en tuimelaar, met dat kleine veertje tussen strip en in het V-tje wat in de beugel voor de fiterkap zit.
Vervolgens de decompressieklep verstellen totdat er nog maar een klein beetje speling is op de tuimelaar.
Nu zit je aardig in de buurt van de juiste afstelling. Op de afbeelding zie je de stand van de smoorklep waarbij de decompressie klep geopend gaat worden, rechter abeelding.
Zou het ook nog mogelijk zijn dat ik een verkeerde smoorklep heb gekregen ,op de tekening van Ronald is hij meer vierkant die van mij is driehoekig .De Solex loopt goed alleen de kleplichter werkte helemaal niet . door het ontbreken van tuimelaar en tussenstangetje meedenkers gevraagd om dit probleem op te lossen gr Hans Welp
Dat kopt wel dat er maar één soort plaatje is, als alles goed gemonteerd is dan past het en hoef je niets te buigen of te vijlen.
Origineel bericht van: hanswelp
Zou het ook nog mogelijk zijn dat ik een verkeerde smoorklep heb gekregen ,op de tekening van Ronald is hij meer vierkant die van mij is driehoekig ik heb dat nog even nagekeken, de vorm is anders maar de plaats van smoorklep t.o.v. deco nippeltje en spaakgat zijn hetzelfde.De Solex loopt goed alleen de kleplichter werkte helemaal niet . door het ontbreken van tuimelaar en tussenstangetje meedenkers gevraagd om dit probleem op te lossen gr Hans Welp
hangt ook helemaal van je tuimelpunt af, is het met dat boutje of is het met de gestanste "T" aan de motorlichter plaat, beiden uitvullen met ringen wil wel helpen, als dat tuimelpunt wat hoger komt heb je wt meer bewegingsvrijheid EN vaak is niet het goede veertje voor de deco klep aanwezig mar een later veertje die zijn stijver ( te stijf) en hebben een te hoge "bloklengte". ik zoek me scheel om het goede type veertje te krijgen
Ik kom het nog wel eens tegen dat het tuimelpunt te laag zit door het ontbreken van de sluitringen die onder de afstandbussen horen te zitten. Die ringetjes verdwijnen wel eens als de cilinderkop eraf gehaald wordt. En inderdaad, met extra sluitringen tussen de afstandbussen en motorlichterplaat verhoog je het kantelpunt en blijkt het veertje van de decompressieklep ineens wel te voldoen omdat je, door wat extra ruimte, de afstelmoer iets omhoog moet draaien en de veer iets uitveert.
Ik kom het nog wel eens tegen dat het tuimelpunt te laag zit door het ontbreken van de sluitringen die onder de afstandbussen horen te zitten. Die ringetjes verdwijnen wel eens als de cilinderkop eraf gehaald wordt. En inderdaad, met extra sluitringen tussen de afstandbussen en motorlichterplaat verhoog je het kantelpunt en blijkt het veertje van de decompressieklep ineens wel te voldoen omdat je, door wat extra ruimte, de afstelmoer iets omhoog moet draaien en de veer iets uitveert.
klopt dat laatste heb ik ook via PM aan Hans Welp doorgesluisd, ook het afvlakken van de kop helpt niet mee om goed te monteren, ook hier weer extra ringen toevoegen
Dit is voor mij een leuk item om met hulp van het forum dit probleem op te lossen.Alleen ik snap niets van die tussenringen,bij de Solex die ik aan het repareren ben er is toch geen verschil tussen de bovenkant vd cylinder en de onderkant vd kop hier zit alleen de koppakking wel is het handel om de motor vd band te trekken star dus de kleplichter werkt niet omdat er geen veren tussen zitten is dit normaal ?gr HansWelp
Met de ringetjes verhoog je niet de kop maar de motorlichter dus ook het "scharnierpunt" van U-plaatje dat naar de klep gaat en naar het gaffeltje wat door het gasgevertje omhoog wordt geduwd.
Het komt steeds dichterbij mijn scharnierpunt is een boutje wat in de kop zit gedraaid,bij de mij bekende constructie met veren onder de motorlichter deed ook gelijk de kleplichter open en de motor sloeg af dus geen gat in de band bij het weer terug op de band zetten.De Solex waar ik mee bezig ben heeft geen verende motorlichter ik heb dan ook niks met ringen te maken en wil alleen nu weten hoelang de originele kop bouten zijn er zitten nu rechte bouten M6 met zeskant voor steeksleutel 10 ik kan dan dan wel wat meer ruimte maken voor de tuimelaar en de raad van Johnnie opvlgen door die onderste gleuf die op de smoorklep komt wat dieper vijlen en zo 5mm winnen qua ruimte gr Hans Welp
Ronald bedankt voor de foto zie PB gr Hans Welp alleen zit mijn veertje om de bout van de luchtfilter bevestiging gr
ja dat is voor de koppen met de bougie naar voren daar hoort een andere korter luchtfilter op en die zit met een centrale bout vast in plaats van met zo een tuimel vork als ik naar de foto kijk, die schuine bougie kopjes komen met een ingeschroefd boutje maar die eindigt als ik dat zo uit mijn hoofd doe een stuk lager dan dat geperste stalen "T"tje, zal nog eens in de doos kijken of er twee lengtes sta-stokjes zijn, heb daar eigenlijk nooit zo opgelet, ik pak wat past en zo niet ( wat eigenlijk maar een heel enkele keer voorkomt) de vijl erin/eraan/erop