|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
OP
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ik had afgelopen week even tijd om een 2200 van een kennis na te kijken. Na een motorrevisie (die rare krukasafdichting eruit gedaan) bleek er ook nog 1 spaak in het achterwiel te ontbreken. Natuurlijk aan de kant van het freewheel, waar anders. Normaal tik ik de lagerschaal/deksel los en vallen alle kogeltjes eruit om vervolgens met een waterpomptang het laatste stuk van de naaf af te draaien. Helaas, alles zat keivast. Vervolgens van een oud krukaslager een afnemer geslepen en met behulp van een knelring, bankschroefje en... een pijpentang, in de volksmond een "Moordenaar" het geheel toch netjes weten te demonteren. Hierbij is ook nog gebruik gemaakt van de as en een paar ringen om de afnemer in de gleuven van het freewheel te houden. Zoekplaatje 3
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2010
Posts: 410 |
Das geen "bankschroef", maar een "-schroef" Mooi gereedschapje zo met die nokjes. Voor herspaken laat ik het wiel trouwens zitten. Spaak ietsje buigen en op de juiste manier insteken. Zit ie op zn plek dan buig ik, voorzover nodig, em weer recht en spannen doet de rest. "Lazyspoke" methode...
OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
OP
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Dat ging in dit geval niet, je moet de spaak vanaf de buitenkant door de flens steken en dan zit daar plotsklaps een freewheel in de weg, das pech. Her gaat hier om een 2200 met velgremmen en een spaakflens die kleiner is dan het freewheel.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Bij nood buig ik ook de spaken. Mooie methode om het freewheel te demonteren. Ik demonteer ze alleen als ze aan gort zijn, en dan gaan de tandjes stevig tussen de bankschroef. Het wiel linksom draaien en huppakee, klaar
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Dan kun je idd veel slag maken en is ie zo los
|
|
|
|
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2010
Posts: 410 |
Moet je em best hard aandraaien met de bankschroef lijkt me.
Last edited by 49cc; 29/04/16 10:01 AM.
OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
OP
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ja dat klopt, ik had eerst geprobeerd om direkt met de tang op de ring te klemmen en te draaien maar dat lukte om een of andere reden niet. Het bankschroefje heeft een hoge spankracht.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
FF, misschien ook makkelijk om 2 platte kanten eraan te slijpen dan slipt de bankschroef zeker niet door. Of zitten er 2 kantjes aan? Ik kan het net niet zien. Als het maar los komt hè.
Wel weer een mooi stukje gereedschap erbij.
Last edited by Alfons_Amuse; 29/04/16 12:02 PM.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Zo meestal de free-wheel in de bankschroef en draai dan aan het wiel. Waan me dan als Henk Wijngaart.......
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Bij nood buig ik ook de spaken. Mooie methode om het freewheel te demonteren. Ik demonteer ze alleen als ze aan gort zijn, en dan gaan de tandjes stevig tussen de bankschroef. Het wiel linksom draaien en huppakee, klaar Ik snap het niet (of ik heb Alzheimer Light ). Freewheel in de bankschroef en dan wiel linksom draaien? Dan draait je Wheel toch gewoon Free??
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
OP
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Zo meestal de free-wheel in de bankschroef en draai dan aan het wiel. Waan me dan als Henk Wijngaart....... Ja Henk,dan kan je hem gelijk weggooien en nu is het tandwiel nog bruikbaar. Zo zijn er nog wel meer manieren om iets te slopen maar met demonteren blijft alles zoals het is en is het ook nog te hergebruiken (her te gebruiken ??).
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Bij nood buig ik ook de spaken. Mooie methode om het freewheel te demonteren. Ik demonteer ze alleen als ze aan gort zijn, en dan gaan de tandjes stevig tussen de bankschroef. Het wiel linksom draaien en huppakee, klaar Ik snap het niet (of ik heb Alzheimer Light ). Freewheel in de bankschroef en dan wiel linksom draaien? Dan draait je Wheel toch gewoon Free?? nee, vastdraaien, dan blokkeert alles. Beetje buigen of barsten methode, of eigenlijk alleen maar barsten
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Ik draai deze met de asmoer bijna vast op het tandwiel en zet dan deze freewheelsleutel vast in de bankschroef, kun je het tandwiel evt weer genruiken
[img]http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSnqF79D3ZJY5mqy70nOiG84_23J7AAKhvMEn_fDDzZhMtHwK4CzQ[/img]
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSnqF79D3ZJY5mqy70nOiG84_23J7AAKhvMEn_fDDzZhMtHwK4CzQ
Last edited by solexnl; 29/04/16 03:33 PM.
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Bij nood buig ik ook de spaken. Mooie methode om het freewheel te demonteren. Ik demonteer ze alleen als ze aan gort zijn, en dan gaan de tandjes stevig tussen de bankschroef. Het wiel linksom draaien en huppakee, klaar Ik snap het niet (of ik heb Alzheimer Light ). Freewheel in de bankschroef en dan wiel linksom draaien? Dan draait je Wheel toch gewoon Free?? nee, vastdraaien, dan blokkeert alles. Beetje buigen of barsten methode, of eigenlijk alleen maar barsten Waarschijnlijk heb ik even een blinde vlek, maar ik snap er echt niets van. Freewheel met de tanden (waar de ketting overheen loopt toch?) in de bankschroef. Draai je het wiel dan linksom dan maak je gebruik van de vrijloop en hoor je alleen geratel toch? Draai je het wiel rechtsom dan draai je het freewheel alleen maar vaster op de naaf toch? Of ben ik nou gek? Of bedoel je dat eerst het kransje is verwijderd en dat dan het huis in de bankschroef wordt gezet?
Last edited by zeezout; 29/04/16 04:20 PM. Reason: Eerst kransje verwijderen
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
OP
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Als je de bankschroef maar vast genoeg aandraait dan wordt het tandwiel onrond en klemt dan via de kogeltjes op het binnengedelte van het freewheel.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Al je de bankschroef maar vast genoeg aandraait dan wordt het tandwiel onrond en klemt dan via de kogeltjes op het binnengedelte van het freewheel. Oohh, op die fiets Ja, nou snap ik het, maar zoveel bruutheid had ik natuurlijk niet verwacht op dit high-tec forum Thx!
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Al je de bankschroef maar vast genoeg aandraait dan wordt het tandwiel onrond en klemt dan via de kogeltjes op het binnengedelte van het freewheel. Oohh, op die fiets Ja, nou snap ik het, maar zoveel bruutheid had ik natuurlijk niet verwacht op dit high-tec forum Thx! Als het freewheel toch naar de vaantjes is dan ben ik een echte beul Respect voor degenen die daar nog iets van kunnen maken.. ik begin er niet aan, voor een paar euro heb je een nieuwe
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
OP
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Dat klopt maar sommigen willen de originele onderdelen behouden. Het gaat hier over een 2200 die in Italië gereden heeft en die is net even wat anders aangekleed dan een Franse.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Dat klopt maar sommigen willen de originele onderdelen behouden. Het gaat hier over een 2200 die in Italië gereden heeft en die is net even wat anders aangekleed dan een Franse. En hier was het freewheel niet kapot, loont dus de moeite om dat iets voorzichtiger aan te pakken
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Tuurlijk als we kunnen hergebruiken dan doen we dat. Maar als ik een wiel restaureer dan komen er allemaal nieuwe spaken in en een nieuw free-wheel. En dan hooft het nooit meer los. En dan gaat er een likje koper-vet op de draad van de naaf.
|
|
|
0 members (),
172
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|