|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Ik heb een oud carter van een 3800 blokje liggen. Denk ga deze eens in elkaar zetten. Maar nu heb ik totaal geen ervaring met 3800 blokjes.
Krukas zit erin Nu de rol. Maar deze schuift zo makkelijk in de keerring dat dit volgens mij niets doet. Kan het zijn dat de rol niet bij het carter met keerring past of dat de keerring gewoon versleten is?
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Jul 2008
Posts: 253 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2008
Posts: 253 Likes: 1 |
keerring gewoon vervangen de rol moet er niet te makkelijk in gaan dat betekent dat de keerring is uitgesleten
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
meestal is het brons van het rollager aan de buitenkant weg en ligt het niet alleen aan de keerring
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Bedankt voor de reacties
Heb gekeken het brons is iets versleten maar nog acceptabel loopt iets schuin weg
Hoe vervang ik de keerring. Het is een ouder type 3800 blokje Wat ik las is dat deze keerring achter het lager zit. Klopt dit? En zijn er verschillende maten keerringen of is dit standaard?
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Bijde carters heb ik even gestraald rond de kering passing, carter met de grote opgesloten kering heeft een glad oppervlak rond de kering passing.. en het carter met de kleine kering heeft een blokjes patroon ronde de kering passing deze kering kan van buiten af vervangen worden. Carter met grote kering die opgesloten achter het lager zit. Carter met kleine kering die van buitenaf vervangen kan worden Bron: Roelof
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Last edited by solexnl; 14/04/16 11:04 AM.
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Bedankt voor de duidelijke foto's Wat is zo'n forum toch mooi. Al heel wat geleerd
Heb het carter met de blokjes. Dat is wel gunstig kan ik hem vanuit de buitenkant vervangen en hoeft het lager er niet uit.
Moet de krukas er wel uit om deze keerring te vervangen.
En bij nader inzien denk ik toch dat het brons van de rol ook wel redelijk versleten is. Ongeveer 1mm wat schuin wegloopt? Is hier nog iets aan te redden?
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
De krukas moet je laten zitten, die zit ook weer in het lager geperst. De oude ring is niet zo moeilijk eruit te halen, ik heb daar een soort van haakje voorgemaakt die tussen de as en de keerring door kan, een kwartslag draaien en het haakje zit achter de keerring en vervolgens trek je hem er zo uit.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Zou het met een nieuwe keerring voldoende afdichten of zal het brons van de rol toch teveel zijn versleten?
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Dat kan je beoordelen als je, voor montage, de nieuwe afdichting over de bronzen bus schuift of er wel of geen afdichting is. Je kunt de bus opmeten, en de binnenmaat van de keerring.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
mijn ervaring leert dat deze bussen het opgeven , een zekere voorspanning op de keerring om af te dichten heb je nodig en dat kan dit materiaal van de bussen niet aan komt vaak nog bij dat de bus en de krukas elkaar versleten hebben ( die krukas is ook al niet bedoeld om een lager over heen te draaien, harding is namelijk NUL ) dus die bus zwiebert ook maar wat heen en weer over de krukas maakt het ook al niet makkelijker voor die keerring
Last edited by Joan; 15/04/16 07:44 AM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Hoever valt de bus in de keerring. De eerste mm is schuin afgesleten.
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Mijn bus is 21 mm en aan het eind de laatste mm 20,5 21 Lijkt mij de oorspronkelijke maat Daarom mijn vraag hoever valt de bus in de keerring
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Mijn bus is 21 mm en aan het eind de laatste mm 20,5 21 Lijkt mij de oorspronkelijke maat Daarom mijn vraag hoever valt de bus in de keerring Lijkt me niks mis mee, je moet kijken of op de plek waar de kering draait een groef in gesleten is, als de bus goede smering heeft gehad komt dit maar zelden voor.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Bedankt voor de reacties. Kan met deze informatie wel weer verder
Zal eerst kijken of de bus er ver genoeg in gaat. Zal mijn bevindingen vermelden. Zal wel ff duren.
Volgende week kan ik pas weer sleutelen. Ook een weekje weg met de vrouw moet af en toe doorgaan
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Zo we zijn weer even aan het sleutelen geweest. Keerring eruit gehaald. Deze was helemaal hard en brokkelde zo af
Nu heb ik een nieuwe keerring besteld en vandaag gekregen. Ziet er wel iets anders uit. Meer open van 1 kant Er zit een veer om het rubber. Dit was bij de oude niet zo. Lijkt wel te passen Nu mijn vraag hoe moet de keerring gemonteerd worden. Welke kant moet de open kant met het veertje en welke kant moet het rubber
Groeten Richard
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2014
Posts: 181 |
Het veertje naar binnen Dan word ie namelijk dicht gedrukt door de carterdruk andersom drukt ie hem open
|
|
|
|
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Dec 2011
Posts: 80 |
Keerring zit erin
Nu het volgende Hoeveel speling mag er tussen de rol en het koppelingshuis zitten?
En zit dit goed gemonteerd (rolunit) Rol-Alluminiumplaat voor carter-koppelingshuis-ring-8kantige moer
Of moet er een ring tussen carterplaat en koppelingshuis zitten. Dit lijkt namelijk zo op de explode vieuws
Alvast bedankt Groeten Richard
Groeten Richard
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
een 3800 rol dient iets heen en weer te kunnen op de krukas, soms komt de eerste moer te ver en dan druk je de boel stuk tegen het carter. bij montage van koppelingarmen en dan de tweede moer blijven controleren of de trammel nog wel iets heen en weer kan, bij aandraaien/borgen van de constructive wil de eerste moer nog wel een komen. meestal gaat het goed want de 1ste moer loopt vast op het draad uiteinde
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
196
guests, and
3
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
|