Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#120550 13/04/16 11:30 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Ik heb een oud carter van een 3800 blokje liggen.
Denk ga deze eens in elkaar zetten. Maar nu heb ik totaal geen ervaring met 3800 blokjes.

Krukas zit erin
Nu de rol. Maar deze schuift zo makkelijk in de keerring dat dit volgens mij niets doet.
Kan het zijn dat de rol niet bij het carter met keerring past of dat de keerring gewoon versleten is?


Groeten Richard
Richard #120551 14/04/16 12:16 AM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
keerring gewoon vervangen
de rol moet er niet te makkelijk in gaan
dat betekent dat de keerring is uitgesleten

marijn. #120552 14/04/16 07:30 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
meestal is het brons van het rollager aan de buitenkant weg en ligt het niet alleen aan de keerring


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Richard #120557 14/04/16 10:17 AM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Bedankt voor de reacties

Heb gekeken het brons is iets versleten maar nog acceptabel
loopt iets schuin weg

Hoe vervang ik de keerring. Het is een ouder type 3800 blokje
Wat ik las is dat deze keerring achter het lager zit. Klopt dit?
En zijn er verschillende maten keerringen of is dit standaard?


Groeten Richard
Richard #120558 14/04/16 11:00 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Bijde carters heb ik even gestraald rond de kering passing, carter met de grote opgesloten kering heeft een glad oppervlak rond de kering passing.. en het carter met de kleine kering heeft een blokjes patroon ronde de kering passing deze kering kan van buiten af vervangen worden.


Carter met grote kering die opgesloten achter het lager zit.



Carter met kleine kering die van buitenaf vervangen kan worden



Bron: Roelof

solexnl #120559 14/04/16 11:02 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251


Bron : JOAN







Bron : mezelf

Last edited by solexnl; 14/04/16 11:04 AM.
Richard #120562 14/04/16 09:10 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Bedankt voor de duidelijke foto's
Wat is zo'n forum toch mooi.
Al heel wat geleerd

Heb het carter met de blokjes. Dat is wel gunstig kan ik hem vanuit de buitenkant vervangen en hoeft het lager er niet uit.

Moet de krukas er wel uit om deze keerring te vervangen.

En bij nader inzien denk ik toch dat het brons van de rol ook wel redelijk versleten is.
Ongeveer 1mm wat schuin wegloopt?
Is hier nog iets aan te redden?


Groeten Richard
Richard #120563 14/04/16 09:44 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
De krukas moet je laten zitten, die zit ook weer in het lager geperst.
De oude ring is niet zo moeilijk eruit te halen, ik heb daar een soort van haakje voorgemaakt die tussen de as en de keerring door kan,
een kwartslag draaien en het haakje zit achter de keerring en vervolgens trek je hem er zo uit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Richard #120566 14/04/16 10:46 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Zou het met een nieuwe keerring voldoende afdichten of zal het brons van de rol toch teveel zijn versleten?


Groeten Richard
Richard #120567 14/04/16 11:35 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Dat kan je beoordelen als je, voor montage, de nieuwe afdichting over de bronzen bus schuift of er wel of geen afdichting is.
Je kunt de bus opmeten, en de binnenmaat van de keerring.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #120570 15/04/16 07:43 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
mijn ervaring leert dat deze bussen het opgeven , een zekere voorspanning op de keerring om af te dichten heb je nodig en dat kan dit materiaal van de bussen niet aan
komt vaak nog bij dat de bus en de krukas elkaar versleten hebben ( die krukas is ook al niet bedoeld om een lager over heen te draaien, harding is namelijk NUL ) dus die bus zwiebert ook maar wat heen en weer over de krukas maakt het ook al niet makkelijker voor die keerring

Last edited by Joan; 15/04/16 07:44 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Richard #120571 15/04/16 08:22 AM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Hoever valt de bus in de keerring.
De eerste mm is schuin afgesleten.


Groeten Richard
Richard #120572 15/04/16 08:25 AM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Mijn bus is 21 mm en aan het eind de laatste mm 20,5
21 Lijkt mij de oorspronkelijke maat
Daarom mijn vraag hoever valt de bus in de keerring


Groeten Richard
Richard #120574 15/04/16 09:58 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ongeveer 5mm


Vriendelijke groeten

Roelof
Richard #120575 15/04/16 10:09 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Richard
Mijn bus is 21 mm en aan het eind de laatste mm 20,5
21 Lijkt mij de oorspronkelijke maat
Daarom mijn vraag hoever valt de bus in de keerring


Lijkt me niks mis mee, je moet kijken of op de plek waar de kering draait een groef in gesleten is, als de bus goede smering heeft gehad komt dit maar zelden voor.


Vriendelijke groeten

Roelof
Richard #120578 15/04/16 12:40 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Bedankt voor de reacties.
Kan met deze informatie wel weer verder

Zal eerst kijken of de bus er ver genoeg in gaat.
Zal mijn bevindingen vermelden.
Zal wel ff duren.

Volgende week kan ik pas weer sleutelen.
Ook een weekje weg met de vrouw moet af en toe doorgaan


Groeten Richard
Richard #120813 28/04/16 09:29 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Zo we zijn weer even aan het sleutelen geweest.
Keerring eruit gehaald. Deze was helemaal hard en brokkelde zo af

Nu heb ik een nieuwe keerring besteld en vandaag gekregen.
Ziet er wel iets anders uit. Meer open van 1 kant
Er zit een veer om het rubber. Dit was bij de oude niet zo. Lijkt wel te passen
Nu mijn vraag hoe moet de keerring gemonteerd worden.
Welke kant moet de open kant met het veertje en welke kant moet het rubber

Groeten Richard


Groeten Richard
Richard #120815 29/04/16 01:08 AM
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Het veertje naar binnen Dan word ie namelijk dicht gedrukt door de carterdruk andersom drukt ie hem open

Richard #120843 30/04/16 12:39 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Keerring zit erin

Nu het volgende
Hoeveel speling mag er tussen de rol en het koppelingshuis zitten?

En zit dit goed gemonteerd (rolunit)
Rol-Alluminiumplaat voor carter-koppelingshuis-ring-8kantige moer

Of moet er een ring tussen carterplaat en koppelingshuis zitten. Dit lijkt namelijk zo op de explode vieuws

Alvast bedankt
Groeten Richard


Groeten Richard
Richard #120856 02/05/16 08:01 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
een 3800 rol dient iets heen en weer te kunnen op de krukas, soms komt de eerste moer te ver en dan druk je de boel stuk tegen het carter. bij montage van koppelingarmen en dan de tweede moer blijven controleren of de trammel nog wel iets heen en weer kan, bij aandraaien/borgen van de constructive wil de eerste moer nog wel een komen. meestal gaat het goed want de 1ste moer loopt vast op het draad uiteinde


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 196 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 55 (0.010s) Memory: 1.1072 MB (Peak: 1.3615 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-17 10:28:12 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS