hey nu mijn koffer projectje zo goed als af is wil ik eens iets anders dan een standaard 3800 solex. ben wat aan het surfen geweest op het net en heb een ideertje tegen gekomen voor mijn projectje.
ik heb onlangs een wrakje gekocht waarvan vele onderdelen in de doos liggen. het kadertje is geknipt voor mijn projectje aangezien de spatborden afgescheurd zijn.want deze zullen er niet meer opkomen.
hier een fototje van hoe ik hem graag zou hebben.(eventueel andere kleur maar weet het nog niet).
hoe mijn wrakje er nu bij staat.
alle onderdelen zijn er zo goed als bij of al reeds gekocht op de beurs.
ik had ook graag een ander stuur zoals de foto erop gehad. ben op het forum al wat aan het zoeken geweest en klopt het dat ik moet rekening houden met een stuurpen van 21,1mm? het zou moeten een soort mtb stuurtje zijn voor erop.
ik had ook graag een ander stuur zoals de foto erop gehad. ben op het forum al wat aan het zoeken geweest en klopt het dat ik moet rekening houden met een stuurpen van 21,1mm? het zou moeten een soort mtb stuurtje zijn voor erop.
Ja, stuurpen 21,1. Best kijken voor een sloop 5000, daar zitten mooie pennen op. Nieuwe pennen hebben meestal een te grote "voorbouw" waardoor je in de knoei komt met je motorlift.
Je hebt er ook die extra lang zijn, zonder voorbouw, die kun je afzagen natuurlijk en kijken voor een kortere bout.
Heb vandaag eens bagagerekje en spatborden verwijderd. Denk dat ik het citybike projectje zal laten varen.... Dit oogt echt niet zo. Vind het afschuwelijk lelijk en zoals Joan ook al vermelde is het niet zo praktisch zonder spatborden. Op de voorbeeld foto vond ik het nog iets hebben.maar in werkelijkheid vind ik het niks... Heb mss al een ander ideetje ermee....
Een militair solexke. Heb vandaag al alles gedemonteerd en wordt een complete restauratie met opnieuw schuren,spuiten en blokje volledig reviseren.zo leren we het solexke van de eerste tot de laatste bout kennen. Hier een voorbeeldje.
Heb vandaag eens bagagerekje en spatborden verwijderd. Denk dat ik het citybike projectje zal laten varen.... Dit oogt echt niet zo. Vind het afschuwelijk lelijk en zoals Joan ook al vermelde is het niet zo praktisch zonder spatborden. Op de voorbeeld foto vond ik het nog iets hebben.maar in werkelijkheid vind ik het niks... Heb mss al een ander ideetje ermee....
Een militair solexke. Heb vandaag al alles gedemonteerd en wordt een complete restauratie met opnieuw schuren,spuiten en blokje volledig reviseren.zo leren we het solexke van de eerste tot de laatste bout kennen. Hier een voorbeeldje.
Erg leuk! Ik heb eens een foto gezien (Campse Solexisten?) van een militaire Solex met zo'n camouflage vlekken, ook op de fietstassen, compleet met zo'n bazooka buis, prachtig!
ik ben een zwanenhals aan het omtoveren tot "militair" komt oa een kronan bagagedrager op met aangebouwde munitiekist en pistoolhouder ( kan ook zijn dat het een buis is voor de pomp)
Ik vind het ook leuk om te doen. Vandaag dagje thuis en bezig met alles te schuren tot op het blote metaal.dan wordt alles in de spuitcabine voorzien van grondverf en in het mat olijf groen gespoten.RAL 6003 De wielen en het stuur denk ik in het mat zwart te spuiten.
Goed bezig. Gebruik als eerste laagje op het blanke metaal een Fosfaatprimer. Dit is een roestwerend laagje wat je flinterdun aan kan brengen (dik heeft geen meerwaarde) en de grondlak hecht wat makkelijker.
We gaan er een epoxylaag opzetten.dat houd het roest tegen.enkel grondverf is niet voldoende tegen roest. Grts tom
Origineel bericht van: FFAnders
Goed bezig. Gebruik als eerste laagje op het blanke metaal een Fosfaatprimer. Dit is een roestwerend laagje wat je flinterdun aan kan brengen (dik heeft geen meerwaarde) en de grondlak hecht wat makkelijker.
Heb nu nog een klein probleempje dat ik geen spatborden heb voor er op.en ook geen achter spatbord armpjes. Heeft iemand deze nog liggen tegen een zacht prijsje?mogen roest zijn maar niet rot .
spatbord probleempje opgelost. heb er een setje van een vriend in bruikleen. van zodra ik er tegenkom bezorg ik ze hem terug. nu kan ik verder doen eraan.
als je hem toch wil specialiseren kan je ook naar de fietsenmaker gaan en daar wat brede fiets spatborden kopen, voordeel voor achter is dan dat je ook je frame afschermt tegen spatten, en je koopt zo een voorrem hoefijzer om ook achter te gebruiken om je spatbord aan op te hangen
Eens bezig geweest hoe ik best de nummers op het kader kan krijgen.ik kan stickers laten maken maar zou ze het liefst erop schilderen of spuiten.nu ben ik bezig geweest om cijfers op een dikker papier te drukken en daarna uit te knippen.maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Heeft er hier iemand een artistiek kantje die mij kan vertellen hoe ik dit het best aanpak?
Vlug eens achter zo een percisiemesje geweest.het is een tijdrovend werkje maar ik denk dat het gaat lukken.al eens een testje gedaan met uitgesneden cijfers van de motor nummer.dit heb ik voorzichtig op een plankje geplakt met plakband en in meerdere lagen verneveld met een spuitbus. Ziehier het resultaat.
Je maakt ons nieuwsgierig. Ben benieuwd. Altijd leuk om een aparte Solex te zien. Maak er iets leuks van. Niet te gekke dingen maar gewoon net effe anders.
ik ben eerlijk gezegd ook meer voor het behouden van het originele.maar nu zag ik eens de kans om eens iets aparts te realiseren.het solexje was net iets te ver geen om er een mooi origineel exemplaar van te maken<;dus dacht ik waarom niet eens iets aparts maken er van. ben er zelf heel benieuwd naar hoe het eind resultaat zal zijn. kan tegen vallen maar kan ook eens iets origineels zijn. wordt vervolgd.....
" Punky " had verschillende solexen met aparte kleuren.Waar is hij gebleven ?
Idd Zout, Punky. Dat is een leuke Solex toch.
Alfons, Zout is iemand anders, en Punky was iemand met de gebruikers naam "Punky" ,ik dacht uit Veghel.Dus wel ff bij de les blijven hè Had een beige/witte citybike/solex, een paarse een witte enz. Zijn foto`s uit 2013 (?) zijn hier niet meer te zien(zwart kruisje).
" Punky " had verschillende solexen met aparte kleuren.Waar is hij gebleven ?
Idd Zout, Punky. Dat is een leuke Solex toch.
Alfons, Zout is iemand anders, en Punky was iemand met de gebruikers naam "Punky" ,ik dacht uit Veghel.Dus wel ff bij de les blijven hè Had een beige/witte citybike/solex, een paarse een witte enz. Zijn foto`s uit 2013 (?) zijn hier niet meer te zien(zwart kruisje).
Klopt Ad, het zal de winter zijn. Laten we hopen dat deze Solex ook zo'n aparte wordt.
heb het solexje niet kunnen spuiten zaterdag. moest nog enkele onderdelen schuren en ontdoen van de oude laklaag. ook nog het voorspatbordje moet gelast worden. ik wil dit alles rustig en piek fijn in orde doen vooraleer ik alles in de lak zet. zal volgende week wel allemaal in orde komen. grts en nog een fijne zondag.
heeft er iemand ervaring met 110liter zandstraalcabine? ben aan het overwegen om mij zo een toestel aan te schaffen. volgens mij zou dit net groot genoeg zijn om onderdelen van de solex te stralen. grts tom
De inhoud zegt niet zo veel, de inwendige afmetingen wel. Ik heb een zelfbouw staan waar een Zwanehals frame en 26" wielen inpassen. Wordt ook gebruikt als spuitcabine, zit een goede afzuiging op.
Stralen is vooral afhankelijk hoe groot je compressor is. Hoe groter hoe beter. Ik heb zelf een 25 liter compressortje en dat is veel te klein om goed te stralen. Een goede spuitmond en 5 bar moet het werk eigenlijk zijn.
Hey mannen. Eindelijk wat tijd gehad voor verder te werken aan de armysolex. Alles werkt en rijd super. De details die het geheel gaan maken moeten nog worden aangebracht. Alvast een fototje van hoe ver ik er nu mee ben.
voor een army solex dien je de koplamp af te plakken en er een spleetje van over te laten
En dan ook niet de achterkant vergeten! Daar hoort een schildje met een wit kruis midden achter op het voertuig, dat is de standaard Navo oorlogsverlichting. Midden in het kruis hoort een afgeschermd lampje te zitten dat alleen de witte strepen verlicht. De oorlogsverlichting zorgt ervoor dat voertuigen in colonne in het donker de positie van en afstand tot het voertuig voor hun in de gaten kunnen houden.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Lijkt mij idd leuk.maar begrijp niet echt wat je bedoeld?heb je mss een fototje die het wat duidelijker kan maken?
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Joan
voor een army solex dien je de koplamp af te plakken en er een spleetje van over te laten
En dan ook niet de achterkant vergeten! Daar hoort een schildje met een wit kruis midden achter op het voertuig, dat is de standaard Navo oorlogsverlichting. Midden in het kruis hoort een afgeschermd lampje te zitten dat alleen de witte strepen verlicht. De oorlogsverlichting zorgt ervoor dat voertuigen in colonne in het donker de positie van en afstand tot het voertuig voor hun in de gaten kunnen houden.
Hey,Lijkt mij idd leuk.maar begrijp niet echt wat je bedoeld?heb je mss een fototje die het wat duidelijker kan maken?
Dit is wat ik bedoel, ik heb die kruizen heel wat aangekeken in het donker in de periode 1974-1976 op de Lünenburger Heide!
Ho Ho stop, dat deden we vroeger( en solex is ook vroeger) anders, daar hadden de achterlichten ook smalle spleten, maar niet alleen dat, ook verticaal strepen zodat er 4 kleine rode licht vlekjes ontstonden die 2 aan 2 op verschillende afstand stonden, zag je er 4 in de spleet reed je te dichtbij, zag je maar 1 brede spleet dan reed je te ver af, zag je binnen de spleet 2 rode vlekken zat je op afstand, dat doen je ogen nu eenmaal, hoe verder je weg komt van iets hoe minder je het in detail ziet.
Nu wil ik de pedaaltjes ook nog vervangen door zwarte....maar krijg er geen beweging in om de pedaaltjes te lossen.heeft er iemand een tip hoe ik dit gemakkelijk kan los krijgen?
Het linkerpedaal heeft ook linkse schroefdraad. Het rechterpedaal kun je dus lossen door linksom te draaien en het linkerpedaal rechtsom draaien. Gebruik liefst een wat langere pedaalsleutel of gebruik desnoods een goede kwaliteit steeksleutel met een verlengpijpje eromheen. (Alleen voor deze gelegenheid)
Nu wil ik de pedaaltjes ook nog vervangen door zwarte....maar krijg er geen beweging in om de pedaaltjes te lossen.heeft er iemand een tip hoe ik dit gemakkelijk kan los krijgen?
een oude fietsenmakers truuk die ik ooit geleerd heb is om pedalen die heel vast zitten in de crank los te krijgen.
ik heb een heel dik stuk H profielstaal dan leg ik de solex plat en gaat de zijkant van de crank op de kopse kant van het profielstaal, zijkant van de crank daar waar hij rond is omdat er daar ter plaatse het draad in zit, dan een vreselijke klap met minimaal een 500 grams hamer op de zijkant van de dus goed ondersteunde crank, je slaat dan de ronding iets groter dan hij was. trapper gegarandeerd los nu
trappers en cylinder ook nog even groen doen en misschien van canvas een zadel dek laten naaien
leuk die cijfers en op de achterbrug en voor vork misschien nog nog "max 2.2 ATO" tankdop "1:30"
in Nederland stond op motoren oa "dit voertuig kost ****" ( als je hem dan vernielde kreeg je de rekening aan je broek, je had bij een schuldvraag namelijk twee uitspraken"rekening rijk" of "rekening man ")